Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Η συζήτηση για το 9ο Δημοτικό Αιγάλεω και 28ο Δημοτικό Περιστερίου στη Βουλή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Η συζήτηση για το 9ο Δημοτικό Αιγάλεω και 28ο Δημοτικό Περιστερίου στη Βουλή της Υφυπουργού ΠΑΙΘ κας Ζ. Μακρή με τους Βουλευτές Χαρά Καφαντάρη και Κρίτωνα Αρσένη.

Η συζήτηση για το 9ο Δημοτικό Αιγάλεω και 28ο Δημοτικό Περιστερίου

Συζητήθηκαν την Τετάρτη 1η Φεβρουαρίου 2023 οι Επίκαιρες Ερωτήσεις της Βουλευτή   Β2΄Δυτικού Τομέα Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ κας Χαράς Καφαντάρη με θέμα: “Ανάγκη άμεσης λύσης του στεγαστικού προβλήματος του 9ου Δημοτικού Αιγάλεω” και του Βουλευτή Β2’ Δυτικού Τομέα Αθηνών του ΜέΡΑ25 κου Κρίτωνα Αρσένη, με θέμα: “Κλείνουν το 28ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου”.

Τις Ερωτήσεις απάντησε η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Ζέττα Μακρή.

Αναλυτικά τι ειπώθηκε:

A. Η συζήτηση για το 9ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω

Κατά την πρωτολογία της η κα Καφαντάρη είπε:

Θα ξεκινήσω με το ότι η κοινοβουλευτική παρέμβαση που γίνεται σήμερα για το θέμα του 9ου και 14ου Δημοτικού Σχολείου στο Αιγάλεω είναι η πολλοστή -θα έλεγα- κοινοβουλευτικά. Σήμερα έχει τον χαρακτήρα επίκαιρης ερώτησης, διότι και αναφορές έχουν κατατεθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και αναφορές έγιναν και δύο φορές κατατέθηκαν τροπολογίες σχετικές που θα έδιναν, αν τις δεχόταν η Κυβέρνηση Μητσοτάκη και το Υπουργείο Παιδείας, μια λύση για την ομαλή λειτουργία της σχολικής κοινότητας στα εν λόγω σχολεία.

Σήμερα ερχόμαστε εδώ, λοιπόν, επειδή τίποτα δεν έχει γίνει, και καταθέτουμε αυτή την επίκαιρη ερώτηση.

Κυρία Υπουργέ, εκπροσωπείτε μια Κυβέρνηση, εκπροσωπείτε ένα Υπουργείο, το οποίο φαίνεται εκ των πραγμάτων και εκ των αποτελεσμάτων ότι δεν ενδιαφέρεται να λύσει ζητήματα της σχολικής κοινότητας γενικότερα, αλλά και ειδικότερα στην περιοχή του Αιγάλεω. Στέκεται το Υπουργείο και παρακολουθεί, βλέπουμε ευθύνες να μεταφέρονται από το Υπουργείο Παιδείας προς το Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά οι λύσεις μέχρι στιγμής δεν έχουν έρθει. Ενώ το Υπουργείο Παιδείας, που έχει την ευθύνη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της ομαλής εκπαιδευτικής διαδικασίας, να είναι μέρος της λύσης, δυστυχώς αναδεικνύεται ότι είναι μέρος του προβλήματος. Πρόκειται για ένα Υπουργείο, το οποίο φαίνεται εκ των αποτελεσμάτων ότι δεν φροντίζει τα παιδιά να λειτουργούν και να εκπαιδεύονται σε υγιή και ασφαλή σχολεία.

Η εκπαιδευτική κοινότητα του Αιγάλεω είναι ανάστατη εδώ και πάρα πολύ καιρό ακριβώς μετά την έξωση που έγινε στο 9ο Δημοτικό και την προσπάθεια και την απόφαση για συγχώνευση με το 14ο Δημοτικό. Μια δικαστική διαμάχη που έχει ιστορία μεταξύ του δήμου και των ιδιοκτητών του χώρου εξελίσσεται εις βάρος των παιδιών.

Ξέρω ότι θα πείτε πρώτα απ’ όλα ότι τα κτήρια, τα σχολεία, τα κτηριακά συγκροτήματα είναι υπόθεση των δήμων, άρα είναι υπόθεση του Υπουργείου Εσωτερικών. Πολλές ευθύνες υπάρχουν στον Δήμο και δεν θα τις αμφισβητήσουμε. Από την άλλη μεριά, όμως, υπάρχουν και ομόφωνες αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου σχετικά με τη λειτουργία του εν λόγω σχολείου, οι οποίες φυσικά δεν υλοποιήθηκαν -περί αναγκαστικής απαλλοτρίωσης μιλώ-, υπήρχε κωλυσιεργία και είμαστε στην κατάσταση που είμαστε σήμερα.

Δηλαδή, βλέπουμε τα παιδιά από τα Χριστούγεννα και μετά να μη μετέχουν της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εδώ υπάρχει σοβαρή ευθύνη του Υπουργείου, καθώς έχει την ευθύνη το Υπουργείο Παιδείας για τη μόρφωση των νέων ανθρώπων.

Από την άλλη μεριά βλέπουμε και επικοινωνιακές κινήσεις εδώ και δέκα μέρες, κυρία Υπουργέ, καθώς ο αρμόδιος Υφυπουργός Εσωτερικών μετά από μία παρέμβαση επικοινωνιακού χαρακτήρα υποψήφιας Βουλευτή στη δυτική Αθήνα θα δώσει λύση και θα φέρει μία τροπολογία για να λυθεί το συγκεκριμένο ζήτημα. Έχουν περάσει δέκα μέρες και αυτό το πράγμα δεν έχει έρθει. Όπως είπα και πριν, από τις 9 Γενάρη τα παιδιά είναι εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Πώς εγγυάται το Υπουργείο Παιδείας αυτήν την ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία; Οι γονείς είναι ανάστατοι, όπως και οι εκπαιδευτικοί. Τα παιδιά είναι στον δρόμο. Οι ευθύνες μετακινούνται από το ένα Υπουργείο στο άλλο. Ποια, όμως, είναι η πρωτοβουλία που οφείλει να πάρει το Υπουργείο το οποίο εκπροσωπείτε, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων; Σημειώνουμε ότι περίπου διακόσια παιδιά –για την ακρίβεια, εκατόν ενενήντα πέντε ή εκατόν ενενήντα οκτώ- θα συστεγαστούν από το 9ο στο 14ο Δημοτικό. Θα είναι γύρω στα διακόσια παιδιά. Μάλιστα, εδώ δημιουργούνται σοβαρά ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας. Μιλάμε για κατάργηση χώρων δραστηριότητας. Μιλάμε για πολύ μικρό προαύλιο. Μιλάμε για κλιμακοστάσια, κλπ.

Ποια ευθύνη, λοιπόν, αναλαμβάνετε αυτή τη στιγμή για την επίλυση του θέματος άμεσα;

Η Υφυπουργός κα Μακρή απάντησε ως εξής:

Το Υπουργείο μας αναλαμβάνει όλη την ευθύνη που του αναλογεί. Θα σας εξηγήσω, λοιπόν, ποια είναι η ευθύνη του Υπουργείου και ποια είναι η αρμοδιότητά του.

Ο ρόλος του ΥΠΑΙΘ όχι μόνο στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά γενικώς, είναι επιτελικός. Οτιδήποτε αφορά στην ανέγερση νέων κτηριακών υποδομών, στην προσθήκη, στη μίσθωση, στη συστέγαση με άλλη σχολική μονάδα, στην αποδοχή παραχώρησης με σκοπό τη στέγαση, στη μεταστέγαση σε άλλη σχολική δομή, πρέπει να εκκινήσει με την απόφαση, με την πρωτοβουλία, με τα σχετικά αιτήματα του οικείου δήμου.

Τι λέει, λοιπόν, ο νόμος; Ο οικείος δήμος υποβάλλει αίτημα στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου μας –αυτή, κυρία Καφαντάρη, είναι η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών- και αυτή, αφού και μόνον εάν ζητήσει ο οικείος δήμος, εκπονεί κτηριολογικό πρόγραμμα. Για να γίνει αυτό το αίτημα, να είναι πλήρες και να το μελετήσει η Διεύθυνση αυτή, πρέπει να συνοδεύεται από διατύπωση γνώμης της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας.

Εν προκειμένω για τη συστέγαση του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω με το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω πρέπει να υπάρχει έγγραφο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας που να έχει για τις δύο σχολικές μονάδες στοιχεία όπως το ΦΕΚ της ίδρυσης, τη λειτουργικότητα και τη δυναμικότητα, τον αριθμό των τμημάτων των μαθητών ανά τμήμα και των εκπαιδευτικών, την πιθανή λειτουργία Τμήματος Ένταξης ή Τμήματος ΖΕΠ –δηλαδή, Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας- και οποιοδήποτε επιπλέον στοιχείο κριθεί απαραίτητο να αναφερθεί.

Πρέπει, επίσης, να υπάρχουν και κατόψεις –η τεχνική ορολογία είναι «διαστασιολογημένες κατόψεις»- του κτηρίου στο οποίο στεγάζεται το 14ο Δημοτικό Σχολείο, αναφορά στην παρούσα χρήση των χώρων και εκείνο στο οποίο προγραμματίζεται η συστέγασή του με το Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω.

Εάν και εφ’ όσον –και μόνον εάν και εφ’ όσον- υποβληθούν όλα αυτά που σας ανέφερα λεπτομερώς και κουραστικά, τότε το ΥΠΑΙΘ κάνει ενδεικτικό κτηριολογικό πρόγραμμα, προσδιορίζει το είδος, τον αριθμό, το μέγεθος των χώρων που χρειάζονται σε κάθε περίπτωση. Αφού γίνει όλο αυτό, τότε ο δήμος –εν προκειμένω ο Δήμος Αιγάλεω- συστήνει την Επιτροπή Καταλληλότητας και κρίνει τους προσφερόμενους χώρους.

Μέχρι στιγμής, κυρία Καφαντάρη, παρά τη φασαρία που έγινε, παρά τις διαμαρτυρίες που γίνονται, παρά τις δημόσιες δηλώσεις όλων που εμπλέκονται και ενδιαφέρονται για την υπόθεση, ο Δήμος Αιγάλεω στο Υπουργείο μας δεν έχει υποβάλει κανένα αίτημα κτηριολογικού προγράμματος. Ξέρετε τι έχει υποβάλει μόνο; Έχει υποβάλει ένα έγγραφο χωρίς αριθμό πρωτοκόλλου, χωρίς υπογραφή. Το θέμα του είναι «Έλεγχος τήρησης προδιαγραφών ασφάλειας και καταλληλότητας υποδομών του 14ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω και την περίπτωση μεταστέγασης του 9ου Δημοτικού Σχολείου σε αυτό». Αυτό πήρε αριθμό πρωτοκόλλου 25.1.2023 –για να καταλάβετε και πότε υποβλήθηκε- απαντήθηκε στις 30.1.2023 από το Υπουργείο μας και καθίσταται σαφές με την απαντητική επιστολή μας, για να μην κουράσω με λεπτομέρειες, ότι δεν τίθεται θέμα αρμοδιότητας του ΥΠΑΙΘ γι’ αυτό το οποίο ζητεί ο Δήμος Αιγάλεω.

Όπως είπα λοιπόν –θα το επαναλάβω, γιατί είμαι σίγουρη ότι επειδή έχει ενδιαφέρον το θέμα αυτό, το ακούνε πολλοί- ο δήμος είναι υποχρεωμένος γι’ αυτά που σας ανέφερα. Δεν γίνεται τίποτα χωρίς την υποβολή σχετικού αιτήματος με τα απαραίτητα έγγραφα και στοιχεία τα οποία σας ανέφερα. Αυτό είναι γνωστό στον δήμο, γιατί ήδη από το 2009 υπάρχει σχετική αλληλογραφία του Υπουργείου μας με τους δήμους που τους εξηγεί τι πρέπει να γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις.

Θα σας πω ότι σε μια επικοινωνία που είχαμε διά του κ. Πέτσα, παρουσία τηλεφωνική και του Δημάρχου Αιγάλεω, εξήγησα, δεσμεύτηκα και το επαναλαμβάνω ενώπιόν σας εδώ στο Κοινοβούλιο ότι εάν και εφ’ όσον ή όταν ο δήμος στείλει τα έγγραφα που απαιτούνται, όπως λεπτομερώς σας ανέφερα, αμέσως –είναι προσωπική μου δέσμευση αυτή- θα εξεταστεί από το Υπουργείο μας ώστε οι διαδικασίες μετά σε ό,τι αφορά τον δήμο να εκκινήσουν.

Θα σας πω όμως και κάτι που θα σας το πω ως παράπονο, κυρία Καφαντάρη, γιατί σε άλλα fora έχουμε συνεργαστεί. Σας ενδιαφέρει αυτό και δικαίως. Και καλά κάνετε και κάνετε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Ξέρετε πότε επιδιώξατε συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Την επιδιώξατε όταν η Υπουργός και ο Γενικός Γραμματέας ήταν σε υπηρεσιακό ταξίδι στη Θράκη και όταν εγώ απαντούσα σε κοινοβουλευτικό έλεγχο στον κ. Φίλη. Δεν ειδοποιήσατε κανέναν. Εισβάλατε στο Υπουργείο, διαμαρτυρηθήκατε σε κάμερες λέγοντας «Μας αγνοούν, δεν μας βλέπουν, δεν ενδιαφέρονται». Ποτέ –μα, ποτέ- δεν ήρθατε να ζητήσετε ενημέρωση, να καθίσουμε από κοινού να συζητήσουμε, γιατί είναι όντως θέμα παιδείας.

Εγώ αυτές τις γενικότητες περί δημόσιας παιδείας, έλλειψης ενδιαφέροντος της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, κλπ, που καταρρίπτονται από αριθμούς και από τη μέχρι τώρα πολιτική μας συμπεριφορά, τα θεωρώ και ανάξια πλέον απάντησης εδώ πέρα. Μόνο αν σας ενδιέφερε ειλικρινά, θα ερχόσασταν, θα διαπιστώνατε τις αδυναμίες που και εσείς τις είπατε στην πρωτολογία σας με δικαιοσύνη ότι υπάρχουν στον Δήμο του Αιγάλεω και θα πιέζατε προς εκείνη την κατεύθυνση. Δεν θα εμπλέκατε το Υπουργείο αδίκως ή τον κ. Πέτσα που δεν είναι εδώ να σας απαντήσει, ενώ έχει απαντήσει σε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Λέτε γενικότητες που δεν ισχύουν, παραπλανώντας αυτούς που μας ακούν.

Κατά τη δευτερολογία της η κα Καφαντάρη είπε:

Πρώτα από όλα, όπως ξεκίνησα την πρωτολογία μου, κυρία Μακρή, είπα ότι εκπροσωπείτε ένα Υπουργείο και μία Κυβέρνηση. Όπως είπα στην πρωτολογία μου, οι μεταθέσεις ευθυνών του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εσωτερικών είναι ένα μπαλάκι το οποίο διαιωνίζεται. Τρίτον, επειδή μας λέτε ότι δεν ρωτήσαμε, «δεν», «δεν», «δεν», σας λέω ότι έχουμε κάνει πολλές κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις σχετικές και αυτά τα οποία είπατε σήμερα για μια διαδικασία που γνωρίζουμε, φυσικά έχουν λεχθεί και έχουν απαντηθεί από το Υπουργείο, αλλά λύση δεν έχει δοθεί.

Η κατάσταση σήμερα είναι τα παιδιά να είναι στον δρόμο. Ανάστατη είναι η εκπαιδευτική κοινότητα, όπως και οι γονείς, οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί στο Αιγάλεω. Βέβαια, το Αιγάλεω, όπως γνωρίζετε, έχει και πολλά άλλα ζητήματα σχετικά με τα σεισμόπληκτα σχολεία, που πάλι θα μας πείτε ότι είναι θέμα του δήμου και κατ’ επέκταση του Υπουργείου Εσωτερικών, αλλά το πρόβλημα από το 2019 παραμένει, Είναι συγκεκριμένα τα σχολεία, δηλαδή το 7ο, το 17ο, το Ειδικό Δημοτικό, νηπιαγωγεία, η ανασύσταση του 1ου Γυμνασίου.

Όμως, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να ενδιαφέρεται για τους μαθητές, για τη μόρφωση και για την εκπαιδευτική διαδικασία. Υπάρχουν διαδικασίες, αν υπήρχε η πολιτική βούληση από την πλευρά του Υπουργείου, με τις οποίες θα μπορούσατε να παρέμβετε και να πιέσετε, γιατί είστε μέλη μιας Κυβέρνησης συγκεκριμένα.

Μας είπατε για κάποιες διαδικασίες. Χθες –δεν ξέρω αν ισχύει- ο δικός σας δήμαρχος –γιατί είναι Νέα Δημοκρατία ο Δήμαρχος Αιγάλεω και πρέπει να το πούμε αυτό- σε συνάντηση που έγινε στην Επιτροπή Παιδείας στον Δήμο είπε ότι του ζητήσατε να συσταθεί η Επιτροπή Καταλληλότητας και όλα αυτά και ότι πήγε ένα έγγραφο. Δεν ξέρω αν ισχύει αυτό. Νομίζω ότι κάτι τέτοιο είπατε.

Συγχρόνως, όμως, πρέπει να πω ότι χθες πήγε στον δήμο εξώδικο για άμεση έξωση του 9ου Δημοτικού –από τους ιδιοκτήτες είναι το εξώδικο- που σημαίνει «Αδειάστε τον χώρο, πάρτε τα θρανία, πάρτε τα πράγματα από μέσα. Έχει τελεσιδικήσει το θέμα». Άρα, λοιπόν, πρέπει όλα αυτά που μας λέτε να έχουν ήδη γίνει.

Όμως, εδώ βλέπουμε ότι υπάρχει μια απροθυμία από την πλευρά του Υπουργείου να παρέμβει, διότι έχει ευθύνη για την εκπαιδευτική διαδικασία, κυρία Μακρή. Για τα παιδιά μας έχετε συγκεκριμένη ευθύνη.

Να μην πω βέβαια ότι το Σαββατοκύριακο πήγε και ο Συνήγορος του Πολίτη και θα βγάλει ένα πόρισμα που είναι στην κατεύθυνση ότι δεν πρέπει να γίνει η εν λόγω μεταστέγαση, διότι υπάρχει σοβαρό θέμα ασφάλειας και υγιεινής. Και βέβαια να υπενθυμίσω και να κλείσω με τους στίχους του Παλαμά, «απλόχωρα, μεγάλα, γέρα σχολεία χτίστε». Αυτό πρέπει να γίνει και η ευθύνη του Υπουργείου σε αυτό είναι πάρα πολύ σημαντική.

Αν η Κυβέρνηση, αν το Υπουργείο Παιδείας που έχουμε την εν λόγω ερώτηση δεν είναι ικανό να λύσει τα προβλήματα της νέας γενιάς, της εκπαίδευσης, της καθημερινότητας των πολιτών, λοιπόν καλύτερα θα ήταν αυτή η Κυβέρνηση που ή δεν μπορεί ή είναι αδύναμη ή δεν έχει την πολιτική βούληση γρήγορα να παραιτηθεί και να φύγει. Τα παιδιά είναι στον δρόμο. Ένας μήνας πέρασε και δεν κάνουν μαθήματα.

Η Κυβέρνηση και το ένα Υπουργείο ρίχνει το μπαλάκι στο άλλο και τις ευθύνες και τα παιδιά είναι στο δρόμο και δεν μπορούν να μορφωθούν. Αυτή είναι η Κυβέρνηση την οποία εκπροσωπείτε. Δεν αναφέρομαι προσωπικά ποτέ, πολιτικά τοποθετούμαι.

Η κα Μακρή στη δευτερολογία της απάντησε ως εξής:

Σας επαναλαμβάνω, λοιπόν, γιατί προφανώς δεν ακούσατε την πρωτολογία και είναι κάτι που με στενοχωρεί, ειδικά από εσάς. Δεν έχει αρμοδιότητα. Δεν είναι ότι δεν έχει ενδιαφέρον, δεν έχει ευαισθησία, δεν θέλει να λυθεί το θέμα το Υπουργείο μας ή το Υπουργείο Εσωτερικών στο βαθμό της ευθύνης του. Δεν έχει αρμοδιότητα το δικό μας Υπουργείο να κάνει τίποτε εάν δεν εκκινήσουν οι διαδικασίες από τον Δήμο Αιγάλεω. Ένα ο Δήμαρχος άργησε, δεν έκανε καλά τη δουλειά του, θα την κάνει καθυστερημένα, πίστεψε ότι ορισμένα πράγματα θα λυθούν διαφορετικά, δεν ξέρω. Δεν μπορώ να τον κατηγορήσω, διότι δεν έχω στοιχεία.

Σε κάθε περίπτωση σε εμάς μέχρι τώρα που μιλάμε τα έγγραφα που απαιτούνται, ο πλήρης φάκελος που απαιτείται με τα στοιχεία -γιατί τα στοιχεία δεν πρέπει να είναι συνοπτικά, πρέπει να είναι συγκεκριμένα, αναφέρονται αναλυτικά και είναι σε γνώση όσων εμπλέκονται με τη διαδικασία ή αν δεν είναι σε γνώση ρωτούν και μαθαίνουν- δεν έχουν έρθει. Μόνοι μας δεν δικαιούμαστε να κάνουμε τίποτε.

Εμείς στο δικό μας Υπουργείο, αλλά και σε όλα τα Υπουργεία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, λειτουργούμε σύμφωνα με το νόμο και με θρησκευτική ευλάβεια εμείς, μιας που είμαστε και θρησκευμάτων.

Πιέστε, λοιπόν, τον Δήμαρχο, γιατί είναι σημαντικό το θέμα και λέτε τα παιδιά είναι στο δρόμο και έχει έρθει η έξωση. Μην τους κοροϊδεύετε, λέγοντάς τους ότι μπορεί να γίνουν ρυθμίσεις που στερούν αντισυνταγματικά το δικαίωμα της ιδιοκτησίας από τους ιδιοκτήτες. Εξηγήστε ποιος φταίει, τι πρέπει να κάνει και έστω και στο και δέκα -γιατί ούτε καν και πέντε δεν είναι- κάντε τη σωστή διαδικασία.

Επαναλαμβάνω: Εδώ είμαστε εμείς. Προσωπικά χέρι-χέρι θα τα πάω για να γίνουν ταχύτατα. Όχι ότι δεν γίνονται γρήγορα, αλλά σε αυτή την περίπτωση λόγω ευαισθησίας να γίνουν ακόμη πιο γρήγορα. Αποδώστε ευθύνες εκεί που χρειάζεται. Μην έρχεστε εδώ και βγάζετε λογύδρια, τα οποία έχει ετοιμάσει από το σπίτι με γενικότητες, οι οποίες μπορεί στην τηλεόραση να είναι καλές στο Κοινοβούλιο, όμως, είναι μάλλον γραφικές.

Β. Η συζήτηση για για το 28ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου

Ο κος Αρσένης κατά την πρωτολογία του είπε:

Κυρία Υπουργέ, συνεχίζοντας λίγο την προηγούμενη συζήτηση, θα ήθελα -είναι ένα θέμα που έχουμε συζητήσει πολλές φορές για το 9ο- να μας μεταφέρατε την εικόνα σας από το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών για θέματα των δήμων, για το αν θα κατατεθεί αυτή η τροπολογία άμεσα, γιατί οι γονείς περιμένουν αυτή την απάντηση.

Έχω καταθέσει νέα επίκαιρη, η οποία θα συζητηθεί τη Δευτέρα, αλλά ελπίζω να μην χρειαστεί να συζητηθεί. Ελπίζω να έχουμε κάποιο νεότερο αύριο, μεθαύριο  και η Κυβέρνηση να υλοποιήσει τη δέσμευσή της για την κατάθεση της τροπολογίας για την επίταξη του σχολείου. Φαντάζομαι θα είστε ενήμεροι. Θα ήθελα λίγο να μας πείτε τι να περιμένουν οι γονείς. Θα είναι συνεπής η Κυβέρνησης σε αυτή τη δέσμευση;

Πάμε σε ένα άλλο σχολείο στην ίδια περιοχή, στο Περιστέρι, δίπλα στο 28ο Δημοτικό Σχολείο, για το οποίο εδώ και πάρα πολλά χρόνια, από το 2008, υπάρχει οικόπεδο για να χτιστεί, να γίνει το δημόσιο σχολείο, γιατί και αυτό είναι ένα κτήριο όπου υπάρχουν διαφιλονικίες μεταξύ ιδιωτών και δημοσίου. Έχουμε τόσα χρόνια να μην κάνει η πολιτεία αυτά που πρέπει.

Και όχι μόνο αυτό. Υπάρχει μια συστηματική απαξίωση του σχολείου και ένας εκφοβισμός των γονέων. Αυτός ο εκφοβισμός είναι ότι το σχολείο κλείνει, ότι το σχολείο δεν θα υπάρχει. Εδώ και πέντε χρόνια ο αριθμός των μαθητών του σχολείου μειώθηκε κατά 50%. Μειώθηκε όχι γιατί έχουμε αποπληθυσμό στην περιοχή, όχι γιατί η γειτονιά σταμάτησε να κάνει παιδιά. Μειώθηκε, επειδή ο κόσμος φοβάται. Φοβάται ότι θα κλείσει αυτό το σχολείο και προτιμάει να γράψει το παιδί του σε άλλα σχολεία, που θα είναι βέβαιο ότι τα παιδιά θα ξεκινήσουν και θα τελειώσουν στο ίδιο στο σχολείο.

Δεν έγινε, προφανώς, ολοήμερο. Δεν έγινε οτιδήποτε άλλο που θα έκανε αυτό το σχολείο θελκτικό. Απλώς, υπάρχει ένας επικίνδυνος φόβος κλεισίματος.

Και έρχεται -γιατί είναι καθαρά αρμοδιότητα δική σας- η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να υλοποιήσει αυτό τον φόβο, συγχωνεύοντας στο 28ο με το 20ο. Έχουμε, δηλαδή, την ίδια κατάσταση πάλι, σε ένα σχολικό κτήριο να μπει ένας αριθμός παιδιών, το οποίο σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν αίθουσες μουσικής, δεν θα υπάρχουν αίθουσες εργαστηρίων. Πάλι γυρνάμε στη δεκαετία του ’60, του ‘70. Σχολείο θα είναι, με βάση την απόφαση του Υπουργείου, αίθουσες κουτάκια για τους μαθητές, χωρίς ηχομόνωση, με γυψοσανίδες πολλές φορές, που ό,τι γίνεται στη μία αίθουσα ακούγεται στην άλλη, χωρίς να υπάρχουν οι υπόλοιπες υποδομές για πολλαπλές εκδηλώσεις, για μουσική, για οτιδήποτε άλλο προβλέπει το σύγχρονο σχολείο.

Οι γονείς δεν δέχονται αυτή την απόφαση. Ούτε ο ίδιος ο δήμος δεν στηρίζει αυτή την απόφαση. Ο δήμος λέει ότι θέλει να συνεχίσει να λειτουργεί το 28ο και το 20ο ξέχωρα.

Εσείς έρχεστε και παίρνετε αυτή την απόφαση σε πιο πλαίσιο; Δεν γνωρίζετε τη συστηματική απαξίωση αυτού του σχολείου; Θα μας πείτε εδώ ότι μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών. Δεν έγινε τεχνηέντως από τη μείωση; Είναι αποπληθυσμός της γειτονιάς ή εκφοβισμός των γονέων. Μια συστηματική απαξίωση για συγχώνευση και τελικά, υποβάθμιση της παιδείας στην ήδη πολύπαθη Δυτική Αθήνα, που δεν έχει μόνο το 9ο, όλα τα σεισμόπληκτα του Αιγάλεω. Έχει τον ΧΥΤΑ Φυλής, τη μεταφερόμενη ρύπανση από το Θριάσιο και τεράστια ανεργία και φτώχεια. Μια Δυτική Αθήνα που ξεκίνησε σαν τόπος φιλοξενίας ανθρώπων που δεν είχαν πουθενά αλλού στέγη. Έχτισαν στο Περιστέρι τα σπίτια τους πάνω σε λιγνιτωρυχεία και γι’ αυτό με τον σεισμό καμιά φορά έχουμε μεγάλα ζητήματα.

Τώρα τους ξαναγυρνάτε πίσω. Κατάφεραν οι άνθρωποι να φτάσουν σε ένα επίπεδο ευημερίας και τους ξαναγυρνάτε πίσω. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Η κα Μακρή απάντησε ως εξής:

Πριν απαντήσω στην ερώτηση του συναδέλφου, να του πω ότι το Υπουργείο Εσωτερικών επεξεργάζεται, όπως έχει δεσμευτεί δημόσια -ειπώθηκε και πριν τη συζήτηση από τον κ. Πέτσα, υπάρχει δέσμευση-, για να κατατεθεί τροπολογία, η οποία θα προσπαθήσει να λύσει το πρόβλημα αυτό. Πιστεύω ότι εφόσον το έχει αναλάβει το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών, το θέμα θα λυθεί.

Τώρα στη δική σας ερώτηση, κύριε συνάδελφε, λέτε ότι το Υπουργείο, μετά από εισήγηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας καταργεί το 28ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου και το συγχωνεύει με το 20ο Δημοτικό Σχολείο για το σχολικό έτος 2023-2024. Δυσκολεύομαι να κατανοήσω τη βεβαιότητα την οποία έχετε, γιατί ουσιαστικά δέχεστε ότι αυτό είναι τετελεσμένο γεγονός τι στιγμή που, τώρα που μιλούμε, το Υπουργείο επεξεργάζεται τα αιτήματα τα οποία έχουν έρθει. Δεν έχει λάβει καμία απολύτως απόφαση.

Θα σας πω πάρα πολύ σύντομα, λοιπόν, ποιο είναι το θεσμικό πλαίσιο, όταν υπάρχουν σχολικές μεταβολές και το σημείο που βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή, που σας το εξήγησα ήδη, ότι δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση. Αυτή η βεβαιότητα, δηλαδή, της κατάργησης δεν προκύπτει από πουθενά.

Οι σχολικές μεταβολές περιλαμβάνουν ιδρύσεις, προαγωγές, υποβιβασμούς, συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων. Κάθε χρόνο εκδίδεται εγκύκλιος του Υπουργείου μας, σύμφωνα με την οποία ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα σε ορισμένη προθεσμία εισηγείται ποιες σχολικές μεταβολές πρέπει να γίνουν στην περιοχή της αρμοδιότητάς του. Εν συνεχεία, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης και οι αρμόδιοι δήμοι γνωμοδοτούν ως προς τις σχολικές μεταβολές που περιλαμβάνονται στην εισήγηση του Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί και πρέπει να το προσέξετε, παρακαλώ, ότι όσες σχολικές μεταβολές αποφασιστούν, κατόπιν επεξεργασίας των εισηγήσεων που μόλις σας ανέφερα, θα περιλαμβάνονται σε κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων και ισχύουν από το επόμενο σχολικό έτος.

Κλήθηκαν, λοιπόν, οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, καταχώρισαν τις προτάσεις τους μέχρι τις 15-10-2022 για τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων, μέχρι τις 22-11-2022 για τις υπόλοιπες μεταβολές και συμπλήρωσαν τις σχετικές φόρμες που υπέβαλαν στο πληροφοριακό σύστημα myschool. Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας υπέβαλαν θετική ή αρνητική εισήγηση σε αντίστοιχες φόρμες, οι οποίες υπάρχουν μέχρι 29 Νοεμβρίου ή 9 Δεκεμβρίου αντίστοιχα, αφού προφανώς μελέτησαν και επεξεργάστηκαν τις προτάσεις των Διευθύνσεων της περιοχής τους.

Να σημειώσω εδώ ότι η εγκύκλιος αυτή που σας ανέφερα αναφέρει τις ευθύνες, το χρονοδιάγραμμα και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να υποβάλλονται οι σχετικές αιτήσεις και εισηγήσεις. Υπογραμμίζει την ιδιαίτερη προσοχή που απαιτείται να δοθεί στην τεκμηρίωση της πρότασης τόσο της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης όσο και της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Πρέπει, δηλαδή, βάσει της εγκυκλίου που έχει εκδώσει το Υπουργείο μας να αναφέρονται αναλυτικά και όχι συνοπτικά οι ιδιαίτεροι λόγοι που στοιχειοθετούν την πρόταση και την ανάγκη για τη συγκεκριμένη μεταβολή.

Όλα αυτά τα στοιχεία έχουν παραληφθεί από το Υπουργείο. Είναι στο στάδιο της επεξεργασίας. Καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί μέχρι στιγμής.

Θέλω να σας πω στη δευτερολογία μου, ειδικότερα και αν υπάρχει χρόνος και διάθεση, τα κριτήρια τα οποία πρέπει να συνοδεύουν τα έγγραφα που υποβάλλονται στο Υπουργείο.

Ο κος Αρσένης στην δευτερολογία τοποθετήθηκε ως εξής:

Κυρία Υπουργέ, καταλαβαίνω ότι αναφέρετε ότι δεν είναι καθόλου σίγουρη η συγχώνευση και χαίρομαι πολύ για αυτό. Χαίρομαι, δηλαδή, που το Υπουργείο δεν έρχεται να υπερασπιστεί τη συγχώνευση εδώ και είναι πολύ σημαντικό.

Έχω παραστεί σε προγραμματισμένη κινητοποίηση και συνάντηση με τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας της περιοχής. Έλειπε ο ίδιος, παρόλο που είχε ανακοινωθεί η κινητοποίηση. Συναντήσαμε τον αναπληρωτή του εν είδει. Όμως, δεν μας δόθηκαν απαντήσεις για την ουσιαστική τεκμηρίωση αυτού του αιτήματος, της εισήγησης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας. Και επειδή αναφέρετε ότι πρέπει να είναι αναλυτική τεκμηρίωση και όχι συνεπτυγμένη, θα ήθελα να μας πείτε αν είναι αναλυτική η τεκμηρίωση στη συγκεκριμένη περίπτωση, από τη στιγμή που έχετε το έγγραφο, γιατί εγώ πάλι σας μεταφέρω την προσωπική μου εμπειρία. Ήμουν εκεί πέρα, ήταν γονείς, ήταν εκπαιδευτικοί. Δεν υπήρχαν απαντήσεις από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Γ΄ Αθηνών.

Οπότε αναρωτιέμαι: Ποια είναι αυτή η τεκμηρίωση, για να καταλάβουμε κιόλας προς τα πού κινείται το Υπουργείο. Διότι μια υπηρεσία του Υπουργείου ζητάει συγχώνευση. Μας λέει ότι θα πρέπει να συμφωνήσει ο δήμος, οπότε εφόσον δεν υπάρχει σύμφωνη γνώμη του δήμου, δεσμεύεστε να μην υπάρξει η συστέγαση και η συγχώνευση;

Αυτά τα δύο ερωτήματα νομίζω ότι είναι πάρα πολύ κρίσιμα για τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τα παιδιά δύο σχολείων και του 28ου και του 20ού.

Η κα Μακρή ολοκlήρωσε τη συζήτηση ως εξής:

Εκείνο για το οποίο δεσμεύομαι, κύριε συνάδελφε, με απόλυτη ειλικρίνεια ενώπιόν σας είναι ότι, αν δεν τηρούνται οι αναλυτικές και συγκεκριμένες προδιαγραφές που τίθενται από την εγκύκλιο και τον νόμο, προφανώς και δεν θα υπάρχει καμία μεταβολή. Αυτό είναι απόλυτη δέσμευση όχι μόνο για τη δική σας περίπτωση, αλλά γενικά για τις ενέργειες του Υπουργείου μας.

Θα επαναλάβω, λοιπόν, γιατί έχει τη σημασία και για την ενημέρωση δι’ υμών, εκείνων που ενδιαφέρονται, τι χρειάζεται για να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις, τις οποίες σε αυτή τη φάση επεξεργάζονται οι Διευθύνσεις του Υπουργείου μας. Δεν έχει καν έρθει η εισήγηση σε εμάς.

Λέω, λοιπόν, ότι πρέπει να αποσταλεί έγγραφο στους δήμους για τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν καταχωριστεί στο πληροφοριακό σύστημα myschool για κάθε είδους σχολική μεταβολή -απαραίτητη προϋπόθεση- απαιτείται η γνωμοδότηση των δημοτικών συμβουλίων επ’ αυτών και στη γνωμοδότηση πρέπει να προσδιορίζεται ρητά το ζήτημα της στέγασης, δηλαδή πού ακριβώς θα στεγαστούν τα σχολεία.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, διαβιβάστηκαν από τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο ΥΠΑΙΘ, μετά στις οικείες περιφερειακές διευθύνσεις μέχρι τις 7-12-2022 για κάθε προτεινόμενη από τους ίδιους σχολική μεταβολή -επαναλαμβάνω, προτεινόμενη, όχι αποφασισμένη- τα ακόλουθα: Γνωμοδότηση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης λειτουργικών εξόδων, δέσμευσης οικονομικών πιστώσεων και ανάληψης δαπάνης για το κόστος μεταφοράς των μαθητών, αν πρόκειται για προτεινόμενες ιδρύσεις, προαγωγές ή προσθήκες των νέων ειδικοτήτων ή βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης για το κόστος μεταφοράς των μαθητών, αν πρόκειται για συγχωνεύσεις ή καταργήσεις.

Σε αυτές τις τεκμηριωμένες και επιβεβλημένες ενέργειες των Διευθυντών της Εκπαίδευσης προστίθενται και οι ανάλογες εισηγήσεις των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Επίσης, για να υπάρχουν σχολικές μεταβολές, λαμβάνεται υπ’ όψιν ο αριθμός των μαθητών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Και εδώ παρενθετικά, σας προλαβαίνω, λέγοντας ότι σε μια Κυβέρνηση που έκανε διορισμούς, τους πρώτους στην ειδική αγωγή και πρώτους μετά από δεκαετίες στη γενική αγωγή, εικοσιπέντε χιλιάδες τον αριθμό, δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι γίνονται μεταβολές για να υπάρχει οικονομία ανθρώπινου δυναμικού. Λαμβάνεται υπ’ όψιν, επίσης, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές και οι κτηριακές υποδομές. Ο στόχος είναι να λειτουργούν άρτιες μονάδες, που να είναι επαρκώς εξοπλισμένες και επαρκώς στελεχωμένες.

Η οργανικότητα, επίσης, προσδιορίζεται με την αναλογία δεκαπέντε μαθητών προς έναν δάσκαλο όσον αφορά στα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία και εικοσιπέντε μαθητών προς έναν δάσκαλο σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα σχολεία.

Καταλαβαίνετε, λοιπόν και εσείς ότι είναι μια διαδικασία πολυπαραγοντική, που, λόγω της ευαισθησίας του θέματος, έχει ανάγκη σοβαρής εξέτασης και σοβαρής λήψης απόφασης.

Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για την κατάργηση, όπως και κλείσιμο του σχολείου, όπως εσείς λέτε στο έγγραφο που έχετε καταθέσει στο Κοινοβούλιο.

Δείτε επίσης

Η συζήτηση για τα κενά στην Ειδική Αγωγή της Υφυπουργού Ζ. Μακρή και του Βουλευτή του ΜέΡΑ25 Κ. Αρσένη 

Διδακτική επάρκεια στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Κοινή Δήλωση του Νίκου Φίλη και του Πάνου Σκουρλέτη του ΣΥΡΙΖΑ

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση