“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αγγλικά ή Υποστήριξη χρειάζονται τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο; | Αρθρο

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αγγλικά ή Υποστήριξη χρειάζονται τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο; Αρθρο του Οργανωτικού Γραμματέα της ΠΟΣΕΕΠΕΑ Μιχαήλ Βολκίδη, κλάδου ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών.

Αγγλικά ή Υποστήριξη

Δημοσιεύουμε ακολούθως άρθρο του Οργανωτικού Γραμματέα της ΠΟΣΕΕΠΕΑ Μιχαήλ Βολκίδη, εκλεκτού συναδέλφου κλάδου ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών, σχετικά με τις αναφορές της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για αλλαγές στο Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου.

Αγγλικά ή Υποστήριξη χρειάζονται τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο;

Με μεγάλη έκπληξη παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα τις εξελίξεις σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στο Πρόγραμμα σπουδών του Νηπιαγωγείου.

Κανένας δεν μπορεί να καταλάβει , να αιτιολογήσει ή να επιχειρηματολογήσει επαρκώς τι νόημα έχει η εκμάθηση της αγγλικής στα νήπια σε μια χώρα που η γνώση αυτής της γλώσσας στον γενικό πληθυσμό έτσι κι αλλιώς σήμερα είναι σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τις άλλες χώρες της Ευρώπης , εάν εξαιρέσουμε τις αγγλόφωνες και τις χώρες που ανήκουν στον ίδιο γλωσσικό κλάδο.

Πέραν τούτου η εισαγωγή ξεχωριστών μαθημάτων στο νηπιαγωγείο δεν λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας και έρχεται σε αντίθεση με τις σύγχρονες έρευνες, σε παγκόσμιο επίπεδο που επισημαίνουν ότι τα αποτελεσματικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών στη βάση της οποίας βρίσκεται ένα ασφαλές συναισθηματικό περιβάλλον.

Είναι αναγκαίο, ιδιαίτερα, για τα νήπια να μάθουν πώς να μαθαίνουν, χρειάζεται η ανάπτυξη της επικοινωνίας, της δημιουργικής, κριτικής σκέψης και η υποστήριξη της κοινωνικοποιήσης τους.

Απαιτείται ο σεβασμός στην ανομοιογένεια, η αναγνώριση του διαφορετικού μαθησιακού προφίλ, που μπορεί να έχει ένα παιδί και η εξασφάλιση ισοδύναμων ευκαιριών στη εκπαίδευση.

Αντ’ αυτού, φοβάμαι οι πειραματισμοί του Υπουργείου θα οδηγήσουν σε αύξηση του άγχους των νηπίων, θα συμβάλλουν στην διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικό αποκλεισμού των ευάλωτων ομάδων, θα δυσκολέψουν την ομαλή ένταξη τους στο δημοτικό και θα πολλαπλασιάσουν μακροπρόθεσμα τα φαινόμενα επιθετικότητας και σχολικού εκφοβισμού στην επόμενη βαθμίδα.

Στο σύγχρονο Νηπιαγωγείο χρειάζεται να εφαρμόζονται προγράμματα πρόληψης, να λειτουργούν σχολές και ομάδες γονέων από κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη της ικανότητας του παιδιού να συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και δραστηριότητες, να αναπτύξει κοινωνικές σχέσεις με τους συνομηλίκους του, να προάγει τις κοινωνικές του δεξιότητες, να εκφράζει τα συναισθήματά του.

Είναι αναγκαία η εισαγωγή προγραμμάτων πρόληψης και πρώιμης παρέμβασης από λογοθεραπευτές , εργοθεραπευτές και φυσικοθεραπευτές.

Η παροχή υπηρεσιών πρώιμης ανίχνευσης διαταραχών ομιλίας, λόγου και επικοινωνίας στο πλαίσιο των σχολικών μονάδων γενικής εκπαίδευσης βοηθάει στην αντιμετώπιση δυσκολιών που γιγαντώνονται, παγιώνονται και πλήττουν τον μαθητή (απομονώνεται ή γίνεται επιθετικός), το σχολείο ( διαταράσσει τη λειτουργία της τάξη), τη δουλειά του δασκάλου και την οικογένεια καθώς επίσης μειώνει την οικονομική επιβάρυνση που υφίστανται το ασφαλιστικό σύστημα για την αντιμετώπιση τους.

Ο εργοθεραπευτής βοηθά τα παιδιά με συμπτώματα ΔΕΠ-Υ καθώς και αυτά που εμφανίζουν δυσκολίες στην γραφοκινητική δεξιότητα και στην προγραφή.

Ένα πρόγραμμα εργοθεραπείας βοηθά τα παιδιά να βελτιώσουν την ικανότητα τους για συντονισμένες κινήσεις στην αδρή και την λεπτή κίνηση, στην σωστή αντίληψη του σώματός τους, τη διευθέτηση του χώρου, την οργάνωση του χρόνου και είναι η κατεξοχήν χρήσιμη ειδικότητα που είναι υπεύθυνη να βοηθήσει να ξεπεράσουν πολλοί μαθητές της προσχολικής ηλικίας πολλά αισθητηριακά προβλήματα καθώς και ιδιαιτερότητες στη σίτιση και διατροφή που παρουσιάζουν.

Η φυσικοθεραπεία αποτελεί αναγκαιότητα για την πρώιμη υποστήριξη παίδων με ειδικές ανάγκες και συμβάλλει στην βέλτιστη ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών , στην ενημέρωση εκπαιδευτικών για την κινητική κατάσταση των παιδιών και στην εξασφάλιση της ενεργούς συμμετοχής των παιδιών σε όλες τις δραστηριότητες μέσω εργονομικών παρεμβάσεων και ειδικών βοηθημάτων.

Αναγκαία και επιτακτική είναι η παρουσία του ειδικού βοηθητικού προσωπικού σε κάθε νηπιαγωγείο , ούτως ώστε να γίνεται σωστή εκπαίδευση αυτοεξυπηρέτησης και παρέχεται υποστηρικτική βοήθεια λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι μια νηπιαγωγός έχει υπό την εποπτεία της συνήθως 23 παιδιά .

Τελευταία αλλά άκρως απαραίτητη για την ισότιμη ενσωμάτωση των παιδιών στο νηπιαγωγείο είναι η ειδικότητα του σχολικού νοσηλευτή που υποστηρίζει παιδιά με προβλήματα υγεία , όπως επιληψία και σακχαρώδη διαβήτη , παρεμβαίνει σε περίπτωση ατυχημάτων , έχει την ευθύνη οργάνωσης του σχολικού φαρμακείου και εκπαίδευσης των παιδιών σε μια σειρά ζητημάτων , όπως η υγιεινή διατροφή .

Μιχαήλ Βολκίδης

Οργανωτικός Γραμματέας ΠΟΣΕΕΠΕΑ
ΠΕ 30 – Αναπληρωτής

Δείτε σχετικά

ΔΟΕ για δηλώσεις Υπουργού για διδασκαλία Φυσικής Αγωγής και Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο

Δείτε ακόμη

Υποστηρικτικές Δομές Εκπαίδευσης: Να σταματήσει η υπονόμευση τους
Περικοπή επιδομάτων και σχολική διαρροή: Πρέπει να περικόπτονται όταν λόγω απουσιών χάνει ο μαθητής την τάξη ;
Συναισθηματικά βαμπίρ: Oταν ο περίγυρος θρέφεται από την ψυχή σου
Εκπαίδευση ΑμεΑ: Η εκπαίδευση της…ενσυναίσθησης και η αποδοχή των ατόμων με αναπηρίες
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

1 Σχόλιο

Γράψτε μία απάντηση