Σάββατο, 24 Μαΐου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αναρρωτικές άδειες αναπληρωτών: Το νομοθετικό πλαίσιο-Ανοιχτή η κυβέρνηση για βελτιώσεις

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αναρρωτικές άδειες αναπληρωτών: Το νομοθετικό πλαίσιο-Ανοιχτή η κυβέρνηση για βελτιωτικές παρεμβάσεις – Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης στη Βουλή.

Αναρρωτικές άδειες αναπληρωτών

Το νομοθετικό πλαίσιο των αναρρωτικών αδειών των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και διαδικασία ανάληψης υπηρεσίας, παρέθεσε στη Βουλή ο Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ κος Κ. Βλάσης απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Αριστεράς κο Ν. Ηλιόπουλο με θέμα: “Αναγκαία η ουσιαστική στήριξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών με ανίατα ή δυσίατα νοσήματα”.

Ο Βουλευτής ρώτησε τον Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ αν θα ληφθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα επιτρέπουν σε αναπληρωτές με ανίατα ή δυσίατα νοσήματα να λαμβάνουν τις αναγκαίες άδειες για την ομαλή διεξαγωγή των θεραπειών τους, χωρίς απώλεια εισοδήματος ή άλλων υπηρεσιακών δικαιωμάτων, αναφερόμενος συγκεκριμένα σε αίτημα εκπαιδευτικού να αναλάβει ηλεκτρονικά υπηρεσία, ώστε να μην στερηθεί ούτε τη θεραπεία της ούτε τα ημερομίσθια της- δηλαδή να μην έχει να διαλέξει ανάμεσα στο αν θα κάνει τη θεραπεία για τον καρκίνο ή αν θα χάσει τον μισθό της – το οποίο απορρίφθηκε με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη για όσους νοσούν από ανίατα ή δυσίατα νοσήματα.

Για το πλαίσιο των αναρρωτικών αδειών των αναπληρωτών ο κος Βλάσης επεσήμανε:

“Οι σχέσεις εργασίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ως υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου διέπονται κυρίως από τις διατάξεις του κεφαλαίου Δ΄ του Προεδρικού Διατάγματος 410/1988, αλλά και τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας για θέματα που δεν ρυθμίζονται από το Προεδρικό Διάταγμα, αλλά με τον ν.4674/2020.

Ως προς τις αναρρωτικές άδειες τους δε, ρυθμίζονται συγκεκριμένα από τα άρθρα 657 και 658 του αστικού κώδικα, όπως συμβαίνει με όλους τους ΙΔΟΧ του δημοσίου”.

Συγκεκριμένα

“1. Οι σχετικές διατάξεις που ισχύουν είναι απολύτως σαφείς και λαμβάνοντας υπόψη τη μέγιστη διάρκεια σύμβασης από τον νόμο που είναι εννέα μήνες όση και η διάρκεια του διδακτικού έτους, περιλαμβάνει δεκαπέντε ημέρες άδεια με πλήρεις αποδοχές που αντιστοιχούν κατά το 658 του αστικού κώδικα στον μισό μήνα.

2. Επιπλέον της προβλεπόμενης αναρρωτικής άδειας, δεκαπέντε ημερών για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που πάσχουν από δυσίατα νοσήματα, η οποία είναι αμειβόμενη και λαμβάνεται υπόψη ως χρόνος πραγματικής διδακτικής υπηρεσίας.

3. Αδεια είκοσι δύο εργάσιμων ημερών με αποδοχές ετησίως για εκπαιδευτικούς που οι ίδιοι ή τα τέκνα τους πάσχουν από νοσήματα που απαιτούν μεταγγίσεις αίματος ή περιοδική νοσηλεία. Εδώ, μάλιστα υπάρχει ειδικότερη μέριμνα για ειδική άδεια σε όσους έχουν περισσότερα από ένα πάσχοντα πρόσωπα που προσαυξάνεται στις τριάντα δύο ημέρες.

4. Για όσους δεν καταλαμβάνονται από την προηγούμενη περίπτωση και έχουν ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω δικαιούνται ειδική άδεια έξι ημερών με αποδοχές κάθε χρόνο επιπλέον της κανονικής. Οι άδειες αυτές δίδονται κατ’ αναλογία της διάρκειας της σύμβασής τους στους αναπληρωτές και αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς, όπως ακριβώς και στους υπαλλήλους ορισμένου χρόνου του δημοσίου.

Και φυσικά έχουν προβλεφθεί γονικές, μητρικές, πατρικές ή και άδειες για υποβολή σε μεθόδους ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, καθώς και σε ειδικές άδειες για αιμοδοσία, συμμετοχή στις εξετάσεις και άλλα”.

Για τη διαδικασία ανάληψης υπηρεσίας είπε:

“Oσον αφορά τη διαδικασία ανάληψης υπηρεσίας, από το 2020 έως σήμερα έχει γίνει μια σειρά παρεμβάσεων που διευκολύνουν τους αναπληρωτές, όπως η ψηφιακή υπογραφή συμβάσεων, η απευθείας ανάληψη στη σχολική μονάδα, η δυνατότητα ανάληψης σε διεύθυνση εκπαίδευσης σε περιπτώσεις βίας και κατά καιρούς είτε λόγω του Covid-19 είτε λόγω φυσικών καταστροφών η διοίκηση έχει επιδείξει ευελιξία και κατανόηση σε κάθε περίπτωση που χρήζει εξατομικευμένης αντιμετώπισης”.

Θα εξεταστούν βελτιωτικές θεσμικές παρεμβάσεις

Ανοιχτή είναι η κυβέρνηση να εξετάσει βελτιωτικές θεσμικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με τον Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ, ο οποίος έκλεισε τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης λέγοντας:

“Σε κάθε ευκαιρία εμείς βελτιώνουμε και θα συνεχίσουμε να βελτιώνουμε τις θέσεις τους. Νομίζω ότι η πολιτεία δεν θέλει σε καμία περίπτωση να τους διακρίνει, αλλά επειδή οι συμβάσεις τους εκ φύσεως είναι ορισμένου χρόνου και εμπίπτουν στο καθεστώς των Ι.Δ.Ο.Χ. προφανώς υπάρχουν και τέτοια μεμονωμένα πάρα πολύ σοβαρά προβλήματα. Επομένως, με πλήρη επίγνωση των πραγματικών αναγκών, δηλώνουμε ανοιχτοί να εξετάσουμε και προσεκτικά βελτιωτικές θεσμικές παρεμβάσεις, όλες αυτές που ούτε εσείς ποτέ ως κυβέρνηση δεν κάνατε, αλλά αρκετές εμείς ήδη τις κάναμε. Σ’ αυτήν την περίπτωση λοιπόν μπορείτε κι εσείς με επιχειρήματα και σαφές πλαίσιο να εισφέρετε σε αυτόν τον διάλογο. Αυτό που λέω και επιμένω είναι ότι η Κυβέρνηση αυτή έχει προσλάβει πολύ περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς ακριβώς για να μειωθούν αντίστοιχα τέτοια προβλήματα”.

Δείτε επίσης

Μακρή για αναρρωτικές άδειες και ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών 

Ποιες άδειες δικαιούνται εκπαιδευτικοί/ΕΕΠ/ΕΒΠ μόνιμοι-αναπληρωτές-νεοδιόριστοι-ΑμεΑ – Ποιος τις χορηγεί 

Ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών 2024: Τα βήματα μετά το sms για τη σχολική μονάδα τοποθέτησης 

Πως προσλαμβάνονται οι αναπληρωτές: Το νομοθετικό πλαίσιο πρόσληψης και τοποθέτησης από το Υπ. Παιδείας

Αξιολογήθηκαν 15.459 εκπαιδευτικοί έως 31.12.2024: Τι είπε ο Υφ. Παιδείας Κ. Βλάσης στη Βουλή 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply