“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

ΕΑΚ-Ανάλυση νομοσχεδίου: Αύξηση εξετάσεων σε Λύκειο/Γυμνάσιο-Διαγωγή-Σύμβουλος Σχολικής Ζωής

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

ΕΑΚ-Ανάλυση νομοσχεδίου: Αύξηση εξετάσεων σε Λύκειο/Γυμνάσιο – Διαγωγή – Σύμβουλος Σχολικής Ζωής – “Νεοσυντηρητισμός παρέα με νεοφιλελευθερισμό”.

ΕΑΚ-Ανάλυση νομοσχεδίου

ΕΑΚ – Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πελοποννήσου

(Αγωνιστικές Παρεμβάσεις – Αγωνιστική Ριζοσπαστική Ενότητα – ανένταχτοι)

Πελοπόννησος, 30/05/2020

 ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ: ΝΕΟΣΥΝΤΗΡΗΤΙΣΜΟΣ ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟ
(2) –ΑΥΞΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΕ ΛΥΚΕΙΟ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ
(3) ΑΝΑΓΡΑΦΗ ΔΙΑΓΩΓΗΣ – (4) ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Η Υπουργός Παιδείας της σκληρής δεξιάς και νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης Μητσοτάκη κατέθεσε νομοσχέδιο που επιχειρεί να επιφέρει σοβαρές αντιδραστικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.Σε μια σειρά από κείμενα, παρουσιάζουμε τις βασικές αλλαγές που φέρνει. Ξεκινήσαμε με Τράπεζα Θεμάτων, συνεχίζουμε με τις άλλες αλλαγές (αύξηση εξετάσεων, διαγωγή, «σύμβουλος σχολ. ζωής») σε Γυμν-Λύκεια.

Στο Νέο Λύκειο που ονειρεύονται στη Νέα Δημοκρατία, οι μαθητές θα γράφουν διαγωνίσματα σε ΟΛΑ τα μαθήματα δύο (2) φορές τον χρόνο.

Σε περίπτωση δε που κάποιος εκπαιδευτικός δεν προλάβει στο Α’Τετράμηνο,δίνεται η δυνατότητα να βάλει και τα δύο στο Β’. Εξαιρείται η Φυσική Αγωγή, ενώ στην Πληροφορική και την Πολιτική Παιδεία όπου προβλέπεται ερευνητική εργασία στο β τετράμηνο.

Σε όλες αυτές τις ημέρες διαγωνισμάτων να προσθέσουμε και τις τελικές εξετάσεις.

Έτσι, φτιάχνουμε ένα Λύκειο στο οποίο όλα είναι μετρήσιμα με βαθμούς (αν συνυπολογίσουμε την ΤΘΔΔ και τη βάση του 10) άρα μπορούν και να αξιολογηθούν.

Η αυτενέργεια του εκπαιδευτικού(απαραίτητο στοιχείο οποιασδήποτε εκπαιδευτικής διαδικασίας περιλαμβάνει ανθρώπους και όχι ρομπότ) καταργείται κάτω από την πίεση της εξεταστέας ύληςπου βρίσκεται συνέχεια μπροστά μας ως φόβητρο παρέκκλισης.

Για να μη μιλήσουμε για τον χρόνο που περισσεύει να κάνει η τάξη κάτι διαφορετικό, να ασχοληθεί με ένα κομμάτι της Ιστορίας ή της Φυσικής που θα μπορούσε να έχει γενικότερα μορφωτικό ενδιαφέρον.

Όσο για τους μαθητές, πρέπει να ασχολούνται για τουλάχιστον 5 μήνες με εξετάσεις, επαναλήψεις, έξτρα φροντιστήρια ώστε να ανταποκριθούν σε τόσες γραπτές δοκιμασίες.

Τι να πούμε για τους αδύναμους μαθητές που η βάση του 10 μαζί με την Τράπεζα Θεμάτων τους φέρνει πιο κοντά και πιο γρήγορα στην έξοδο από τη δημόσια εκπαίδευση με τα ιδιωτικά ΙΕΚ να περιμένουν την πελατεία τους στις πόρτες των σχολείων μας;

Για τη Γ’ Λυκείου υπάρχει μια ασάφεια: επανέρχονται μαθήματα Γενικής Παιδείας; Κι αν ναι, ποια και για πόσες διδακτικές ώρες;

Στα μαθήματα αυτά, οι μαθητές που έχουν το άγχος τους και την αγωνία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα γράφουν δύο γραπτές δοκιμασίες και θα εξετάζονται στο τέλος για να πάρουν απολυτήριο;

Ποιο σύγχρονο σχολείο στηρίζεται σε τόσο μεγάλο βαθμό στον εκφοβισμό και την απειλή για το χειρότερο;

Και σα να μην έφταναν οι αλλαγές αυτές, οι δύο ομάδες προσανατολισμού, Υγείας και Θετικών Επιστημών, συγχωνεύονται για λόγους οικονομίας.

Και για να το πούμε καθαρά, για να μην προσλάβει κάποιους καθηγητές Βιολογίας παραπάνω(να θυμίσουμε πως και στο υπάρχον σύστημα τα μαθήματα της Φυσικής και της Χημείας συν-διδάσκονται στις δύο αυτές ομάδες προσανατολισμού).

Παραμένει ερωτηματικό αν οι μαθητές θα διδάσκονται και τα 2 μαθήματα ή θα «σπάνε» οπότε η διαφορά είναι αμελητέα, όπως επίσης δεν διευκρινίζεται ποιο θα είναι το έξτρα μάθημα που θα διδάσκονται και οι άλλες δύο ομάδες προσανατολισμού εφόσον πρέπει να υπάρχει ισορροπία διδακτικών ωρών.

Γενικά, μαζί με την ένταση των εξετάσεων και στο Γυμνάσιο, βλέπουμε άλλη μια αποσπασματική προσπάθεια αλλαγών για τις εντυπώσεις, χωρίς πραγματικό διάλογο και συμμετοχή ενεργών εκπαιδευτικών στην διαμόρφωση του σχεδίου νόμου με κύριο γνώμονα την συρρίκνωση του δημόσιου Λυκείου, τον εξοβελισμό πολλών παιδιών από την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τη δημιουργία πελατών για ιδιωτικά μεταγυμνασιακά ΙΕΚ Κατάρτισης, την ικανοποίηση των επιταγών του ΟΟΣΑ, την περαιτέρω μείωση των κονδυλίων για τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση.

ΕΑΚ-Ανάλυση νομοσχεδίου
ΔΙΑΓΩΓΗ

Μέσα στο Νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνονται και μια σειρά από νεοσυντηρητικές ρυθμίσεις όπως η επαναφορά της αναγραφής της “Διαγωγής” στους τίτλους σπουδών και η αύξηση των αποβολών.

Το περιεχόμενό τους στόχο έχει στην περαιτέρω πειθάρχηση της -πάντα επικίνδυνης για όλες τις Κυβερνήσεις- νεολαίας.

Για την ατομικιστική Δεξιά, άλλωστε, η νεολαιίστικη παραβατικότητα είναι αποτέλεσμα όχι κοινωνικών ανισοτήτων και καταστάσεων που αναπαράγονται μες στο σχολείο αλλά ζήτημα “προσωπικής ευθύνης”.

Η διάλυση του κοινωνικού κράτους, η ανεργία και οικονομική δυσπραγία των λαϊκών οικογενειών, οι ψυχολογικές επιπτώσεις πάνω στα παιδιά, δεν υπάρχουν για την κυρία Κεραμέως: είναι όλα αποτέλεσμα κακών επιρροών, που μπορούν να συντριβούν μέσω της σκληρής πειθάρχησης.

Ακόμη κι αυτό, βέβαια, είναι υπό αμφισβήτηση αφού πρακτικά η Διαγωγή τα προηγούμενα χρόνια ήταν απλά ένας Αναχρονισμός που τηρούνταν χωρίς λόγο, απλά και μόνο λόγω Νόμου.

Το Υπουργείο το ξέρει αυτό αλλά το φέρνει για να χαϊδέψει τα αυτιά ενός πιο συντηρητικού κοινού που πήγε σχολείο σε μια άλλη, πιο “αγνή” εποχή και την νοσταλγεί έχοντας συνδέσει αυτήν με τρυφερές παιδικές αναμνήσεις.

Δυστυχώς, η πραγματικότητα για την Υπουργό Κεραμέως είναι λίγο πιο σύνθετη: δεν υπάρχει κάποιο τζίνι που να μας γυρνάει πίσω στο 1960…

Ακόμη και μες στο ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα, η οργάνωση της παραγωγής έχει αλλάξει από τον 20ο αιώνα που το Τεϊλορφορντικό μοντέλο της απόλυτης εξειδίκευσης απαιτούσε απόλυτη πειθαρχία μέσα σε μεγάλες βιομηχανικές μονάδες, άρα ένα σκληρό σχολείο που θα μόρφωνε έτσι τα παιδιά.

Αντίθετα, αυτό που τώρα απαιτούνε συνήθως από τους σημερινούς μαθητές κι αυριανούς εργαζόμενους είναι η δυνατότητα αυτενέργειας, η συνεργασία σε ομάδες, η ανάληψη πρωτοβουλιών, κτλ.

Στην πραγματικότητα, δηλαδή, ο Νεοσυντηρητισμός τους δεν ανταποκρίνεται ούτε καν στις απαιτήσεις του δικού τους οικονομικού μοντέλου…

ΕΑΚ-Ανάλυση νομοσχεδίου
Άρθρο 38 Σύμβουλος Σχολικής Ζωής – Άρθρο 39 Σχολικός εκφοβισμός

Στο άρθρο 38 προβλέπεται να υπάρχουν δύο εκπαιδευτικοί σε κάθε σχολείο που στην ουσία θα κάνουν τη δουλειά του κοινωνικού λειτουργού και ψυχολόγου(!): διαχείριση κρίσεων, μαθησιακές δυσκολίες, συμβουλευτική, κ.ά.

Στην ουσία, το Υπουργείο προσπαθεί να γλιτώσει από την υποχρέωσή του για πρόσληψη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, επιβαρύνοντας τους διδάσκοντες και με άλλα καθήκοντα.

Ο εκπαιδευτικός θα καλύπτει την άρνηση του υπουργείου να αντιμετωπίσει το σχολείο ως ένα κομμάτι της κοινωνίας με τον τρόπο που αυτή έχει εξελιχθεί, τη βία και την έλλειψη επικοινωνίας, τα κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας, την επαγγελματική ανασφάλεια που καλείται να αντιμετωπίσει ο γονέας μεταφέροντας το στην οικογένειά του.

Το Έργο που καλείται να κάνει ο Εκπαιδευτικός-Σύμβουλος Σχολικής Ζωής είναι δυνητικά επικίνδυνο τόσο για τον ίδιο όσο και τα παιδιά.

Κανένας εκπαιδευτικός με ολιγόωρο και συνήθως πρόχειρα στημένο για την είσπραξη κοινοτικών κονδυλίων σεμινάριο δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ολιστική και επιστημονική προσέγγιση ενός κοινωνικού λειτουργού και ενός ψυχολόγου.

Καλούμε το Υπουργείο να σταματήσει τα μπαλώματα στην ΠΑΙΔΕΙΑ.

Ο εκπαιδευτικός-υποζύγιο δεν είναι μόνο ανειδίκευτος για αυτά τα καθήκοντα αλλά η μη επιστημονική παρέμβαση μπορεί να αποβεί αρνητική.

Επιβάλλονται οι άμεσες προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που θα παραμένουν στη σχολική μονάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους και δεν θα περιοδεύουν όπως γίνεται τώρα, με θεσμοθετημένο ουσιαστικό ρόλο και παρέμβαση σε ακραίες περιπτώσεις ψυχικής υγείας.

Η εποχή μας δεν είναι η εποχή της προδικτατορικής περιόδου: ο εκπαιδευτικός δεν θέλει και δεν μπορεί να λύσει προβλήματα με τη βία, όσο και αν αυτό έχει διδαχθεί από τις πολιτικές του αποφασίζουμε, νομοθετούμε και διατάζουμε του Υπουργείου Παιδείας, ενάντια σε κάθε έννοια παιδαγωγικής κι επιστημονικών προσεγγίσεων.

ΕΑΚ-Ανάλυση νομοσχεδίου

Ζητάμε άμεση θεσμοθέτηση ύπαρξης μαθημάτων και δράσεων που θα ενισχύουν την αποδοχή της διαφορετικότητας.

Όχι ελεημοσύνη από τον εκάστοτε Υπουργό αλλά συγκεκριμένα μέτρα ενάντια σε κάθε είδους περιθωριοποίηση.

Ειδικά οι βιωματικές δράσεις όπως έχουν δείξει οι έρευνες για την εκπαιδευτική διαδικασία, είναι αυτές που μπορούν να επιφέρουν σε μεγάλο βαθμό τον μετασχηματισμό των προβληματικών τρόπων σκέψης που οδηγούν στον σχολικό εκφοβισμό.

Με παρεμβάσεις, μέσα από τον ψυχολόγο του σχολείου, όχι μόνο στους μαθητές αλλά και στους γονείς ώστε μπορέσει και το οικογενειακό περιβάλλον να υποστηρίξει την αλλαγή και την ένταξη στην ομαλότητα.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΕΝΙΑΙΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΟΛΩΝ, ΤΩΝ ΙΣΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ

Δείτε επίσης

Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις: Κατατέθηκε για ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ
Κεραμέως για αξιολόγηση εκπαιδευτικών: “Ξεκινάει το επόμενο διάστημα η διαδικασία σύνταξης πλαισίου”
Προσλήψεις Κοινωνικών Λειτουργών και Ψυχολόγων: Διατίθενται 46.000.000 ευρώ-Τι είπε η Ν. Κεραμέως στη Βουλή
Κοινωνιολογία-Κοινωνικές Επιστήμες: Επιστολή ΠΕΕΚΕ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στα κόμματα
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση