“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ειδικός Βοηθός-Συνοδός: Εντονη διαμαρτυρία της ΕΣΑμεΑ για διάταξη νόμοσχεδίου

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ειδικός Βοηθός-Συνοδός: Εντονη διαμαρτυρία της ΕΣΑμεΑ για “Απαράδεκτη διάταξη για συνοδό παιδιών στους παιδικούς από την… τσέπη των γονιών!”.

Ειδικός Βοηθός-Συνοδός

Δείτε την Ανακοίνωση της ΕΣΑμεΑ

Απαράδεκτη διάταξη για συνοδό παιδιών στους παιδικούς από την… τσέπη των γονιών!

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. με αφορμή την ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις», εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για το άρθρο 48

«Διευκόλυνση ένταξης παιδιών με ειδικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον» του ψηφισθέντος νόμου και ζητάει την άμεση κατάργησή του. (Δείτε την επιστολή ΕΣΑμεΑ αναλυτικά ακολούθως)

Με το συγκεκριμένο άρθρο νομοθετείται ο «ειδικός βοηθός – συνοδός» για τα παιδιά «με σωματικές, πνευματικές ψυχικές παθήσεις ή αναπηρίες» στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς, βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, το κόστος απασχόλησης του οποίου θα βαρύνει την οικογένεια κάθε παιδιού που χρήζει ειδικού βοηθού-συνοδού.

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. διαμαρτύρεται έντονα για την εν λόγω διάταξη, διότι θεωρεί αδιανόητο το γεγονός να μεταφέρεται το κόστος του ειδικού βοηθού – συνοδού στην οικογένεια του παιδιού με αναπηρία, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι οικογένειες που δεν έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν το κόστος για την απασχόληση του «ειδικού βοηθού – συνοδού» δεν θα μπορέσουν να εγγράψουν τα παιδιά τους στις προαναφερθείσες δομές, καθώς μόνο οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί Ολοκληρωμένης Φροντίδας δέχονται παιδιά και νήπια με αναπηρία.

Είναι αδιανόητο, Δομές που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση να «χρηματοδοτούνται» ταυτόχρονα και από το υστέρημα των γονέων/κηδεμόνων των παιδιών με αναπηρία, των οποίων η οικονομική κατάσταση έχει κλονισθεί ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Ειδικός Βοηθός-Συνοδός

Δείτε ολόκληρη την Επιστολή της ΕΣΑμεΑ

Αθήνα: 12/12/2019

ΠΡΟΣ:
Υπουργό Εσωτερικών, κ. Π. Θεοδωρικάκο

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Βουλή των Ελλήνων
– Γραφείο Πρωθυπουργού της χώρας
– Γραφείο Υπουργού Επικρατείας, κ. Γ. Γεραπετρίτη
– Γραφείο Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ, κ. Άκη Σκέρτσου
– Γραφείο Υφυπουργού Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Δ. Μιχαηλίδου
– Γραφείο Γ.Γ. Κοιν. Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας, κ. Γ. Σταμάτη
– Πρόεδρο ΚΕΔΕ, κ. Δ. Παπαστεργίου
– Πρόεδρο ΕΕΤΑΑ, κ. Ηλία Γιάτσιο
– Οργανώσεις Μέλη Ε.Σ.Α.μεΑ.


Η Ε.Σ.Α.μεΑ. διαμαρτύρεται έντονα για την ψήφιση του άρθρου 48 «Διευκόλυνση ένταξης παιδιών με ειδικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον» στο σχέδιο νόμου με θέμα: «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις

Κύριε Υπουργέ,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.

Με αφορμή την ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις», η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για το άρθρο 48 «Διευκόλυνση ένταξης παιδιών με ειδικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον» του ψηφισθέντος νόμου και ζητάει την άμεση κατάργησή του.

Με το συγκεκριμένο άρθρο νομοθετείται ο «ειδικός βοηθός – συνοδός» για τα παιδιά «με σωματικές, πνευματικές ψυχικές παθήσεις ή αναπηρίες» στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς, βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, το κόστος απασχόλησης του οποίου θα βαρύνει την οικογένεια κάθε παιδιού που χρήζει ειδικού βοηθού-συνοδού.

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. διαμαρτύρεται έντονα για την εν λόγω διάταξη, διότι θεωρεί αδιανόητο το γεγονός να μεταφέρεται το κόστος του ειδικού βοηθού – συνοδού στην οικογένεια του παιδιού με αναπηρία, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι οικογένειες που δεν έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν το κόστος για την απασχόληση του «ειδικού βοηθού – συνοδού» δεν θα μπορέσουν να εγγράψουν τα παιδιά τους στις προαναφερθείσες δομές, καθώς μόνο οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί Ολοκληρωμένης Φροντίδας δέχονται παιδιά και νήπια με αναπηρία.

Το γεγονός αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις απαιτήσεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, που η χώρα μας κύρωσε με τον ν.4074/2012, και πιο συγκεκριμένα με:

α) την παρ. 3 του άρθρου 5 «Ισότητα και μη διάκριση» στην οποία αναφέρεται ότι: «Προκειμένου να προάγουν την ισότητα και να εξαλείψουν τις διακρίσεις, τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα, προκειμένου να διασφαλίζουν ότι παρέχεται εύλογη προσαρμογή»,

β) την παρ. 1 του άρθρου 7 «Παιδιά με αναπηρίες» στην οποία αναφέρεται ότι: «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν όλα τα απαιτούμενα μέτρα, προκειμένου να διασφαλίζουν την πλήρη απόλαυση, από τα παιδιά με αναπηρίες, όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, σε ίση βάση με τα υπόλοιπα παιδιά».

γ) το εδάφιο α) της παρ. 2 του άρθρου 28 «Ανεκτό βιοτικό επίπεδο και κοινωνική προστασία», στο οποίο αναφέρεται ότι τα Συμβαλλόμενα Κράτη οφείλουν «α. Να διασφαλίζουν την πρόσβαση, με ίσους όρους, από τα άτομα με αναπηρίες σε […]σε κατάλληλες και προσιτές υπηρεσίες, συσκευές και σε κάθε άλλη βοήθεια για σχετικές με την αναπηρία ανάγκες».

Επίσης, το εν λόγω άρθρο έρχεται σε πλήρη αντίθεση:

– με τις Τελικές Παρατηρήσεις και Συστάσεις της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες που δημοσιεύτηκαν στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τις οποίες, η Επιτροπή συστήνει τα εξής :

«Να λάβει νομοθετικά μέτρα για να διασφαλίσει την προστασία από τις διακρίσεις λόγω αναπηρίας, συμπεριλαμβανόμενης της πρόβλεψης συγκεκριμένων μέτρων, της εξατομικευμένης στήριξης και της προστασίας από την άρνηση εύλογων προσαρμογών σε όλες τους τομείς της ζωής, σύμφωνα με την Σύμβαση» (παρ. 8α), καθώς και

– με την παρ. 1 του άρθρου 61 του ν.4488/2017, σύμφωνα με την οποία: «1. Κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία.

Ιδίως υποχρεούται:

α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους, […]

γ) να παρέχει, όπου απαιτείται σε συγκεκριμένη περίπτωση, εύλογες προσαρμογές υπό τη μορφή εξατομικευμένων και κατάλληλων τροποποιήσεων, ρυθμίσεων και ενδεδειγμένων μέτρων, χωρίς την επιβολή δυσανάλογου ή αδικαιολόγητου βάρους,

δ) να απέχει από πρακτικές […] που συνεπάγονται διακρίσεις σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, ε) να προάγει με θετικά μέτρα την ισότιμη συμμετοχή και άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στον τομέα της αρμοδιότητας ή δραστηριότητάς του».

Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι όλες οι Δομές που περιλαμβάνονται στο άρθρο 48 του εν λόγω Σχεδίου Νόμου λαμβάνουν συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020 (Πράξη: «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής») στο πλαίσιο του οποίου το κριτήριο της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία και η αρχή της μη διάκρισης λόγω αναπηρίας συνιστούν κριτήρια επιλεξιμότητας.

Ως εκ τούτου, οι εν λόγω Δομές πρέπει να είναι αφενός πλήρως προσβάσιμες (σε υποδομές και υπηρεσίες) σε βρέφη, νήπια και παιδιά με αναπηρία και στους γονείς/κηδεμόνες αυτών, αφετέρου να δέχονται όλα τα βρέφη, νήπια και παιδιά (με ή χωρίς αναπηρία) παρέχοντάς τους ταυτόχρονα όλες τις απαιτούμενες υπηρεσίες, μεταξύ των οποίων πρέπει να είναι και ο «ειδικός βοηθός-συνοδός».

Είναι αδιανόητο, Δομές που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση να «χρηματοδοτούνται» ταυτόχρονα και από το υστέρημα των γονέων/κηδεμόνων των παιδιών με αναπηρία, των οποίων η οικονομική κατάσταση έχει κλονισθεί ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Κύριε Υπουργέ,

Αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή σας και την κατάργηση του επίμαχου άρθρου 48 του ψηφισθέντος νόμου με τίτλο «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις».

 _________________

Δείτε επίσης

ΦΕΚ Προκήρυξης 7Κ: 317 θέσεις ειδικοτήτων ΕΕΠ-εκπαιδευτικών-Ειδικών Παιδαγωγών-Βοηθητικού προσωπικού
ΕΣΑμεΑ για μέρισμα: Το ηλικιακό όριο προσθέτει διάκριση και αδικία
Συνάντηση Κεραμέως με ΕΣΑμεΑ | Τι ειπώθηκε
Συνάντηση ΕΣΑμεΑ με Γεραπετρίτη: Με πολλαπλά μηνύματα
Αδειες ΑμεΑ: Τι δικαιούνται εκπαιδευτικοί-ΕΕΠ-ΕΒΠ
Το παιχνίδι UNO διαθέσιμο και σε Braille

_________________

Πριν φύγετε

Οδηγός Προσβάσιμων Ψυχαγωγικών Δραστηριοτήτων στην Ελλάδα από την ΕΣΑμεΑ
Βραβείο προσβάσιμης πόλης 2020: Επαινος στα Χανιά
Aντιλήψεις για την Αναπηρία στην ελληνική κοινή γνώμη: Ευρωβαρόμετρο για διακρίσεις στην ΕΕ
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση