“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Από Σεπτέμβριο – Πως θα γίνει – Εφαρμογή Point system

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Δημοσιεύματα για τις προθέσεις του ΥΠΑΙΘ για την εφαρμογή διαδικασίας Αξιολόγησης βλέπουμε στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο εχθές 4/01 και σήμερα 5/01/2020.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Δημοσιεύματα για τις προθέσεις του ΥΠΑΙΘ για την εφαρμογή διαδικασίας Αξιολόγησης βλέπουμε στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο εχθές 4/01 και σήμερα 5/01/2020.

Συγκεκριμένα στο “Εθνος” και στο “Πρώτο Θέμα” βλέπουμε άρθρα με τίτλους “Point system για εκπαιδευτικούς και νοσοκομεία – Πώς θα γίνει η αξιολόγηση” και “Από Σεπτέμβριο η αξιολόγηση σχολικών μονάδων” αντίστοιχα.

“Point system για εκπαιδευτικούς και νοσοκομεία – Πώς θα γίνει η αξιολόγηση” αντίστοιχα.

Επιχείρηση «αξιολόγηση» σε Παιδεία και Υγεία αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή. Το υπουργείο Παιδείας μελετά ήδη το νέο πλαίσιο για την αξιολόγηση, με στόχο να ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο για τις σχολικές μονάδες και μετά για τους δασκάλους και καθηγητές.

Την ίδια στιγμή, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή νομοσχέδιο για αξιολογήσεις, ελέγχους και επιθεωρήσεις σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας.

Πρόεδρος ΙΕΠ

«Υπάρχει ήδη ένα σχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών υπό διαμόρφωση» τονίζει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Γιάννης Αντωνίου, πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο θα κάνει και τη σχετική πρόταση προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για το νέο θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων.

Με δεδομένο μάλιστα ότι στο παρελθόν η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών απέτυχε και παρέμεινε στα… χαρτιά για σχεδόν 40 χρόνια, ο κ. Αντωνίου υπογραμμίζει στο «Εθνος της Κυριακής» ότι «αυτήν τη φορά η αξιολόγηση θα εφαρμοστεί και μάλιστα θα είναι αποτελεσματική».

Υπουργός Νίκη Κεραμέως

Το νέο σύστημα αξιολόγησης «βρίσκεται στα σκαριά», όπως αποκάλυψε πρόσφατα σε συνέντευξή της και η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

«Σχεδιάζουμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης πρώτα των σχολικών μονάδων και εν συνεχεία των εκπαιδευτικών, με αποκλειστικό στόχο τη διαρκή βελτίωση, την επιβράβευση αλλά και την αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου συνολικά.

Η αξιολόγηση θα συνδέεται με την αντιμετώπιση αδυναμιών σε επίπεδο σχολικής μονάδας και με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που θα είναι εστιασμένη στις ανάγκες τους. Πιστεύουμε και επενδύουμε στους δασκάλους και στους καθηγητές μας» τόνισε η υπουργός Παιδείας.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών περιέχεται και στο πρόγραμμα της ΝΔ, όπου όπως αναφέρεται θα συνδεθεί με την επιμόρφωση, ενώ ο καθορισμός των κριτηρίων και η αποτίμηση των αποτελεσμάτων θα γίνονται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Στο πρόγραμμα του κυβερνώντος κόμματος αναφέρεται και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές με χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων, καθώς και η δημιουργία δεικτών με βάση τα αποτελέσματα.

Προγραμματισμός ΥΠΑΙΘ

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας, από τον Σεπτέμβριο θα αρχίσει η πρώτη φάση της «επιχείρησης», δηλαδή η εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων, και θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που σίγουρα θα είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, καθώς ο κόσμος της Εκπαίδευσης δεν έχει πεισθεί διαχρονικά για την «καλή πρόθεση» των κυβερνήσεων όταν θέλουν να εφαρμόσουν σύστημα αξιολόγησης.

Δάσκαλοι και καθηγητές πιστεύουν ότι στόχος είναι η τιμωρία των σχολείων και των εκπαιδευτικών που δεν θα επιτυγχάνουν τους στόχους και πιθανόν ο περιορισμός των αμοιβών τους, καθώς και η προώθηση διαδικασιών διαθεσιμότητας και απόλυσης.

Απάντηση σε ανησυχίες εκπαιδευτικών

Απαντώντας σε αυτές τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών, ο κ. Αντωνίου -λίγες ημέρες μετά την ανάληψη της προεδρίας του ΙΕΠ είχε δηλώσει ότι «αντιπαρέρχομαι τη μυθολογία περί τιμωρητισμού, δηλώνοντας με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι η αξιολόγηση που θα εφαρμόσουμε δεν τιμωρεί, διορθώνει.

Υπάρχει η εμπειρία της εφαρμογής αξιολογικού συστήματος, που προέβλεπε το ΠΔ 152, η οποία έφτασε έως τα στελέχη της Εκπαίδευσης το 2014, το σύστημα που εφαρμόστηκε στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία το 2013-14 και το σύστημα αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων την ίδια περίοδο.

Θα αξιοποιήσουμε αυτήν την εμπειρία βελτιώνοντας τα αξιολογικά εργαλεία και ενισχύοντας τα εχέγγυα της αξιοκρατίας.

Βασική αρχή είναι ότι κανείς δεν αξιολογεί, εάν δεν έχει αξιολογηθεί και ο ίδιος.

Σε αυτόν τον κανόνα προφανώς περιλαμβάνονται οι περιφερειακοί διευθυντές, οι διευθυντές Διευθύνσεων, οι σχολικοί σύμβουλοι με αναβαθμισμένο εποπτικό, επιμορφωτικό και αξιολογικό ρόλο, και βεβαίως οι διευθυντές σχολικών μονάδων, δηλαδή τα στελέχη της Εκπαίδευσης που θα αναλάβουν την ευθύνη της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών».

Σε δύο άξονες

Ο κ. Αντωνίου έχει δηλώσει ότι η αξιολόγηση αποτελεί το «οξυγόνο» των εκπαιδευτικών συστημάτων, το εργαλείο για την ανάπτυξη της δυναμικής τους και της προσαρμογής τους στις ανάγκες της εποχής, και ότι η «Ελλάδα τα τελευταία 40 χρόνια έμεινε έξω από αυτόν τον γενικό κανόνα, που αποτελεί δομικό στοιχείο των εκπαιδευτικών συστημάτων του πολιτισμένου κόσμου».

Το σχέδιο για την αξιολόγηση θα καθορίζει με λεπτομέρειες την αξιολογική πυραμίδα, τις κατηγορίες και τα υποκριτήριά τους, βάσει των οποίων αξιολογείται κάθε  παράγοντας της αξιολογικής πυραμίδας, δηλαδή σχολεία, στελέχη Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικοί.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών διοικητική και εκπαιδευτική

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα είναι διοικητική και εκπαιδευτική και πιθανώς θα διενεργείται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας και κάποιο στέλεχος Εκπαίδευσης.

Ως διοικητική ορίζεται η αξιολόγηση των ενεργειών και αποτελεσμάτων που συνθέτουν το υπηρεσιακό έργο διοίκησης, οργάνωσης και αξιολόγησης προσωπικού και δομών, και ως εκπαιδευτική ορίζεται η αξιολόγηση των ενεργειών και αποτελεσμάτων που σχετίζονται με την άσκηση του παιδαγωγικού, διδακτικού, επιμορφωτικού έργου και την επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη.

Στο νέο θεσμικό πλαίσιο βέβαια θα πρέπει να καθοριστεί αναλυτικά και ξεκάθαρα (δηλαδή χωρίς σκοτεινά σημεία) τι θα γίνεται εάν κάποιος δεν καταφέρει να κατακτήσει τους στόχους, καθώς αυτό θα καθορίσει και την αποδοχή ενός νέου θεσμού αξιολόγησης από την πλευρά των εκπαιδευτικών.

Στο ΠΔ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών υπήρχαν κριτήρια που προέβλεπαν ότι οι αξιολογούμενοι εκπαιδευτικοί θα χωρίζονται σε τέσσερις βαθμίδες με βάση τη βαθμολογία τους: «ελλιπής» από 0 έως 30 βαθμούς, «επαρκής» από 31 έως 60, «πολύ καλός» από 61έ ως 80 και «εξαιρετικός» από 81 έως 100.

Το τελευταίο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είχε εκπονηθεί το 2013 με το Προεδρικό Διάταγμα 152 και την υπογραφή των υπουργών Παιδείας Κώστα Αρβανιτόπουλου και Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκου Μητσοτάκη.

Οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές από τους εκπαιδευτικούς και ο… φόβος της τότε κυβέρνησης μπροστά στις εκλογές που έρχονταν ήταν ο λόγος να μην εφαρμοστεί ποτέ.

Οταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας ο ΣΥΡΙΖΑ, καταργήθηκε.

_____________________

“Από Σεπτέμβριο η αξιολόγηση σχολικών μονάδων”

Οπως περιγράφει στο «Πρώτο Θέμα» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Αντωνίου, στόχος είναι από τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσει με συγκεκριμένα κριτήρια το πρόγραμμα αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

Ρόλος του σχολείου είναι να «γίνει ένας πνευματικός πνεύμονας, να φύγουν τα κάγκελα και να ανοίξει στην κοινωνία το σχολείο σε συνεργασία με τους δήμους».

Ο κ. Αντωνίου υπογραμμίζει οτι «η πρώτη ύλη της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών θα είναι τα νέα αναμορφωμένα προγράμματα που θα είναι έτοιμα περί το τέλος της άνοιξης».

Επίσης στο δημοσίευμα βλέπουμε:

Τα κριτήρια θα είναι οι δείκτες παραγόμενου έργου και θα αφορούν ανά μάθημα, δηλαδή πώς διδάσκονται τα ελληνικά, ενώ σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΠ στόχος είναι «να πάψει το σχολείο να είναι πίσω από κλειστές πόρτες και οι τάξεις να ανοίξουν στην ανταλλαγή ιδεών και στις συνεργασίες».

Πρόκειται για ιδέες που εφαρμόστηκαν παλαιότερα στα πρότυπα σχολεία, από τα οποία προέρχεται ο κ. Αντωνίου, και το σχέδιο είναι να επεκταθούν αυτές οι πρακτικές στο σύνολο των σχολείων.

Σε οτι αφορά στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα γίνεται από πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και μέντορες,άτομα δηλαδή με επιμορφωτική κατάρτιση και πιστοποίηση οι οποίοι, όπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΙΕΠ, κλιμακωτά θα πολλαπλασιάσουν το έργο της επιμόρφωσης εντός των σχολικών κτιρίων.

Την ίδια ώρα αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες προωθεί το υπουργείο Παιδείας, η ηγεσία του οποίου θέλει από τους πρώτους μήνες του νέου έτους με την προώθηση νομοσχεδίων να φανούν οι μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση.

Σε ό,τι αφορά στους μαθητές την νέα σχολική χρονιά 2020-21 στα Δημοτικά και Γυμνάσια θα ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα ενότητες εκτός των «κλασσικών» μαθημάτων που θα αφορούν στην εκμάθηση δεξιοτήτων όπως η επιχειρηματικότητα, ενώ στο ίδιο σχέδιο περιλαμβάνεται η έναρξης της αξιολόγησης.

Στόχος του υπουργείου Παιδείας, είναι η σταδιακή έναρξη της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών

Σε πρώτη φάση, σε συνεργασία με το ΙΕΠ το οποίο επεξεργάζεται τα σχέδια εφαρμογής, θα προχωρήσει η εσωτερική αξιολόγηση, που θα αφορά τις σχολικές μονάδες.

Πρόκειται για μια διαδικασία κατά την οποία η σχολική κοινότητα, διευθυντής, εκπαιδευτικοί, μαθητές θα προχωρήσουν σε αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Στη συνέχεια και μετά την ολοκλήρωση του αρχικού σταδίου θα γίνει και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Βασικό συστατικό της έναρξης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η επιμόρφωση τους που αναμένεται να πραγματοποιείται μέσα στο σχολικό περιβάλλον.

«H αξιολόγηση πρέπει να υπάρχει παντού χωρίς καμία τιμωρητική διάθεση αλλά με τάσεις βελτίωσης, λένε όσοι γνωρίζουν καλά το ελληνικό σύστημα το οποίο έμεινε «μεταξεταστέο» στην τελευταία έρευνα του ΟΟΣΑ.

Η αξιολόγηση του συστήματος είναι βασικό στοιχείο της προσπάθειας αλλαγής των δεδομένων, προκειμένου στην επόμενη έρευνα της PISA οι επιδόσεις των μαθητών να είναι καλύτερες.

Τα κριτήρια της αξιολόγησης, καθώς και τα όποια αποτελέσματά της, θα αποτιμώνται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους οτι στόχος της αξιολόγησης είναι η αντιμετώπιση των αδυναμιών και των προβλημάτων σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ενώ θα συνδυάζεται με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Στο υπουργείο Παιδείας εκτιμούν οτι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αναμένεται να αρχίσει σύντομα ενώ από τον Σεπτέμβριο θα αρχίσει η εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων.

Δήλωση Κεραμέως

Ενδεικτικό της σελίδας που θέλει να αλλάξει το υπουργείο Παιδείας είναι η δήλωση της κ.Κεραμέως:

«Αξιολόγηση για όλους.

Αξιολόγηση, η οποία θα είναι χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα, με διπλή στόχευση, πρώτον, να επιβραβεύσει τους αρίστους και δεύτερον να δώσει κίνητρα για βελτίωση μέσω επιμόρφωσης σε όσους δεν αποδίδουν αρκετά έως σήμερα».

Και τόνισε, ότι θα δοθεί «ιδιαίτερη έμφαση στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση», ως ένα «σημαντικό εργαλείο για να «γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τη μία και των πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας από την άλλη», ενώ πρόσθεσε:

Δείτε ολόκληρο το δημοσίευμα στο ethnos.gr

Δείτε ολόκληρο το δημοσίευμα στο protothema.gr

Δείτε επίσης

Αξιολόγηση παντού: Εξαγγελίες του νέου Προέδρου ΙΕΠ Ι. Αντωνίου
Διορισμοί στην Παιδεία: Ολες οι εξελίξεις – Αναλυτικός οδηγός του especial.gr
Νόμος Διορισμών: 4589/2019 – ΦΕΚ A 13 – 29.01.2019
Αιτήσεις ΟΠΣΥΔ διορισμών ΕΕΠ-ΕΒΠ: Ξεκίνησε η διαδικασία – 23/12/2019 έως 7/1/2020
Διευκρινήσεις αιτήσεων μόνιμου διορισμού: Επισημάνσεις
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση