“Δε σας έχουμε ξεχάσει”: Μια πρόταση προς όλους τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη ΕΕΠ & ΕΒΠ – Της Στυλιανής Φαρμάκη Σχολικής Κοινωνικής Λειτουργού & Μουσικού.
“Δε σας έχουμε ξεχάσει”
Το συλλογικό τραγούδι “Δε σας έχουμε ξεχάσει” ως κανάλι συναισθηματικής και κοινωνικής επαφής την περίοδο επιστροφής των μαθητών στα σχολεία. Μια πρόταση προς όλους τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη ΕΕΠ & ΕΒΠ.
Γράφει η Φαρμάκη Στυλιανή, Σχολική Κοινωνική Λειτουργός & Μουσικός, Υποψήφια Διδακτόρισσα Κοινωνικής Εργασίας Δ.Π.Θ.
H παγκόσμια υγειονομική κρίση Covid-19 άρχισε να πλήττει τη χώρα μας το Μάρτιο του 2020 έχοντας προκαλέσει έντονες κοινωνικές μεταβολές και αβεβαιότητα για το μέλλον.
Σε επίπεδο εκπαίδευσης η πανδημία επέφερε το κλείσιμο των φυσικών χώρων των σχολείων καθώς και την υποχρεωτική παραμονή των μαθητών στο σπίτι, προκειμένου να αποτραπεί η διασπορά της νόσου.
Έτσι, δημιουργήθηκαν νέες, πρωτόγνωρες συνθήκες κοινωνικής απόστασης για όλους τους μαθητές αλλά και κοινωνικής απομόνωσης ιδιαίτερα για τους πιο ευάλωτους.
Επιπλέον, παρά τη λήψη μέτρων από την πολιτεία για την εφαρμογή ενός καθολικού συστήματος εξ αποστάσεως διδασκαλίας, προκειμένου να διατηρείται η επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία και την προθυμία από μια μεγάλη μερίδα εκπαιδευτικών λειτουργών της χώρας να στηρίξουν αυτό το εγχείρημα, υπήρξαν μαθητές που αντιμετώπισαν εμπόδια πρόσβασης στο σύστημα αυτό και κατά συνέπεια αποστασιοποιήθηκαν/περιθωριοποιήθηκαν από την νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα, βιώνοντας εντονότερη κοινωνική απομόνωση.
Την περίοδο της καραντίνας και των κλειστών σχολείων, 14 σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί από την Ελλάδα και την Κύπρο πήραν την πρωτοβουλία να ενώσουν τις φωνές τους και να ερμηνεύσουν ένα πρωτότυπο συλλογικό τραγούδι με τίτλο «Δε σας έχουμε ξεχάσει», προκειμένου να στείλουν μήνυμα ενδυνάμωσης σε όλους τους μαθητές.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το μουσικό βίντεο με ελληνικούς υπότιτλους εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=jaX98C-462M
Επίσης μπορείτε να το παρακολουθήσετε με αγγλικούς υπότιτλους εδώ:
https://www.youtube.com/watch?v=GWiA3HZefBQ
Στη συνέχεια, αξιοποίησαν αυτό το τραγούδι ως ερέθισμα- εργαλείο σε καινοτόμες παρεμβάσεις κοινωνικής εργασίας και συμβουλευτικής που ανέπτυξαν εξ αποστάσεως με αποδέκτες τους μαθητές και τις οικογένεις που υποστήριζαν στην κρίση.
Οι παρεμβάσεις αυτές είχαν σημαντικές επιδράσεις στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών, της σύνδεσής τους με το σχολείο, τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς, την άρση εμποδίων πρόσβασης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την έκφραση συναισθημάτων και ανησυχιών για την περίοδο της καραντίνας αλλά και για τη φάση επιστροφής στα σχολεία που επρόκειτο να ακολουθήσει.
Τις τελευταίες ημέρες τα σχολεία έχουν αρχίσει και πάλι να λειτουργούν, οι μαθητές επέστρεψαν στις αίθουσες ακολουθώντας μέτρα τήρησης φυσικών αποστάσεων, ενώ τα τμήματα κατατμήθηκαν κατά αλφαβητική σειρά προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός.
Μαθητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή έχουν μέλη στην οικογένειά τους που ανήκουν σε αυτές, δεν έχουν επιστρέψει στο σχολείο και εξακολουθούν να βρίσκονται αντιμέτωποι με προκλήσεις κοινωνικής απομόνωσης.
Όλες αυτές οι πρωτόγνωρες και ιδιαίτερες συνθήκες μας προσκαλούν να δημιουργήσουμε νέα κανάλια επικοινωνίας στο σχολείο που θα στοχεύουν στη διατήρηση της συναισθηματικής και κοινωνικής επαφής μεταξύ των μαθητών και του ισχυρού αισθήματος του «ανήκειν» στη σχολική κοινότητα παρά τα εμπόδια.
Οι τελευταίες αυτές εβδομάδες είναι καίριες για το αποτύπωμα που θα αφήσει η κρίση Covid-19 στις ψυχές των παιδιών και εφήβων μαθητών και στις σχέσεις τους με τα σημαντικά για εκείνους πρόσωπα και συστήματα: τους γονείς, τους φίλους, τους συμμαθητές, τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο.
Είναι σημαντικό να μείνει ένα αποτύπωμα που να θυμίζει μια «ηλιόλουστη πλάση, χαμόγελα, αγάπη, στήριξη και βέβαια δύναμη μέσα από τη γνώση που όλοι αποκομίσαμε στους δύσκολους καιρούς που πέρασαν», όπως μας μεταφέρει και το τραγούδι.
Οι σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί που συμμετείχαν στη δράση, συνεχίζουν να αξιοποιούν το πρωτότυπο αυτό τραγούδι ως «γέφυρα» για την προσαρμογή των μαθητών στη νέα καθημερινότητα της σχολικής ζωής, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη ΕΕΠ & ΕΒΠ των σχολείων εργασίας τους.
Ως γενική συντονίστρια αυτού του εγχειρήματος και συνδημιουργός του τραγουδιού, μέσα από το παρόν άρθρο, θα ήθελα να παροτρύνω όλους εσάς τους εκπαιδευτικούς των σχολείων κάθε τύπου και βαθμίδας, καθώς και τα μέλη ΕΕΠ & ΕΒΠ να κάνετε χρήση αυτού του τραγουδιού, εφόσον το επιθυμείτε.
Θα μπορούσατε να το ενσωματώσετε στο έργο σας ως μια αφορμή- ερέθισμα για τους μαθητές να επικοινωνήσουν τα συναισθήματα, τις σκέψεις τους για την προηγούμενη περίοδο και να συνδεθούν με το «τώρα».
Το τραγούδι, ενδεχομένως, θα κεντρίσει τους μαθητές να «απαντήσουν» σε αυτό και να το εξελίξουν καθώς θα αναζητήσετε μαζί τους νέες δημιουργικές δυνατότητες.
Ενδεικτικά θα μπορούσαν να δημιουργήσουν δικούς τους στίχους που να τους εκφράζουν, να αλλάξουν τη μελωδία του τραγουδιού, να το παίξουν με μουσικά όργανα και να το τραγουδήσουν, να ζωγραφίσουν ή να κατασκευάσουν κάτι εμπνευσμένοι από αυτό, να γράψουν ένα θεατρικό σενάριο και να το δραματοποιήσουν επί σκηνής, ή ακόμα και ελεύθερα να το συνδέσουν με δικά τους ενδιαφέροντα και ενασχολήσεις.
Δώστε την ευκαιρία στο τραγούδι να ταξιδέψει μέσα από εσάς και τις δημιουργικές σας ιδέες, σε μαθητές που δεν έχουν επιστρέψει στην τάξη λόγω δυσκολιών, ή έχουν διαχωριστεί από τους συμμαθητές τους λόγω κατάτμησης των τμημάτων, ώστε να νιώθουν ότι δεν έχουν ξεχαστεί, ότι παραμένουν ενωμένοι και ότι μπορούν να ελπίζουν και να αισιοδοξούν.
Σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον και την προσοχή σας και ευελπιστώ στη θετική σας ανταπόκριση.
Στην περίπτωση αξιοποίησης του τραγουδιού μας, παρακαλώ όπως επικοινωνήσετε μαζί μου στο email
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το τραγούδι μας έφτασε και σε άλλους μαθητές και ίσως συνέβαλλε στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής, συναισθηματικής και κοινωνικής τους ζωής, χάρη στη δική σας πρωτοβουλία, και θα εκτιμήσουμε ειλικρινά την ανατροφοδότηση από πλευράς όσων το αξιοποιήσουν.
Με εκτίμηση,
Φαρμάκη Στυλιανή
Δείτε σχετικά
Δε σας έχουμε ξεχάσει-Σχολικοί Κοινωνικοί Λειτουργοί Ελλάδας & Κύπρου | Video
Δείτε επίσης
Ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο, σε περίοδο μη ομαλής λειτουργίας των σχολείων | Αρθρο
Ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο-Σε συνθήκες «κρίσης» σε εφήβους μαθητές
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/de-sas-exoume-ksexasei-mia-protasi-pros-olous-tous-ekpaideftikous-kai-ta-melh-eep-evp/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.