Αγγλικά από το Νηπιαγωγείο και τις Πρώτες Τάξεις του Δημοτικού: Προνόμιο ή Δικαίωμα; – Ανακοίνωση του Συλλόγου Καθηγητών Αγγλικής Γενικής και Ειδικής Αγωγής (ΣΥΚΑΓΕ).
Αγγλικά από το Νηπιαγωγείο
Η εισαγωγή της αγγλικής στο Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού σχολείου είναι πράξη σεβασμού προς το παιδί και τις δυνατότητές του, σύμφωνα με τον Σύλλογο Καθηγητών Αγγλικής Γενικής και Ειδικής Αγωγής (ΣΥΚΑΓΕ).
Ο ΣΥΚΑΓΕ αναφέρει ότι οι πρώτες ηλικίες είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» για γλωσσική ανάπτυξη, το οποίο αν χαθεί, δύσκολα ανακτάται, ενώ και τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν πρέπει να αγνοούνται στις συζητήσεις για τα αγγλικά.
“Η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί να παραμένει όμηρος φοβιών και «παραδοσιακών ρυθμών»”, επισημαίνει ο Σύλλογος καταλήγοντας με τη διαπίστωση ότι “Αν πράγματι θέλουμε η εκπαίδευση να υπηρετεί τα παιδιά, ας σταματήσουμε να ακούμε τις φοβίες μας και ας αρχίσουμε να ακούμε αυτά”.Ακολουθεί η Ανακοίνωση του ΣΥΚΑΓΕ
Αγγλικά από το Νηπιαγωγείο και τις Πρώτες Τάξεις του Δημοτικού: Προνόμιο ή Δικαίωμα;
Ως εκπαιδευτικοί της αγγλικής γλώσσας, ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι με μια επαναλαμβανόμενη αμφισβήτηση: «Μα καλά, τι να τα κάνουν τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο;» ή «Είναι νωρίς για την Α’ και Β’ Δημοτικού». Πίσω από αυτές τις αντιρρήσεις, όμως, συχνά υποκρύπτεται όχι παιδαγωγική έγνοια, αλλά ανησυχία για κατανομή ωρών, ρόλων και ισορροπιών μεταξύ ειδικοτήτων.
Είναι καιρός να ειπωθεί καθαρά: η εκπαίδευση δεν οφείλει να εξυπηρετεί συντεχνιακά αιτήματα ενηλίκων, αλλά να ανταποκρίνεται στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών. Και η πρώιμη επαφή με την αγγλική γλώσσα — στο νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού — είναι όχι προνόμιο, αλλά θεμελιώδες δικαίωμα.
Η Πρώιμη Επαφή Είναι Παιχνίδι, Όχι Πίεση
Η εισαγωγή της αγγλικής στις μικρές ηλικίες δεν αποσκοπεί στη διδασκαλία κανόνων γραμματικής, αλλά στην εξοικείωση μέσα από τραγούδια, παραμύθια, θεατρικό παιχνίδι και δραστηριότητες. Δημιουργείται έτσι ένα περιβάλλον χαμηλού άγχους και υψηλής συμμετοχής, το οποίο σύμφωνα με τον Krashen (1983), διευκολύνει τη φυσική απορρόφηση της γλώσσας.
Οι πρώτες ηλικίες είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» για γλωσσική ανάπτυξη, το οποίο αν χαθεί, δύσκολα ανακτάται.
Η Πολυγλωσσία Είναι Δικαίωμα, Όχι Απειλή
Η αντίσταση που παρατηρείται — κυρίως για το νηπιαγωγείο και για την Α’ και Β’ Δημοτικού — συχνά δεν εδράζεται σε επιστημονική τεκμηρίωση, αλλά σε φόβους ανακατατάξεων. Ας είμαστε ειλικρινείς: όσοι αντιδρούν στην ενίσχυση της αγγλικής στο δημόσιο σχολείο, είναι συχνά οι ίδιοι που στηρίζουν, άμεσα ή έμμεσα, την παραπαιδεία και τα φροντιστήρια. Δηλαδή, την άνιση πρόσβαση στη γνώση.
Η αγγλική δεν υποκαθιστά, ούτε απειλεί. Αντίθετα, λειτουργεί ως εργαλείο συμμετοχής, πρόσβασης στη γνώση και διαπολιτισμικής κατανόησης.
Ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού Αγγλικής: Συνεργασία, Όχι Αντικατάσταση
Η παρουσία του/της εκπαιδευτικού αγγλικής στο νηπιαγωγείο ή στην Α’ και Β’ Δημοτικού δεν αλλοιώνει τον χαρακτήρα του σχολείου. Ειδικά καταρτισμένοι στη διδασκαλία μικρών παιδιών, οι καθηγητές/τριες της αγγλικής συνεργάζονται με νηπιαγωγούς και δασκάλους/ες, προσφέροντας μια εμπλουτισμένη μαθησιακή εμπειρία. Δεν πρόκειται για «παρεμβολή», αλλά για παιδαγωγικό άνοιγμα.
Η Συμπερίληψη Είναι Υποχρέωση, Όχι Επιλογή
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν πρέπει να αγνοούνται στις συζητήσεις για τα αγγλικά. Η ισχύουσα νομοθεσία διασφαλίζει την πρόσβασή τους στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας, με στήριξη όταν απαιτείται. Η εξατομικευμένη προσέγγιση δεν είναι πολυτέλεια — είναι συνταγματικό δικαίωμα και βασικό στοιχείο ισότητας.
Ας Μιλήσουμε για τα Παιδιά — Όχι για Εμάς
Η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί να παραμένει όμηρος φοβιών και «παραδοσιακών ρυθμών». Όταν ένα παιδί εισέρχεται στο σχολείο με ενθουσιασμό και ανοιχτότητα προς τον κόσμο, είναι παιδαγωγικά ανήθικο να του στερείς εμπειρίες που καλλιεργούν γλωσσική ευαισθησία και πολιτισμική συνείδηση.
Η πολυγλωσσία δεν είναι τάση, ούτε εισαγόμενο προϊόν. Είναι καλλιέργεια του νου, του συναισθήματος και της κοινωνικής ευθύνης.
Συμπερασματικά
Η εισαγωγή της αγγλικής στο νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι πράξη σεβασμού προς το παιδί και τις δυνατότητές του. Η συμπερίληψη όλων των παιδιών — ανεξαρτήτως δυσκολιών — είναι δείκτης παιδαγωγικής ωριμότητας. Και η απόρριψη των αντιλήψεων που βλέπουν το σχολείο ως χώρο ανταγωνισμού συμφερόντων είναι αναγκαία για την υπεράσπιση του δημόσιου αγαθού της εκπαίδευσης.
Αν πράγματι θέλουμε η εκπαίδευση να υπηρετεί τα παιδιά, ας σταματήσουμε να ακούμε τις φοβίες μας και ας αρχίσουμε να ακούμε αυτά.
Βιβλιογραφία & Πηγές
- Asher, J. (1977). Learning Another Language Through Actions.
- Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development.
- British Council (2013). The English Effect.
- Johnson & Newport (1989). Critical Period Effects in Second Language Learning.
- Krashen & Terrell (1983). The Natural Approach.
- Ν. 3699/2008 – Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
Δείτε σχετικά
Νέο πλαίσιο διδασκαλίας αγγλικών από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο ανακοίνωσε η Υπ. Παιδείας
Δείτε επίσης
Αναβάθμιση ΚΕΔΑΣΥ: Νέα ψηφιακά εργαλεία-Εξοπλισμός-Υποστήριξη εντός σχολείου
Εθνικές Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα: Για μαθητές από 304 Δημοτικά και 314 Γυμνάσια | Πίνακας
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/agglika-apo-to-nipiagogeio-kai-tis-protes-taxeis-tou-dimotikou-pronomio-i-dikaioma/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.