Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εμφυλη βία και Σχολική Κοινωνική Εργασία: Μία βιβλιοανασκοπική μελέτη

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εμφυλη βία και Σχολική Κοινωνική Εργασία: Μία βιβλιοανασκοπική μελέτη από τον σχολικό Κοινωνικό Λειτουργό Κωνσταντίνο Καπλάνη σε συνεργασία με την Καθηγήτρια Σεβαστή Χατζηφωτίου.

Εμφυλη βία και Σχολική Κοινωνική Εργασία

Το άρθρο που ακολουθεί αποτελεί μελέτη βιβλιογραφικής ανασκόπησης από τον σχολικό Κοινωνικό Λειτουργό Κωνσταντίνο Καπλάνη1 της ΠΔΕ Στερεάς Ελλάδας, σε συνεργασία με την Καθηγήτρια κα Σεβαστή Χατζηφωτίου2 για το φαινόμενο της έμφυλης βίας στο σχολικό περιβάλλον. Πέραν αυτού, παρουσιάζονται καλές πρακτικές της Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Εδώ αξίζει να επισημάνουμε τη συμβολή του Κωνσταντίνου Καπλάνη, επί σειρά ετών, στην ανάδειξη της Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας και της συνεισφοράς αυτής στις δομές της εκπαίδευσης.

1 Σχολικός Κοινωνικός Λειτουργός, BSc. στην Κοινωνική Εργασία, MEd. στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση, MA στην Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση –Ένταξη Ετεροτήτων (School Social Work), Εκπαιδευόμενος Συστημικός Ψυχοθεραπευτής, 2o ΣΔΕΥ ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΒΟΙΩΤΙΑΣ

2 Καθηγήτρια Κοινωνικής Εργασίας, Φύλου και Ενδοοικογενειακής βίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας

Περίληψη

Το άρθρο αποτελεί μελέτη βιβλιογραφικής ανασκόπησης για την έμφυλη βία, εστιάζοντας στη σχολική έμφυλη βία και τον ρόλο της Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας στην αντιμετώπισή της στο σχολικό περιβάλλον.

Η ανασκόπηση βασίστηκε σε βάσεις δεδομένων όπως PubMed, PsycInfo, SCOPUS, Taylor & Francis, Springer και Google Scholar, χωρίς χρονικούς περιορισμούς στις δημοσιεύσεις. Συνολικά, αναλύθηκαν 180 πηγές από το 1992 έως το 2024, από τις οποίες επιλέχθηκαν 74 βάσει της σχετικότητάς τους με το θέμα και την κάλυψη τριών θεματικών πεδίων: έμφυλη βία, σχολική έμφυλη βία και Σχολική Κοινωνική Εργασία με έμφαση στις καλές πρακτικές. Η ανασκόπηση εντοπίζει εννοιολογικούς προσδιορισμούς για την έμφυλη και σχολική έμφυλη βία, καθώς και τη συμβολή της Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου μέσω καλών πρακτικών.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις επιπτώσεις της έμφυλης βίας στην ψυχική υγεία γυναικών, κοριτσιών, ευάλωτων ομάδων και ατόμων εκτός ετεροκανονικότητας, με τα κορίτσια και τις γυναίκες να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας λόγω έμφυλης θυματοποίησης. Το σχολείο, ως δευτερογενής παράγοντας κοινωνικοποίησης, αποτελεί πλαίσιο ανάπτυξης μορφών έμφυλης βίας που επηρεάζουν την ψυχική υγεία και την ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών/τριών.

Η Σχολική Κοινωνική Εργασία, μέσω θεωρίας και πρακτικής, συμβάλλει άμεσα στην πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής έμφυλης βίας, προωθώντας ένα υποστηρικτικό και ασφαλές περιβάλλον για όλα τα παιδιά. Οι σχολικοί/ές κοινωνικοί/ές λειτουργοί (από εδώ και στο εξής ΣχΚλ) εφαρμόζουν ολιστικές παρεμβάσεις για τη θετική ανάπτυξη και ευζωία των μαθητών/τριών, ανεξάρτητα από το φύλο τους, με στόχο την ενημέρωση, υποστήριξη και ενδυνάμωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Δείτε το άρθρο όπως δημοσιεύθηκε από εδώ https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/socwork/article/view/38386

Δείτε επίσης

Οδηγός ΕΕΠ-ΕΒΠ 2024-25: Η ταυτότητα του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού 

Ολα τα καθηκοντολόγια εκπ/κών-ΕΕΠ-ΕΒΠ-Σχολ. Νοσηλευτών-Συμβ. Εκπ/σης-Δ/ντών, σε σχολεία-ΚΕΔΑΣΥ-ΕΔΥ-Παράλληλη-Σύλλ. διδασκόντων 

Σχολικός εκφοβισμός-ΔΑΦ/Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος: Οδηγός για εκπαιδευτικούς 

Αίρεται το δικαίωμα κινητικότητας εκπαιδευτικών μέσω ΕΣΚ με αιτιολογία τη στελέχωση των σχολείων

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση