Εκθεση ΑΔΙΠΠΔΕ 2024: Για την αντιμετώπιση του λειτουργικού αναλφαβητισμού – Μαθαίνω τη Γλώσσα, Μαθαίνω με τη Γλώσσα, Σκέφτομαι με τη Γλώσσα.
Εκθεση ΑΔΙΠΠΔΕ 2024
Η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) συνέταξε και υπέβαλε προς τον Πρόεδρο της Βουλής και τον Υπουργό Παιδείας την Ετήσια Έκθεση του έτους 2024 για την ποιότητα στην Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με θέμα: «Θεωρίες, Έρευνες και Προτάσεις για τον Σχολικό Εγγραμματισμό και για την Κριτική και τη Δημιουργική Σκέψη. Τόμος Πρώτος: Μαθαίνω τη Γλώσσα, Μαθαίνω με τη Γλώσσα, Σκέφτομαι με τη Γλώσσα».
Ο σκοπός της Έκθεσης της ΑΔΙΠΠΔΕ είναι διττός:
- Να συμβάλει και αυτή στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με το σκεπτικό, τις διαδικασίες και τις πρακτικές της κειμενοκεντρικής προσέγγισης, που ενεργοποιούν τις ανάλογες μαθητικές δράσεις, καθώς σύμφωνα με τα δεδομένα διαπιστώνεται ότι υπάρχουν σχετικές υστερήσεις.
- Να συμβάλει στην ανάπτυξη, μέσω της κειμενοκεντρικής προσέγγισης, της σχολικής γλώσσας και στην κατάκτηση της σχολικής γνώσης σε επίπεδο βαθιάς κατανόησης, προϋποθέσεις που διασφαλίζουν στους μαθητές τις αναγκαίες συνθήκες για την ανάπτυξη της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης. Τα δεδομένα, επίσης, διαπιστώνουν ότι υπάρχουν σχετικές υστερήσεις.
Η Έκθεση αποτελεί μια συμβολή στην πρόβλεψη του άρθρου 6 του νόμου 4823/2021, περί συνεργασίας της ΑΔΙΠΠΔΕ με τους Περιφερειακούς Επόπτες Ποιότητας και μέσω αυτών και με τα ΠΕΣΕΠ της χώρας.
Και στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας αποτελεί μια συμβολή στην πρόληψη και την αντιμετώπιση των προβλημάτων του λειτουργικού αναλφαβητισμού, μέσω της συστηματικής αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού και των διαθέσιμων εκπαιδευτικών πόρων που ενυπάρχουν στις σχολικές δομές, με την καθοδήγηση και τη στήριξη των Ενδοσχολικών Συντονιστών, των Μεντόρων, σε συνεργασία και υπό την καθοδήγηση των Συμβούλων Εκπαίδευσης.
Η καινοτόμος αυτή δικτύωση του υποστηρικτικού και συμβουλευτικού προσωπικού, από το περιφερειακό έως το ενδοσχολικό επίπεδο, διασφαλίζει τον απαραίτητο συντονισμό και την αμφίδρομη ανατροφοδότηση, θεσμοθετώντας για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο στήριξης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Με αυτό τον τρόπο το δίκτυο του υποστηρικτικού και συμβουλευτικού στελεχιακού προσωπικού από την Περιφέρεια μέχρι τα ενδοσχολικά στελέχη ευρίσκονται σε συντονισμό και αλληλο-ανατροφοδότηση. Κάτι τέτοιο μέχρι τώρα δεν υπήρχε και είναι σημαντικό τέτοια δίκτυα να διατρέχουν, να συνέχουν και να στηρίζουν συντονισμένα τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία.
Ο στόχος
Απώτερος στόχος των προτεινόμενων είναι η αναβάθμιση του επιπέδου μάθησης και ανάπτυξης του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού και ο περιορισμός του φάσματος του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Η επίτευξη των στόχων αυτών αναμένεται να έχει καταλυτική επίδραση στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών υψηλού κινδύνου (students at risk), οι οποίοι, απουσία εξειδικευμένης υποστήριξης, διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο σχολικής αποτυχίας.
Η παρέμβαση αυτή αποσκοπεί στην πρόληψη των αρνητικών μαθησιακών εμπειριών και των μακροπρόθεσμων επιπτώσεών τους στην επαγγελματική και κοινωνική ζωή των μαθητών, με θετικές προεκτάσεις και στη γενικότερη κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας.
Η αντιμετώπιση του λειτουργικού αναλφαβητισμού καθίσταται επιτακτική όχι μόνο για τους προαναφερθέντες λόγους , αλλά επιπλέον και λόγω της παιδαγωγικής δεοντολογίας και δέσμευσης, της συνταγματικής επιταγής για ισότητα στην εκπαίδευση και βάσει των θεμελιωδών δικαιωμάτων του παιδιού για ποιοτική εκπαίδευση.
Σε αυτό το πλαίσιο παραδοχών και διαπιστώσεων, προτείνεται η εφαρμογή των τριών προαναφερθεισών και αλληλοσυμπληρούμενων «Προσεγγίσεων Εγγραμματισμού», οι οποίες ενσωματώνουν εξειδικευμένες διδακτικές και μαθησιακές παρεμβάσεις και δράσεις, αξιοποιώντας και τροποποιώντας, όπου απαιτείται, ενότητες των σχολικών εγχειριδίων, δυνατότητες που διευκολύνονται από το σύστημα του «πολλαπλού βιβλίου».
Δείτε την Εκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ ΕΔΩ
Δείτε επίσης
parco.gov.gr-Πως λειτουργεί: Τι προσφέρει στους γονείς-Video με οδηγίες ενεργοποίησης
Υποτροφίες επιμελών φοιτητών που ανήκουν σε Ευπαθείς Κοινωνικές Ομάδες και σε τρίτεκνους/πολύτεκνους
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/ekthesi-adippde-2024-gia-tin-antimetopisi-tou-leitourgikou-analfavitismou/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.