Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εξ αποστάσεως αξιολόγηση μαθητών: Παράθεση στοιχείων αναφορικά με τη σχετική Εγκύκλιο

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εξ αποστάσεως αξιολόγηση μαθητών: Παράθεση στοιχείων για το θέμα που πραγματεύεται η σχετική Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας κι Θρησκευμάτων – Του Πάνου Κατσούλα.

Εξ αποστάσεως αξιολόγηση μαθητών

Του Πάνου Κατσούλα,

Αντιπροέδρου ΔΣ Β’ ΕΛΜΕ Κορινθίας, Τακτικού αιρετού ΠΥΣΔΕ ν. Κορινθίας

Για την εγκύκλιο της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των μαθητών!

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

Ενώ βρισκόμαστε εν μέσω του 2ου κύματος της πανδημίας, βιώνουμε τις δύσκολες συνθήκες του δεύτερου lockdown και οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές αντιμετωπίζουμε τα πάμπολλα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης, το υπ. παιδείας κατόπιν εισήγησης του ΙΕΠ με την 167603/ΓΔ4 εγκύκλιο, που υπογράφεται από την υφυπουργό παιδείας, καλεί τους εκπαιδευτικούς να βάλουν εξ αποστάσεως ολιγόλεπτες ή ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και να καταθέσουν βαθμολογίες μαθητών δηλ. να αξιολογήσουν τους μαθητές τους εξ αποστάσεως σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, λέτε και τα μαθήματα διεξάγονται υπό κανονικές συνθήκες!

Θα μου επιτρέψετε ν’ αναφερθώ και να καταθέσω κάποια στοιχεία για το θέμα που πραγματεύεται η ως άνω εγκύκλιος.

Πριν απ’ όλα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι κατά το 1ο κύμα της πανδημίας, δηλ μερικούς μήνες πριν, τόσο οι κυβερνητικοί παράγοντες συμπεριλαμβανομένης και της υπογράφουσας την εγκύκλιο υφυπουργού όσο και ειδικοί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση  έλεγαν ότι:

«η τηλε-εκπαίδευση χρησιμοποιείται μόνο για να διατηρείται η επαφή των μαθητών με το σχολείο», «μέσω αυτής δεν μπορεί να προχωρήσει η ύλη και ως διδαχθείσα χαρακτηρίζεται μόνο η ύλη που έχει καλυφθεί δια ζώσης», «αυξάνει τις ανισότητες στη μόρφωση και θίγει τα φτωχά παιδιά» κ.λπ.

Θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας ότι υπάρχουν μαθητές που δεν εκκινούν από την ίδια αφετηρία στην προσπάθεια της τηλεκπαίδευσης και όχι μόνο.

Δεν διαθέτουν όλοι οι μαθητές τον ίδιο τεχνολογικό εξοπλισμό, κάποιοι δεν έχουν και καθόλου ή έχουν ελλιπή εξοπλισμό, δεν έχουν καλό δίκτυο, ήχο κ.λπ. ενώ στην πλειονότητά τους μπαίνουν στις ηλεκτρονικές τάξεις από τηλέφωνο.

Και η εκπαιδευτική διαδικασία από τηλέφωνο δεν είναι μόνο ημίμετρο αλλά σχεδόν εκμηδενίζεται!

Επίσης να προστεθεί και μια προσωπική μαρτυρία, που πιστεύω δεν είναι μόνο δική μου:

Κατά το 1ο κύμα της πανδημίας ρώτησα τους μαθητές μου γιατί δεν μου έστελναν απαντήσεις και λύσεις στις Εργασίες και τις Ασκήσεις που ανέβαζα και τους έστελνα μέσω του e-class, που αποτελεί μια πλατφόρμα αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, όχι όμως χωρίς προβλήματα, και η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την επικοινωνία που επιτυγχάνεται στο δια ζώσης μάθημα.

Μου απάντησαν ως εξής:

γιατί να υποκρινόμαστε, κύριε; Όλες τις λύσεις και τις απαντήσεις ή τουλάχιστον τις περισσότερες απ’ αυτές θα μπορούσαμε να τις βρούμε στο διαδίκτυο, να τις πάρουμε από συμμαθητές μας, να μας τις λύσει άλλος και να τις παρουσιάζαμε ως δικές μας.

Επίσης είναι γνωστό ότι πλέον οι μαθητές έχουν αναπτύξει τα δικά τους δίκτυα επικοινωνίας. Παράδειγμα: κατά τη διάρκεια μαθήματος στο webex, τους έστειλα ένα αρχείο με όλους τους τρόπους. Κάποιοι μου ανέφεραν ότι δεν το πήραν …

Τότε συμμαθητής τους, που το έλαβε, πήρε την πρωτοβουλία να το στείλει σε όλους από το Messenger.

Συνεπώς η μέθοδος διενέργεια διαγωνισμάτων εξ αποστάσεως δεν αποτελεί ασφαλή τρόπο αξιολόγησης των μαθητών.

Το έχουν αντιληφθεί τα παιδιά, το έχουν αντιληφθεί όλοι, μόνο οι ιθύνοντες στο υπουργείο κάνουν πως δεν το αντιλαμβάνονται!

Επιπλέον,

δεν μπορεί να μη ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι παρουσιάστηκαν στα σχολεία και ανέλαβαν υπηρεσία συνάδελφοι λίγο προτού αυτά κλείσουν ή ακόμη και στις 9 Νοεμβρίου και ξεκίνησαν κατευθείαν τα μαθήματα από το webex χωρίς καν να έχουν δει τους μαθητές!

Είναι παιδαγωγικά ορθό, λογικό και προπάντων δίκαιο να αξιολογούνται μαθητές, που δεν είναι γνωστοί στον διδάσκοντα ή γνωρίστηκαν μέσω των τηλεμαθήματων των χιλίων προαναφερθέντων προβλημάτων; Πως θ’ απαντήσουμε στις δίκαιες διαμαρτυρίες τους;

Εκτός αν η απάντηση είναι ότι είμαστε δημόσιοι υπάλληλοι που πρέπει να διεκπεραιώνουμε διοικητικές άνωθεν προτροπές ή/και εντολές, ανεδαφικές ή και αντιπαιδαγωγικές σε πλείστες περιπτώσεις, παραγνωρίζοντας τον διδακτικό και παιδαγωγικό μας ρόλο!

Επίσης είναι γνωστό ότι

η αξιολόγηση των μαθητών σε όλους τους τύπους των σχολείων αναφέρεται σε συγκεκριμένη νομοθεσία και εξ όσων γνωρίζω μέχρι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει κείμενη νομοθεσία για αξιολόγηση εξ αποστάσεως!

Αντιθέτως για τα ΓΕ.Λ ο ν. 4610/2019 στην παραγρ. 1 αναφέρει ότι:

“… Αν για λόγους αντικειμενικούς, δεν καταστεί εφικτό να πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες”.

Επίσης η παράγραφος 3 του ν. 4610/2019 αναφέρει ότι:

«3. Αν λείπουν στοιχεία της παραγράφου 1, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων» και επιπλέον υπάρχει η πρόβλεψη, που δίνει τη δυνατότητα να μην κατατεθεί βαθμολογία με αιτιολογημένη σημείωση του εκπαιδευτικού (παρ.4 και 7 του αρθ. 103, ν.4610/2019).

Για τα Γ/σια στο άρθρο 12 του ΠΔ 126 αναφέρεται ότι:

«Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου».

Επίσης στα εργαστηριακά μαθήματα των ΕΠΑ.Λ πώς θα γίνει εξ αποστάσεως αξιολόγηση των μαθητών;

Επομένως οι συνάδελφοι είναι πλήρως καλυμμένοι εκ της ισχύουσας νομοθεσίας ως προς το ζήτημα των διαγωνισμάτων και της βαθμολογίας.

Πιστεύω ότι η σχετική εγκύκλιος δεν είναι υποχρεωτική,

άλλωστε αναφέρει καθαρά ότι οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται κλπ και ενδεχομένως θα είχε νόημα μόνο ως ένα ενημερωτικό κείμενο γνωστοποίησης των δυνατοτήτων που έχουν οι μνημονευόμενες πλατφόρμες Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΕξΑΕ).

Επίσης προς την κατεύθυνση αυτή είναι και οι εκάστοτε οδηγίες του ΙΕΠ.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς, να είστε όλοι/ες καλά, καλές γιορτές με υγεία, δύναμη, αντοχές στα δύσκολα και τη δέουσα προσοχή!

Πάνος Κατσούλας

Αντιπρόεδρος ΔΣ Β’ ΕΛΜΕ Κορινθίας

Τακτικός αιρετός ΠΥΣΔΕ ν. Κορινθίας

Δείτε σχετικά

Εγκύκλιος εξ αποστάσεως αξιολόγησης μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020-21
Νόμος 4610/2019: ΦΕΚ A 70 – 07.05.2019 – Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, Πανελλαδικές κ.α

Δείτε επίσης

Αναδρομικά δώρων αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Δικαίωση διεκδίκησης με απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών
Περιοριστικά μέτρα-ΦΕΚ: Από 13 Δεκεμβρίου έως 7 Ιανουαρίου 2021
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση