Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

ΕΝΕΛΕΑ για νομοσχέδιο: Σύμβουλος Σχολικής Ζωής-Ψυχολόγοι και Κ.Λ. στα σχολεία-Κοινωνιολογία στις Πανελλαδικές

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
ΕΝΕΛΕΑ για νομοσχέδιο: Σύμβουλος Σχολικής Ζωής-Ψυχολόγοι και Κ.Λ. στα γενικά σχολεία-Κοινωνιολογία στις Πανελλαδικές-Υπηρεσιακές μεταβολές ΕΕΠ/ΕΒΠ/εκπαιδευτικών σε σχολεία – Η τοποθέτηση του Προέδρου της Ενωσης Παναγιώτη Σταμάτη.

ΕΝΕΛΕΑ για νομοσχέδιο

Σήμερα Τρίτη 02.06.2020 στη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων (ΕΜΥ) της Βουλής, κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις”, πραγματοποιήθηκε η Ακρόαση Φορέων.
Από πλευράς Ενωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝΕΛΕΑ), τοποθετήθηκε επί του νομοσχεδίου ο Πρόεδρός της Παναγιώτης Σταμάτης, ο οποίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων:

Α. Στις υπηρεσιακές μεταβολές του ΕΕΠ-ΕΒΠ, επισημαίνοντας πως πρέπει να εξακολουθήσουν να γίνονται απ’ ευθείας σε σχολικές μονάδες, κάτι που διασφαλίζει τη διαφάνεια και όχι στις Διευθύνσεις, όπως ισχύει από φέτος και αυτό να ισχύσει και για τους εκπαιδευτικούς.

Β. Στην άμεση στελέχωση των Γενικών Σχολείων πρωτίστως με Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς και κατά συνέπεια στα πλαίσια της ενταξιακής λογικής με περισσότερες υποστηρικτικές ειδικότητες όπως σχολικούς νοσηλευτές και ΕΒΠ, όπου αυτό απαιτείται.

Γ. Στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής ο οποίος δεν μπορεί να είναι άλλος από τον Ψυχολόγο και τον Κοινωνικό Λειτουργό.

Δ. Στην ανάγκη παραμονής της Κοινωνιολογίας ως Πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος αλλά και ως μαθήματος Γενικής Παιδείας.

ΣΤ. Στην αναγκαιότητα να ενσωματωθεί στο ν/σ η τροπολογία που αφορά στην ένταξη των αποφοίτων του τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΠΑΜΑΚ στον κλάδο των Κοινωνικών Επιστημόνων ΠΕ78.

ΕΝΕΛΕΑ για νομοσχέδιο
Δείτε αναλυτικά την τοποθέτηση του Προέδρου της ΕΝΕΛΕΑ Π. Σταμάτη

Στο παρόν ν/σ υπάρχουν αρκετά σημεία προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά στον ελάχιστο χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας θα επικεντρωθούμε σε εκείνα που θεωρούμε πως πρέπει να επαναξιολογηθούν.

Θα κάνουμε επίσης προτάσεις που θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο παρόν ν/σ.

Στο άρθρο που αφορά στις υπηρεσιακές μεταβολές του ΕΕΠ και του ΕΒΠ θα πρέπει αυτές να εξακολουθήσουν να γίνονται απ’ ευθείας σε σχολικές μονάδες και όχι στις διευθύνσεις.

Το ίδιο θα πρέπει να γίνεται και σε ό,τι αφορά στο διδακτικό προσωπικό όπως γινόταν μέχρι το 2012 οπότε και άλλαξε με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές διαμαρτυρίες από συναδέλφους.

Αυτό το καθεστώς της απευθείας δήλωσης της σχολικής μονάδας εφαρμόζεται για τα διαπολιτισμικά, μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία κάτι που διασφαλίζει τη διαφάνεια.

Πρέπει να γίνει άμεση στελέχωση των Γενικών Σχολείων  πρωτίστως με Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς.

Μόνο οι ειδικοί μπορούν να διασφαλίσουν την διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού, της παραβατικότητας στο ξεκίνημά της, την παραμέληση, την κακοποίηση,  την εφηβεία και τα προβλήματα που απορρέουν από αυτή, διαχείριση άγχους, θυμού και πένθους.

Έτσι θα αποτραπούν φαινόμενα που βλέπουμε να συμβαίνουν σε σχολεία άλλων χωρών αφού θα υπάρχει μέριμνα από ειδικευμένους επιστήμονες και μάλιστα πριν εκδηλωθούν τα δυσάρεστα φαινόμενα.

Αν στελεχωθούν έτσι τα Γενικά σχολεία δηλαδή με υποστηρικτικά προγράμματα τότε μπορούμε να πούμε πως οδεύουμε προς μία ενταξιακή λογική που θα περιλαμβάνει περισσότερες υποστηρικτικές ειδικότητες όπως σχολικούς νοσηλευτές και ΕΒΠ – όπου αυτό απαιτείται- και θα γίνει εφικτό μελλοντικά να πετύχουμε πραγματικά την συμπερίληψη και να φτάσουμε στο σχολείο που εντάσσει όλους τους μαθητές είτε έχουν αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε όχι.

Σημειώνω πως οι προσλήψεις αναπληρωτών και η εναλλαγή προσώπων κάθε σχολική χρονιά αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα και ακυρώνει κάθε προσπάθεια.

Στο άρθρο 38 εισάγεται ο θεσμός του Συμβούλου σχολικής ζωής.

Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής δεν μπορεί να είναι άλλος από τον Ψυχολόγο και τον Κοινωνικό Λειτουργό.

Θα είναι παράδοξο να είναι άλλος ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής και άλλος ο Ψυχολόγος.  Τη στιγμή που οι ΣΜΕΑΕ έχουν τους δικούς τους Ειδικούς δεν μπορεί να δίνεται η δυνατότητα να παρακάμπτονται αυτοί.

Ομοίως στα Γενικά σχολεία που έχουν Ψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό θα πρέπει αποκλειστικά αυτοί να έχουν το ρόλο αυτό.

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 38 ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής αναλαμβάνει τα καθήκοντα που αναγράφονται στο καθηκοντολόγιο των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.

Αυτό μάλιστα ενέχει κινδύνους για τον εκπαιδευτικό που ίσως μπει σε νομικές περιπέτειες που θα αφορούν π.χ. το απόρρητο ή τη δεοντολογία.

Το πιο βασικό όμως είναι πως δεν είναι ο εκπαιδευτικός εκπαιδευμένος γι αυτό το ρόλο.

Δείτε

Συζήτηση επί των άρθρων: Το νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων LIVE

Μία από τις βασικές ειδικότητες στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης όπως και στις άλλες ΣΜΕΑΕ είναι αυτή των Κοινωνικών Επιστημόνων ΠΕ78 οι οποίοι χωρίς καμία αμφιβολία προσφέρουν σημαντικό έργο στους μαθητές.

Ειδικότερα στα ΕΕΕΕΚ οι Κοινωνική και Επαγγελματική ένταξη των μαθητών όταν μιλάμε για επαγγελματικές δομές περνάει από αυτή την ειδικότητα η οποία είναι η καθεαυτού ειδικευμένη γι αυτό το ρόλο.

Όσο σημαντικός είναι ο ρόλος του Κοινωνικού Επιστήμονα στην Ειδική Εκπαίδευση άλλο τόσο είναι και στην Γενική.

Αν και είμαστε επιστημονική ένωση που αφορά στην Ειδική Εκπαίδευση νιώθουμε την υποχρέωση να το αναφέρουμε εφόσον περιλαμβάνεται στο παρόν ν/σ.

Η ανάγκη παραμονής της Κοινωνιολογίας ως Πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος αλλά και ως μαθήματος Γενικής Παιδείας κρίνεται αναγκαίο.

Και εκτός αυτού και όλα τα μαθήματα που ανήκουν στις κοινωνικές επιστήμες πρέπει να ενσωματωθούν σε όλα τα ωρολόγια προγράμματα όλων των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου.

Όπως έχουμε διαπιστώσει την  ανάγκη των μαθημάτων στην ΕΑΕ έτσι επισημαίνουμε την ανάγκη της και στη Γενική Εκπαίδευση καθώς εκτός από βάση για την ακαδημαϊκή συνέχεια των μαθητών είναι και βάση να γνωρίσουν τις κοινωνικές δομές να μάθουν να τις αναλύουν, να κατακτήσουν κοινωνικές δεξιότητες κάτι που θα τους κάνει αναμφισβήτητα καλύτερους πολίτεςπου σίγουρα κι εσείς επιθυμείτε.

Τελειώνοντας να αναφέρω πως είναι καιρός στο παρόν ν/σ να ενσωματωθεί η τροπολογία που αφορά στην ένταξη των αποφοίτων του τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΠΑΜΑΚ στον κλάδο των Κοινωνικών Επιστημόνων ΠΕ78.

Γνωρίζετε πολύ καλά το θέμα και έχουμε λάβει δέσμευση από την ηγεσία του υπουργείου, όπως και η ΟΛΜΕ, για λύση αυτού του προβλήματος που έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στους εκπαιδευτικούς αλλά πάνω απ όλα θα δημιουργήσει στους μαθητές μελλοντικά.

Απόφοιτοι του παραπάνω τμήματος χωρίς καμία συνάφεια αντικειμένου θα κληθούν να διδάξουν μαθήματα κοινωνικών επιστημών χωρίς την αναγκαία κατάρτιση κάτι που μαρτυρούν τα προγράμματα σπουδών τους.

Οι διορισμοί που θα γίνουν στο προσεχές μέλλον στην ΕΑΕ και κατόπιν στην γενική εκπαίδευση ενδέχεται να στείλουν πολλούς εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ78 στην ανεργία ή στην αδιοριστία αν και προσέφεραν με την κατάρτισή τους.

Αναμένουμε και ελπίζουμε πως θα δώσετε την κατάλληλη λύση για να μην θιχτεί κανένας συνάδελφος.

Και πάλι τονίζω πως υπάρχουν θετικά σημεία στο ν/σ όπως π.χ. η πρόταξη της κάλυψης των θέσεων στις ΣΜΕΑΕ έναντι των τμημάτων ένταξης αφού από την μεριά του μαθητή αν παραμείνουν κενά στις ΣΜΕΑΕ ο μαθητής θα παραμείνει στο σπίτι του κάτι που δεν θα συμβεί αν αρχικά δεν καλυφθούν οι θέσεις στα Τ.Ε.

Δείτε επίσης

Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις: Κατατέθηκε για ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ
Κεραμέως για αξιολόγηση εκπαιδευτικών: “Ξεκινάει το επόμενο διάστημα η διαδικασία σύνταξης πλαισίου”
Προσλήψεις Κοινωνικών Λειτουργών και Ψυχολόγων: Διατίθενται 46.000.000 ευρώ-Τι είπε η Ν. Κεραμέως στη Βουλή
Κοινωνιολογία-Κοινωνικές Επιστήμες: Επιστολή ΠΕΕΚΕ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στα κόμματα
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση