Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ελλείψεις σε Παράλληλη στήριξη-Σχολικούς Νοσηλευτές-ΕΒΠ-Ψυχολόγους: Ερώτηση στη Βουλή 43 Bουλευτών ΣΥΡΙΖΑ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ελλείψεις σε Παράλληλη στήριξη-Σχολικούς Νοσηλευτές-ΕΒΠ, Ψυχολόγους: Ερώτηση στη Βουλή 43 Bουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία της Ραλλίας Χρηστίδου.

Με πρωτοβουλία της Ραλλίας Χρηστίδου που συνυπέγραψαν 42 Bουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατατέθηκε σήμερα ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου προς το Υπουργείο Παιδείας, με θέμα τις ελλείψεις σε Παράλληλη Στήριξη, Σχολικούς Νοσηλευτές, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό και Ψυχολόγους στα σχολεία.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται στην Ερώτηση:
Τα κενά στην παράλληλη στήριξη

όπως καταγράφονται σε καταγγελίες γονιών για παιδιά που απέχουν ουσιαστικά από την εκπαιδευτική διαδικασία σε ολόκληρη την Ελλάδα είναι τόσα, ώστε και μετά την πρώτη φάση προσλήψεων αναπληρωτών, τα παιδιά αυτά να μένουν σε μεγάλο ποσοστό ακάλυπτα και οι γονείς των παιδιών να δηλώνουν απελπισμένοι.

Κατά τη δεύτερη φάση προσλήψεων

και παρά το γεγονός ότι αυτές αναμένεται να ξεπεράσουν τις 8.000 και θα περιλαμβάνουν τοποθετήσεις σε τμήματα ένταξης, δεν προβλέπονται και πάλι στοχευμένες προσλήψεις για την παράλληλη στήριξη.

Ειδικά για τους Σχολικούς Νοσηλευτές,

στην αριθ. πρωτ. 104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ 3344 Β΄) ρυθμιστική Υ.Α. αναφέρεται ότι «…καλείστε όπως καταβάλετε κάθε δυνατή προσπάθεια περαιτέρω ομαδοποίησης των άνωθεν αναφερόμενων εγκρίσεων, ώστε να καλυφθεί μέρος από τα υπάρχοντα λειτουργικά κενά όπου αυτό είναι εφικτό».

Οι «ομαδοποιήσεις» τις οποίες με ευκολία και ανώδυνα προκρίνει παραπάνω το έγγραφο του ΥΠΑΙΘ, έχουν συγκεκριμένα και επώδυνα αποτελέσματα για τους/τις μαθητές/ριες που επηρεάζουν.

Το ίδιο κατ’ αναλογία ισχύει

και με την περίπτωση του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), με το οποίο υποστηρίζονται παιδιά που δεν αυτοεξυπηρετούνται.

Τα εκατοντάδες κενά και σε αυτή την ειδικότητα στερούν το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση σε μεγάλο αριθμό μαθητών και μαθητριών.

Επιπλέον, οι ελλείψεις σε Σχολικούς Ψυχολόγους

μειώνουν δραματικά τη δυνατότητα των σχολείων να ανταποκριθούν στις σύνθετες ψυχοκοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών και εφήβων καθώς και των οικογενειών τους.

Ως εκ τούτου απευθύνονται στο Υπουργείο τα ακόλουθα ερωτήματα:
  1. Πόσα κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, ΕΒΠ, σχολικών νοσηλευτών και ψυχολόγων υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στα σχολεία της χώρας;
  2. Τι προτίθενται να κάνουν για τα στοιχειοθετημένα αυτά κενά στα σχολεία ανά την επικράτεια;
  3. Προτίθενται να εγκαταλείψουν την ατελέσφορη λογική των «ομαδοποιήσεων» που αφήνει μαθητές/ριες με διαρκείς και άμεσες ανάγκες ακάλυπτους/ες;

_______________

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης

Αθήνα, 18 Οκτωβρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Σοβαρές ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη, σχολικούς νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ψυχολόγους στα δημόσια σχολεία».

Η φετινή σχολική χρονιά, παρουσιάζει πολλά προβλήματα στην ομαλή προσαρμογή των μαθητών/ριών και την απρόσκοπτη λειτουργία του δημόσιου σχολείου, κυρίως λόγω των κυβερνητικών επιλογών και προθέσεων που, αφού διαφάνηκαν στο νόμο του ΥΠΑΙΘ που ψηφίστηκε τον Αύγουστο (Ν.4823 ΦΕΚ: 136 A`/03.08.2021), τώρα τίθενται σε εφαρμογή, μαζί με πλήθος ήδη υφιστάμενων ελλείψεων και παραλείψεων που δυσκολεύουν τη σχολική καθημερινότητα όλων των παιδιών και ιδιαίτερα των παιδιών που χρήζουν εξειδικευμένης υποστήριξης από εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης ή από σχολικό νοσηλευτή ή από ειδικό βοηθητικό προσωπικό.

Στα μέσα του περασμένου Αυγούστου,

με αφορμή τις επικείμενες, τότε, προσλήψεις αναπληρωτών, περί τους 800 γονείς παιδιών που χρήζουν παράλληλης στήριξης απέστειλαν σχετική επιστολή στο υπουργείο Παιδείας, εκθέτοντας τα προβλήματα και ζητώντας εκπαιδευτικούς για τα παιδιά τους. Παρά τις δήθεν πανηγυρικές ανακοινώσεις της κας Κεραμέως για τις 11.700 μόνιμες προσλήψεις, δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη πρόνοια για τα παιδιά που χρήζουν εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης.

Οι διακηρύξεις μπορεί να υφίστανται στη θεωρία,

αλλά στην πράξη οι μαθητές/ες αυτοί/ές αφήνονται στα μετόπισθεν των εκπαιδευτικών προτεραιοτήτων, παραπέμποντας τη «συμπεριληπτική εκπαίδευση» στις καλένδες και δείχνοντας τον βαθιά αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα των «πλάνων» της ΝΔ για το δημόσιο σχολείο.

Τα κενά στην παράλληλη στήριξη όπως

καταγράφονται σε καταγγελίες γονιών για παιδιά -που απέχουν ουσιαστικά από την εκπαιδευτική διαδικασία- σε ολόκληρη την Ελλάδα είναι τόσα, ώστε και μετά την πρώτη φάση προσλήψεων αναπληρωτών, τα παιδιά αυτά να μένουν σε μεγάλο ποσοστό ακάλυπτα και τους γονείς των παιδιών να δηλώνουν απελπισμένοι.

Κατά τη δεύτερη φάση προσλήψεων

και παρά το γεγονός ότι αυτές αναμένεται να ξεπεράσουν τις 8.000 και θα περιλαμβάνουν τοποθετήσεις σε τμήματα ένταξης, δεν προβλέπονται και πάλι ιδιαίτερες προσλήψεις για την παράλληλη στήριξη.

Μάλιστα από δημοσιεύματα και καταγγελίες στον τύπο

προκύπτει ότι το κονδύλι για την πρόσληψή τους έχει προβλεφθεί σε Πράξη που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ (όπως αναρτήθηκε στη Διαύγεια) με την απόφαση να έχει ληφθεί από το ΥΠΑΙΘ στις 20 Αυγούστου. Τα πολλά κενά λοιπόν που παρατηρούνται, περισσότερα από κάθε άλλη φορά, όπως καταγγέλλεται από τους γονείς, δε δικαιολογούνται ούτε στη λογική της εξοικονόμησης πόρων.

Ειδικά για τους σχολικούς νοσηλευτές,

στην αριθ. Πρωτ. 104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ 3344 Β΄) ρυθμιστική Υ.Α. αναφέρεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης του συνόλου των λειτουργικών κενών στις σχολικές μονάδες από τους προσληφθέντες (ανά φάση πρόσληψης) αναπληρωτές, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης οφείλουν να αξιολογούν και ιεραρχούν εκ των προτέρων την αναγκαιότητα πλήρωσης του καθενός…

Ειδικά για την ιεράρχηση των αναγκών της εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης σε

α) εκπαιδευτικούς και μέλη Ε.Β.Π. λαμβάνεται υπόψη σχετική εισήγηση από το οικείο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.),

β) σχολικούς νοσηλευτές δύναται να ζητείται η γνώμη του οικείου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.).

Ως εκ τούτου … καλείστε όπως καταβάλετε κάθε δυνατή προσπάθεια περαιτέρω ομαδοποίησης των άνωθεν αναφερόμενων εγκρίσεων, ώστε να καλυφθεί μέρος από τα υπάρχοντα λειτουργικά κενά όπου αυτό είναι εφικτό».

Οι «ομαδοποιήσεις» τις οποίες με ευκολία και ανώδυνα προκρίνει παραπάνω το έγγραφο του ΥΠΑΙΘ,

έχουν πολύ συγκεκριμένα και επώδυνα αποτελέσματα για τους/τις μαθητές/ριες που επηρεάζουν, που το εν λόγω έγγραφο δε ομολογεί. Για παράδειγμα και πάντα σύμφωνα με τις καταγγελίες γονιών μαθητών/ριών που χρήζουν συστηματικής επιτήρησης από σχολικό νοσηλευτή (λχ παιδιά με διαβήτη που δεν είναι σε θέση να μετρηθούν και να κάνουν μόνα τους την ένεση με το «στυλό» της ινσουλίνης λόγω ηλικίας), η μόνιμη η περιοδική έλλειψη σχολικού νοσηλευτή από το σχολείο ενός διαβητικού μαθητή σημαίνει απλώς ότι ο γονιός ή μισθωμένος από το γονιό νοσηλευτής πρέπει να βρίσκεται όλο το σχολικό ωράριο έξω από το σχολείο για να επιτηρεί κάθε τόσο το παιδί και να του χορηγεί τη δόση όταν ο μαθητής τη χρειαστεί.

Το ίδιο κατ’ αναλογία ισχύει και με την περίπτωση του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ),

με το οποίο υποστηρίζονται παιδιά που δεν αυτοεξυπηρετούνται.

Τα εκατοντάδες κενά και σε αυτή την ειδικότητα

στερούν το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση σε μεγάλο αριθμό μαθητών και μαθητριών.

Επιπλέον, οι ελλείψεις σε σχολικούς ψυχολόγους

μειώνουν δραματικά τη δυνατότητα των σχολείων να ανταποκριθούν στις σύνθετες ψυχοκοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών και εφήβων καθώς και των οικογενειών τους. Οι σχολικοί ψυχολόγοι καλούνται να ανταπεξέλθουν σε έναν πολυδιάστατο ρόλο υποστήριξης των σχολικών κοινοτήτων, με συστηματικό και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και όλη τη σχολική κοινότητα με στόχο τη βελτίωση της μαθησιακής πορείας και την προαγωγή της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών.

Όταν ο μαθητικός πληθυσμός

στον οποίο αντιστοιχεί ο/η σχολικός ψυχολόγος δεν είναι ενός σχολείου αλλά «ομάδας» σχολείων, καθίσταται αδύνατον για αυτόν/αυτή να ανταποκριθεί στην ευθύνη της δημιουργίας ασφαλούς, υγιούς και υποστηρικτικού κλίματος, για τα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Οι μεγάλες ελλείψεις στην κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών/ριών,

εξ αιτίας των χιλιάδων κενών στην εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη από εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, σχολικούς νοσηλευτές και ΕΒΠ, καθώς και η απουσία σχολικών ψυχολόγων, επιφέρουν σημαντικές συνέπειες στη μαθησιακή εξέλιξη των παιδιών και των εφήβων.

Η «λύση» της «ομαδοποίησης» των κενών

δεν μπορεί να δώσει απαντήσεις στο πρόβλημα επιτείνοντας τις δυσκολίες και τις εντάσεις στην οικογένεια, στον/στην μαθητή/ρια και στο σχολικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα την αναζήτηση λύσεων με «ίδια μέσα» -αν αυτά τα μέσα υπάρχουν- προκειμένου να αποφευχθεί η περιθωριοποίηση και να υποστηριχθεί η προσπάθεια για ένταξη.

Επειδή υπάρχουν πολλές οικογένειες με παιδιά- μαθητές/ριες διαγνωσμένους/ες με μαθησιακές δυσκολίες

και θέματα υγείας που χρήζουν παράλληλης στήριξης ή σχολικού νοσηλευτή ή ΕΒΠ και δεν είναι σε θέση να καλύπτουν τις ιδιαίτερες και κοστοβόρες ανάγκες του παιδιού τους αποκλειστικά με ίδια μέσα, ιδιαίτερα δε αν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι όταν αυτό βρίσκεται στο σχολικό περιβάλλον αυτή η κάλυψη οφείλει και πρέπει να έρχεται από την Πολιτεία.

Επειδή είναι απαράδεκτο

να εξωθούνται λόγω ελλείψεων και αδυναμιών του συστήματος αυτές οι οικογένειες και αυτά τα παιδιά είτε στα ιδιωτικά σχολεία και εκπαιδευτήρια είτε στο περιθώριο -εφόσον δεν έχουν τα ίδια μέσα.

Επειδή μια κυβέρνηση που εξελέγη με δήθεν σύνθημα την οικογένεια,

δεν μπορεί τώρα να παραγνωρίζει τις ανάγκες της και δη των οικογενειών τα παιδιά των οποίων έχουν ανελαστικές και ειδικές εκπαιδευτικές απαιτήσεις.

Επειδή το δημόσιο και δωρεάν σχολείο είναι δικαίωμα

όλων ανεξαιρέτως των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και υποχρέωση της Πολιτείας είναι να παρέχει τη δημόσια και δωρεάν παιδεία χρονικά και αξιολογικά άρτια και σε όλους τους μαθητές

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

Πόσα κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, ΕΒΠ, σχολικών νοσηλευτών και ψυχολόγων υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στα σχολεία της χώρας;

Τι προτίθεται να κάνει για τα στοιχειοθετημένα αυτά κενά στα σχολεία ανά την επικράτεια;

Προτίθεται να εγκαταλείψει την ατελέσφορη λογική των «ομαδοποιήσεων» που αφήνει μαθητές/ριες με διαρκείς και άμεσες ανάγκες ακάλυπτους/ες;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Δείτε επίσης

Στη Βουλή τα σχολικά γεύματα και οι συγχωνεύσεις τμημάτων από τον ΣΥΡΙΖΑ
Βουλή: Καταργήσεις-συμπτύξεις τμημάτων-Ανεπίτρεπτες και αντιπαιδαγωγικές, εν όψει πανδημίας
Συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων: Αντιπαιδαγωγικές και υγειονομικά επικίνδυνες-Ερώτηση στη Βουλή
ΔΟΕ για συγχωνεύσεις σχολείων: Οι ανάγκες των μαθητών μας δε χωράνε σε λογιστικά φύλλα
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση