“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εκπαιδευτικό υλικό Παράλληλης Στήριξης

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εκπαιδευτικό υλικό Παράλληλης Στήριξης και ένταξης μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο.

Εκπαιδευτικό υλικό Παράλληλης Στήριξης

Δημοσιεύουμε ακολούθως εκπαιδευτικό υλικό για την Παράλληλη στήριξη και την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο.

Το υλικό εκπόνησε συγγραφική ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) το 2017.

Εκπαιδευτικό υλικό για την παράλληλη στήριξη και την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο

Συγγραφική Ομάδα
  • Γελαστοπούλου Μαρία, Εισηγήτρια Ειδικής Αγωγής, ΙΕΠ
  • Ημέλλου Όλγα, Σχολική Σύμβουλος 14ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής
  • Βλάχου Αναστασία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΕΑΕ-Εκπαιδευτικής Ένταξης, Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Μουταβελής Αδριανός, Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, 4η Εκπαιδευτική Περιφέρεια Αττικής
  • Αστέρη Θεοδώρα-Ντορέττα, Προϊσταμένη ΚΕΔΔΥ Δ΄ Αθήνας
  • Γαλάνης Πέτρος, Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, ΚΕΔΔΥ Δ΄ Αθήνας
  • Ηλιακοπούλου Αικατερίνη, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, Τμήμα Ένταξης 41ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών
  • Σκαλούμπακας Χρήστος, Ειδικός Παιδαγωγός, ΓΝΠ «Π. & Α. Κυριακού», Β΄ Παιδοψυχιατρικό Τμήμα, Μονάδα Διαταραχών Προσοχής, Υπερκινητικότητας & Μάθησης
  • Μπουσδούνης Ιωάννης, Διευθυντής στο 2ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών για μαθητές με κινητικές αναπηρίες, ΕΛΕΠΑΠ
  • Γκυρτής Κωνσταντίνος, Καθηγητής Πληροφορικής, 1ο Ε.Κ. Αθηνών, Υπεύθυνος Τομέα Πληροφορικής
  • Γεωργακάκου Σοφία, Λογοπεδικός, ΚΕΔΔΥ Δ΄ Αθήνας
  • Κούτρας Στέφανος, Σύμβουλος Β΄ ΙΕΠ
  • Παπακωνσταντίνου Σοφία, Ψυχολόγος, Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Δήμων Αλίμου, Γλυφάδας, Ελληνικού-Αργυρούπολης
Πρόλογος έκδοσης

Η ιδέα της αποτελεσματικής ένταξης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες στο κοινό σχολείο και της εξασφάλισης της αναγκαίας εκπαιδευτικής και κοινωνικής αρωγής έχει γνωρίσει τις τελευταίες δεκαετίες ένθερμη υποστήριξη και στη χώρα μας.

Ωστόσο, σοβαρές ελλείψεις, δυσκολίες και εμπόδια έχουν καταστήσει την πραγμάτωση αυτής της προοπτικής προβληματική. Ιδιαίτερα σε συνθήκες γενικευμένης και οξείας οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που αντιμετωπίζει από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας η ελληνική κοινωνία, η κατάσταση επιδεινώνεται ραγδαία, καθώς όχι μόνο η εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων είναι προβληματική αλλά και οι θετικές στάσεις απέναντι στους πιο ευάλωτους σε καταστάσεις ένδειας συμπολίτες μας συνήθως αμβλύνονται.

Πεποίθησή μας είναι, ωστόσο, ότι ακόμη και σε μια τόσο δυσχερή συγκυρία είναι ευθύνη των σύγχρονων κοινωνιών να μεριμνούν αδιάλειπτα για την πραγμάτωση της ένταξης όλων των παιδιών σε εκπαιδευτικές δομές, και να φροντίζουν ώστε να διασφαλίζεται κάθε αναγκαία προϋπόθεση.

Αναμφίβολα, και όσες αφορούν την κατάλληλη επιμόρφωση και ευαισθητοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Από αυτή την άποψη, αποτελεί ευτυχή συγκυρία για το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η ανάληψη ενός σημαντικού Έργου με αντικείμενο την «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», καρπός του οποίου υπήρξε ο παρών επιστημονικός τόμος.

Το περιεχόμενο του τόμου αυτού προέκυψε από το επιμορφωτικό υλικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Έργου και καλύπτει ιδιαίτερα χρήσιμα και χρηστικά θέματα, όπως είναι οι βασικές αρχές και προσεγγίσεις της αναπηρίας, της ένταξης και της διαφοροποιημένης μάθησης, οι συνεργατικές πρακτικές των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, ο θεσμός της παράλληλης στήριξης στο πλαίσιο της ενταξιακής εκπαίδευσης, η συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων, η αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας και, τέλος, μια σειρά από εξειδικευμένες προσεγγίσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες προβλημάτων.

Είναι βέβαιο ότι η ελληνική εκπαίδευση εξακολουθεί να συναντά μεγάλες δυσκολίες στην προσπάθεια συγχρονισμού της με ενταξιακές πολιτικές.

Και μια προβληματική εφαρμογή ενέχει πάντα τον κίνδυνο να οδηγήσει ορθές πολιτικές σε ανυποληψία.

Από την άλλη πλευρά, και η διαρκής αναβολή της ένταξης εν αναμονή των κατάλληλων συνθηκών αντικειμενικά οδηγεί σε διαιώνιση κληρονομημένων παθογενειών.

Η αξιοποίηση, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, των πλεονεκτημάτων που παρέχει η υφιστάμενη κατάσταση σε ό,τι αφορά τις πολιτικές της ένταξης και, ταυτόχρονα, η συνεχής μέριμνα για την εξασφάλιση των ευρύτερων αλλαγών που απαιτούνται, στο πλαίσιο μιας συνολικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που είναι αναγκαία για τη χώρα μας, προβάλλει πειστικά ως η καταλληλότερη πρακτική.

Και από αυτή τη θέση εκφράζουμε θερμές ευχαριστίες προς κάθε πρόσωπο που συνέβαλε στη συγγραφή αυτού του πονήματος, το οποίο παραδίδουμε στην εκπαιδευτική κοινότητα με την προσδοκία ότι θα συμβάλει, κατά το αναλογούν μέρος, στη βελτίωση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που παρέχονται στα παιδιά με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Παύλος Χαραμής

Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Δείτε αναλυτικά το Εκπαιδευτικό υλικό Παράλληλης Στήριξης

Δείτε επίσης

Θερινό Σχολείο Ειδικής Αγωγής στα Ιωάννινα από το Ιδρυμα Ωνάση
Aντιλήψεις για την Αναπηρία στην ελληνική κοινή γνώμη: Ευρωβαρόμετρο για διακρίσεις στην ΕΕ
Μουσική και Αυτισμός: 8 Μαρτίου στον Πολυχώρο Μουσικής Βιβλιοθήκης Λίλιαν Βουδούρη
Κύκλος εργαστηρίων για άτομα με αυτισμό: Στο Μουσείο Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων
Δομή για άτομα με αυτισμό μετά τα 18: Τι σχεδιάζουν στη Μεσσηνία 

Δείτε ακόμη

Κρίσεις πανικού και άγχος-Σύγχρονες μορφές δυσφορίας στον πολιτισμό | Διάλεξη
Επίκαιρα Θέματα στη Παιδιατρική: Επιστημονική Ημερίδα στο Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Δωρεάν εκπαιδευτικά σεμινάρια: Teach4Integration 2
Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο | Εγκύκλιος
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση