Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αναβάθμιση ρόλου Διευθυντών-Αποδυνάμωση Συλλόγου Διδασκόντων | Αρθρο

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αναβάθμιση ρόλου Διευθυντών-Αποδυνάμωση Συλλόγου Διδασκόντων: Αρθρο του Γιάννη Κυργιόπουλου, Ψυχολόγου ΠΕ23, Γραμματέα ΣΕΕΠΕΑ Στερεάς Ελλάδας, τ. Γραμματέα ΠΟΣΕΕΠΕΑ.

Αναβάθμιση του ρόλου των Διευθυντών και αποδυνάμωση του Συλλόγου Διδασκόντων

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ μία μέρα μετά τη λήξη του σχολικού έτους έδωσε στη δημοσιότητα και εν συνέχεια σε διαβούλευση έως τις 14 Ιουλίου το πολυδιαφημιζόμενο νομοσχέδιο με τον βαρύγδουπο τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών».

Επιχειρώντας μια πρώτη αποτίμηση του νομοσχεδίου διαπιστώνεται πρόδηλα και ξεκάθαρα αυτό που δηλώνει ο τίτλος του παρόντος άρθρου.

Η ξεκάθαρη πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ

να εκχωρήσει και άλλες κομβικές αρμοδιότητες στους Δ/ντες των σχολικών μονάδων και να αποδυναμώσει το ρόλο και τη σημασία του Συλλόγου Διδασκόντων.

Ενδεικτικά ο Δ/ντης
  • θα μπορεί να ορίσει τον Υπο/δντη, τον Ενδοσχολικό Συντονιστή, τον Μέντορα χωρίς να ζητείται η σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Επιπλέον, θα μπορεί να ασκεί πειθαρχικό έλεγχο στους υφισταμένους του,
  • να παρακολουθεί εντός της τάξης τους εκπαιδευτικούς και να αξιολογεί το διδακτικό τους έργο,
  • να συνάπτει συμφωνίες με ιδιωτικούς φορείς (τρίτους φορείς τους ονομάζει το άρθρο 82 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου),
  • να αποφασίζει για την υλοποίηση ερευνών και πρακτικών εργασιών φοιτητών και
  • για τη συγκρότηση-λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων μετά το πέρας του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας.
Θα μπορεί επομένως να προβεί σε όλες αυτές τις κρίσιμες αποφάσεις

για την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας με μονοπρόσωπο τρόπο, χωρίς να είναι προαπαιτούμενη η σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.

Και οι λίγοι σε αριθμό  Δ/ντες που συστηματικά αποκαλούν το σχολείο ως σχολείο μου,

που επιβάλλουν ετσιθελικά τις απόψεις τους, που εμφορούνται από ναρκισσιστικά συμπλέγματα, συγκεντρωτισμό και αυταρχικότητα στη λήψη αποφάσεων θα μπορούν απερίσπαστοι και με τη σφραγίδα του ΥΠΑΙΘ να συνεχίσουν απερίσπαστοι και ενδυναμωμένοι το «έργο τους.»

Ήμουν, είμαι και θα είμαι θιασώτης του δημοκρατικού σχολείου,

όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται συλλογικά, με ζυμώσεις, με διαφωνίες, με επιχειρηματολογία και με σύνθεση απόψεων.

Το καλό σχολικό κλίμα (για το οποίο γίνεται συχνά τόσος λόγος) απαιτεί συνεργασίες, συναντιλήψεις και συναποφάσεις.

Ο αναβαθμισμένος ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων και η καλή συνεργασία με τα όργανα διοίκησης του Σχολείου θα αλλάξει συστημικά τη λειτουργία της σχολικής μονάδας και θα δώσει όραμα και στόχο στο σύγχρονο δημοκρατικό δημόσιο σχολείο.

Η υπερσυγκέντρωση εξουσιών στο Δ/ντη του σχολείου

και οι διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών που το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο δημιουργεί, φοβάμαι ότι θα οδηγήσει όχι στην αναβάθμιση του σχολείου και στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών αλλά σε σχολεία που θα κυριαρχεί ο φόβος, ο έλεγχος, «τα παιδιά» και τα «αποπαίδια» του Δ/ντη.

Προτρέπω λοιπόν την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ όντας και εγώ εργαζόμενος σε δημόσιο σχολείο

να αναθεωρήσει τις απόψεις της και να διατηρήσει το Σύλλογο Διδασκόντων ως το κυρίαρχο συλλογικό όργανο στη λήψη αποφάσεων που αφορούν σε κρίσιμες διαστάσεις για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας, ελάχιστο προαπαιτούμενο για το δημοκρατικό και σύγχρονο δημόσιο σχολείο.

Επιπλέον, ας αναλογιστεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ότι

με την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων θα έχουμε από την καινούρια σχολική χρονιά ρόλους όπως του ενδοσχολικού συντονιστή, του μέντορα, του υπεύθυνου για την ενδοσχολική επιμόρφωση, των υπευθύνων εκπαιδευτικών για τα εργαστήρια δεξιοτήτων, που θα προστεθούν στο σύμβουλο σχολικής ζωής, στο σύμβουλο καθηγητή (στα ΕΠΑΛ) και στις ομάδες εκπαιδευτικής υποστήριξης στα γενικά σχολεία.

Μάθημα ποιος και πότε θα κάνει στα σχολεία, ρωτώ με το φτωχό μου το μυαλό;

Στις λίγες με  θετικό πρόσημο διατάξεις του νομοσχεδίου θα ήθελα να επισημάνω

τη σύσταση 1100 οργανικών θέσεων Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών στη Γενική Εκπαίδευση (με την υποσημείωση βέβαια ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι υπόλοιπες ειδικότητες μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ, ειδικά όταν πολύ σωστά δίνεται έμφαση μέσω εξαγγελιών κυβερνητικών στελεχών στην πρώιμη παρέμβαση αναπτυξιακών και μαθησιακών διαταραχών από την προσχολική αγωγή) καθώς και στη δημιουργία λίγων αριθμητικά συμβούλων ΕΕΠ αλλά δυστυχώς όχι και συμβούλων ΕΒΠ (που ξεχνιέται για μία ακόμη φορά).

Τέλος, θα πρέπει όλες οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΠΟΣΕΕΠΕΑ)

να συμπορευτούν και συστρατευθούν στην απόσυρση όλων αυτών των διατάξεων του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, που μετατρέπουν το δημόσιο σχολείο από φορέα μόρφωσης και εκπαίδευσης σε οργανισμό με ιδιωτικό-οικονομικούς όρους λειτουργίας και με ταξικό χαρακτήρα.

Γιάννης Κυργιόπουλος (Ψυχολόγος, Γραμματέας ΣΕΕΠΕΑ Στερεάς Ελλάδας, τέως Γραμματέας της ΠΟΣΕΕΠΕΑ).

Δείτε επίσης

Νομοσχέδιο για το νέο σχολείο: 12 διατάξεις που θα συζητηθούν
Διαβούλευση νομοσχεδίου Υπουργείου Παιδείας έως 14 Ιουλίου 2021
Το νομοσχέδιο Αναβάθμιση Σχολείου και Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών: 172 άρθρα-238 σελίδες
Αποκλεισμός εκπαιδευτικών-ΕΕΠ ΚΕΔΑΣΥ από υπηρεσιακές μεταβολές και επιλογές στελεχών
 Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ): Πρωτόκολλο συνεργασίας ΚΕΔΑΣΥ-σχολείου-γονέων
Η σειρά επιλογής στελεχών εκπαίδευσης-Εως πότε παραμένουν τα νυν στελέχη στη θέση τους
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Βασίλης Βούγιας

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση