Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Φυσική Αγωγή αρωγός καλής υγείας και επίδοσης στο σχολείο: Η ΠΕΝΑΦΑ αναμένει την υλοποίηση των εξαγγελιών του ΥΠΑΙΘΑ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Φυσική Αγωγή αρωγός καλής υγείας και επίδοσης στο σχολείο: Η ΠΕΝΑΦΑ αναμένει την υλοποίηση των εξαγγελιών του ΥΠΑΙΘΑ – Ανακοίνωση με παράθεση βιβλιογραφίας.

Φυσική Αγωγή αρωγός καλής υγείας

Τα οφέλη της σωματικής άσκησης όχι μόνο για τη σωματική, αλλά και την ψυχική υγεία κατά την παιδική ηλικία είναι ευρέως αναγνωρισμένα κατά την Πανελλήνια Ενωση Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής (ΠΕΝΑΦΑ), η οποία με ανακοίνωσή της αφού παραθέτει τη σχετική βιβλιογραφία επί του θέματος, αναφέρει ότι η ίδρυση των Αθλητικών Σχολείων και η προαναγγελθείσα αύξηση κατά μία ώρα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε όλες τις τάξεις είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο αναμένονται η ανακοίνωση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών που θα εξειδικεύουν την εφαρμογή της ωριαίας αύξησης στην πράξη και το το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα με τις λεπτομέρειες της χωροθέτησης των Σχολείων, των αθλημάτων που θα επιλεγούν, του προγράμματος σπουδών, των υποδομών μετακίνησης, στέγασης και φοίτησης, των κριτηρίων επιλογής των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών, για τη φοίτηση και τη διδασκαλία αντίστοιχα, στα Αθλητικά Σχολεία.

Ακολουθεί η Ανακοίνωση της ΠΕΝΑΦΑ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Ημερομηνία: 17/12/2023

Αρ. Πρωτοκόλλου: 18 – 17/12/2023

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΑΡΩΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΚΑΛΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Τα οφέλη της σωματικής άσκησης κατά την παιδική ηλικία είναι ευρέως αναγνωρισμένα και καλύπτουν πολλούς τομείς, όχι μόνο της σωματικής, αλλά και της ψυχικής υγείας. Η παιδική ηλικία και η εφηβεία είναι κρίσιμες περίοδοι για την απόκτηση υγιεινών τρόπων ζωής και το σχολικό περιβάλλον αποτελεί σημαντικό πεδίο για μια τέτοια εξέλιξη. Ωστόσο, υπάρχει μια παγκόσμια τάση για περικοπές στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

Συσωρευτικά στοιχεία καταδεικνύουν ότι μια σημαντική μείωση στα γενικά επίπεδα σωματικής δραστηριότητας εμφανίζεται στην πρώιμη εφηβεία και το εύρημα αυτό προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, καθότι είναι γνωστό ότι οι συνήθειες σωματικής δραστηριότητας που αναπτύχθηκαν κατά την παιδική ηλικία διατηρούνται κατά τη μετάβαση στην ενήλικη ζωή, με απώτερο σκοπό τη δια βίου άσκηση (CDC, 2010). Μελέτες που ασχολούνται με τη συσχέτιση μεταξύ της σωματικής δραστηριότητας και των ακαδημαϊκών επιδόσεων σε παιδιά και εφήβους, αποκαλύπτουν ότι η σωματική δραστηριότητα σχετίζεται θετικά με την ακαδημαϊκή επίδοση (Käll et al., 2014).

Η βιβλιογραφία υποδηλώνει περαιτέρω ότι ο επιπλέον χρόνος για τη σωματική δραστηριότητα στο σχολείο δεν είναι πιθανό να εμποδίσει την ακαδημαϊκή θεωρία της μάθησης, η οποία θεωρία προτείνει ότι η μέτρια έως έντονη σωματική δραστηριότητα διεγείρει τον εγκέφαλο με θετικό τρόπο, δεδομένου ότι διεγείρει άμεσες χημικές αλλαγές που αυξάνουν την προσοχή και ενισχύουν τη γνωστική απόδοση (Cotman et al., 2007).Τα επιστημονικά ευρήματα υποδηλώνουν ότι η σωματική δραστηριότητα και η φυσική κατάσταση μπορούν να επηρεάσουν θετικά σημαντικές περιοχές του εγκεφάλου που διεγείρουν τη γνωστική λειτουργία των παιδιών, τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα και θα μπορούσαν να αποτελέσουν κίνητρο για την ενίσχυση της σχολικής σωματικής δραστηριότητας (Mullender‐Wijnsma et al., 2015).

Η σωματική δραστηριότητα, μπορεί επίσης να βελτιώσει την ψυχική υγεία δεδομένου ότι σχετίζεται με δείκτες ψυχοκοινωνικής ευεξίας, όπως η σωματική αυτό-αντίληψη, αυτό- αποτελεσματικότητα και αυτοεκτίμηση στα παιδιά, ανακουφίζοντας από το στρες, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει τη σχολική επίδοση (Salmon et al., 2009). Επιπλέον η χαρά, η συναναστροφή και η συντροφικότητα που προκύπτουν μέσα από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής επηρεάζουν με τη σειρά τους και τη διάθεση και άνεση των μαθητών με τις σχολικές εργασίες. Η σωματική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλική διέγερση και μείωση της πλήξης, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη συγκέντρωση και προσοχή (Haerens et al., 2008).

Τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι η Φυσική Αγωγή και τα οργανωμένα αθλήματα σε καθορισμένα πλαίσια μειώνεται. Από ακαδημαϊκές μελέτες προκύπτει ότι η μείωση των ωρών του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία επηρεάζει αρνητικά τη μαθησιακή ικανότητα των παιδιών (Dollman et al., 2005). Είναι σημαντικό να αυξηθεί η σωματική δραστηριότητα των παιδιών, με απώτερο σκοπό την μείωση του ποσοστού των υπέρβαρων παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας, το οποίο τα τελευταία χρόνια αυξάνεται δραματικά (Wang, Lobstein, 2006).

Επιστημονικές μελέτες καθιστούν σαφές ότι η σωματική δραστηριότητα βοηθάει στην πρόληψη της αύξησης του Δείκτη Μάζας Σώματος και στη βελτίωση της συνολικής υγείας, καθώς επίσης και στη βελτίωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων (Ploughman, 2008). Το σχολικό περιβάλλον, είναι επομένως ένας από τους πιο σημαντικούς αρωγούς για τη δημιουργία υγιεινών συνηθειών ζωής και την πρόληψη της καλής υγείας μέσω της προώθησης της σωματικής δραστηριότητας. Για ορισμένα παιδιά το σχολείο μπορεί να είναι το μόνο μέρος όπου συμμετέχουν σε οποιοδήποτε είδος χαρούμενης σωματικής δραστηριότητας.

Ως εκ τούτου, το εκπαιδευτικό σύστημα και η Πολιτεία πρέπει να παρέχει ίσες ευκαιρίες και κίνητρα στους νέους για να είναι σωματικά δραστήριοι. Η σωματική δραστηριότητα και η ακαδημαϊκή επίδοση είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και αυτό έχει σαφείς επιπτώσεις στους υπεύθυνους πολιτικής χάραξης (Rasberry et al., 2011). Η Πολιτική Ηγεσία και τα σχολεία θα πρέπει να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στα προγράμματα Φυσικής Αγωγής και σωματικής άσκησης, όχι μόνο για τη βελτίωση της υγείας των μαθητών, αλλά και για την αύξηση των ακαδημαϊκών τους επιτευγμάτων.

Σύμφωνα με τις πρόσφατες εξαγγελίες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. η ίδρυση των Αθλητικών Σχολείων και η αύξηση κατά μία ώρα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε όλες τις τάξεις είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο αναμένουμε την ανακοίνωση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών που θα εξειδικεύουν την εφαρμογή της ωριαίας αύξησης στην πράξη.

Αντίστοιχα, αναμένουμε το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα και τις σχετικές ανακοινώσεις με τις λεπτομέρειες της χωροθέτησης των Σχολείων, των αθλημάτων που θα επιλεγούν, του προγράμματος σπουδών, των υποδομών μετακίνησης, στέγασης και φοίτησης, των κριτηρίων επιλογής των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών, για τη φοίτηση και τη διδασκαλία αντίστοιχα, στα Αθλητικά Σχολεία.

Επομένως χρειάζεται να γίνουν ακόμα πολλά και σε σύντομο χρονικό διάστημα από την Πολιτική Ηγεσία, για να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες στο επόμενο σχολικό έτος και να μη μείνουν έωλες εξαγγελίες σαν την είσοδο της Φυσικής Αγωγής στα Νηπιαγωγεία….

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Centers for Disease Control and Prevention (CDC). The Association Between School-Based Physical Activity, Including Physical Education, and Academic Performance. Atlanta, GA: US Department of Health and Human Services, CDC; 2010

Cotman CW, Berchtold NC, Christie LA. Exercise builds brain health: key roles of growth factor cascades and inflammation. Trends Neurosci. 2007;30(9):464-472

Dollman J, Norton K, Norton L. Evidence for secular trends in children’s physical activity behavior. Br J Sports Med. 2005;39(12):892-897.

Haerens L, Cerin E, Maes L, Cardon G, Deforche B, De Bourdeaudhuij I. Explaining the effect of a 1- year intervention promoting physical activity in middle schools: a mediation analysis. Public Health Nutr. 2008;11(5): 501-512.

Käll, L. B., Nilsson, M., & Lindén, T. (2014). The impact of a physical activity intervention program on academic achievement in a Swedish elementary school setting. Journal of school health, 84(8), 473-480. Mullender‐Wijnsma, M. J., Hartman, E., de Greeff, J. W., Bosker, R. J., Doolaard, S., & Visscher, C. (2015). Improving academic performance of school‐age children by physical activity in the classroom: 1‐ year program evaluation. Journal of school health, 85(6), 365-371.

Ploughman M. Exercise is brain food: the effects of physical activity on cognitive function. Dev Neurorehabil. 2008;11(3):236-240.

Rasberry CN, Lee SM, Robin L, et al. The association between school-based physical activity, including physical education, and academic performance: a systematic review of the literature. Prev Med. 2011;52(Suppl 1):S10-S20

Salmon J, Brown H, Hume C. Effects of strategies to promote children’s physical activity on potential mediators. Int J Obes (Lond). 2009;33(Suppl 1):S66-S73

Wang Y, Lobstein T. Worldwide trends in childhood overweight and obesity. Int J Pediatr Obes. 2006;1(1):11-25.

Με τιμή,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ * ΣΧΙΝΑΣ ΚΛΕΑΝΘΗΣ

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ * ΑΛΜΠΑΝΗ ΕΙΡΗΝΗ

Δείτε επίσης

Σχολικός αθλητισμός: Ιδρυση αθλητικών σχολείων-αύξηση 1 ώρας γυμναστικής-αναπτυξιακό πρόγραμμα 

Αποτελέσματα PISA 2022: Σύντομη παρουσίαση των κυριότερων αποτελεσμάτων από το ΙΕΠ 

Οδηγίες λειτουργίας θεσμών ενταξιακής εκπαίδευσης: ΕΔΥ-ΚΕΔΑΣΥ-ΕΔΕΑ-Τμήμ. Ενταξης-Παράλληλη Στήριξη 

Κατοικίες για εκπαιδευτικούς σε 13 νησιά του Αιγαίου προανήγγειλε ο Υπουργός Εθνικής Αμυνας Ν. Δένδιας

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply