Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εκθεση Συνηγόρου του Πολίτη: Σοβαρά προσκόμματα στην εκπ/κή συμπερίληψη-Πόρισμα χωρίς ανταπόκριση

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εκθεση Συνηγόρου του Πολίτη-ΑμεΑ: Σοβαρά προσκόμματα στην εκπαιδευτική συμπερίληψη – Πρόταση για διεύρυνση του καταλόγου παθήσεων των εκπαιδευτικών. 

Εκθεση Συνηγόρου του Πολίτη-ΑμεΑ

Με σκοπό την παρακολούθηση της εφαρμογής της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων µε αναπηρία, ο Συνήγορος του Πολίτη (ΣτΠ) δημοσιοποίησε την τέταρτη κατά σειρά Εκθεση από τότε που του ανατέθηκε αυτή η ειδική αρμοδιότητα.

Οι θεματικές ενότητες της Εκθεσης εστιάζουν σε παρεμβάσεις της Ανεξάρτητης Αρχής στους τομείς της εκπαίδευσης και της εργασίας, αποτυπώνουν θετικές εξελίξεις στη κατοχύρωση του δικαιώματος προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία, αλλά και καταγράφουν προβλήματα στην πιστοποίηση της αναπηρίας καθώς και στην φορολογική, κοινωνικο-ασφαλιστική και προνοιακή μεταχείριση των αναπήρων.

Ειδική αναφορά γίνεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν παιδιά με αναπηρία, καθώς και κρατούμενοι, ενώ επισημαίνεται η ενίσχυση του πλαισίου για την αντιμετώπιση ζητημάτων που αντιμετωπίζουν εκλογείς με αναπηρία.

Αναφορικά με τον τομέα της εκπαίδευσης ο Συνήγορος του Πολίτη:

Α. Κατέθεσε πόρισμα στο Υπουργείο Παιδείας για τα σοβαρά προσκόμματα στην ένταξη στη Γενική Εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, επισημαίνοντας τα προβλήματα που υπονομεύουν σημαντικά την εκπαιδευτική συμπερίληψη, χωρίς να έχει υπάρξει ανταπόκριση έως σήμερα.

Β. Υπέβαλε προς το Υπουργείο Παιδείας πρόταση για διεύρυνση του καταλόγου παθήσεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή των συζύγων τους που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων, χωρίς μέχρι και σήμερα  να έχει υπάρξει κάποια σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.

Γ. Διερεύνησε και διαμεσολάβησε σε σχέση με τη μη λειτουργία του ιδρυθέντος Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Αθηνών.

Αναλυτικά

Α. ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΟΣΚΟΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Ή/ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΈΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΈΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Η Αρχή διερεύνησε αναφορές σε σχέση με την μη εφαρμογή των εκ του νόμου (ν. 3699/2008) ειδικών μέτρων υποστήριξης μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ε.ε.α.) για την ένταξή τους στη γενική εκπαίδευση. Ειδικότερα, διαπιστώθηκε μη υλοποίηση ή μερική και ανεπαρκής υλοποίηση εγκεκριμένων αιτημάτων παράλληλης στήριξης, ή εξειδικευμένης υποστήριξης μαθητών/τριών με αναπηρία ή με σοβαρά προβλήματα υγείας από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ή Σχολικό Νοσηλευτή, και η αναστολή ή καθυστέρηση λειτουργίας Τμημάτων Ένταξης, από την έναρξη του σχολικού έτους, λόγω μη στελέχωσης.

Η Αρχή ζήτησε έγγραφη ενημέρωση και στοιχεία από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και απέστειλε ερωτηματολόγια σε όλες τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, ζητώντας αριθμητικά στοιχεία για τα προαναφερθέντα θέματα για το σχολικό έτος 2021-22. Ολοκληρώνοντας τη διερεύνηση απέστειλε πόρισμα προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, επισημαίνοντας τα προβλήματα που υπονομεύουν σημαντικά την εκπαιδευτική συμπερίληψη, καθώς και την κοινωνική ένταξη και συμμετοχή των παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο, σε ισότιμη βάση με τους συνομηλίκους τους.

Περαιτέρω, ζήτησε από το Υπουργείο να μεριμνήσει για την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας με την διασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για την πλήρη υλοποίηση των προβλεπόμενων στο άρθρο 6 του ν.3699/2008 μέτρων υποστήριξης της φοίτησης μαθητών/τριών με αναπηρία/ε.ε.α. σε γενικά σχολεία – κατ’ αντιστοιχία με τη μέριμνα που λαμβάνεται για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των λοιπών μαθητών/τριών – την θέσπιση ειδικών μέτρων για την αντιμετώπιση της έλλειψης σχολικών νοσηλευτών, καθώς και ενός θεσμικού πλαισίου για την παροχή πρώτων βοηθειών σε μαθητές/τριες που φοιτούν σε σχολικές μονάδες στις οποίες δεν υπάρχει σχολικός νοσηλευτής.

Δεν έχει υπάρξει ανταπόκριση έως σήμερα.

Β. ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΘΕΣΗ

Ο ΣτΠ υπέβαλε προς το Υπουργείο Παιδείας πρόταση για διεύρυνση καταλόγου παθήσεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή των συζύγων τους που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων.

Ο ΣτΠ στο έγγραφό του θίγει γενικότερα το ζήτημα του κλειστού αριθμού των ασθενειών που, σύμφωνα με τα άρθρα 13 § 1 περ. γ΄ και 14 § 11 του ΠΔ 50/1996, επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων. Το ενδεχόμενο της διεύρυνσης του αριθμού των ασθενειών που αναφέρονται στο άρθρο 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996 απασχολεί το Υπουργείο Παιδείας τουλάχιστον από το 2012 και τουλάχιστον από το 2016 είχε προταθεί σχετική διεύρυνση: Με την 4/24-6-2016 απόφαση του ΚΕΣΥ, είχε προταθεί να ενταχθούν στις διατάξεις του άρθρου 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996 και άλλες ασθένειες. Εφόσον ένα όργανο όπως εν προκειμένω το ΚΕΣΥ, θεωρεί μια σειρά ρητά αναφερόμενων παθήσεων εξ ίσου σοβαρές και χρήζουσες προστασίας με αυτές του άρθρου 13 § 1 περ. γ΄ του ΠΔ 50/1996, προκύπτει ότι η διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος ως έχει, οδηγεί στη συνέχιση ανόμοιας μεταχείρισης όμοιων περιπτώσεων.

Το ίδιο μπορεί να λεχθεί, κατά τον ΣτΠ, και σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη πάθηση που, σύμφωνα με κρίση αρμόδιου υγειονομικού οργάνου, συνεπάγεται την ανάγκη συμπαράστασης ετέρου προσώπου.

Παρά ταύτα, μέχρι και σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.

Δείτε την Ειδική Εκθεση ΣτΠ 2022 | Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες

Δείτε επίσης

Πάνω από 51.000 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών-ΕΕΠ-ΕΒΠ έως 10.01.2024 | Στοιχεία ΥΠΑΙΘΑ 

Πιερρακάκης για νέους διορισμούς: Περισσότεροι από συνταξιοδοτήσεις-Στόχος πολλές θέσεις αναπληρωτών να γίνουν μόνιμες 

Το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση κατατέθηκε στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση 

Η Εγκύκλιος για απουσίες μαθητών λόγω κορονοϊού-Εγγραφο για μέτρα προστασίας από λοιμώξεις 

Εργατικά ατυχήματα εκπαιδευτικών: Η ΔΟΕ ζητά να μην υπάρξει περικοπή σε μισθό και προϋπηρεσία

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply