Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου: Ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων-θεραπευτικά οφέλη

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου: Ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων-θεραπευτικά οφέλη – Το Πρόγραμμα που υλοποιεί το σχολείο.

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου

Για το Πρόγραμμα  με τίτλο: Ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων – θεραπευτικά οφέλη, που υλοποιείται στο σχολείο, ενημερώνει το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου.

Σύμφωνα με την ενημέρωση του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Πύργου, οι μαθητές του σχολείου έρχονται σ’ επαφή με τα ζώα, μέσα από πολλούς τρόπους όπως παραμύθια με ζώα, παιχνίδια με ζώα μινιατούρες, καλλιτεχνική έκφραση, αλλά κυρίως μέσα από την επαφή τους με πραγματικά ζώα συντροφιάς, κυρίως σκύλους.

Ακολουθεί το ενημερωτικό σημείωμα του σχολείου

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου

ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

Στα πλαίσια του προγράμματος που υλοποιεί το σχολείο μας με τίτλο: ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων – θεραπευτικά οφέλη, οι μαθητές του σχολείου μας έρχονται σ’ επαφή με τα ζώα, μέσα από πολλούς τρόπους όπως: παραμύθια με ζώα, παιχνίδια με ζώα μινιατούρες, καλλιτεχνική έκφραση, αλλά κυρίως μέσα από την επαφή τους με πραγματικά ζώα συντροφιάς, κυρίως σκύλους.

Πράγματι, μια ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας για τις ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων (Animal – assisted interventions) καταδεικνύει τα τεράστια οφέλη αυτών των παρεμβάσεων σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα και ειδικότερα στα άτομα με αναπηρίες.

Τα οφέλη αυτά αποτέλεσαν έναυσμα για την εφαρμογή πλήθος ψυχοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων με τη βοήθεια ζώων στο πλαίσιο σχολείων Ειδικής Αγωγής στο διεθνή χώρο, αλλά τα τελευταία χρόνια και σε ορισμένα σχολεία της χώρας μας. Διαβάζουμε ότι τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) φαίνεται να προτιμούν την αλληλεπίδραση με τα σκυλιά λόγω του ότι τα σκυλιά έχουν πιο απλό σύστημα επικοινωνίας, χρησιμοποιούν μόνο τη γλώσσα του σώματος και μεταδίδουν μηνύματα με μη λεκτικό τρόπο.

Καθώς τα παιδιά με αυτισμό έχουν σοβαρό πρόβλημα να αντιληφθούν τα λεκτικά μηνύματα, να τα συνδέσουν με τα μη λεκτικά και να ανταποκριθούν, η απλότητα της επικοινωνίας των σκύλων τα καθιστά πιο προσιτά σε αυτά. Επίσης, σημαντικό στοιχείο της παρουσίας των ζώων θεραπείας και ειδικότερα του σκύλου στα παιδιά με αυτισμό είναι η ικανότητά του να λειτουργεί ως διαμεσολαβητής στις σχέσεις του παιδιού με το περιβάλλον του. Αυτός ο δεσμός βοηθά το παιδί να ηρεμήσει.

Λαμβάνοντας υπόψιν μας τις σχετικές έρευνες για τα οφέλη της επαφής των παιδιών με τα ζώα και αναζητώντας τρόπους να βοηθήσουμε τους μαθητές μας, και κυρίως αυτούς στο αυτιστικό φάσμα, ν΄ αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης κι επικοινωνίας, σκεφτήκαμε να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα. Έτσι και σήμερα οι μαθητές μας ήρθαν σ’ επαφή με τρία χαριτωμένα πρώην αδεσποτάκια που ζουν πια σε οικογένεια.. Η χαρά τους ήταν απερίγραπτη.

Για μερικούς μαθητές μας, κυρίως αυτούς στο φάσμα του αυτισμού , η ημέρα ήταν δύσκολη. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής μας από το πρωί δεν ένιωθε καλά, είχε ξεσπάσματα κι εκρήξεις θυμού. Προσπαθήσαμε με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές να τον ηρεμήσουμε. Η ουσιαστική αλλαγή στη συμπεριφορά του, ωστόσο, επήλθε όταν ήρθε σ’ επαφή με τα εκπαιδευμένα σκυλάκια. Άρχισε να έχει βλεμματική επαφή με όλους μας, εκδηλώνοντας τη χαρά του μ’ ένα πλατύ χαμόγελο.

Ήταν σαν να τα περίμενε και χάρηκε βλέποντάς τα. Κι ενώ παλιά τα απέφευγε, λόγω και των έντονων αισθητηριακών του δυσκολιών, τώρα με αρκετή προσπάθεια των εκπαιδευτών του, κατάφερε να τα αγγίζει και να τα χαϊδεύει, ανταποκρινόμενος στα παιχνίδια τους.

Είμαστε χαρούμενοι για το αποτέλεσμα αυτό και θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας, καθώς για τους περισσότερους από εμάς η επαφή με τα ζώα στο σχολικό πλαίσιο είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία κι ένα πρωτόγνωρο ταξίδι εξερεύνησης!!

Δείτε επίσης

Εισαγωγική επιμόρφωση-νέα Απόφαση: Αλλαγή χρόνου υποβολής αιτήσεων, διάρκειας, υπόχρεων παρακολούθησης

Μακρή-νέοι μόνιμοι διορισμοί: Εντατική η προσπάθεια από το ΥΠΑΙΘ-44.632 προσλήψεις αναπληρωτών για το 2022-23 

Ενα τελευταίο αντίο στη Ζέφη Παπαδοκωστάκη από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εργοθεραπευτών

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση