Πέμπτη, 15 Μαΐου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αναστολή προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών κατά την προεκλογική περίοδο | Τι ισχύει

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αναστολή προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών κατά την προεκλογική περίοδο: Τι ισχύει σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο και το Υπουργείο Εσωτερικών.

Αναστολή προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών

Παρατίθεται ακολούθως από το especial.gr, σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικών και τη σχετική νομοθεσία:

  • Τι ακριβώς ισχύει σε σχέση με τοποθέτηση, μετακίνηση, απόσπαση, μετάθεση, μετάταξη, ένταξη, προαγωγή, επιλογή και/ή τοποθέτηση Προϊσταμένων από την Προκήρυξη εκλογών, έως την ορκωμοσία της Κυβέρνησης.
  • Τι συμβαίνει σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
  • Τι ισχύει αναφορικά με την ανάκληση και απαγόρευση χορήγησης κανονικών αδειών
  • Ποιες οι διευκολύνσεις για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος.
Αναλυτικά

Α. Απαγόρευση των διορισμών/προσλήψεων και των μεταβολών στην υπηρεσιακή κατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων

Η απαγόρευση των διορισμών/προσλήψεων και των μεταβολών στην υπηρεσιακή κατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων κατά την προεκλογική περίοδο ρυθμίζεται, σε πάγια βάση, με τις διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 όπως ισχύει, προκειμένου να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η νομιμότητα των ενεργειών της Δημόσιας Διοίκησης.

Ειδικότερα, οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 ορίζουν ότι:

«1. Κατά το διάστημα από την προκήρυξη βουλευτικών εκλογών έως την ορκωμοσία της Κυβέρνησης…, απαγορεύεται η έκδοση πράξεων που αφορούν το διορισμό ή πρόσληψη και οποιαδήποτε μεταβολή αναφερόμενη στην υπηρεσιακή κατάσταση κάθε κατηγορίας προσωπικού των υπηρεσιών και νομικών προσώπων του άρθρου 14 παρ. 1 του παρόντος, εκτός από τις πράξεις πειθαρχικής διαδικασίας, διαθεσιμότητας και αργίας, καθώς και τις πράξεις που εκδίδονται σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση.

2. Διαδικασίες σχετικές με τις κατά την προηγούμενη παράγραφο απαγορευόμενες μεταβολές, οι οποίες είχαν ήδη κινηθεί κατά την προκήρυξη των εκλογών, διακόπτονται».

Τι ισχύει από την προκήρυξη των εκλογών, έως την ορκωμοσία της Κυβέρνησης

Συνεπώς για το χρονικό διάστημα από την προκήρυξη των εκλογών, έως την ορκωμοσία της Κυβέρνησης, απαγορεύεται η έκδοση πράξεων που αφορούν ιδίως σε τοποθέτηση, μετακίνηση, απόσπαση, μετάθεση, μετάταξη, ένταξη, προαγωγή, επιλογή και/ή τοποθέτηση προϊσταμένων όπως αυτές προβλέπονται στις γενικές διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, όπως ισχύει) ή στις διατάξεις της Κινητικότητας του ν. 4440/2016, όπως ισχύουν, καθώς επίσης απαγορεύεται και η έκδοση κάθε άλλης αντίστοιχης προς τις προαναφερόμενες πράξεις που αφορούν οποιαδήποτε μεταβολή στην υπηρεσιακή κατάσταση κάθε κατηγορίας προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. του άρθρου 14 παρ. 1 του ν. 2190/1994, η έκδοση των οποίων προβλέπεται από άλλες αντίστοιχου περιεχομένου διατάξεις όπως π.χ. για το εκπαιδευτικό προσωπικό, το ένστολο προσωπικό, τα Μέλη ΔΕΠ, το ιατρικό προσωπικό.

Απαγόρευση και σε προπαρασκευαστικές ενέργειες

Οι εν λόγω απαγορεύσεις δεν αφορούν μόνο στις τελικές πράξεις, αλλά και σε όλες τις προπαρασκευαστικές ενέργειες (συμπεριλαμβανομένων και των εγκριτικών αποφάσεων που προβλέπονται στο άρθρο 2 παρ. 2 της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει), εφόσον αυτές είναι κατά νόμο αναγκαίες προϋποθέσεις για την έκδοση της τελικής πράξης.

Δεν δημοσιεύονται προκηρύξεις-δεν συνεδριάζουν τα Υπηρεσιακά Συμβούλια 

Συνεπώς, δεν δημοσιεύονται προκηρύξεις/ανακοινώσεις για την πλήρωση θέσεων προσωπικού, πράξεις διορισμού/πρόσληψης, ανακοινώσεις για αποσπάσεις/μετατάξεις/μεταθέσεις κάθε κατηγορίας προσωπικού, πίνακες επιλογής προσωπικού (τακτικού ή έκτακτου), δεν συνεδριάζουν τα Υπηρεσιακά Συμβούλια καθώς και λοιπά συμβούλια για τα θέματα που εμπίπτουν στις ανωτέρω απαγορεύσεις, δεν υπογράφονται ούτε δημοσιεύονται πράξεις διορισμού/προσλήψεων, αποσπάσεων ή μετατάξεων/μεταθέσεων.

Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994, διαδικασίες που είχαν ξεκινήσει πριν από την προκήρυξη των εκλογών διακόπτονται, ήτοι αναστέλλονται προσωρινά και συνεχίζονται αμέσως μετά τη λήξη της αναστολής. Εν προκειμένω διευκρινίζεται ότι για όσες διαδικασίες εμπίπτουν στην προαναφερόμενη εκ του νόμου διακοπή-αναστολή, οι οποίες έχουν εκκινήσει προ της προκήρυξης των εκλογών και για τις οποίες προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία, ιδίως σε περίπτωση υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή σε διαδικασίες επιλογής ή πρόσληψης, η διαδικασία αναστέλλεται από την προκήρυξη των εκλογών και συνεχίζεται αμέσως μετά την ορκωμοσία της Κυβέρνησης, για χρονικό διάστημα ίσο με αυτό της διακοπής/αναστολής (ενδεικτικά διευκρινίζεται ότι εφόσον η προθεσμία έληγε σε πέντε ημέρες μετά την ημερομηνία της προκήρυξης των εκλογών, θα δοθεί νέα πενθήμερη προθεσμία για υποβολή αιτήσεων η οποία θα ξεκινά αμέσως μετά την ορκωμοσία της Κυβέρνησης).

Πράξεις που είχαν εκδοθεί πριν από την προκήρυξη των εκλογών

Όσον αφορά στις πράξεις που είχαν εκδοθεί πριν από την προκήρυξη των εκλογών, δηλαδή στις πράξεις που είχαν υπογραφεί από το αρμόδιο όργανο ανεξαρτήτως της ημερομηνίας πρωτοκόλλησης αυτών ή έχουν ήδη δημοσιευθεί σε ΦΕΚ όπου απαιτείται, δεν απαγορεύεται να εκτελεσθούν, ήτοι ενδεικτικά δεν απαγορεύεται η ορκωμοσία και η ανάληψη υπηρεσίας στην περίπτωση που προ της προκήρυξης των εκλογών έχει ήδη δημοσιευθεί σε ΦΕΚ η ατομική πράξη διορισμού/πρόσληψης/μετάταξης ή έχει ήδη υπογραφεί η απόφαση της απόσπασης.

Β. Τι συμβαίνει σε εξαιρετικές περιπτώσεις

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται μεταβολή στην υπηρεσιακή κατάσταση κάθε κατηγορίας προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών και των Ν.Π.Δ.Δ. της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2190/1994  καθώς και πρόσληψη προσωπικού κατά το άρθρο 21 του ν. 2190/1994, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ιδιαιτέρως επείγουσες και σοβαρές ανάγκες της υπηρεσίας, απαιτείται προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της Τριμελούς Επιτροπής, η οποία συγκροτείται με πράξη του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας. Στις ως άνω περιπτώσεις, οι φορείς δύνανται να υποβάλλουν σχετικό αίτημα στην Τριμελή Επιτροπή την επομένη της προκήρυξης των εκλογών.

Γ. Ανάκληση και απαγόρευση χορήγησης κανονικών αδειών

Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012, απαγορεύεται η χορήγηση κάθε κανονικής άδειας απουσίας σε τακτικούς δημοσίους υπαλλήλους, στρατιωτικούς/ένστολο προσωπικό και τακτικούς υπαλλήλους των Ο.Τ.Α., καθώς και στο προσωπικό με σχέση εργασίας Ι.Δ.Α.Χ., στο διάστημα που μεσολαβεί από την ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του Προεδρικού Διατάγματος που ορίζει την ημέρα διεξαγωγής της ψηφοφορίας, μέχρι και την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών,

Ωστόσο, τονίζεται ότι σε περίπτωση κατεπείγουσας ανάγκης, μπορεί να χορηγηθεί άδεια απουσίας, ύστερα από προηγούμενη έγκριση του αρμόδιου υπουργού ή του εξουσιοδοτουμένου από αυτόν οργάνου. Στους τακτικούς υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. η άδεια αυτή χορηγείται ύστερα από έγκριση του αρμοδίου προς τούτο οργάνου.

Δ. Διευκολύνσεις για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος

Από το συνδυασμό των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012 και της παρ. 1 του άρθρου 50 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, όπως ισχύει) προκύπτει ότι στους τακτικούς-μόνιμους υπαλλήλους του δημοσίου, των Ο.Τ.Α. και των Ν.Π.Δ.Δ., χορηγείται ειδική άδεια απουσίας με αποδοχές για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος. Ο χρόνος της άδειας αυτής δεν συνυπολογίζεται στο χρόνο της κανονικής άδειας που δικαιούνται οι υπάλληλοι αυτοί, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις.

Ειδικότερα, για τη μετάβαση στον τόπο άσκησης του εκλογικού δικαιώματος θα χορηγηθεί ειδική άδεια ως εξής:

Α. Για τους υπαλλήλους για τους οποίους δεν εφαρμόζεται πενθήμερη εβδομάδα εργασίας:

  1. Όσοι μετακινηθούν για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 100- 200 χιλιομέτρων θα λάβουν άδεια μιας (1) εργάσιμης ημέρας.
  2. Όσοι μετακινηθούν σε απόσταση 201-400 χιλιομέτρων θα λάβουν άδεια δύο (2) εργασίμων ημερών.
  3. Όσοι μετακινηθούν σε απόσταση  401  χιλιομέτρων και πάνω θα λάβουν άδεια τριών (3) εργασίμων ημερών, εφόσον κινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους.
  4. Όσοι μετακινηθούν από και προς νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που θα λάβουν θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια αυτή να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες.

Β. Για τους υπαλλήλους για τους οποίους εφαρμόζεται πενθήμερη εβδομάδα εργασίας:

  1. Όσοι μετακινηθούν για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 200-400 χιλιομέτρων θα λάβουν άδεια μιας (1) εργάσιμης ημέρας.
  2. Όσοι μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και πάνω θα λάβουν άδεια δύο (2) εργασίμων ημερών, εφόσον κινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους.
  3. Όσοι μετακινηθούν από και προς νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που θα λάβουν θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια αυτή να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες.

Με την ίδια διαδικασία και προϋποθέσεις είναι δυνατό να χορηγείται ειδική άδεια απουσίας με αποδοχές στο προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ., των Ο.Τ.Α., καθώς και στο προσωπικό των υπόλοιπων νομικών προσώπων του δημοσίου τομέα οποιασδήποτε κατηγορίας, κλάδου και σχέσης εργασίας.

Οι υπάλληλοι που θα κάνουν χρήση της εν λόγω ειδικής εκλογικής άδειας υποχρεούνται να προσκομίσουν στην οικεία υπηρεσία Διοικητικού/Προσωπικού του φορέα, όπου υπηρετούν, βεβαίωση αρμοδίου οργάνου, από την οποία θα προκύπτει ρητώς η συμμετοχή τους στις εκλογές.

Δείτε επίσης

Απόφαση αξιολόγησης: Η διαδικασία διενέργειας-Ρυθμίσεις ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων 

Παρενόχληση στην εργασία: Απόφαση για την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων στο Δημόσιο 

Στις καλένδες παραπέμπονται οι διορισμοί το 2023 από το Υπ. Παιδείας; Αναφορά στη Βουλή επιστολή της ΠΕΑΔ

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply