Εκπαιδευτικοί Προκηρύξεων ΑΣΕΠ 2008: Δεν υφίσταται υποχρέωση εξέτασης αριθμού επιτυχόντων με καλύτερη σειρά κατάταξης από τους ήδη διορισθέντες – Απάντηση ΥΠΑΙΘΑ στη Βουλή.
Εκπαιδευτικοί Προκηρύξεων ΑΣΕΠ 2008
«Πόσοι είναι οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί των προκηρύξεων του ΑΣΕΠ/2008 που δεν έχουν συμπεριληφθεί στη διατύπωση της περιοριστικής διάταξης του άρθρου 73 του Ν.4589/2019, ενώ έχουν σειρά κατάταξης ανώτερη του τελευταίου διορισθέντα βάσει της συγκεκριμένης διάταξης», ρώτησε το ΥΠΑΙΘΑ στα πλαίσια κοινοβουλευτικής Ερώτησης ο Βουλευτής της Ν.Δ. κος Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης και το ΥΠΑΙΘΑ απάντησε ότι “δεν υφίσταται υποχρέωση εξέτασης του αριθμού των επιτυχόντων με καλύτερη σειρά κατάταξης από τους ήδη διορισθέντες δυνάμει του άρθρου 73 του ν.4589/2019 και δεδομένου ότι επί των απορριπτικών αποφάσεων εκκρεμούν εφέσεις ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, στην περίπτωση κατά την οποία δικαιωθούν οι εκκαλούντες, το ζήτημα της σειράς κατάταξης καθενός εξ αυτών θα τεθεί προς εξέταση/ επιβεβαίωση από την αρμόδια Αρχή του Α.Σ.Ε.Π.”.
Σχετικά με τις Αποφάσεις του ΣτΕ, το ΥΠΑΙΘΑ παρέθεσε τα παρακάτω:
A. Με την απόφαση 1834/2021 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι η προαναφερθείσα διάταξη με την οποία η Διοίκηση συμμορφώθηκε σε μία σειρά από ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, χωρίς να προσδώσει αναδρομικότητα στους διορισμούς των εκπαιδευτικών, δεν αντίκειται στο άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγματος. Περαιτέρω, στη σκέψη 18 αυτής διαλαμβάνονται τα εξής:
« […] Τέλος, με την ως άνω ρύθμιση ο νομοθέτης συνεκτίμησε το γεγονός ότι η κατάταξη των αιτούντων σε πίνακες επιτυχόντων του Α.Σ.Ε.Π. του έτους 2008, οι οποίοι βρίσκονταν σε ισχύ ενόψει των σχετικών παρατάσεων, αποτελούσε μία μη συνάδουσα προς την σύμφωνη με την αρχή της χρηστής και εύρυθμης Διοικήσεως ορθολογική οργάνωση αυτής (ΣτΕ 1865/1988)- εκκρεμότητα, η οποία έπρεπε να τακτοποιηθεί ενόψει και της θέσπισης του νέου συστήματος διορισμού εκπαιδευτικών με τον ίδιο νόμο 4589/2019 (βλ. σχετικά ΣτΕ 1866/2020 επταμ.).»
B. Ειδικότερα σχετικά με το ζήτημα που τίθεται με την παρούσα Ερώτηση, ήτοι της μη συμπερίληψης, στην ειδική ρύθμιση του άρθρου 73 του ν.4589/2019, εκπαιδευτικών με ανώτερη σειρά κατάταξης στον πίνακα επιτυχίας του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ έτους 2008, από αυτή του τελευταίου διορισθέντος (ανά κλάδο/ ειδικότητα) με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, αναφέρουμε ότι το εν λόγω ζήτημα έχει ήδη κριθεί από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών με μια σειρά απορριπτικών αποφάσεών του επί αιτήσεων ακύρωσης επιτυχόντων εκπαιδευτικών του ίδιου διαγωνισμού. Παραθέτουμε σχετική νομολογία/ απόσπασμα από πρόσφατες αποφάσεις του Δ.Ε.Α. με τις οποίες κρίθηκε ότι
«[…] Επειδή, οι προαναφερόμενοι αιτούντες προβάλλουν ότι α) η διάταξη του άρθρου 73 του ν. 4589/2019 είναι αντίθετη στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, κατά το μέρος της που θέτει ως κριτήριο διορισμού την ύπαρξη αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, β) […] Ωστόσο, εφόσον οι ως άνω αιτούντες δεν έχουν όπως γίνεται δεκτό και στο δικόγραφο της αίτησης, αμετάκλητη δικαστική απόφαση στην οποία ήταν διάδικοι, δεν πληρούν την προϋπόθεση που προβλέπει η παράγραφος 1 της ως άνω διάταξης και κατά συνέπεια η Διοίκηση δεν είχε υποχρέωση να προβεί στο διορισμό τους.
Η νομοθετική αυτή δε ρύθμιση έχει τεθεί συμφώνως προς το Σύνταγμα, καθόσον υπαγορεύθηκε -κατά την υποκείμενη σε οριακό έλεγχο από το Δικαστήριο εκτίμηση του νομοθέτη- από λόγους δημοσίου συμφέροντος που αφενός ανάγονται στην επίλυση της εκκρεμότητας, η οποία είχε δημιουργηθεί από ακυρωτικές αποφάσεις και αφορούσε σημαντικό αριθμό εκπαιδευτικών καταταγέντων σε πίνακα επιτυχόντων, και όχι διοριστέων σε διαγωνισμό προκηρυχθέντα από το Α.Σ.Ε.Π. για το έτος 2008 και αφετέρου προκειμένου να καταστεί πλέον δυνατή η έναρξη της εφαρμογής του νέου πάγιου συστήματος διορισμού εκπαιδευτικών που θεσπίστηκε με το ν. 4589/2019 και ύστερα από συνεκτίμηση της αναστάτωσης που θα προκαλούνταν στη δημόσια εκπαίδευση σε περίπτωση ανάκλησης των διορισμών ήδη διορισθέντων (καλοπίστων) εκπαιδευτικών μετά την πάροδο ικανού χρονικού διαστήματος από την έκδοση των σχετικών πράξεων, αλλά και των επιπτώσεων στην ορθολογική οργάνωση της δημόσιας εκπαίδευσης οπό το διορισμό μεγαλύτερου αριθμού εκπαιδευτικών από τον αρχικώς προγραμματισθέντα (ΣτΕ Ολ 1834/2021 σκ.18).
Η επίλυση της εκκρεμότητας αυτής μέσω της εν λόγω νομοθετικής ρύθμισης παρίσταται, ενόψει των ανωτέρω, θεμιτή και αρκεί για τη διαφοροποίηση της ανωτέρω κατηγορίας εκπαιδευτικών έναντι των προαναφερομένων αιτουσών, η δε ρύθμιση αυτή ουδόλως ενέχει «τυχαίο και συμπτωματικό» κριτήριο όπως αβασίμως υποστηρίζεται στην κρινόμενη αίτηση, δεδομένου ότι ερείδεται επί συγκεκριμένης πραγματικής και νομικής προϋπόθεσης, ήτοι της έκδοσης αμετάκλητης δικαστικής απόφασης. Ως εκ τούτου, η για τους ανωτέρω ειδικούς σκοπούς, πρόβλεψη από την εν λόγω διάταξη διορισμού εκπαιδευτικών για τους οποίους είχαν εκδοθεί αμετάκλητες αποφάσεις και κατ’ επέκταση της ρύθμισης αυτής ο διορισμός μόνον αυτών, δεν παραβιάζει την αρχή της αξιοκρατίας, ούτε την αρχή 2 της ισότητας τα αντιθέτως δε προβαλλόμενα από τις προαναφερόμενες είναι απορριπτέα ως αβάσιμα.
Περαιτέρω, ενόψει των ανωτέρω εκτεθέντων και της μη συνδρομής στο πρόσωπό των προαναφερόμενων αιτούντων των προϋποθέσεων της προπαρατεθείσας διάταξης, δεν στοιχειοθετείται παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας της Διοίκησης να προβεί στο διορισμό τους. Παρέπεται δε, κατόπιν των ανωτέρω ότι οι επιμέρους ισχυρισμοί περί πλημμελειών της αιτιολογίας της προσβαλλόμενης απάντησης, αναφορικά με το ζήτημα της ισχύος των πινάκων επιτυχόντων εκπαιδευτικών του διαγωνισμού A.Σ.Ε.Π. έτους 2008 και της επιβεβαίωσης της σειράς κατάταξης των ως άνω αιτουσών σε αυτούς (πίνακες) καθώς και το ζήτημα της υποβολής του αιτήματός τους εντός ευλόγου χρόνου, είναι απορριπτέοι ως αλυσιτελώς προβαλλόμενοι.»
Σχετικά με το ισχύον σύστημα διορισμού
Το ισχύον σύστημα διορισμού των μόνιμων εκπαιδευτικών και των μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των λειτουργικών κενών της εκπαίδευσης, διέπεται από τις διατάξεις του ν.4589/2019 (Α΄ 13) και, ειδικότερα, των άρθρων 53 έως και 67 αυτού. Αρμόδιος φορέας υλοποίησης της διαδικασίας κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, βάσει μοριοδότησης, κατά κλάδο και ειδικότητα, υποψήφιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) έχει οριστεί η Ανεξάρτητη Αρχή του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.).
Η ειδική διάταξη του άρθρου 73 του νόμου 4589/2019
Με την ειδική διάταξη του άρθρου 73 του ανωτέρω νόμου ορίζεται ότι:
«1. Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί των προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π. 1Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 267/3.6.2008), 2Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 515/8.10.2008), 3Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 516/8.10.2008), 4Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 530/15.10.2008), 5Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 531/15.10.2008), που είχαν συμπεριληφθεί στους πίνακες κατάταξης, διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σε κενές οργανικές θέσεις και σε περίπτωση μη ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες καταργούνται αυτοδικαίως με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση από αυτές, εφόσον έχει εκδοθεί ως προς αυτούς, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, αμετάκλητη απόφαση διοικητικού δικαστηρίου με την οποία έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως κατά της παράλειψης διορισμού τους. 2. Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί της παραγράφου 1 καλούνται άπαξ προς διορισμό με βάση τη φθίνουσα σειρά κατάταξης που προκύπτει από τη συνολική βαθμολογία τους, όπως αυτή διαπιστώνεται με απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. και μέχρι την πλήρωση του συνολικού αριθμού των θέσεων ανά κλάδο και ειδικότητα, που αντιστοιχούσε στις θέσεις που καλύφθηκαν με τον 1 διορισμό εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις της παρ. 2 περίπτωση α΄ υποπερίπτωση ββ΄ και της παρ. 4 του άρθρου 6 του ν. 3255/2004 (Α΄138), παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 3687/ 2008 (Α΄159) και των παραγράφων 1, 8 και 9 του άρθρου 9 του ν. 3848/2010 (Α΄71). 3. Ο διορισμός των υποψηφίων εκπαιδευτικών του παρόντος ισχύει από τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 1[…].»
Με τις υπό στοιχεία 65172/Ε1/23-04-2019 (ΦΕΚ 813 Γ΄, ΑΔΑ: 6ΛΖ94653ΠΣ-ΒΥΚ), 65185/Ε1/23-04-2019 (ΦΕΚ 814 Γ’, ΑΔΑ: ΩΘΟΟ4653ΠΣ-ΟΨΘ), 79500/Ε1/20-05-2019 (ΦΕΚ 848 Γ’, ΑΔΑ: 9Ω0Ε4653ΠΣ-ΧΒ4) και 64824/Ε1/4-6-2021 (ΦΕΚ Γ΄ 1419, Α.Δ.Α.: ΨΠΝΦ46ΜΤΛΗ-Ι1Ε) υπουργικές αποφάσεις, διορίστηκαν συνολικά 458 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι πληρούσαν τις προϋποθέσεις υπαγωγής στην ως άνω ρύθμιση.
Δείτε επίσης
Εξαίρεση εκπαιδευτικών από την κινητικότητα: Διευκρινίσεις Πιερρακάκη
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/ekpaideytikoi-prokirixeon-asep-2008-den-ifistatai-ipohreosi-exetasis-arithmou-epitihonton-me-kaliteri-seira-apo-tous-dioristhentes/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.