Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες | Οδηγίες

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: Οδηγίες της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κας Σοφίας Ζαχαράκη.

Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών με αναπηρία

Την Εγκύκλιο με αρ. πρωτ.: 126965 /ΓΔ4/23/09/2020 με θέμα την εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κοινοποίησε η Υφυπουργός ΠΑΙΘ κα Σοφία Ζαχαράκη σε:

  • Περιφερειακές Δ/νσεις Εκπ/σης
  • Συντονιστές Εκπ/κού Έργου Π.Ε. & Δ.Ε. (μέσω των Π.Δ.Ε.)
  • Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (μέσω των Π.Δ.Ε.)
  • Διευθύνσεις Π.Ε. & Δ.Ε.
  • Σχολικές μονάδες Π.Ε., Δ.Ε. και ΣΜΕΑΕ Π.Ε., Δ.Ε. (μέσω των Δ/νσεων Π.Ε. & Δ.Ε.)
  • Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων
Σκοπός της Εγκυκλίου

είναι η διατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κυρίως της εκπαιδευτικής σχέσης και επαφής μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών που φοιτούν σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια (Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή γενικά σχολεία με Παράλληλη Στήριξη ή άλλον τρόπο εκπαιδευτικής υποστήριξης).

Μέσω της Εγκυκλίου καλούνται:
  • Τα στελέχη διοίκησης της εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε., Δ.Π.Ε., Δ.Δ.Ε.) και
  • οι δομές επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) και
  • εκπαιδευτικής και συμβουλευτικής υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.)

να οργανώσουν την εξ αποστάσεως παροχή κατάλληλων οδηγιών προς τους/τις Προϊσταμένους/ες, Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων, όλων των τύπων και βαθμίδων, για την αξιοποίηση όλων των κατάλληλων μέσων, μεθόδων και του εκπαιδευτικού υλικού, φροντίζοντας ταυτόχρονα για τη διάχυση καλών πρακτικών που εφαρμόζονται είτε από σχολικές μονάδες είτε από άλλες δομές της εκπαίδευσης ή άλλους επιστημονικούς φορείς ή δομές υποστήριξης της κοινότητας.

_________________________________

Η Εγκύκλιος
ΘΕΜΑ: “Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες”

ΣΧΕΤ:

(α) το άρθρο 63 του ν.4686/2020 (Α΄ 96) «Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A΄ 169), 4375/2016 (A΄ 51), 4251/2014 (Α΄ 80) και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 170 της από 10-08-2020 ΠΝΠ (Α΄ 157),

(β) την υπ΄ αριθμ. 120126/ΓΔ4/12-09-2020 (Β΄ 3882) Κοινή Απόφαση της Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σχολικό έτος 2020-21»και

(γ) την υπ΄ αριθμ. 121802/ΓΔ4/15 -09-2020 εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Π.Ε. και Δ.Ε. με ΘΕΜΑ:

«Οδηγίες προς Διευθυντές και Εκπαιδευτικούς Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2020-21».

Σε συνέχεια των ως άνω σχετικών, σας γνωρίζουμε ότι οι συγκεκριμένες οδηγίες έχουν εφαρμογή και για την εξ αποστάσεως προσαρμοσμένη κατά περίπτωση διδασκαλία και επικοινωνία μεταξύ  εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Με σκοπό

την κατά μέγιστο βαθμό διατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κυρίως της εκπαιδευτικής σχέσης και επαφής μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών που φοιτούν σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια (Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή γενικά σχολεία με Παράλληλη Στήριξη ή άλλον τρόπο εκπαιδευτικής υποστήριξης),

καλούνται

τα στελέχη διοίκησης της εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε., Δ.Π.Ε., Δ.Δ.Ε.) και οι δομές επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) και εκπαιδευτικής και συμβουλευτικής υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.)

όπως οργανώσουν

την εξ αποστάσεως παροχή κατάλληλων οδηγιών προς τους/τις Προϊσταμένους/ες, Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων, όλων των τύπων και βαθμίδων, για την αξιοποίηση όλων των κατάλληλων μέσων, μεθόδων και του εκπαιδευτικού υλικού που περιλαμβάνονται στην ανωτέρω σχετική εγκύκλιο, φροντίζοντας ταυτόχρονα για τη διάχυση καλών πρακτικών που εφαρμόζονται είτε από σχολικές μονάδες είτε από άλλες δομές της εκπαίδευσης ή άλλους επιστημονικούς φορείς ή δομές υποστήριξης της κοινότητας.

Ειδικότερα:
Α. Τα Κ.Ε.Σ.Υ.

καλούνται να προβούν σε σχεδιασμό και οργάνωση εξ αποστάσεως συμβουλευτικής υποστήριξης των γονέων και μαθητών/τριών, που είτε έχουν αξιολογηθεί, είτε απευθύνονται προς τις υπηρεσίες τους πρώτη φορά, αξιοποιώντας τρόπους άμεσης ή έμμεσης υποστήριξης, ηλεκτρονικά (με πλατφόρμες τηλεδιασκέψεων ή email) ή με τηλεφωνική επικοινωνία.

Επιπλέον, σε συνεργασία με τους/τις Προϊσταμένους/ες, Διευθυντές/ντριες των Σ.Μ.Ε.Α.Ε., συντονίζουν το προσωπικό των Ε.Δ.Ε.Α.Υ. προκειμένου να παράσχουν τις αντίστοιχες εξ αποστάσεως υπηρεσίες στην περιοχή ευθύνη τους.

Β. Οι μαθητές/τριες των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής

Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κρίνεται σκόπιμο να συμμετέχουν με τις κατάλληλες προσαρμογές στην εξ αποστάσεως διδασκαλία που οργανώνεται ανά περιοχή.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σχεδιασμός δράσεων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορεί να αξιοποιεί -όπου καθίσταται εφικτό- ποικιλία εκπαιδευτικών τεχνικών και εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών όπως:

α) Ασύγχρονα εργαλεία

που υποστηρίζουν την επικοινωνία σε διαφορετικό χρόνο (π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, παγκόσμιος ιστός, βιντεοδιάλεξη, εκπαιδευτική τηλεόραση, πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης).

Η ασύγχρονη επικοινωνία μπορεί να πραγματοποιηθεί με την αποστολή εκπαιδευτικού υλικού, π.χ. φύλλα εργασίας ή άλλο διαδραστικό ή μη εκπαιδευτικό υλικό, που θα υλοποιηθούν με ή χωρίς τη βοήθεια των γονέων.

β) Σύγχρονα εργαλεία

που υποστηρίζουν την επικοινωνία και την ταυτόχρονη αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο. Τέτοια εργαλεία μπορεί να είναι η συζήτηση δια μέσου υπολογιστών (chat) και οι πλατφόρμες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Η σύγχρονη επικοινωνία μπορεί να πραγματοποιηθεί με σκοπό είτε αμιγώς τη διατήρηση των σχέσεων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας είτε την υλοποίηση μαθημάτων ή βιωματικών δραστηριοτήτων όπου είναι αυτό εφικτό.

Ειδικά σε σχέση με την παροχή εξειδικευμένων βοηθημάτων υποστηρικτικής τεχνολογίας και την ψηφιακή προσβασιμότητα αναφέρονται:

Η δημιουργία και διαρκής ανάπτυξη ενός εκτενούς ψηφιακού υλικού το οποίο διασφαλίζει συνθήκες προσβασιμότητας, όπως το κάτωθι:

α) Όλα τα σχολικά εγχειρίδια

πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν μεταγραφεί σε κώδικα braille και έχουν εκτυπωθεί από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ σε συνεργασία με το Κέντρο Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών (ΚΕΑΤ).

β) Όλα τα βιβλία

της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν προσαρμοστεί σε διάφορες γραμματοσειρές για τους αμβλύωπες μαθητές από το Ι.Ε.Π. και το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.

γ) Έχουν γίνει ψηφιακές προσαρμογές

σχολικών εγχειριδίων ώστε να είναι προσβάσιμα σε όλες τις κατηγορίες αναπηρίας μαθητών/τριών με προβλήματα όρασης, ακοής, αυτισμό, νοητική καθυστέρηση κλπ) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΕΠ ΑΝΑΔ ΕΔΒΜ) της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, και δη της Πράξης «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού», με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5001313 το οποίο υλοποιείται επί σειρά ετών από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύσσεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό.

Το σχετικό υλικό

απευθύνεται σε μαθητές που παρουσιάζουν τις εξής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: προβλήματα όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες), προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικά προβλήματα, μέτρια και ελαφριά νοητική αναπηρία, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης. Όλο το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα: http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/.

Επίσης δύναται

να αξιοποιηθεί υλικό από τα παρακάτω links της εκπαιδευτικής τηλεόρασης:

Για την υλοποίηση

κάθε σχετικής πρωτοβουλίας κρίνεται σκόπιμη η επικοινωνία και η στενή συνεργασία με τους γονείς των μαθητών/τριων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αποτελούν απαραίτητους αρωγούς προς αυτή την κατεύθυνση.

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

Δείτε σε μορφή pdf την Εγκύκλιο Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες-23-09-2020

Δείτε επίσης

Παροχή εξ αποστάσεως εργασίας σε ποσοστό 40%, στο Δημόσιο: Οδηγίες από το Υπ. Εσωτερικών
Επικαιροποιημένος οδηγός αδειών ειδικού σκοπού μετά τις τελευταίες ρυθμίσεις
Εγκύκλιος ΥΠΕΣ: Μέτρα για κορονοϊό-Υπηρεσίες Αττικής-Αναστολή λειτουργίας σχολ. μονάδων-Ομάδες αυξημ. κινδύνου
Καθορισμός ομάδων αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19: Νέα Απόφαση σε ΦΕΚ
Αδειες εκπαιδευτικών-ΕΕΠ-ΕΒΠ 08.09.2020 για την αντιμετώπιση διασποράς κορονοϊού | Εγκύκλιος
Νέο Πρωτόκολλο Αναστολής Λειτουργίας Σχολείων από τον ΕΟΔΥ

Πριν φύγετε

Λίστα κλειστών σχολείων και τμημάτων λόγω κρουσμάτων κορονοϊού | Ανανεώνεται
Πρόσκληση αναπληρωτών τρίμηνης (κατ΄ελάχιστον) διάρκειας για πρόσληψη λόγω COVID-19, σε σχολεία Γενικής εκπ/σης
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση