Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αθήνα-αφιλόξενη πόλη για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού | Αρθρο

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αθήνα-αφιλόξενη πόλη για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού-Ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας δεν διαθέτει ένα Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ)-Αρθρο της Εφημερίδας των Συντακτών.

Αθήνα-αφιλόξενη πόλη για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού

Αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Στέργιου Ζιαμπάκα από την Εφημερίδα των Συντακτών (ΕΦΣΥΝ), το οποίο πραγματεύεται το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας, ο των Αθηναίων, δεν διαθέτει ένα Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ), δηλαδή την επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης μετά το Δημοτικό σχολείο για παιδιά με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, ηλικίας μεταξύ 14 και 22 ετών.

Επίσης το άρθρο αναφέρεται

στην καθημερινή οδύσσεια την οποία περνούν οι γονείς των παιδιών που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία της Αττικής, καθώς χρειάζεται ολόκληρο ταξίδι μόνο για το πήγαινε-έλα στις ελάχιστες και υπερκορεσμένες δομές της πρωτεύουσας.

__________________

Δείτε το άρθρο
Αθήνα-πόλη αφιλόξενη για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού

Μια οργανωμένη Πολιτεία μεριμνά για τις εκπαιδευτικές ανάγκες όλων, ιδιαίτερα όσων ανήκουν σε ειδικές ή ευάλωτες ομάδες. Η ελληνική Πολιτεία, ωστόσο, δείχνει να αδιαφορεί για τη διασφάλιση ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών, αφήνοντας στα χαρτιά τις ίδιες τις αποφάσεις της.

Ενδεικτικό –ή καλύτερα εκκωφαντικό– παράδειγμα

είναι η απουσία ειδικής αγωγής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την πρωτεύουσα της χώρας, παρότι ο Δήμος Αθηναίων έχει λάβει τη σχετική απόφαση εδώ και τρία χρόνια!

Ως εκ τούτου, όσα παιδιά κατοικούν στην Αθήνα

και θέλουν να φοιτήσουν σε δομές ειδικής αγωγής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εξαναγκάζονται σε πολύωρες μετακινήσεις καθημερινά (έως και τεσσάρων ωρών στο σύνολο) προκειμένου να παρακολουθούν μαθήματα σε δομές όμορων δήμων.

«Πάνε σε σχολεία ήδη υπερκορεσμένα, που έχουν φτιαχτεί για 100 παιδιά και τώρα φιλοξενούν 200-250.

Υπάρχει πρόβλημα και στην κατανομή.

Για παράδειγμα, ένα παιδί που μένει στα Ανω Πατήσια, πάει σε ειδικό σχολείο στον Αγ. Δημήτριο, δηλαδή είναι δύο ώρες στο πούλμαν για να πάει σχολείο και δύο για να γυρίσει», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο Νικ. Κουιμτζής, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων 6ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου & 6ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Αθηνών. Εκτός από τον Αγ. Δημήτριο, τα παιδιά φοιτούν σε δομές στο Αιγάλεω, στο Ν. Ηράκλειο ή στον Πειραιά, ο οποίος διαθέτει 2 ΕΕΕΕΚ.

«Αρα, μπορεί κάποιος εύκολα να συμπεράνει ότι η λειτουργία τέτοιων σχολείων έγκειται στην ευαισθησία των διοικούντων», αναφέρει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Ειδικών Δημοτικών Σχολείων & Νηπιαγωγείων Δήμου Αθηναίων.

Η διαδικασία εύρεσης θέσης σε ένα ειδικό σχολείο γειτονικού της Αθήνας δήμου είναι δύσκολη,

«αλλά κουτσά-στραβά σε γράφουν», μας λέει ο κ. Κουιμτζής, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι για ορισμένα παιδιά η ταλαιπωρία της μετακίνησης θέτει εμπόδια στην καθημερινή παρακολούθηση των μαθημάτων.

«Οποιος ξέρει από παιδιά με τέτοιες ανάγκες, όπως π.χ. ο αυτισμός, γνωρίζει ότι δεν έχουν αίσθηση του χρόνου, κουράζονται εύκολα, χάνουν την υπομονή τους. Τα καθηλώνεις σε ένα αυτοκίνητο ή σε ένα πούλμαν και φτάνουν στο σχολείο ήδη εξαντλημένα και μάλλον σε κακή κατάσταση.

Αρα, ο εκπαιδευτής τους πρέπει πρώτα να τα ηρεμήσει,

να τα κατευνάσει και μετά να ξεκινήσει την εκπαιδευτική διαδικασία», μας εξηγεί μια μητέρα, σημειώνοντας ότι στο αίτημα των γονιών της Αθήνας συμπαρίστανται και γονείς μαθητών των ειδικών σχολείων των γειτονικών δήμων, προκειμένου να αποσυμφορηθούν οι δομές – τα ολιγομελή τμήματα είναι βασική προϋπόθεση για τη θεραπευτική διαδικασία σε δομές ειδικής αγωγής.

Ολα αυτά, ενώ συμπληρώνονται τρία χρόνια

από την απόφαση που πήρε ο Δήμος Αθηναίων στις 6/12/2018 για την ίδρυση ΕΕΕΕΚ και δύο χρόνια από το ΦΕΚ που εκδόθηκε τον Ιούλιο του 2019 και οριστικοποίησε την ίδρυση του σχολείου.

Με την απόφαση του Δήμου

το ΕΕΕΕΚ επρόκειτο να φιλοξενηθεί προσωρινά σε σχολικές εγκαταστάσεις στην οδό Λιοσίων 42 και στη συνέχεια να στεγαστεί μόνιμα σε προς ανέγερση σχολείο στην περιοχή των Ανω Αμπελοκήπων, στην οδό Λάμψα.

Ουδέποτε, όμως, υλοποιήθηκε κάποιο από τα δύο σκέλη της απόφασης.

Οπως εξηγούν οι γονείς,

ο χώρος προσωρινής στέγασης «καταλήφθηκε από όμορο σχολείο». «Οργανωμένη Πολιτεία σημαίνει ότι τηρούνται οι αποφάσεις. Δεν είναι οργανωμένη Πολιτεία να μπαίνεις σε μια… βραχονησίδα και να την καταλαμβάνεις», σχολιάζει απογοητευμένος ο κ. Κουιμτζής.

Αθήνα-αφιλόξενη πόλη για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
Διεκδικώντας την υλοποίηση της απόφασης για ίδρυση του ΕΕΕΕΚ στην Αθήνα,

οι γονείς των παιδιών έχουν συναντήσει «τους πάντες πλην του δημάρχου Αθηναίων. Ολοι μάς κερνούν τσάι και συμπάθεια», λένε στην «Εφ.Συν.».

Σε πρόσφατη συνάντησή τους

με τον νέο –στα συγκεκριμένα καθήκοντα– αντιδήμαρχο Παιδείας, Ν. Βαφειάδη, ο τελευταίος «ήταν πολύ θετικός, αλλά φοβόμαστε ότι θα βαλτώσουμε στα ωραία λόγια».

Η αξιοποίηση του ακινήτου στην οδό Λάμψα από τον Δήμο Αθηναίων

για τις ανάγκες της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης αποτελεί για τους γονείς μια εξέλιξη που «όχι μόνο δεν προάγει την ανέγερση του νέου ΕΕΕΕΚ, αλλά ουσιαστικά μάς γυρνά πολλά χρόνια πίσω».

Πάντως, μιλώντας στην «Εφ.Συν.»,

ο κ. Βαφειάδης μάς δήλωσε ότι «θα δώσουμε μάχη να το λύσουμε το θέμα. Σε δύο χρόνια θα έχει γίνει η ανέγερση του σχολείου στην οδό Λάμψα», θέτοντας τον στόχο για λειτουργία του νέου ειδικού σχολείου τον Σεπτέμβριο του 2023 και λέγοντας ότι τα προκάτ της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης στο σημείο δεν εμποδίζουν την κατασκευή της σχολικής μονάδας στην υπόλοιπη έκταση του οικοπέδου.

«Βρήκαμε την απόφαση για την ίδρυση του ΕΕΕΕΚ στα χαρτιά από τον δήμαρχο Γ. Καμίνη. Δεν έκανε τίποτα», σχολίασε πριν απ’ όλα ο αντιδήμαρχος.

Αθήνα-αφιλόξενη πόλη για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
Οι γονείς, πάντως, θα επιμείνουν διεκδικώντας το αυτονόητο,

παρότι έχουν συναντήσει κλειστές πόρτες. Οπως δηλώνουν, επιδιώκοντας άμεση επίλυση του θέματος, έστω για μια προσωρινή δομή, ζήτησαν –κατόπιν προτροπής δικηγόρου– τον περασμένο Ιούλιο τη συνδρομή της Συνηγόρου του Παιδιού. Αλλά στο υπόμνημα που έστειλαν «δεν πήραμε καμία απάντηση. Στείλαμε και επιστολή στην “Κτηριακές Υποδομές” (ΚΤΥΠ Α.Ε.).

Ούτε από αυτήν πήραμε απάντηση», περιγράφουν. «Κανονικά, και μόνο με το ΦΕΚ έπρεπε ο αρμόδιος διευθυντής Εκπαίδευσης να τρέξει τις διαδικασίες.

Για ποιο λόγο δεν έγινε αυτό δεν το γνωρίζω»,

σχολιάζει ο κ. Κουιμτζής. Οπως τονίζει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, το φαινόμενο των διαταραχών στο φάσμα του αυτισμού «είναι αυξητικό στα παιδιά που γεννιούνται, οπότε οι ανάγκες για νέες δομές είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολήσει ώστε να προνοήσουμε για την ανέγερσή τους».

Το αυτονόητο δικαίωμα που διεκδικούν οι γονείς

περίπου 250 παιδιών που φοιτούν στα τέσσερα ειδικά δημοτικά σχολεία του Δήμου Αθηναίων μοιάζει να μετατρέπεται σε κυνήγι μιας χίμαιρας.

Ο μεγαλύτερος δήμος της χώρας

δεν διαθέτει ένα Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ), δηλαδή την επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης μετά το δημοτικό σχολείο –δομή Γυμνασίου και Λυκείου, εν ολίγοις– για παιδιά με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, ηλικίας μεταξύ 14 και 22 ετών.

efsyn.gr

Δείτε επίσης

Τυφλοί και με προβλήματα όρασης φοιτητές: Συνάντηση Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών (ΕΟΤ) και Υφ. Παιδείας Α. Συρίγου
Γνωματεύσεις ΚΕΔΑΣΥ-αξιολογικές εκθέσεις: Επισημάνσεις σχετικά με την έκδοση και την ισχύ τους
Ερευνα ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ: Το “μετέωρο βήμα” της επαγγελματικής αποκατάστασης των Ελλήνων φοιτητών

Πριν φύγετε

Νέες εκθέσεις Δικτύου Ευρυδίκη: Αφορούν σε 37 εκπαιδευτικά συστήματα Ευρωπαϊκών χωρών
Κυβερνητικός Εκπρόσωπος: “Είναι κακό που τα παιδιά κάνουν μάθημα στα σχολεία τους με τους δασκάλους και συμμαθητές τους;”
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση