Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Διευκρινίσεις ζητά η ΠΟΣΕΕΠΕΑ από το Υπουργείο Παιδείας για ζητήματα που απασχολούν τα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Διευκρινίσεις ζητά η ΠΟΣΕΕΠΕΑ από το Υπουργείο Παιδείας για ζητήματα που απασχολούν τα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ και άπτονται άμεσης έκδοσης διευκρινιστικών Εγκυκλίων.

Διευκρινίσεις ζητά η ΠΟΣΕΕΠΕΑ

Υπόμνημα εστάλη στο Υπουργείο Παιδείας από την ΠΟΣΕΕΠΕΑ με το οποίο ζητούνται απαντήσεις από το Νομικό Τμήμα του Υπουργείου για θέματα που αφορούν στα μέλη ΕΕΠΕΒΠ.

Ακολουθεί το περιεχόμενο του εγγράφου

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.)

Πανεπιστημίου 59, 4ος όρ., Τ.Κ. 105 64, Αθήνα,

 e-mail: poseepea@yahoo.gr

 ιστολόγιο: www.poseepea.blogspot.gr

 Α.Π.: 104

 Αθήνα, 30 Νοεμβρίου 2024

 Προς: Προς: Υπουργό Παιδείας , Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκο Πιερρακάκη Υφυπουργό Παιδείας , Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Ζέττα Μακρή

Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής

του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Ιωάννη Κατσαρό

Διευθυντή Ειδικής Αγωγής κ .Ιωάννη Μπουσδούνη

Αυτοτελές Τμήμα ΕΕΠ-ΕΒΠ

ΘΕΜΑ: Προβλήματα/ ζητήματα που αφορούν Ε.Ε.Π./ Ε.Β.Π. και άπτονται άμεσης έκδοσης διευκρινιστικών εγκυκλίων

 Θέματα/προβλήματα που αφορούν την Προσχολική Εκπαίδευση

 Σκοπός του Νηπιαγωγείου, είτε του Γενικού, είτε του Ειδικού, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν κοινωνικοσυναισθηματικά και γνωστικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της προσχολικής και στη συνέχεια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το Νηπιαγωγείο, ως ένας από τους θεσμούς κοινωνικοποίησης του παιδιού, θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις, ώστε αυτά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα.

Στην Προσχολική Εκπαίδευση δύναται να υλοποιούνται προγράμματα πρώιμης παρέμβασης με τη συνδρομή εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ που υπηρετούν ή μπορούν να υπηρετήσουν στο σχολείο με τις ανάλογες θεσμικές αλλαγές για τη Γενική Εκπαίδευση από την Πολιτική Ηγεσία, με σκοπό την πρόληψη και αντιμετώπιση εμποδίων κατά την προσαρμογή και ένταξη των νηπίων στην εκπαίδευση, και στη συνέχεια της ανάπτυξης και ενίσχυσης των δεξιοτήτων τους. Τα ζητήματα που ανακύπτουν είναι πολλά και δυστυχώς αυτά απαντώνται και στη Γενική και στην Ειδική Εκπαίδευση, καθώς το σημερινό κοινωνικό γίγνεσθαι είναι περισσότερο πολύπλευρο και πολύπλοκο.

Αναλυτικότερα, ξεκινώντας με τα Ειδικά Νηπιαγωγεία, είναι σημαντικό να επισημανθεί πως ενώ πλέον υπάρχει πρόβλεψη για μόνιμο και σταθερό προσωπικό, δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι χώροι. Η πλειονότητα των Ειδικών Νηπιαγωγείων της χώρας συστεγάζονται με άλλα σχολεία, συνήθως Ειδικά Δημοτικά που αντιμετωπίζουν κι εκείνα ζητήματα. Εδώ είναι σημαντικό να αναφερθεί, ότι σε αρκετές περιπτώσεις, παρατηρείται να δίνεται έμφαση στις ανάγκες των Ειδικών Δημοτικών, ενώ οι ανάγκες των Ειδικών Νηπιαγωγείων να έρχονται σε δεύτερη μοίρα.

Ο αριθμός των μαθητών/τριών σε κάθε τμήμα των Ειδικών Νηπιαγωγείων ορίζεται κατ’ ελάχιστον τέσσερα (4) έως κατ’ ανώτατο όριο επτά (7) μαθητές/τριες. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο αριθμός μπορεί να μειωθεί με κατώτατο όριο τους τρεις (3) μαθητές/τριες ανά τμήμα. Κατά συνέπεια, ένα Ειδικό Νηπιαγωγείο, αν είναι τριθέσιο, μπορεί να καλεστεί να εξυπηρετήσει έως και (21) μαθητές/τριες. Συνεπώς, απαιτούνται τουλάχιστον (3) τρεις ευρύχωρες και εξοπλισμένες αίθουσες για τις τάξεις, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις στην καλύτερη περίπτωση είναι (2) δύο, συνήθως (1) μία, με αποτέλεσμα να στοιβάζονται όλοι/ες εκεί δημιουργώντας «γωνίτσες» εργασίας, οι οποίες δεν εξυπηρετούν πάντα την κάλυψη όλων των ειδών των εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών αναγκών. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να προβλεφθούν αίθουσες για το ΕΕΠ, ιδανικά μία αίθουσα με τον αντίστοιχο εξοπλισμό για κάθε ειδικότητα (ΠΕ21, ΠΕ23, ΠΕ25, ΠΕ28, ΠΕ29, ΠΕ30) ή έστω οι μισές αυτών με ανάλογο μοίρασμα μεταξύ των ειδικοτήτων. Στην πράξη δεν υπάρχουν καθόλου αίθουσες θεραπειών/υποστήριξης και συμβουλευτικής για να εξυπηρετηθούν οι αυξημένες και εξειδικευμένες ανάγκες των μαθητών/τριων και των γονέων τους. Επιπλέον, αναφορικά με το ΕΒΠ, αρκετά σχολεία έχουν ειδικά διαμορφωμένους και προσβάσιμους χώρους για την εκπαίδευση δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης και αυτονομίας, ενώ άλλα δεν υπάρχουν οι προδιαγραφές (π.χ. εργονομικές τουαλέτες, ράμπες, ανελκυστήρες για τις μετακινήσεις, εξοπλισμένη κουζίνα και τραπεζαρία για Δ.Κ.Ζ., κ.λ.π.). Επιπροσθέτως, κρίνεται καίριας σημασίας να προβλεφθεί χώρος γραφείου προϊστάμενου/ης, καθώς και ο αντίστοιχος χρόνος με συνοδές εκπαιδευτικές απαλλαγές, όπως συμβαίνει στις άλλες βαθμίδες, ώστε να μπορεί να ολοκληρώνει απρόσκοπτα τα διοικητικά του/της καθήκοντα. Άλλα ζητήματα που ανακύπτουν αφορούν στην ελλιπή χρηματοδότηση των σχολείων για αναλώσιμα, εκπαιδευτικό υλικό και για δράσεις, καθώς και ζητήματα ωραρίου, κενών, διαλειμμάτων και εφημεριών που αφορούν στο προσωπικό, καθώς δεν είναι όπως των άλλων βαθμίδων, αλλά όλοι/ες είναι σε εγρήγορση παντού και πάντα (μόνη εξαίρεση το ΕΕΠ ως προς το δικαίωμα κενών).

Στα Γενικά Νηπιαγωγεία, οι απαιτήσεις έχουν επίσης αυξηθεί. Τα ζητήματα που αφορούν τις κτηριακές υποδομές και εγκαταστάσεις, τα ταυτόχρονα εκπαιδευτικά και διοικητικά καθήκοντα των προϊστάμενων, τα των ωραρίου, κενών, διαλειμμάτων, εφημεριών, καθώς και τους περιορισμούς στις μετακινήσεις σε εκπαιδευτικές εκδρομές και ευκαιριών δράσεων κοινωνικοποίησης, λόγω κυρίως ελλιπούς χρηματοδότησης, δεν διαφέρουν από τα των Ειδικών Νηπιαγωγείων.

Στα Γενικά Νηπιαγωγεία σοβαρό ζήτημα αποτελεί ο μέγιστος αριθμός των νηπίων σε ένα τμήμα, ήτοι τα 25 νήπια. Οι ανάγκες των νηπίων είναι πολλές και ποίκιλλες, καθώς το ο, τι βρισκόμαστε στη Γενική, δε σημαίνει πως δε θα έχουμε μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες ή οικογένειες που δεν αντιμετωπίζουν ζητήματα που χρήζουν υποστήριξης. Καταρχάς, σίγουρα χρειάζεται μείωση του αριθμού μαθητών ή πρόβλεψη για δύο εκπαιδευτικούς ανά τμήμα, έναν Γενικής κι έναν Ειδικής, στα πρότυπα του εξωτερικού. Επιπλέον, ανάλογα την οργανικότητα του σχολείου και του αριθμού μαθητών είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η τοποθέτηση ΕΒΠ σε κάθε νηπιαγωγείου όπως και ΕΕΠ.

Συνεπώς, η δημιουργία και στελέχωση από διεπιστημονικές Ομάδες Πρώιμης Παρέμβασης σε όλα τα Νηπιαγωγεία με δημιουργία οργανικών κενών στην προσχολική για όλους τους κλάδους, ειδικά δε των ΕΒΠ σε όλα τα Νηπιαγωγεία της χώρας κρίνεται επιβεβλημένη. Ειδικότερα και λόγω της απουσίας ολοκληρωμένου συστήματος παιδικής προστασίας είναι επείγουσα ανάγκη να δημιουργηθούν οργανικές θέσεις κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων σε όλα τα νηπιαγωγεία ως προς την πρόληψη, πρώιμη παρέμβαση, αντιμετώπιση προβλημάτων και συμβουλευτική των μαθητών και των οικογενειών τους. Τέλος, αν θέλουμε να μιλάμε για πρώιμη παρέμβαση δε νοείται να μη συμπεριληφθούν στο σχέδιο και στις ομάδες οι ΕΕΠ ειδικότητες των θεραπευτών.

 Εν κατακλείδι, τα σοβαρότερα προβλήματα τα αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες προσχολικής εκπαίδευσης. Θεσμοθετήθηκε η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγής, και ορθώς, ωστόσο χωρίς υποδομές και προσωπικό που να μπορεί να ανταπεξέλθει στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες των παιδιών. Η αναγκαιότητα ισότιμης μεταχείρισης της προσχολικής αγωγής με κατάλληλη στέγαση και στελέχωση από διεπιστημονικές Ομάδες Πρώιμης Παρέμβασης, με όλους τους κλάδους ΕΕΠ-ΕΒΠ, κρίνεται επιβεβλημένη. Τουλάχιστον, με τους διορισμούς του 2024, έγινε ένα πρώτο βήμα, η πρόβλεψη για στελέχωση της Ειδικής Προσχολικής Αγωγής, μέσω της σύστασης των 1555 διορισμών ΕΕΠ-ΕΒΠ σε ΣΜΕΑΕ.

Ερωτήματα προς το Υ.ΠΑΙ.ΘΑ. ως προς τι μέτρα θα πάρει η Ηγεσία:

  • Στις ανακοινώσεις της Κυβέρνησης αναφέρθηκε το Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ύψους 250 εκατ. ευρώ, όπου σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα δοθούν για την κάλυψη αναγκών σχολικών εγκαταστάσεων. Έχει προβλεφθεί η πρόταξη των αναγκών των πολύπαθων Νηπιαγωγείων και δη των Ειδικών Νηπιαγωγείων;
  • Δύναται η Ηγεσία να ελέγξει και να ρυθμίσει τη διαχείριση των χώρων μεταξύ των σ οργανικών κενών στην προσχολική για όλους τους κλάδους ΕΕΠ-ΕΒΠ;
  • Θα υπάρξει μέριμνα να διοριστεί όλο το αναγκαίο Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό σε Γενική και Ειδική Εκπαίδευση, με έμφαση την ενίσχυση της αδικημένης Προσχολικής Εκπαίδευσης και με γνώμονα την κάλυψη των αναγκών σε πρόληψη και πρώιμη παρέμβαση;
  • Θα αποσαφηνιστεί η δυνατότητα ορισμού ΕΕΠ σε θέση προϊστάμενου/ης σε Ειδικό Νηπιαγωγείο ή Γενικό όταν μπουν οι ΕΕΠ-ΕΒΠ στη Γενική;
  • Θα προβλεφθεί χώρος γραφείου προϊστάμενου/ης, καθώς και ο αντίστοιχος χρόνος με συνοδές εκπαιδευτικές απαλλαγές, όπως συμβαίνει στις άλλες βαθμίδες, ώστε να μπορεί να ολοκληρώνει απρόσκοπτα τα διοικητικά του/της καθήκοντα;
  • Θα αποσαφηνιστούν ζητήματα ωραρίου, κενών, διαλειμμάτων και εφημεριών που αφορούν στο προσωπικό των Ειδικών και Γενικών Νηπιαγωγείων; (π.χ. ωράριο στο υποστηρικτικό έργο του ΕΒΠ, δυνατότητα διαλειμμάτων και κενών στο πρόγραμμα του ΕΕΠ, κλπ)
  • Θα ιδρυθούν και θα λειτουργήσουν περισσότερα Ειδικά σχολεία σε περιοχές και γύρω Δήμους με αυξημένες ανάγκες προκείμενου να αποσυμφορηθούν τα υπεράριθμα στο σύνολο τους υπάρχοντα Ειδικά Σχολεία;
  • Θα δοθεί γενναία αύξηση στην χρηματοδότηση για τις ανάγκες των σχολείων σε πάγιες δαπάνες, αναλώσιμα, εκπαιδευτικά υλικά, χρήματα για δράσεις κλπ;
  • Θα υπάρξουν διευκρινήσεις και επιμορφώσεις του εκπαιδευτικού, ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού αναφορικά με ζητήματα που αφορούν σε αλλαγές οικογενειακού δικαίου ως προς τη διαχείρισή τους; (διαχείριση προσωπικών δεδομένων, περιπτώσεις αποκλειστικής επιμέλειας, περιοριστικών μέτρων, συνεπιμέλειας, κ.λπ.).

Θέματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι ΕΒΠ:

 Ως προς τα καθήκοντα:

  1. Αναγκάζονται να κάνουν ενημερώσεις- ανακοινώσεις στους εκπαιδευτικούς, να μοιράζουν φωτοτυπίες γυρνώντας όλες τις τάξεις με τη δικαιολογία ότι δεν έχουν διοικητικό ωράριο.
  2. Στα διαλείμματα εκτός από το δικό τους μαθητή/τρια, τους υποχρεώνουν να προσέχουν και άλλα παιδιά με ή χωρίς διάγνωση .
  3. Ζητούν από το ΕΒΠ να κάνουν ενισχυτική διδασκαλία στους μαθητές/τριες που υποστηρίζουν, παρεμβαίνοντας χωρίς καμία βοήθεια, για να λύσουν τις μαθησιακές δυσκολίες του/της.
  4. Το αν θα παραμείνει ή όχι το ΕΒΠ στην διδακτική αίθουσα του/της μαθητή/τριας που υποστηρίζει, κρίνεται όχι με βάση τις εξατομικευμένες ανάγκες του/της μαθητή/τριας αλλά σύμφωνα με το τι επιθυμεί ή όχι η διεύθυνση του σχολείου ή ο γονέας κηδεμόνας.
  5. Συχνά στα Νηπιαγωγεία απαγορεύουν στο ΕΒΠ να μιλά σε άλλους μαθητές/τριες , απαγορεύουν να ασκεί υποστηρικτικά εκπαιδευτικά καθήκοντα , να κάνει παρεμβάσεις στα ΕΠΕ των μαθητών/τριών, δε παρουσιάζουν το ΕΒΠ στους γονείς/κηδεμόνες (κάνουν σαν να μην υπάρχει) ή το παρουσιάζουν ως βοηθό της νηπιαγωγού ή και ως Γενικών Καθηκόντων. Επικρατεί πάντα η ίδια άποψη, πως το ΕΒΠ είναι ΜΟΝΟ για τις τουαλέτες και αλλάζει οποιοδήποτε παιδί χρειαστεί ακόμα κι αν αφήσει το δικό του μαθητή/τρια χωρίς υποστήριξη.
  6. Σε Γενικά σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αρνούνται τη μεταφορά μαθητών /τριών που χρησιμοποιούν αμαξίδιο σε τάξεις του ισογείου, είναι ευθύνη του ΕΒΠ «να κουβαλήσει » (όπως χαρακτηριστικά λένε ) τον/την μαθητή/τρια.

Ως προς το ωράριο:

  1.  Στα Νηπιαγωγεία αναγκάζουν το ΕΒΠ να μένει μέχρι τις 14:00 μ.μ. σε ένα άδειο νηπιαγωγείο γιατί «έτσι λέει η σύμβασή τους».
  2. Στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία αναγκάζουν το ΕΒΠ να μένει μέχρι τις 14.00 μ.μ. υποστηρίζοντας το μαθητή/τρια και παράλληλα να προετοιμάζουν τα γεύματα , να βοηθούν στη σίτιση όλων των παιδιών και να πηγαίνουν τουαλέτα (να «αλλάζουν») όλους τους μαθητές/τριες.
  3. Στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ενώ η σύμβαση αναφέρει διάλλειμα 60 λεπτών , το ΕΒΠ από τις 8.00 π.μ. έως 14.00 μ.μ. υποστηρίζει συνεχόμενα χωρίς διάλλειμα τον/την μαθητή/τρια.

Ως προς τις άδειες:

Αρνούνται να δώσουν άδειες στο ΕΒΠ με τη δικαιολογία ότι ο /η μαθητής/τρια που υποστηρίζουν χρησιμοποιεί αμαξίδιο και δε μπορεί να μείνει χωρίς υποστήριξη, αναγκάζοντας το ΕΒΠ να παίρνει άδειες «άνευ αποδοχών» .

Ως προς τις εκδρομές :  

Αρνούνται να βρουν πούλμαν με εύκολη πρόσβαση σε αμαξίδιο αλλά και χώρους με προσβασιμότητα, γιατί απλά θεωρούν ότι είναι ευθύνη του ΕΒΠ «να κουβαλήσει » (όπως χαρακτηριστικά λένε ) τον/την μαθητή/τρια.

Ως προς τα προγράμματα αγωγής τουαλέτας:

  1. Αρνούνται πεισματικά κάθε βοήθεια στο ΕΒΠ , είτε αφορά υλικοτεχνική υποστήριξη, είτε βοηθητικά μέσα (γερανάκια ή καθισματάκια κ.α.). Καμία βοήθεια από ανθρώπινο δυναμικό, ακόμα και όταν ο/η μαθητής /τρια έχει το διπλάσιο ύψος και κιλά από το ΕΒΠ , είτε είναι σε αμαξίδιο, είτε έχει κινητικές δυσκολίες.
  2. Κανείς δεν είναι διατεθειμένος να βρει λύση ή να διευκολύνει τον/την μαθητή/τρια να βοηθηθεί από το ΕΒΠ με αξιοπρέπεια στη σωματική του ανάγκη. Όλα αποτελούν «πρόβλημα» του ΕΒΠ και δεν αφορούν κανένα άλλο. Σεβασμός, αξιοπρέπεια , συναδελφικότητα: Από όλα τα παραπάνω προκύπτει η υποβάθμιση ενός κλάδου , η καταπάτηση καθηκόντων του και η καταστρατήγηση του έργου του ΕΒΠ «κατά το δοκούν».

Πέρα από αυτά όμως καταγράφονται προσβλητικές συμπεριφορές , απειλές και ένα τρομοκρατικό κλίμα με πρόφαση την «Αναφορά» αν το ΕΒΠ δεν ακολουθήσει τα όσα θέλει η διεύθυνση ,ειδικά αν η διεύθυνση «συμμαχεί» με το γονέα /κηδεμόνα , παραβλέποντας τις ανάγκες του/της μαθητή/τριας και τις προτάσεις του ΕΒΠ για την καλύτερη δυνατή υποστήριξη του/της μαθητή/τριας. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, σπάνια δικαιώνουν το ΕΒΠ κι ας αφορούν και θέματα που αναφέρει ξεκάθαρα το καθηκοντολόγιο .Απαντούν «βρείτε τα μεταξύ σας».

Ψυχική εξουθένωση:

 Κάθε μέρα και κάθε χρονιά παλεύει το ΕΒΠ να κρατήσει τη θέση και τα εργασιακά του δικαιώματα. Αναγκάζεται να προσπαθεί να βρει χίλιους δυο τρόπους για να μην έρθει σε ρήξη με διευθυντές/ντριες, προϊσταμένες κ.α. Θα αναγκαστεί μετά από απειλές , τρομοκρατία και πίεση να υποκύψει, ακόμα και εις βάρος του μαθητή/τρια, χωρίς αυτό να αποτελεί το στόχο και τις επιδιώξεις του ΕΒΠ ή θα διαλέξει την άδεια «άνευ αποδοχών» ακόμα και την παραίτηση, με κόστος επιβίωσης.

Ζητάμε την αποστολή διευκρινιστικών εγκυκλίων σε όλα τα σχολεία Γενικής και Ειδικής Αγωγής, όσον αφορά:

  • Να αποσαφηνιστεί το ωράριο των Ε.Β.Π. τόσο στο πρωινό πρόγραμμα των Ειδικών Σχολείων και των Γενικών Σχολείων, όσο και στο ολοήμερο πρόγραμμα των σχολείων αυτών, π.χ. ο συνάδελφος Ε.Β.Π. που το παιδί του μένει και στο ολοήμερο πρόγραμμα, τι ώρα αποχωρεί εφόσον εργάζεται στο πρωϊνό πρόγραμμα;
  • Το καθηκοντολόγιο των Ε.Β.Π. σε κάθε δομή εκπαίδευσης, Σ.Μ.Ε.Α.Ε, Γενική Αγωγή να γίνει ξεκάθαρο και σαφές.
  • Το διάλλειμα των Ε.Β.Π. να είναι ξεκάθαρο στη διευκρινιστική εγκύκλιο.
  • Να διευκρινιστεί ο ρόλος των Ε.Β.Π. εντός και εκτός σχολικής αίθουσας μέσω των εγκυκλίων, ώστε να μην υπάρχουν ασάφειες και παρεξηγήσεις με τους προϊσταμένους και τους συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων, οι οποίες καταλήγουν συνήθως στην εκμετάλλευση των συναδέλφων Ε.Β.Π.
  • Να προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας σε μείωση υποστηρικτικών ωρών για τους συναδέλφους ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας, όπως συμβαίνει και με όλες τις άλλες ειδικότητες Ε.Ε.Π, οι συνάδελφοι Ε.Β.Π. κάνουν μέχρι το τέλος της θητείας τους 30 υποστηρικτικές ώρες, αδικία για τον κλάδο αυτόν σε σύγκριση με το υπόλοιπο Ε.Ε.Π. Έτσι ώστε να μην υπάρχουν επαγγελματίες δυο ταχυτήτων στο σχολείο.
  • Να διασαφηνιστεί το υποστηρικτικό έργο μέσω των προγραμμάτων αγωγής υγείας, ώστε να τονιστεί ο σημαντικός ρόλος των Ε.Β.Π. στην ολόπλευρη εκμάθηση δεξιοτήτων στους μαθητές μας.
  • Να είναι ξεκάθαρο το πλαίσιο αδειών για τους συναδέλφους Ε.Β.Π., ώστε να μην βρίσκονται κωλύματα ως προς την αναγκαιότητα τους από τους προϊσταμένους και δεν γίνεται δεκτό το νόμιμο αίτημα τους για άδεια, καθώς οι προϊστάμενοι αρνούνται νόμιμες άδειες με την αιτιολογία ότι δεν υπάρχει κάποιος να τους αντικαταστήσει όσο έχουν την άδεια γεγονός που δεν συμβαίνει με τις άλλες ειδικότητες Ε.Ε.Π. και με τους εκπαιδευτικούς.

Θέματα που άπτονται διευκρινήσεων για το καθηκοντολόγιο των σχολικών Νοσηλευτών

  1. Τι γίνεται όταν μαθητής ειδικού σχολείου χρειαστεί να μεταφερθεί στο νοσοκομείο . Ο σχολικός νοσηλευτής συνοδεύει ή παραμένει στη σχολική μονάδα;
  2. Νοσηλευτής σε μονάδα τυπικής εκπαίδευσης που υποστηρίζει πάνω από δυο παιδιά . Τι γίνεται στην περίπτωση που χρειαστεί να μεταφερθεί ένα από τα υποστηριζόμενα παιδιά στο νοσοκομείο . Ο νοσηλευτής παραμένει στο σχολείο με το άλλο παιδί ή συνοδεύει στο νοσοκομείο;
  3. Όταν ο νοσηλευτής υποστηρίζει πάνω από δύο παιδιά σε σχολείο τυπικής εκπαίδευσης τι γίνεται στην περίπτωση εκδρομής ; Ο νοσηλευτής ακολουθεί το υποστηριζόμενο παιδί στην εκδρομή ή παραμένει στη σχολική μονάδα με το άλλο παιδί.
  4. Σε ένα μειωμένο ωράριο του νοσηλευτή λόγω ανατροφής τέκνου , τι γίνεται με τον υποστηριζόμενο μαθητή στις ώρες απουσίας του νοσηλευτή.
  5. Σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου οι διδακτικές ώρες του πρωινού τμήματος, όπως φαίνεται και στο συνημμένο αρχείο είναι 4 διδακτικές ώρες 45 λεπτών και μια 35 λεπτών (08:15-13:00) και οι ώρες του ολοήμερου προγράμματος είναι 3 ώρες 40 λεπτών και μία 35 λεπτών. Σε ποια διδακτική ώρα οφείλει να προσέρχεται λαμβάνοντας υπόψη το παρακάτω; (Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αρ. 66079/Δ3/2018 , ΦΕΚ 585/Β/8-5-2018 «Καθορισμός εβδομαδιαίου ωραρίου εργασίας των κλάδων ου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και στις Σχολικές Μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ως εξής:
  • Των κλάδων του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΕΠ), 25 ώρες αν έχουν μέχρι 5 έτη υπηρεσίας 24 ώρες αν έχουν μέχρι 10 έτη υπηρεσίας 23 ώρες αν έχουν μέχρι 15 έτη υπηρεσίας 22 ώρες αν έχουν μέχρι 20 έτη υπηρεσίας 21 ώρες αν έχουν πάνω από 20 έτη υπηρεσίας.
  • Του Κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) τριάντα (30) ώρες. Το ανωτέρω ωράριο, των περιπ. 1 και 2, υλοποιείται παράλληλα με το διδακτικό ωρολόγιο πρόγραμμα λειτουργίας της σχολικής μονάδας και οι ώρες αντιστοιχούν με τις διδακτικές ώρες.) Επίσης το ΕΒΠ, σύμφωνα με το καθηκοντολόγιο υποχρεούται να βρίσκεται στο σχολείο και να προσφέρει τις υπηρεσίες στους μαθητές 15 λεπτά πριν την έναρξη λειτουργίας του σχολείου. Στο ολοήμερο πρόγραμμα τι ισχύει ως προς αυτό το σημείο;

Ζητήματα που αφορούν Κοινωνικούς Λειτουργούς και Ψυχολόγους

  1. Οι συνάδελφοι Ψυχολόγοι ΠΕ23 καλούνται να παρίστανται σε ανακρίσεις και καταθέσεις ανηλίκων από τις αστυνομικές αρχές οποιαδήποτε ώρα και χωρίς να είναι στο καθηκοντολόγιο και στις υποχρεώσεις του σχολικού ψυχολόγου. Ζητάμε να ξεκαθαριστεί το πλαίσιο κατά το οποίο οι συνάδελφοι πέρα του ωραρίου τους και πέρα από τα καθήκοντα τους καλούνται να συνδράμουν τις αστυνομικές αρχές. Ζητάμε να σταλεί διευκρινιστική εγκύκλιος για το θέμα τόσο στα σχολεία/Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. και Ε.Δ.Υ. όσο και στο Υπουργείο Δημόσιας τάξης και στο Υπουργείο Δικαιοσύνης.
  2. Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί ΠΕ30 και οι Ψυχολόγοι ΠΕ23 καλούνται να είναι υπεύθυνοι και μέλη στις ομάδες για το bullying και διαχειριστές της πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία σε Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. και Ε.Δ.Υ. πέραν του μεγάλου φόρτου εργασίας που έχουν στις υπηρεσίες τους με το διαγνωστικό και το υποστηρικτικό τους έργο. Ζητάμε τη πρόσληψη συναδέλφων για το συγκεκριμένο μόνο κομμάτι και ζητάμε να διασαφηνιστεί ο ρόλος, ο χρόνος και οι αρμοδιότητες/καθήκοντα των συναδέλφων που ασχολούνται με τις ομάδες bullying. Η δημιουργία της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία ήταν ένα θετικό μέτρο, όμως λειτουργεί χωρίς να υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό για αυτήν. Η διαχείριση της πλατφόρμας έπρεπε να πραγματοποιείται από προσωπικό Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς, οι οποίοι θα εργάζονται αποκλειστικά για αυτό το θέμα. Αυτή τη στιγμή τη διεκπεραίωση καταγγελιών και αναφορών στην πλατφόρμα καλούνται να φέρουν σε πέρας συνάδελφοι που εργάζονται στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή σε Ε.Δ.Υ. και έχουν τεράστιο φόρτο εργασίας με τις αξιολογήσεις και τις γνωματεύσεις των μαθητών. Σημειώνεται ότι κάθε χρόνο η πλειοψηφία των συναδέλφων αυτών είναι αναπληρωτές, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συνέχεια και μέγιστα θετικά αποτελέσματα λόγω της αλλαγής προσώπων σε αυτές τις θέσεις. Ο συγκεκριμένος Νόμος αντιμετωπίζει τη βία ως μία συνθήκη εδραιωμένη σε ευρεία κλίμακα στα ελληνικά σχολεία. Η συγκρότηση των τετραμελών επιτροπών στηρίζεται σε Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό το οποίο εργάζεται με πλήρες ωράριο σε σχολεία ειδικής και γενικής αγωγής και ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και που δε δύναται να υποστηρίξει ένα τέτοιο έργο σε επίπεδο νομού και εκπαιδευτικής βαθμίδας. Είναι εφικτό μία/ένας ψυχολόγος που εργάζεται σε ειδικό δημοτικό ή Ε.Ε.Ε.Ε.Κ .ή μία/ένας κοινωνική/ός λειτουργός που εργάζεται σε Ε.Δ.Υ. ή ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. να είναι ταυτόχρονα σε θέση «να αναπτύσσουν δράσεις υποστηρικτικές και επιμορφωτικές, να ασκούν εποπτεία στον χειρισμό υποθέσεων από σχολικές μονάδες, να παρακολουθούν, να επιβλέπουν, να συνεπικουρούν τις σχολικές μονάδες στον χειρισμό κρίσεων… και να συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις με τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα» (αρ.8); Είναι εφικτό εργαζόμενοι Ε.Ε.Π. σε σχολεία με μαθητές με αναπηρίες και αυξημένες ανάγκες ή σε πέντε ή τέσσερα ή τρία γενικά σχολεία με μεγάλο πληθυσμό μαθητών ή σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με εντατικούς ρυθμούς αξιολόγησης για την κάλυψη μεγάλων αριθμών αιτημάτων να επιτελέσουν ένα τέτοιο έργο και ταυτόχρονα να καλύψουν τις ανάγκες σχολείων Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπαίδευσης σε επίπεδο Νομού; Όλα τα προαναφερόμενα συμβαίνουν όμως μιας και έχουν οριστεί ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί οι οποίες/οι εργάζονται σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ειδικά δημοτικά, Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., Ε.Δ.Υ. ως μέλη ομάδων δράσης για τη Α/θμια ή Β΄/θμια Εκπαίδευση σε όλη την Ελλάδα. Η διάθεση ωρών από το πρόγραμμα των Ε.Ε.Π. δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία Σ.Μ.Ε.Α.Ε., ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και Ε.Δ.Υ., με άμεσο αντίκτυπο στο υποστηρικτικό μας έργο σε μαθητές και στις οικογένειές τους. Η πρότασή μας είναι να γίνουν προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, οι οποίοι θα αποτελούν σταθερά μέλη των Τετραμελών Επιτροπών και θα μπορούν να ασκούν απερίσπαστοι και με υψηλό αίσθημα ευθύνης το συγκεκριμένο έργο. Επίσης, σχετικά με τις/τους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους οι οποίες/οι εργάζονται σε Ε.Δ.Υ. και έχουν τοποθετηθεί σε τετραμελή ομάδα δράσης δημιουργείται ασυμβίβαστο καθώς είναι οι ίδιες/οι που αντιμετωπίζουν τις περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού σε πρώτο επίπεδο στη σχολική καθημερινότητα ενώ ταυτόχρονα καλούνται, σε δεύτερο επίπεδο, να συνεπικουρούν τους εαυτούς τους ως μέλη των τετραμελών επιτροπών (αρ.9.8). Τέλος παρ’ όλο που εξαιρούνται από τη συγκρότηση των ομάδων δράσης (αρ.10), σε περιοχές με λίγους μονίμους Ε.Ε.Π., τοποθετήθηκαν στις ομάδες δράσης. Προτείνεται η στελέχωση των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης με Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς που θα είναι οι υπεύθυνοι για τη διαχείριση της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία και τη δημιουργία ομάδων δράσης.
  3. Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί ΠΕ30, που εργάζονται σε ΣΜΕΑΕ /ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ, καλούνται από τις δικαστικές αρχές να επιτελούν εισαγγελικές παραγγελίες παρόλο τον φόρτο εργασίας τους. Ζητάμε να βγει διευκρινιστική εγκύκλιος για το αν μπορούν οι συνάδελφοι να ασχολούνται με ζητήματα πέρα του καθηκοντολόγιου τους, τα οποία καθυστερούν και επιβαρύνουν το έργο τους, Η δημιουργία ψυχοκοινωνικής υπηρεσίας εντός των δικαστηρίων θα επιλύσει μια για πάντα το συγκεκριμένο πρόβλημα.
  4. Στα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. οι συνάδελφοι Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι δεν έχουν τα απαραίτητα διαγνωστικά εργαλεία, ώστε να ανταποκρίνονται πληρέστερα στο έργο τους. Ζητάμε την άμεση εξεύρεση διαγνωστικών εργαλείων και την εκμάθηση όλων των συναδέλφων πάνω σε αυτά.
  5. Οι υποδομές, οι χώροι των Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. είναι ακατάλληλοι για τη παροχή έργου, επιζητούμε την άμεση λύση του κτιριακού ζητήματος των Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ.
  6. Το καθηκοντολόγιο των Κοινωνικών Λειτουργών και των Ψυχολόγων στα ΣΜΕΑΕ, στα σχολεία Γενικής Παιδείας, στις Ε.Δ.Υ. και στα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. είναι γενικό και ασαφές. Ζητάμε να βγουν διευκρινιστικές εγκύκλιοι που θα αποσαφηνίζουν τον ρόλο των συγκεκριμένων ειδικοτήτων ανάλογα με το πλαίσιο όπου εργάζονται.

Ως προς τις Ε.Δ.Υ., την παράλληλη στήριξη και τα τμήματα ένταξης στα Γενικά σχολεία

  1.  Η δημιουργία ομάδας Ε.Δ.Υ. με την έλλειψη ψυχολόγου ή Κοινωνικού Λειτουργού, πώς μπορεί να σχηματιστεί σε σχολεία Γενικής Αγωγής που έχουν τμήμα ένταξης;
  2. Η έλλειψη Κοινωνικού Λειτουργού στα προγράμματα που υπάρχουν Ψυχολόγοι σε σχολεία δημιουργεί κενά στην πλήρη υποστήριξη και κάλυψη των ψυχοκοινωνικών αναγκών των μαθητών μας. Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να μας καλέσει σε διαβούλευση, ώστε να προτείνουμε τον τρόπο με τον οποίο θα στελεχωθούν πλήρως τα Γενικά Σχολεία με ψυχοκοινωνική υπηρεσία.
  3. Αν λείπει ο καθηγητής της Γενικής Αγωγής τα παιδιά κάνουν κενό, ή καλύπτει το μάθημα ο καθηγητής του Ένταξης ή της παράλληλης ή ακόμα κάποιες φορές απασχολεί το τμήμα ακόμα και η Ε.Δ.Υ. ; και το καλύπτει παραδίδοντας ύλη ή κάνει επανάληψη; Είναι στο καθηκοντολόγιο των καθηγητών ειδικής όταν υπάρχουν κενά να τα καλύπτουν αυτοί; Αν δεν έχει έρθει καθηγητής γενικής, αναλαμβάνουν όλο το τμήμα μέχρι να έρθει αναπληρωτής;

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                       Η Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΦΑΣΟΥΛΑΚΗΣ   ΤΖΩΡΤΖΑΤΟΥ ΑΝΝΑ

Δείτε επίσης

Ολα τα καθηκοντολόγια εκπ/κών-ΕΕΠ-ΕΒΠ-Σχολ. Νοσηλευτών-Συμβ. Εκπ/σης-Δ/ντών, σε σχολεία-ΚΕΔΑΣΥ-ΕΔΥ-Παράλληλη-Σύλλ. διδασκόντων 

Ωράριο εκπαιδευτικών και ΕΕΠ/ΕΒΠ σε Νηπιαγωγεία-Δημοτικά-Γυμνάσια-Λύκεια-ΚΕΔΑΣΥ-ΕΔΥ | Νομοθεσία 

Οδηγός ΕΕΠ-ΕΒΠ 2024-25: Η ταυτότητα του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού 

 Σχολικές αργίες 2024-25 και αργίες σε πόλεις της Ελλάδας λόγω θρησκευτικών επετείων 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

1 Σχόλιο

  1. KONSTANTINA D.ΕΒΠ on

    Επιτέλους να δημοσιοποιούνται όλα τα δράματα που βιώνει το Ε.Β.Π. . Συναδέλφοι που πολλοί εξ΄ημών είμαστε πλήρως καταρτισμένοι , με σεμινάρια 500 ωρών πληρωμένα από την τσέπη μας , ικανοί να υποστηρίξουμε και μαθησιακά τουλάχιστον τα προνηπιάκια και νηπιαγωγάκια αν όχι παραπάνω και που το ΦΕΚ δεν διευκρινίζει τίποτε σχετικά με τον χρόνο εξατομικευμένου προγράμματος , ποιες θεματικές επιπλέον του ημερησίου προγράμματος , ανλυτικά , μπορούμε ή θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε…κλπ κλπ . Πάμε με όλη μας την αγάπη , την εργατικότητα , να προσφέρουμε και πρέπει να είμαστε σε άμυνα , φόβο, διαπραγμάτευση , τι κάνουμε και τι όχι… Το ΦΕΚ είναι ελλειπέστατο και γινόμαστε boxer ή παραιτούμαστε από κάθε προσπάθεια , για να μην συγκρουστούμε ή χάσουμε την δουλειά μας .Αντί το ίδιο το υπουργείο να επιβάλλει υποχρεωτικές επιμορφώσεις και όποιο επιπλέον καθήκον θα μπορούσαμε να έχουμε για την πρόοδο των παιδιών.

Leave A Reply