Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Επιγραμματικές οδηγίες διαχείρισης: Υπεύθυνος COVID-19-κρούσμα μαθητή, εκπ/κού-test αρνητικό ή θετικό-2 & 3 κρούσματα-στενές επαφές

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Επιγραμματικές οδηγίες διαχείρισης: Υπεύθυνος COVID-19-κρούσμα μαθητή, εκπαιδευτικού-test αρνητικό ή θετικό-δύο και τρία κρούσματα-στενές επαφές και ιχνηλάτηση.

Επιγραμματικές οδηγίες διαχείρισης

Η Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου «Αττικόν», Βάνα Παπαευαγγέλου κατά τη διάρκεια της Eνημέρωση διαπιστευμένων συντακτών Υπουργείου Υγείας της 11ης Σεπτεμβρίου, ανέλυσε τις βασικές αρχές διαχείρισης ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων λοίμωξης COVID σε σχολικές μονάδες.

Λίγη ώρα μετά ακολούθησε και η κοινοποίηση από τον ΕΟΔΥ του Πρωτοκόλλου Αναστολής Λειτουργίας Σχολείων. 

Ακολούθως παραθέτουμε επιγραμματικά την τοποθέτηση της κας Παπαευαγγέλου αναφορικά με:
  • Τις αρμοδιότητες του υπευθύνου διαχείρισης covid-19
  • Τι θα συμβεί εάν ένας μαθητής εμφανίσει ξαφνικά  σημεία κλινικά ή συμβατά με τη λοίμωξη COVID
  • Τι θα συμβεί εάν μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού ή άλλο προσωπικό, εμφανίσει αντίστοιχα συμπτώματα
  • Την περίπτωση μαθητή ή εκπαιδευτικού που το τεστ βγει αρνητικό
  • Τι γίνεται με όλες τις στενές επαφές του παιδιού, του μαθητή ή του εκπαιδευτικού που έχει έρθει σε επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid-19.
  • Τι θα γίνει, όμως, αν έχουμε δύο κρούσματα στην ίδια σχολική μονάδα;
  • Τι θα γίνει εάν έχουμε τουλάχιστον τρία εργαστηριακά επιβεβαιωμένα περιστατικά
Αναλυτικά
Yπεύθυνος διαχείρισης COVID-19
  • Σε κάθε σχολική μονάδα, από το προσωπικό του σχολείου ορίζεται ένας υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19, καθώς και ο αναπληρωτής του.
  • Αυτός έχει οριστεί εδώ και 3-4 μέρες ήδη.
  • Ο υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 σε κάθε σχολική μονάδα, οφείλει να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων,
  • έχει την ευθύνη επικοινωνίας με τις οικογένειες των παιδιών, την οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης, τη διεύθυνση δημόσιας υγείας και μέριμνας των Περιφερειών και, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, με τον ΕΟΔΥ.
  • Έχει την ευθύνη τήρησης αρχείου καταγραφής απουσιών που σχετίζονται με συμπτώματα συμβατά με COVID και
  • επίσης την ευθύνη διαμόρφωσης και εξοπλισμού του προκαθορισμένου χώρου στον οποίο θα αναφερθώ και, στη συνέχεια, απομόνωσης περιστατικού που εμφανίζει συμπτώματα συμβατά με COVID.
Τι θα συμβεί εάν ένας μαθητής εμφανίσει ξαφνικά  σημεία κλινικά ή συμβατά με τη λοίμωξη COVID
  • Θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με την οικογένεια για να έρθει να παραλάβει το παιδί από το σχολείο.
  • Στο μεσοδιάστημα το παιδί θα απομονωθεί σε έναν προκαθορισμένο, καλά αεριζόμενο χώρο, με την επίβλεψη του συντονιστή του σχολείου, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά και με εφαρμογή απλής χειρουργικής μάσκας.
  • Θα πρέπει να γίνεται εφαρμογή σχολαστικής υγιεινής των χεριών και αναπνευστικής υγιεινής.
  • Το προσωπικό το οποίο φροντίζει το παιδί να κάνει χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας πιο ενισχυμένη, δηλαδή να φοράει αδιάβροχη ποδιά, μάσκα, ίσως και επιμετωπίδα ή και γάντια.
  • Μετά την αποχώρηση του παιδιού θα πρέπει να γίνει επιμελής καθαρισμός του χώρου.
  • Το παιδί με τη μέριμνα των γονέων και κηδεμόνων, θα χρειαστεί να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό και σύμφωνα με την κρίση αυτού, το παιδί θα χαρακτηριστεί ως όντως ύποπτο για λοίμωξη και στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα διαγνωστικό τεστ για την ανίχνευση του ιού στο παιδί αυτό.
  • Εν αναμονή του αποτελέσματος,  το παιδί θα παραμείνει σε απομόνωση κατ’ οίκον εφόσον δεν χρήζει νοσηλείας και το σχολείο θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του.
Τι θα συμβεί εάν μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού ή άλλο προσωπικό, εμφανίσει αντίστοιχα συμπτώματα
  • Θα χρειαστεί να αποχωρήσει από το χώρο του σχολείου ή σε περίπτωση που ασθενεί και δεν μπορεί να αποχωρήσει, θα παραμείνει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, μέχρι να έρθει κάποιος οικείος του να τον παραλάβει.
  • Θα χρειαστεί να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό, ο οποίος θα εκτιμήσει τα σημεία και συμπτώματα του εκπαιδευτικού και, εάν κριθεί απαραίτητο, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα και εδώ πάλι μοριακό ή διαγνωστικό τεστ.
  • Το σχολείο λειτουργεί κανονικά εν αναμονή των αποτελεσμάτων και ο εκπαιδευτικός παραμένει στο σπίτι του.
Επιγραμματικές οδηγίες διαχείρισης
Στην περίπτωση μαθητή ή εκπαιδευτικού που το τεστ βγει αρνητικό
  • Είτε ο μαθητής, είτε ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την υποχώρηση του πυρετού χωρίς τη λήψη αντιπυρετικού, όταν νιώσει δηλαδή καλύτερα και δεν έχει πια πυρετό και δεν χρειάζεται φάρμακα για αυτό.
Στην περίπτωση  που το μοριακό τεστ βγει θετικό
  • Ο γονέας, ο κηδεμόνας ή ο εκπαιδευτικός ο οποίος έχει θετικό τεστ, οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας.
  • Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι οφείλει να ενημερώσει και όλους τους υπεύθυνους για τις εξωσχολικές δραστηριότητες αυτού του παιδιού, εάν το παιδί αυτό το απόγευμα πηγαίνει φροντιστήριο ή κάνει αθλητικές δραστηριότητες.
  • Ο υπεύθυνος διαχείρισης του σχολείου επικοινωνεί σε αυτή την περίπτωση με την διεύθυνση εκπαίδευσης, αλλά και την διεύθυνση δημόσιας υγείας της Περιφέρειας.
  • Όσον αφορά το άτομο με επιβεβαιωμένη λοίμωξη COVID-19, είτε είναι παιδί είτε είναι ενήλικας, μπορεί να επιστρέψει πίσω στη σχολική μονάδα μετά την πάροδο τουλάχιστον 10 ημερών από την πρώτη μέρα των συμπτωμάτων και βέβαια εφόσον είναι για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρη ύφεση των συμπτωμάτων του, δεν χρειάζεται αντιπυρικά και δεν έχει πυρετό.
  • Τονίζουμε ότι για την επάνοδο τόσο των παιδιών όσο και των εκπαιδευτικών, δεν χρειάζεται δεύτερος εργαστηριακός έλεγχος με μοριακό τεστ.
Τι γίνεται με όλες τις στενές επαφές του παιδιού, του μαθητή ή του εκπαιδευτικού που έχει έρθει σε επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid-19.
  • Θα πρέπει να γίνει μια αναγνώριση και καταγραφή όλων των στενών επαφών του επιβεβαιωμένου κρούσματος, από τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 του σχολείου.
  • Ενα «μαγικό» αριθμό στο μυαλό μας, πρέπει να έχουμε τις 48 ώρες, δηλαδή τις 48 ώρες πριν την εμφάνιση των κλινικών συμπτωμάτων και σημείων της νόσου.
  • Και όταν μιλάμε για στενές επαφές, εάν έχουμε κρούσμα σε ένα μαθητή τότε μιλάμε για όλους τους μαθητές που ανήκουν στον ίδιο τμήμα με αυτόν και ήρθαν σε επαφή κατά το τελευταίο 48ωρο.
Σχετικά με τις στενές επαφές
  • Εάν το παιδί εμφανίσει συμπτώματα ένα τριήμερο ή στις διακοπές, Κυριακή βράδυ, τότε ίσως τα πράγματα έχουν διαφορετικά.
  • Στην περίπτωση τώρα ενός εκπαιδευτικού που διδάσκει συστηματικά σε ένα συγκεκριμένο τμήμα, δηλαδή μιλάμε για έναν δάσκαλο του Δημοτικού, τότε και πάλι όλοι οι μαθητές του τμήματός του θεωρούνται στενές επαφές.
  • Ενώ στην περίπτωση ενός εκπαιδευτικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο οποίος ξέρουμε ότι διδάσκει και έρχεται σε επαφή με πολύ περισσότερα τμήματα και με πολύ περισσότερα άτομα, τότε σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να γίνεται εκτίμηση κινδύνου για τις στενές επαφές των τελευταίων 48 ωρών.
  • Και για να γίνει η εκτίμηση αυτή, τα κύρια κριτήρια τα οποία ελέγχουμε είναι τον αριθμό των διδακτικών ωρών που δίδαξε σε κάθε τμήμα, τον τρόπο χρήσης μάσκας, τόσο από τον ίδιο όσο και από τους μαθητές, τη διάρκεια επαφής με διάφορα άτομα.
  • Δεν ξεχνάμε βέβαια και τις επαφές των μαθητών στα σχολικά λεωφορεία που και αυτά θεωρούνται στενές επαφές.
  • Όλα τα άτομα τα οποία αποτελούν στενές επαφές των μαθητών ή των εκπαιδευτικών, θα πρέπει να απομακρυνθούν από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κανένα σύμπτωμα μπορούν να επιστρέψουν πίσω στο σχολείο, 14 μέρες μετά από την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα.
  • Εάν κατά την διάρκεια αυτής της δεκατετραήμερης καραντίνας το άτομο αυτό που θεωρείται στενή επαφή εμφανίσει συμπτώματα, τότε και μόνο τότε θα πρέπει να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο.
Τι θα γίνει, όμως, αν έχουμε δύο κρούσματα στην ίδια σχολική μονάδα;
  • Θα πρέπει να ενημερωθεί ο υπεύθυνος διαχείρισης της κάθε σχολικής μονάδας, να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει ολόκληρη την σχολική κοινότητα.
  • Θα πρέπει να γίνει ενίσχυση όλων των μέτρων στο σχολικό αυτό περιβάλλον και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης που θα γίνει και την εκτίμηση κινδύνου για την συγκεκριμένη περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου.
  • Δηλαδή, αν θα γίνει testing σε περισσότερα άτομα ή όχι.
Επιγραμματικές οδηγίες διαχείρισης
Τι θα γίνει εάν έχουμε τουλάχιστον τρία εργαστηριακά επιβεβαιωμένα περιστατικά

με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη στην ίδια σχολική μονάδα εντός διαστήματος 14 ημερών, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση, δεν είναι δυο αδέρφια, δηλαδή, ή ξαδέρφια, δεν υπάρχει στενή τους επαφή εκτός σχολείου, τότε έχουμε τον ορισμό συρροής κρουσμάτων στο σχολείο.

  • Στην περίπτωση αυτή και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση του κινδύνου, εξατομικευμένα σε κάθε περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου, αλλά και πιθανά η διακοπή λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας.

Δείτε σχετικά

Πρωτόκολλο Αναστολής Λειτουργίας Σχολείων
Αναστολή λειτουργίας τμήματος ή σχολείου: Ποια η διαδικασία-Θέσπιση Ομάδας Κρούσης
Λειτουργία εκπαιδευτικών μονάδων Α/θμιας-Β/θμιας-ΕΑΕ-ΣΔΕ-ΙΕΚ-ΚΔΒΜ-ΓΑΚ-Βιβ/θκών-Φροντ/ρίων-ΚΞΓ | ΦΕΚ
Συγκέντρωση στοιχείων για συνθήκες λειτουργίας των σχολείων από την ΟΛΜΕ | Πίνακας
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση