“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Φίλης για εκπαιδευτικούς: Kάνουν το καθήκον τους-στυλοβάτες της εκπαίδευσης σε μια κρίσιμη στιγμή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Φίλης για εκπαιδευτικούς: Kάνουν το καθήκον τους, γίνονται ξανά στυλοβάτες της εκπαίδευσης σε μια κρίσιμη στιγμή – Τι είπε μετά την επικοινωνία με την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία ενημέρωσε για τις πρωτοβουλίες σχετικά με την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορονοϊού.

Φίλης για εκπαιδευτικούς

Δελτίο Τύπου εξέδωσε ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης αναφορικά με τη σημερινή επικοινωνία και συζήτηση με την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, η οποία ενημέρωσε για τη δέσμη των πρωτοβουλιών που ανέλαβε το Υπουργείο, ανταποκρινόμενο στις έκτακτες συνθήκες που έχει προκαλέσει η εξάπλωση του κορονοϊού στη χώρα μας.

Ο Τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης αναφέρεται αναλυτικά:

Στην επικοινωνία με την Υπουργό Παιδείας

Ως τομεάρχης Παιδείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ είχα μια επικοινωνία και συζήτηση με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, στην οποία έθεσα τα θέματα εκπαίδευσης που απασχολούν αυτή τη στιγμή μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας.

Η υπουργός ενημέρωσε ότι είναι σε εξέλιξη η προσπάθεια να προχωρήσει η εκπαίδευση εξ αποστάσεως και θα δούμε πώς θα πάει.

Σαφώς υπάρχουν δυσκολίες, πολλές αναπόφευκτες.

Στις δυσκολίες του συστήματος

Της περιέγραψα, όμως, την αφάνταστη ταλαιπωρία που υφίστανται εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς για να αποκτήσουν πρόσβαση στο σύστημα.

Ένα σύστημα που συνεχώς «πέφτει» ή «κολλάει» ενώ, στη συντριπτική πλειοψηφία των τάξεων ασύγχρονης εκπαίδευσης, είναι άδειο από περιεχόμενο.

Στην επιμόρφωση των χρηστών – εκπαιδευτικών

Ένα ακόμη αρνητικό στοιχείο είναι ότι η απαραίτητη επιμόρφωση των χρηστών – εκπαιδευτικών εξαντλείται σε μια ωριαία παρουσίαση, εκ των οποίων η μισή ώρα «χάνεται» σε χαιρετισμούς και νουθεσίες της ιδίας και των υφυπουργών της, χωρίς καμία δυνατότητα διαλόγου.

Στη χωρητικότητα των δικτύων

Ζήτησα από την υπουργό να έρθει σε συνεννόηση με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ώστε τεχνολογικοί φορείς του Δημοσίου όπως το ΕΤΥΔΕ να παράσχουν άμεσα πρόσθετη υπολογιστική ισχύ στο υπουργείο Παιδείας.

Να διευρυνθεί έτσι η χωρητικότητα των δικτύων, ενώ επίσης να στελεχωθεί τώρα με επιπλέον προσωπικό το ΙΤΥΕ – «Διόφαντος», που έχει την ευθύνη για το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) και τα ψηφιακά αποθετήρια εκπαιδευτικού υλικού.

Στην ιδιωτική εταιρία που έχει εμπλακεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Σχετικά με την ιδιωτική εταιρία που έχει για την ώρα εμπλακεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση χωρίς διαγωνιστικές διαδικασίες, ούτε καν αξιολόγηση κριτηρίων, και παρέχει δωρεάν υπηρεσίες τηλεδιασκέψεων, καταστήσαμε σαφές ότι θα πρέπει να αποχωρήσει μετά το κρίσιμο τρίμηνο, και ότι, πρέπει να υπάρξει αυστηρή μέριμνα για να μην αξιοποιηθούν παρανόμως και παραπλεύρως τα προσωπικά δεδομένα παιδιών και εκπαιδευτικών.

Το Δημόσιο, με ανοιχτό λογισμικό σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, πρέπει να ενισχυθεί σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό και το υπουργείο Παιδείας να αναλάβει εξ ολοκλήρου την υλοποίησή του συστήματος.

Είναι απολύτως εφικτό και απείρως πιο οικονομικό από την προσφυγή στις υπηρεσίες της «αγοράς».

Στην διά ζώσης επικοινωνία και μάθηση

Βεβαίως, γνωρίζουμε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί ούτε πρέπει να υποκαταστήσει τη διά ζώσης επικοινωνία και μάθηση, γι` αυτό μόνο συμπληρωματικά υιοθετείται στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως.

Όμως, στη σημερινή κρίση πανδημίας, επιβάλλεται να χρησιμοποιηθεί, υπό αυστηρούς όμως παιδαγωγικούς όρους και προϋποθέσεις και φυσικά την κατάλληλη οργάνωση.

Στον αποκλεισμό  αρκετών παιδιών των μεσαίων και των πιο ευάλωτων τάξεων.

Στο σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, λόγω έλλειψης εξοπλισμού αποκλείονται αρκετά παιδιά των μεσαίων και των πιο ευάλωτων τάξεων.

Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ένα 5-6% περίπου των νοικοκυριών δεν έχει υπολογιστή στο σπίτι.

Σε αυτά τα νοικοκυριά θα είναι αδιανόητο να κοπεί το ρεύμα ή να απειλούνται με έξωση. Αλλά ανάλογο πρόβλημα έχουν και οικογένειες με δύο ή τρία παιδιά, ή τον ένα ή και τους δύο γονείς τηλεργαζόμενους που προφανώς δεν μπορούν να μοιραστούν αποτελεσματικά έναν υπολογιστή.

Πρέπει να υπάρξει καταγραφή αυτών των περιπτώσεων και οικονομική επιδότηση των εν λόγω νοικοκυριών για την προμήθεια ψηφιακών μέσων.

Διαφορετικά ένα μεγάλο μέρος των μαθητών μας θα βρεθεί αντιμέτωπο με ανυπέρβλητες δυσκολίες και οι ανισότητες και οι ταξικοί φραγμοί στη μόρφωση θα αυξηθούν κατακόρυφα.

Δυστυχώς, το υπουργείο Παιδείας δεν έχει την παραμικρή πρόταση για την αντιμετώπιση αυτού του μεγάλου κοινωνικού προβλήματος.

Στην υποστήριξη των γονέων – ψυχολογική και όχι μόνο

Ούτε έχει σκεφθεί κάτι για την υποστήριξη των γονέων (ψυχολογική και όχι μόνο) που καλούνται να σηκώσουν μέρος του βάρους που υπό κανονικές συνθήκες επωμίζονταν οι εκπαιδευτικοί.

Στα προσφυγόπουλα και στα Ειδικά σχολεία

Το ίδιο ισχύει με τη συνέχιση της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων και άλλων ομάδων με ιδιαίτερα προβλήματα, όπως στο χώρο της Ειδικής Αγωγής όπου επικρατεί το απόλυτο τίποτα μετά το κλείσιμο των ειδικών σχολείων.

Εκεί, είναι κρίσιμος παράγοντας η ψυχολογική υποστήριξη παιδιών και οικογενειών και καλούμε το υπουργείο να τους ενισχύσει με την αξιοποίηση ψυχολόγων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θα πιέσει με όλες του τις δυνάμεις ώστε ούτε ένα, τονίζω, ούτε ένα παιδί να μη μείνει χωρίς υποστήριξη και μακριά από την εκπαίδευση σε όλο το διάστημα της πανδημίας.

Στις Πανελλαδικές εξετάσεις

Στο πολύ σημαντικό θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων τόνισα στην υπουργό ότι δεν είναι δυνατό να συμπεριληφθούν στην εξεταστέα ύλη κεφάλαια που δεν έχουν διδαχθεί με φυσικό τρόπο, στην τάξη. Για πολλούς λόγους.

Για την ποιότητα -που είναι λογικό να έχει προβλήματα-, γιατί πολλά παιδιά δεν θα κατορθώσουν να μπουν ισότιμα στη διαδικασία. Αλλά και για τις διαφορετικές ταχύτητες που έχουν ήδη δημιουργηθεί μεταξύ των σχολείων, ακόμη και ανάμεσα στα ιδιωτικά μιας και το καθένα χρησιμοποιεί τη δική του πλατφόρμα και το υπουργείο δεν ασκεί κανέναν έλεγχο.

Ελπίζω, μετά τη σημερινή επικοινωνία  το υπουργείο να  αντιληφθεί το μέγεθος των προβλημάτων μπροστά στα οποία βρισκόμαστε. Υπάρχουν κι άλλα ανοιχτά θέματα, ανάλογα με το πότε θα λειτουργήσουν ξανά τα σχολεία, όπως ο τρόπος κάλυψης της ύλης.

Όλα θα πρέπει να συζητηθούν. Ούτε πλειοδοτεί κανείς, ούτε κραυγάζει σε τέτοιες συνθήκες, αλλά είναι εύλογο όλα αυτά να τίθενται.

Στους μόνιμους διορισμούς

Άλλο κομβικό σημείο είναι οι διορισμοί μόνιμου προσωπικού. Για τη γενική εκπαίδευση ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και ενημερώθηκα από την υπουργό ότι υπάρχουν προβλήματα στη λειτουργία του ΑΣΕΠ. Είναι κρίσιμο να μην καθυστερούμε, το Σεπτέμβριο είναι αδιανόητο να μην βρίσκονται στη θέση τους οι νέοι εκπαιδευτικοί.

Η κυβέρνηση, δεν πρέπει (και) στον τομέα της εκπαίδευσης να μετατρέψει την πανδημία σε ευκαιρία για αθέτηση των υποσχέσεών της και για να επιρρίψει όλα τα βάρη της κρίσης στους εκπαιδευτικούς και στις οικογένειες.

Στο θέμα των φοιτητικών εστιών

Στο θέμα των φοιτητικών εστιών, σαφώς πρέπει να ακολουθηθεί η γνωμοδότηση του ΕΟΔΥ, να μείνουν οι φοιτητές εκεί. Δεν είναι πολλοί, η μεγάλη πλειοψηφία έχει φύγει, ένα μικρό ποσοστό έχει παραμείνει, κοντά στο 10% όπως πληροφορούμαι.

Ανάμεσά τους φοιτητές που δεν έχουν πού να πάνε, φοιτητές με Erasmus, παιδιά με άρρωστους γονείς και άλλες ειδικές κατηγορίες. Είναι λεπτό το ζήτημα, δεν θέλω να κάνω άλλο σχόλιο πέραν του να γίνει αυτό που εισηγείται ο ΕΟΔΥ.

Στις κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας

Η κρίση με τρόπο τραγικό μας βοήθησε να καταλάβουμε πόσο σημαντικό ήταν ότι τόσα χρόνια παλεύαμε για την αναβάθμιση του δημόσιου τομέα, κι ας μας χαρακτήριζαν παρωχημένους «κρατιστές» και ιδεοληπτικούς.

Οι κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας είναι σοβαρές.

Ακόμα και νεοφιλελεύθεροι που μια ζωή πλειοδοτούσαν για το πόσο «άχρηστο είναι το κράτος» και λοιδορούσαν κάθε υπαρκτή ή ανύπαρκτη αστοχία, τώρα βλέπουν τις αρετές του και φτάνουν να επικρίνουν -σαν να ξύπνησαν σήμερα- τον ιδιωτικό τομέα.

Μετά την κρίση η αναβάθμιση των υπηρεσιών του δημοσίου τομέα στην υγεία, στην εκπαίδευση, στη μέριμνα στους αδύνατους θα είναι η μεγαλύτερη πολιτική μας προτεραιότητα και με αυτή την οπτική πρέπει να μπολιαστεί το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.

Στην μεγάλη και πρόθυμη συμμετοχή των εκπαιδευτικών

Η εντύπωση που έχουμε για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων είναι η μεγάλη και πρόθυμη συμμετοχή τους.

Στα πανεπιστήμιά μας, επίσης, γίνεται εξαιρετική προσπάθεια. Οι εκπαιδευτικοί μας δείχνουν το ενδιαφέρον που πρέπει και αυτό είναι κάτι που τιμά τον κλάδο.

Θα είναι το θετικό κεκτημένο και αυτής της δοκιμασίας. Το ίδιο είχαν πράξει οι εκπαιδευτικοί στο απόγειο της οικονομικής κρίσης, το ίδιο όταν τη δεκαετία του ‘90 το σύστημα δέχθηκε τόσους μετανάστες από Αλβανία.

Με δυο λόγια οι εκπαιδευτικοί βάζουν πλάτη, γίνονται ξανά στυλοβάτες, κάνουν το καθήκον τους, παρά τις επιθέσεις που δέχονται, από τα γνωστά κέντρα παραπληροφόρησης και απαξίωσης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Ότι ισχύει για την υγεία, ισχύει και για την παιδεία.

Εμείς μένουμε σπίτι, εσείς (εννοώ την κυβέρνηση) σταματήστε να υπονομεύετε το κοινωνικό κράτος, ενισχύστε το ΕΣΥ, την Παιδεία και την κοινωνική προστασία.

Δηλώσεις του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» και την εκπομπή του Νίκου Ξυδάκη, μετά την τηλεφωνική επικοινωνία με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως . 
Εδώ το ηχητικό: https://soundcloud.com/user-899349255/1055-26-2020a-8

Δείτε σχετικά

Κεραμέως-Yπεύθυνοι Παιδείας κομμάτων: Ενημέρωση για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου λόγω κορονοϊού
Ζαχαράκη στο MEGA Mag για εξ αποστάσεως εκπαίδευση και πανελλαδικές | Video
Οδηγίες σύγχρονης εκπαίδευσης Δημοτικών: Ωράριο πρόσβασης-631.269 οι μαθητικοί λογαριασμοί στο ΠΣΔ
 Οδηγίες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Σύγχρονες και ασύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας
Εκπαίδευση από απόσταση: Ερωτήσεις και Απαντήσεις
 Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από ΚΕΣΥ-ΕΔΕΑΥ | Εγκύκλιος
Νέες οδηγίες ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση