Επιστολές ΣΑΦ στο ΥΠΑΙΘΑ για συγχωνεύσεις Τμημάτων, περικοπές Φιλολόγων και προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το Ψηφιακό Φροντιστήριο.
Επιστολές ΣΑΦ στο ΥΠΑΙΘΑ
Δυο (2) επιστολές στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ απέστειλε ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) η πρώτη σχετικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών, Περικοπές σε εκπαιδευτικό προσωπικό Φιλολόγων, Εξορθολογισμός τμημάτων Γενικής Παιδείας και η δεύτερη με θέμα “Προσβολή εγκυρότητας διαδικασιών πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024-2025 στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, με σκοπό την πρόσθετη μικτή εξ αποστάσεως υποστήριξη των μαθητριών/ών της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα”
Αναλυτικά οι επιστολές
1η επιστολή
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ (Σ.Α.Φ.)
Αριθμός Αναγνώρισης: 27/2023/21-7-2023 απόφαση Ειρηνοδικείου Άρτας
Έδρα: Άρτα, Τηλ.: 6941408865, Email: saf.syllogos@gmail.com
Άρτα, 13/09/2024
Αρ. Πρωτ.: 25, 13/09/2024
ΠΡΟΣ:
Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Πιερρακάκη Κυριάκο
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Υφυπουργούς Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κκ. Μακρή Ζέττα, Λυτρίβη Ιωάννα
Γενικό Γραμματέα Α/θμιας & Β/θμιας, κ. Κατσαρό Ιωάννη
Θέμα: Συγχωνεύσεις τμημάτων Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών, Περικοπές σε εκπαιδευτικό προσωπικό Φιλολόγων, Εξορθολογισμός τμημάτων Γενικής Παιδείας
Αξιότιμε κύριε, Αξιότιμη κυρία,
Με την παρούσα επιστολή διαμαρτυρίας, θα θέλαμε να σάς εκφράσουμε κατηγορηματικά και απερίφραστα την έντονη αποδοκιμασία και απαρέσκειά μας αναφορικά με την πρόταση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. (αρ. Πρωτ. 101210/Δ2, 06/09/2024), σύμφωνα με την οποία δεν εγκρίνεται η κατά παρέκκλιση λειτουργία των ολιγομελών τμημάτων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ΄ Λυκείου. Παράλληλα, δηλώνουμε με σαφήνεια ότι συμπαραστεκόμαστε, στηρίζουμε και συστρατευόμαστε με γονείς και κηδεμόνες, μαθητές/-τριες (εφεξής μαθητές) και πολιτιστικούς συλλόγους που αγωνίζονται, ώστε να διατηρηθούν ανοιχτά όλα τα τμήματα σε κάθε σχολείο επιτρέποντας μεν την απρόσκοπτη συνέχεια του εκπαιδευτικού μας έργου, επιβοηθώντας δε την πρόοδο και την επίτευξη των μαθησιακών και όχι μόνο στόχων των μαθητών μας λίγο πριν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, άλλωστε, μέριμνα όλων των εμπλεκόμενων φορέων είναι να εξασφαλιστεί μια όσο το δυνατόν ομαλή επιστροφή των μαθητών στις σχολικές τους υποχρεώσεις. Οι προσπάθειες και οι ευχές όλων επικεντρώνονται σε μια άκρως δημιουργική, ευχάριστη σχολική χρονιά που θα διοχετεύσει ελπίδα και αισιοδοξία στους μαθητές και που θα τους εμπνεύσει να επιτύχουν τους μελλοντικούς τους στόχους με δύναμη και αυτοπεποίθηση.
Αντιθέτως, ελάχιστες μέρες μετά την επίσημη έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και μετά την ανωτέρω απόφαση, αποτυπώνεται μια εικόνα διάλυσης και κατάρρευσης σε πολλά σχολεία της χώρας μας, την οποία δυστυχώς καλούνται να αντιμετωπίσουν γονείς και φιλόλογοι εκπαιδευτικοί εξαιτίας των πολλαπλών προβλημάτων που έχουν συνεπιφέρει τόσο οι συγχωνεύσεις τμημάτων όσο και οι ελλείψεις εκπαιδευτικών του ομώνυμου κλάδου.
Συγκεκριμένα, το 2ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, το 6ο ΓΕΛ Τρικάλων, το Λύκειο στο Αιτωλικό είναι μερικά μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα σχολείων των οποίων οι μαθητές τους υποβάλλονται σε μια αιφνίδια κατάργηση ή και συγχώνευση τμημάτων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών στο σχολείο τους. Παρά τους χιλιάδες άνεργους φιλολόγους εκπαιδευτικούς, πολλοί μαθητές αυτή τη στιγμή αδυνατούν να παρακολουθήσουν Αρχαία και Λατινικά στο σχολείο τους –βασικά μαθήματα προσανατολισμού– και εξαναγκάζονται σε μια άδικη και βάναυση αλλαγή του σχολικού τους περιβάλλοντος την τελευταία τους χρονιά στο Λύκειο, σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής τους λίγο πριν τις Πανελλαδικές εξετάσεις και την μεταπήδησή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση! Ανάλογες αντιδράσεις και καταγγελίες για ελλείψεις εκπαιδευτικών, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων Ανθρωπιστικών Σπουδών σημειώνονται σε πάρα πολλά σχολεία της χώρας μας.
Είναι πρωταρχικής σημασίας να τονιστεί, εδώ, ότι η εν λόγω απόφαση παραβλέπει κοινωνικά κριτήρια και εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών/ριών (προβλήματα υγείας-ειδικές ανάγκες μαθητών, αδέλφια σε διαφορετικό σχολείο, μετακίνηση με λεωφορείο, ανάγλυφο περιοχών-αποστάσεων) και συνεπάγεται οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών, επιπρόσθετο άγχος, απορρύθμιση, και ψυχολογικά προβλήματα. Η σύμπτυξη τμημάτων, ομολογουμένως, υποβάλλει τους μαθητές κάθε τάξης, σε μια ανεκδιήγητη πρόκληση, αυτή της εγκατάλειψης της καθημερινότητάς τους, των φίλων και συμμαθητών τους. Το σύνολο σχεδόν των μαθητών, μάλιστα, εκλαμβάνει την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, και όλα τα επακόλουθα αυτής, ως ποινή υποστηρίζοντας ότι δεν τούς αξίζει μια τέτοια άδικη μεταχείριση.
Οι φιλόλογοι εκπαιδευτικοί δεν πρόκειται να συμβιβαστούμε με οποιαδήποτε απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. που, με το πρόσχημα του «εξορθολογισμού» της εκπαίδευσης, εξυπηρετεί έναν στείρο οικονομισμό εποφθαλμιώντας στην εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού. Είναι αναμφισβήτητο ότι με τις συγχωνεύσεις τμημάτων –σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων– καταστρατηγούνται βασικές αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης, υποδαυλίζονται οι ήδη αυξημένες εκπαιδευτικές ανισότητες, ενώ, τέλος, διαταράσσεται πλήρως η ομαλή σχολική καθημερινότητα των μαθητών, που εν προκειμένω αντιμετωπίζονται ως αριθμοί και αποκλείονται άτεγκτα από την αποτελεσματική μάθηση.
Καθιστούμε ξεκάθαρο ότι ο κλάδος των φιλολόγων αντιστρατεύεται οποιαδήποτε «εξορθολογιστική» απόφαση που έχει ως απότοκο την υποβάθμιση των Ανθρωπιστικών Σπουδών, το κλείσιμο των σχολικών μονάδων και την αποδιοργάνωση σύσσωμης της σχολικής κοινότητας. Ο μόνος εξορθολογισμός, που είναι επιβεβλημένος στο ελληνικό σχολείο και τον οποίο προσυπογράφουν οι φιλόλογοι εκπαιδευτικοί αυτή τη στιγμή, αφορά στη μείωση του αριθμού των μαθητών στα υπερμεγέθη τμήματα γενικής παιδείας, όπου μέχρι τώρα στοιβάζονται 25 και 28 μαθητές, δυσχεραίνοντας το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, καταδικάζουμε τη συγκεκριμένη απόφαση και ζητάμε επιτακτικά από το αρμόδιο Υπουργείο την άμεση απόσυρση και άρση της πρότασης αυτής περί συγχωνεύσεων και κατάργησης ολιγομελών τμημάτων στο σύνολο των σχολείων που αυτές προωθήθηκαν και της συνακόλουθης εξοικονόμησης εκπαιδευτικού προσωπικού φιλολόγων.
Υπερασπιζόμαστε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας διεκδικώντας:
- την πλήρη αποκατάσταση και την καθολική διατήρηση και επαναλειτουργία όλων των τμημάτων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ΄ Λυκείου χωρίς να μεσολαβούν πολιτικές παρεμβάσεις για το γράψιμο και το σβήσιμο τμημάτων
- την ευρύτερη αποκατάσταση του βαθέος πλήγματος που έχουν υποστεί οι Ανθρωπιστικές Σπουδές και τα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα όλων των τάξεων
- την άμεση στελέχωση όλων των σχολικών μονάδων με τον απαραίτητο αριθμό φιλολόγων εκπαιδευτικών σε γενική και ειδική αγωγή
- τέλος, ενθαρρύνουμε και αιτούμαστε ρητά την εφαρμογή του εξορθολογισμού στις τάξεις γενικής παιδείας, όπως διατυπώθηκε παραπάνω, ήτοι με την μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας και θεωρούμε αναμενόμενη την θετική σας ανταπόκριση αλλά και την ικανοποίηση των αιτημάτων-διεκδικήσεών μας για μια δίκαιη, ισότιμη Αγωγή, Παιδεία, Μάθηση, Μόρφωση, Εκπαίδευση, Διδασκαλία.
Με εκτίμηση,
Για το Δ.Σ. του Σ.Α.Φ.
2η επιστολή
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ (Σ.Α.Φ.)
Αριθμός Αναγνώρισης: 27/2023/21-7-2023 απόφαση Ειρηνοδικείου Άρτας
Έδρα: Άρτα, Τηλ.: 6941408865, Email: saf.syllogos@gmail.com
Άρτα, 17/09/2024
Αρ. Πρωτ. 27, 17/09/2024
ΠΡΟΣ:
Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Πιερρακάκη Κυριάκο
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Υφυπουργούς Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κκ. Μακρή Ζέττα, Λυτρίβη Ιωάννα
Γενικό Γραμματέα Α/θμιας & Β/θμιας και Ειδικής Αγωγής, κ. Κατσαρό Ιωάννη
ΘΕΜΑ: Προσβολή εγκυρότητας διαδικασιών πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024-2025 στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, με σκοπό την πρόσθετη μικτή εξ αποστάσεως υποστήριξη των μαθητριών/ών της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
Αξιότιμε κύριε, Αξιότιμη κυρία,
Η απόφαση περί πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024-2025 στο Ψηφιακό Φροντιστήριο αποτελεί κατάπτυστη και κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών όλων των κλάδων-ειδικοτήτων, και δη των φιλολόγων.
Με την ανακοίνωση της απόφασης την Κυριακή 15/09/2024 και των ονομάτων των προσληφθέντων εκπαιδευτικών στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, δημιουργείται αίσθημα αδιαφάνειας και αναξιοκρατίας, διότι, ενώ σύμφωνα με τα οριζόμενα στην πρόσκληση υπ. αριθμ. 92829/Δ7/13.08.2024 η αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος – υπεύθυνη δήλωση μέσω Ο.Π.Σ.Υ.Δ., υποβάλλονταν ηλεκτρονικά από τους/ τις ενδιαφερόμενους/ες, από την Παρασκευή 16 Αυγούστου 2024 (ώρα 13:00) έως και Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024 (ώρα 15:00), οι προσλήψεις έγιναν βάσει ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ, μετά το πέρας δηλαδή της ως άνω προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης στις 9 Σεπτεμβρίου 2024.
Ειδικότερα, στις 09/09/2024 -δεκαεννιά (19) μέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή αιτήσεων- με νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Παρεμβάσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, … Διατάξεις για τη δικαστική αστυνομία», ψηφίστηκε τροπολογία με την οποία τροποποιήθηκε η παρ. 4 της υφιστάμενης διάταξης, διευρύνοντας το υποκειμενικό πεδίο εφαρμογής με την παροχή δυνατότητας επιλογής προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών οι οποίοι διαθέτουν πενταετή (5ετή) διδακτική εμπειρία σε ιδιωτική ή δημόσια σχολική μονάδα ή στον ιδιωτικό τομέα.
Με τη συγκεκριμένη τροπολογία, που θεωρείται εκπρόθεσμη, προσλήφθηκαν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί τόσο του κλάδου ΠΕ02 όσο και άλλων ειδικοτήτων με πολύ χαμηλή θέση στον τελικό αξιολογικό πίνακα της Προκήρυξης 2ΓΕ/2023 του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ 4/τ.ΑΣΕΠ/20.2.2023), με μηδενική προϋπηρεσία στο δημόσιο σχολείο, ενώ η αρχική πρόσκληση πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών όριζε ως προαπαιτούμενο την πενταετή (5ετή) διδακτική εμπειρία σε δημόσια σχολική μονάδα. Επιπλέον, κάθε έγγραφο ιδιωτικής προϋπηρεσίας που κατατέθηκε στην αρχική πρόσκληση δεν έχει ελεγχθεί από το Α.Σ.Ε.Π., ενώ, ειδικότερα, όσον αφορά την προϋπηρεσία σε φροντιστήρια ή με παροχή ιδιωτικού έργου (μπλοκάκι) δεν υπάρχει ούτε στο Ο.Π.Σ.Υ.Δ , γεγονός που αντίκειται στην αξιοκρατική διαδικασία προσλήψεων.
Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (Σ.Α.Φ.), λοιπόν, θέτει ζήτημα αμφισβήτησης και εγκυρότητας της παραπάνω τροπολογίας, βάσει της οποίας έγιναν οι προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών, επικαλούμενος αφενός την αρχή της απαγόρευσης αναδρομικής ισχύος της τροπολογίας αυτής, εφόσον δεν ορίζεται ρητά, και αφετέρου, την αθέτηση συνταγματικών αρχών περί προστασίας των πολιτών από την αυθαίρετη εφαρμογή του νόμου – ήτοι αρχή της ισότητας (άρθρ. 4), αρχή της αξιοκρατίας (άρθρ. 103), αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και αρχή της διαφάνειας –, πλήττοντας ολοφάνερα την ισονομία και τη δικαιοσύνη στον δημόσιο τομέα.
Ο Σ.Α.Φ. καταγγέλλει την άνιση μεταχείριση των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες της 2ΓΕ/2023, καταδικάζει την αλλαγή κριτηρίων πρόσληψης που πραγματοποιήθηκε μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής των αιτήσεων και τη συνεπαγόμενη καταστρατήγηση του αξιολογικού πίνακα Αναπληρωτών.
Συνοψίζοντας, αμφισβητώντας την εγκυρότητα και την ισχύ των αποτελεσμάτων, όπως αυτά ανακοινώθηκαν την περασμένη Κυριακή 15/09/2024, απαιτούμε:
1) την άμεση ανάκληση των εν λόγω προσλήψεων που θέτουν εν αμφιβόλω τη διαφάνεια της διαδικασίας, καθώς -εκτός των άλλων- προβλέπουν υποκειμενικά και μη μετρήσιμα κριτήρια μοριοδότησης, όπως είναι το κριτήριο της «προσωπικότητας» και των «επικοινωνιακών δεξιοτήτων»,
2) την επαναπροκήρυξη θέσεων με βάση τη νέα νομοθεσία που ισχύει μετά την ψήφιση της τροπολογίας και με κριτήρια τα οποία θα ελέγχονται από το Α.Σ.Ε.Π. Ας τονιστεί ότι η εν λόγω τροπολογία αυτή καθαυτήν πλήττει τη δημόσια προϋπηρεσία και επιτρέπει την άνιση ανακατάταξη των πινάκων με μοριοδότηση ιδιωτικής προϋπηρεσίας αμφιβόλων, ενδεχομένως και διαβλητών, διαδικασιών απόκτησης και κατοχύρωσης, ενώ δεν μπορεί να αποδειχθεί και η διδακτική εμπειρία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
3) την άμεση ανακοίνωση νέων ονομάτων προσληφθέντων εκπαιδευτικών μέσα από τη ροή του πίνακα αναπληρωτών.
Καλείστε όπως προβείτε αμελλητί στη διόρθωση της έκνομης και καταδικαστέας αυτής απόφασης περί «Πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024-2025 στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, με σκοπό την πρόσθετη μικτή εξ αποστάσεως υποστήριξη των μαθητριών/ών της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα», εφόσον στερείται εγνωσμένου κύρους και προσβάλλει, προφανώς, ζητήματα δικαίου, διαφάνειας και αξιοκρατίας.
Αναμένουμε τη δέσμευσή σας για την επίσπευση όλων εκείνων των απαραίτητων αναθεωρητικών και διορθωτικών παρεμβάσεων και ενεργειών που προβλέπονται για την έκδοση και ανακοίνωση νέας πρόσκλησης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με απόλυτο σεβασμό απέναντι στους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν άξια και δημοκρατικά να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, αλλά και ευρύτερα στη δημόσια εκπαίδευση.
Ως σύλλογος αναμένουμε την έγγραφη απάντησή σας στην επιστολή μας, η οποία θα λάβει αριθμό πρωτοκόλλου από το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου.
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!
Με εκτίμηση,
Για το Δ.Σ. του Σ.Α.Φ.
Δείτε επίσης
Ψήφισμα ΣΑΦ: Άμεση έναρξη προγραμμάτων Ενισχυτικής Διδασκαλίας, ΥΜ-ΕΠΑΛ & ΖΕΠ
Β’ φάση πρόσληψης αναπληρωτών στις αρχές Οκτωβρίου σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας | Ενημέρωση
Διαμαρτυρία για τη διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών για το Ψηφιακό Φροντιστήριο από την ΠΕΑΔ
Μακρή-συγχωνεύσεις: 929 σε σύνολο 71.336 τμημάτων συγχωνεύθηκαν-Τα στοιχεία που κατέθεσε στη Βουλή
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/epistoles-saf-sto-ypaitha-gia-sighoneyseis-tmimaton-perikopes-filologon-kai-proslipseis-gia-to-psifiako-frontistirio/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.