Τρίτη, 9 Αυγούστου 2022

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ανοιχτή επιστολή ΠΟΣΕΕΠΕΑ για ευπαθείς ομάδες μαθητών, εκπαιδευτικών και το άνοιγμα των σχολείων

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ανοιχτή επιστολή ΠΟΣΕΕΠΕΑ για ευπαθείς ομάδες μαθητών, εκπαιδευτικών, αναφορικά με την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων.

Ανοιχτή επιστολή ΠΟΣΕΕΠΕΑ για ευπαθείς ομάδες

Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ)

Αθήνα, 28/04/2020

Αρ. Πρωτ.: 19

Προς:

-Την Υπουργό Παιδείας κα. Ν. Κεραμέως

-Την Υφυπουργό Παιδείας κα. Σ. Ζαχαράκη

Τον Πρόεδρο ΕΟΔΥ κ.Π. Αρκουμανέα

-Τον Πρόεδροτης Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων

του Υπουργείου Υγείας κ. Σ. Τσιόδρα

Θέμα: Ανοιχτή επιστολή ΠΟΣΕΕΠΕΑ σχετικά με τις ιδιαιτερότητες των εκπαιδευτικών και μαθητών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (με αναπηρία, χρόνια νοσήματα κ.α.) μετά τις ανακοινώσεις για το άνοιγμα των σχολείων

Αξιότιμες/οι,

Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ, δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο, εκπροσωπεί τους κλάδους του  Ειδικού Εκπαιδευτικού  Προσωπικό -ΕΕΠ  και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού -ΕΒΠ που υπηρετούν στην Ειδική και Γενική Εκπαίδευση καθώς και στα Κ.Ε.Σ.Υ. και παρέχουν υπηρεσίες σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία, καθώς  και σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Η εκπαιδευτική κοινότητα, οι γονείς και το αναπηρικό κίνημα, παρακολουθούμε με αγωνία τις εξελίξεις και τις ανακοινώσεις όλων των αρμοδίων αρχών, αναφορικά με το επικείμενο άνοιγμα των σχολείων.

Η ανησυχία των συναδέλφων ΕΕΠ και ΕΒΠ που υπηρετούν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι έκδηλη. Ωστόσο δεν είναι ξεκάθαρο αν στην επανεκκίνηση της λειτουργίας των σχολείων συγκαταλέγονται και τα Ειδικά σχολεία. Η ανησυχία όλων έγκειται στην ακολουθία των υγειονομικών κανόνων στις ΣΜΕΑΕ αλλά και των ευρύτερων δομών ΕΑΕ.

Όπως γνωρίζετε, οι ιδιαιτερότητες της Ελληνικής Πραγματικότητας είναι πολλές. Πολλοί ηλικιωμένοι και άτομα ευπαθών ομάδων ζουν με παιδιά σχολικής ηλικίας, και  είναι πρόσωπα φροντίδας σε μαθητές με αναπηρία συνεπικουρούμενοι του γονεϊκού ρόλου,  αυξάνοντας την επικινδυνότητα πιθανής μετάδοσης από τα παιδιά.

Ακόμη οι υποδομές της εκπαίδευσης παρουσιάζουν τεράστια προβλήματα, σε χωροταξικό επίπεδο (μικροί χώροι, ανεπαρκής αερισμός των αιθουσών, κ.α.), σε επίπεδο συντήρησης και σε επάρκεια προϊόντων υγιεινής βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο παιδιά και προσωπικό.

 Υπογραμμίζουμε την ανησυχία μας και θεωρούμε επιβεβλημένο να λάβετε υπόψη σας τα εξής:
  • Να ληφθεί από την πολιτεία μέριμνα για τους μαθητές που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και έχουν αυξημένο κίνδυνο σοβαρής επιδείνωσης σε περίπτωση λοίμωξης. Πρόκειται για μαθητές οι οποίοι φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία και θεωρούνται ευπαθείς ομάδες λόγω σοβαρών ενεργών παθολογικών παθήσεωνή/και σοβαρών χρόνιων νοσημάτων.

 

  • Να ληφθεί ειδική μέριμνα για τους μαθητές με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις που φοιτούν στη Γ΄ λυκείου και πρόκειται να συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις.

 

  • Να επισημάνουμε ότι στα Ειδικά Σχολεία φοιτούν μαθητές από πολλούς δήμους και περιοχές,με αποτέλεσμα να ευνοείται η μετάδοση και η διασπορά του ιού σε περισσότερες περιοχές που ενδεχομένως δεν υπάρχουν κρούσματα. Επίσης, οι μαθητές των ΣΜΕΑΕ κινούνται από και προς τη σχολική μονάδα με μισθωμένα λεωφορεία και ταξί, συνεπώς αυξάνεται περαιτέρω ο κίνδυνος για μαζική διασπορά του ιού Covid-19. Να σημειωθεί πως ο χρόνος παραμονής των μαθητών στα λεωφορεία μπορεί να φθάσει ακόμα και τη μια ώρα από το σπίτι προς το σχολείο και αντίστροφα.

 

  • Η υποδομή των περισσότερων ειδικών σχολείων προκειμένου να τηρηθούν τα μέτρα ασφαλείας (αποστάσεις κλπ) είναι αρκετά φτωχή. Συγκεκριμένα σε πολλές αίθουσες διενεργούνται συνδιδασκαλίες (δύο τμήματα μαζί), ενώ υπάρχουν σχολικές μονάδες που φιλοξενούνται σε άλλους χώρους ιδρυμάτων που έχουν συρρικνωθεί τόσο πολύ ώστε να μην υπάρχουν ακόμα και νιπτήρες για το προσωπικό. Επίσης δε διαθέτουν όλα τα σχολεία προσωπικό καθαριότητας κατά τη διάρκεια λειτουργίας τους αλλά μόνο κατά τις απογευματινές ώρες.

 

  • Να ληφθεί μέριμνα για τους μαθητές, που φοιτούν στη γενική εκπαίδευση, υποστηρίζονται εξατομικευμένα από εκπαιδευτικούς, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ή/και  σχολικούς νοσηλευτές και ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες που σε πολλές περιπτώσεις είναι μαθητές με σοβαρά παθολογικά προβλήματα, μαθητές με χρόνια νοσήματα  και εξαιρετικά εύθραυστη υγεία. Σε πολλές σχολικές μονάδες δεν υπάρχει ξεχωριστός χώρος για τις νοσηλευτικές πράξεις.

 

  • Πολλοί μαθητές που φοιτούν στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν αυτοεξυπηρετούνται και χρειάζονται υποβοήθηση στη σίτισή τους, στη χρήση τουαλέτας ή στην αλλαγή πάνας από το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό. Συνεπώς η τήρηση αποστάσεων και η προστασία του προσωπικού είναι αδύνατη.

 

  • Οι μαθητές με αναπηρία χρειάζονται απτική καθοδήγηση και άμεση σωματική επαφή για να μπορούν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, να ανέβουν σκάλες, να πλύνουν τα χέρια τους, να συμμετέχουν στα διαλείμματα καθώς και σε περιπτώσεις κρίσεων που είναι άμεση η παρέμβαση του προσωπικού.

 

  • Πολλοί μαθητές που φοιτούν στα ειδικά σχολεία δεν μπορούν να κατανοήσουν ή και να εφαρμόσουν από μόνοι τους τα μέτρα υγιεινής και προστασίας  που προτείνονται ακόμα και με υποστήριξη από το προσωπικό.

  

  • Η εγγύτητα με τα παιδιά που φοιτούν στην ειδική εκπαίδευση είναι δεδομένη καθώς τα παιδιά αυτά χρειάζονται βοήθεια στην μετακίνηση, στην οργάνωσή τους και φυσικά στις θεραπείες που λαμβάνουν από το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό.

 

  • Στα ΚΕΣΥ, ανάμεσα στους χιλιάδες μαθητές που αξιολογούνται, συγκαταλέγονται παιδιά που πάσχουν από χρόνια νοσήματα ή έχουν άτομα στο άμεσο οικογενειακό τους περιβάλλον που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Επίσης, λόγω των κτιριακών δυσλειτουργιών των ΚΕΣΥ,σε πολλά από αυτά δεν τηρούνται οι κατάλληλες συνθήκες υγιεινής λόγω έλλειψης προσωπικού καθαριότητας.  Επιπλέον, αναφορικά με τα ΚΕΣΥ, κρίνεται απαραίτητο να ισχύσει ο αριθμός των ωφελούμενων σε σχέση με τα τετραγωνικά του κάθε ΚΕΣΥ
 Ζητάμε:
  • Να ληφθεί μέριμνα για τους μαθητές,το ΕΕΠ – ΕΒΠ και τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.
  • Να ελεγχθεί η επάρκεια και να υπάρξει μέριμνα εξασφάλισης των κατάλληλων υλικών και προϊόντων υγιεινής και καθαριότητας, για το πλύσιμο των χεριών, την απολύμανση επιφανειών και άλλων αντικειμένων που χρησιμοποιούνται συχνά και μαζικά στο σχολείο (υπολογιστές, χερούλια, πόμολα, βρύσες, παιχνίδια, στρώματα, μπάλες, κ. λ. π.) όπως αναφέρονται στα έντυπα ενημέρωσης από ΕΟΔΥ.
  • Να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα τεστ για τον έλεγχο του μαθητικού πληθυσμού και του προσωπικού.
  • Την ενημέρωση των οδηγών σχολικών λεωφορείων και των συνοδών των παιδιών για την αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής.

Το ΕΕΠ και ΕΒΠ αποδεικνύει εδώ και χρόνια την ετοιμότητά του να ανταπεξέλθει στην όποια δύσκολη συνθήκη και υποστηρίζει μαθητές και οικογένειές.

Είναι όμως απολύτως  απαραίτητο το Υπουργείο να φωτίσει πολλά σκοτεινά σημεία και να δημιουργήσει πρωτόκολλα εργασίας και λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ εν μέσω COVID-19 προκειμένου να  διασφαλιστούν οι υγειονομικές συνθήκες που θα εξασφαλίσουν την υγεία πρωτίστως  των μαθητών αλλά και των συναδέλφων ΕΕΠ και ΕΒΠ.

Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ εισηγείται να δοθεί άμεση προτεραιότητα στη λήψη μέτρων που η πολιτεία οφείλει να λάβει για την προστασία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και του ΕΕΠ – ΕΒΠ που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (με αναπηρία, χρόνια νοσήματα κ.α.).

Τη συμπερίληψη των υποστηρικτικών δομών στην  προληπτική κάλυψη και απαιτεί να ληφθούν αποφάσεις και μέτρα πρόληψης για την αποφυγή περαιτέρω διασποράς και εξάπλωσης του ιού. 

Τέλος, θεωρούμε σημαντικό ότι  οι υγειονομικές συνθήκες θα πρέπει να μελετηθούν και να προβλεφθούν σε μακροχρόνιο επίπεδο καθώς όπως φαίνεται θα μας απασχολούν για αρκετό καιρό ακόμη και φυσικά και με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. 

Το βασικότερο βήμα για την αντιμετώπιση μιας επείγουσας κατάστασης, είναι η εκτίμηση του κινδύνου ή αλλιώς, η ανάλυση της επικινδυνότητας.

 Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε αναλυτική ενημέρωση σχετικά με τα προαναφερόμενα.

 Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες.

Δείτε σχετικά

Σκέρτσος για σχολεία: Θα σπάσουν οι τάξεις-Μάθημα οι μισοί μαθητές την μια μέρα και οι υπόλοιποι την άλλη
Χρονοδιάγραμμα άρσης περιορισμών: Τι επιτρέπεται-Τι απαγορεύεται
Πρωθυπουργός-άνοιγμα σχολείων: 11.05 Γ Λυκείου-18.05 Β & Α Λυκείου και Γυμνάσιο-01.06 ενδέχεται Δημοτικά και Νηπιαγωγεία.

Δείτε επίσης

Ανακοινώσεις Κεραμέως για άνοιγμα σχολείων αύριο Τετάρτη 29.04.2020 στις 6μμ
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση