Ενδοσχολική συνεκπαίδευση εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων την 11η Δεκεμβρίου κάθε έτους-Πρόβλεψη άδειας για τους γονείς – Νομοθετική ρύθμιση εντός του 2025.
Ενδοσχολική συνεκπαίδευση
Νομοθετική ρύθμιση εντός του 2025 με την οποία θα καθιερώνεται η 11η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρας του Παιδιού, ως ημέρα υποχρεωτικής ενδοσχολικής συνεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, των μαθητών/ριών και των γονέων/ασκούντων την επιμέλεια με προσκλήσεις ειδικών σε ζητήματα π.χ. πρώιμης παρέμβασης, διαπαιδαγώγησης ανηλίκων, ψυχικής υγείας και ανθεκτικότητας, προβλέπεται στο σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων, το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα.
Σύμφωνα με το Σχέδιο αυτή την ημέρα θα παρέχεται δικαιολογημένη άδεια στους γονείς από την εργασία τους, βάσει νομοθετικής ρύθμισης των συναρμόδιων Υπουργείων.
Η θεωρητική πλαισίωση αυτής της ρύθμισης έχει να κάνει με τα εξής:
Τις τελευταίες δεκαετίες τονίζεται εμφατικά μέσα από διάφορες θεωρίες και μοντέλα η αναγκαιότητα της γονικής συμμετοχής στην εκπαίδευση και η διαμόρφωση ενός σχολείου ανοιχτό στην κοινωνία. Τα μοντέλα αυτά συμπεριλαμβάνουν τους γονείς ως εταίρους στη σχολική μονάδα και τονίζουν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ σχολείου και οικογένειας ως βασική προϋπόθεση για τη γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών/ριών.
Το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας αναγνωρίζει την αναγκαιότητα της επικοινωνίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια και προβλέπει τη συμμετοχή των γονέων στα εκπαιδευτικά δρώμενα (άρθρα 9 και 21 του Συντάγματος του 1975/1986/2001 και Ν. 1566/1985 και Ν. 2621/1998). Ωστόσο, λείπει από το εκπαιδευτικό σύστημα η ανάπτυξη μιας κουλτούρας συνεργασίας. Το σχολείο υποδέχεται τους γονείς των μαθητών/ ριών σαν άτομα αποκομμένα από τη λειτουργία του και περιορίζεται συνήθως στο επίπεδο της τυπικής ενημέρωσης των γονέων για την πρόοδο του παιδιού τους, στερώντας τους το δικαίωμα να συμμετέχουν σε σημαντικές αποφάσεις που τους αφορούν. Το κλειστό σχολείο αποτελεί μια καθολικά παγιωμένη κατάσταση στη χώρα μας, που είναι πλέον ανάγκη να περάσει στο παρελθόν και να δώσει θέση σε νέες πιο ανοικτές μορφές λειτουργίας, οι οποίες θα δίνουν έμφαση στην ουσιαστική επικοινωνία και την «επί ίσοις όροις» συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μελών.
Από τα παραπάνω προκύπτει η αναγκαιότητα συνεκπαίδευσης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων/ασκούντων την επιμέλεια, η οποία θα στηρίζεται στις αρχές της «μικτής μάθησης» και θα κυμαίνεται από τη διά ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία, μέχρι την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με βάση τις αρχές της σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, προτείνονται οι εξής δράσεις:
• «Ανοικτές ημέρες» την εβδομάδα που περιλαμβάνει την 6η Μαρτίου (Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού) με δράσεις από τους/τις μαθητές/ ριες και συμμετοχή των γονέων και των μελών της σχολικής και τοπικής κοινότητας, με σκοπό τη διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος κατά της Ε.ΒΙ.Ε..
• Θεσμοθέτηση λειτουργίας ομάδων γονέων/ ασκούντων την επιμέλεια ανά σχολική μονάδα για υποστήριξη τους σε ζητήματα διαχείρισης συμπεριφοράς των παιδιών τους. Οι ομάδες θα συντονίζονται από εκπαιδευτικούς, σχολικούς ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και στελέχη εκπαίδευσης ή/και λοιπούς εμπειρογνώμονες.
• Προώθηση της συμμετοχής των γονέων/ ασκούντων την επιμέλεια παιδιών στη σχολική ζωή με διάφορους τρόπους (π.χ. εγχειρίδια-οδηγοί με πληροφορίες, σύνταξη επιστολών στη μητρική γλώσσα) και διαρκής εμπλουτισμός της ιστοσελίδας του σχολείου με υλικό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης (π.χ. ανάρτηση πρωτοκόλλων, εκπαιδευτικού υλικού, πορισμάτων επιμορφωτικών συναντήσεων, βίντεο των μαθητών/ριών για δράσεις σχετικές με τον εκφοβισμό).
• Δημιουργία κεντρικού ψηφιακού Αποθετηρίου Καλών Πρακτικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και Ψηφιακού Οδηγού με αποτελεσματικά προγράμματα και επιπρόσθετο υλικό κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού (π.χ. άρθρα, βίντεο, ομιλίες, οργανισμοί) προσβάσιμο από τους/τις εκπαιδευτικούς, τους/τις μαθητές/ριες και τους γονείς/ ασκούντες την επιμέλεια και ειδικά διαμορφωμένο για τις ανάγκες της κάθε ομάδας-στόχου.
Δείτε σχετικά
Το σχέδιο για Πρόληψη της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων όπως παρουσιάστηκε
Τι προτείνει για τη σχολική βία και εκφοβισμό η Επιτροπή-Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μέτρων
Τεχνικά Γυμνάσια: Για ποιους λόγους θα ιδρυθούν-Ποιοι οι στόχοι της θεσμοθέτησης
Ζαχαράκη-σχολική βία: Αύξηση Συμβούλων Εκπαίδευσης-Πάνω από 1 ημέρα Κ.Λ και Ψυχολόγοι στα σχολεία
Το Kids Wallet παρουσιάστηκε: Πως θα λειτουργεί-Επισημάνσεις για τους γονείς
Η Επιτροπή για την Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/endoscholiki-sinekpaideysi-ekpaideytikon-mathiton-goneon-tin-11-12-kathe-etous-provlepsi-adeias-gia-goneis/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.