Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Η τοποθέτηση της ΟΛΤΕΕ στη Βουλή για το νομοσχέδιο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπ/σης και Κατάρτισης»

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Η τοποθέτηση της ΟΛΤΕΕ στη Βουλή για το νομοσχέδιο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης».

Η τοποθέτηση της ΟΛΤΕΕ για το ν/σ Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Στις 15.01.2024 η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης  (ΟΛΤΕΕ) προσκλήθηκε και εκπρόσωποι της μίλησαν στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων (ΕΜΥ) της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης». Από την ΟΛΤΕΕ συμμετείχαν και κατέθεσαν παρατηρήσεις και προτάσεις, ο Γενικός Γραμματέας κος Ηλίας Τσιντώνης και το μέλος κος Νικόλαος Σεκεριάδης.

Τα κύρια σημεία της ομιλίας και του υπομνήματος που κατατέθηκε είναι τα παρακάτω:

Οι διαδικασίες του κατεπείγοντος ή επειγόντως, ιδιαίτερα για το χώρο της Παιδείας, η συζήτηση και ψήφιση νόμων σε περιόδους διακοπών δεν δικαιολογούνται. Πάντα τέτοιες διαδικασίες εγκυμονούν λάθη και κινδύνους. Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στην προσπάθεια για τη φαινομενική αναβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, χωρίς να προϋπάρχει η σχετική μελέτη σκοπιμότητας και να διευκρινιζεται ποιο αναπτυξιακό, κοινωνικό και οικονομικό μοντέλο της χώρας, προάγει η συγκεκριμένη αλλαγή;

Ακόμα αναφέρθηκε πως τα τελευταία 50 χρόνια δηλαδή από τη μεταπολίτευση και μετά, το υπουργείο Παιδείας έχει αλλάξει 11 φορές όνομα και έχουν θητεύσει σε αυτό 30 διαφορετικοί υπουργοί, πολλοί των οποίων είχαν τη φιλοδοξία να συνδέσουν το όνομα τους με μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Οι δε μεταρρυθμίσεις πρόχειρες και ευκαιριακές. Συνήθως πλανάται η εντύπωση ότι η εκάστοτε μεταρρύθμιση έρχεται να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά αλλοίμονο αν τα κονδύλια προκαλούν μεταρρυθμίσεις και όχι η αναγκαιότητα τους. Σε κάθε περίπτωση είναι να απορεί κανείς, πότε ένας υπουργός Παιδείας ενημερώνεται για το έργο του προκατόχου του, πότε αξιολογεί το υπάρχον σύστημα, πότε σχεδιάζει τη βελτιστοποίηση του, πότε υλοποιεί την απαιτούμενη μεταρρύθμιση.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα Πρότυπο ΕΠΑΛ στα οποία ακόμη δεν έχει αξιολογηθεί το πλαίσιο λειτουργίας τους.

Σε λίγες ημέρες ψηφίζεται ένα ακόμη νομοσχέδιο του παιδείας και επιχειρείται μια ακόμη μεταρρύθμιση, που πρόκειται να αναστατώσει για ακόμη μια φορά τον εκπαιδευτικό κόσμο. Ήδη χαρακτηρίζεται από έλλειψη σεβασμού προς αυτόν, αφού για ακόμη μια φορά γίνεται τη περίοδο των Χριστουγεννιάτικων διακοπών, γεγονός που δηλώνει σκοπιμότητα και όχι σύμπτωση.

Πιθανόν αυτοί που γράφουν τα νομοσχέδια να έχουν ιδιαίτερες γνώσεις και δεξιότητες, όμως στη τάξη του σήμερα δεν έχουν μπει ποτέ. Θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι σχολεία με 400 μαθητές και με σύλλογο καθηγητών 50 άτομα, οριακά ελέγχονται για να λειτουργήσουν όπως η κοινωνία έχει ανάγκη.

Με τις συγχωνεύσεις πρόκειται να δημιουργηθούν τεράστια συγκροτήματα με περισσότερους από 1000 μαθητές και με συλλόγους καθηγητών της τάξης των 150 ατόμων, χωρίς να υπάρχει επάρκεια σε χώρους και αίθουσες.

Ήδη με μικρότερα σχολεία φτάσαμε στο απαράδεκτο καθεστώς των κληρώσεων μαθητών με συνέπεια τη διαρροή μαθητικού δυναμικού από ΕΠΑΛ.

Η κοινωνία αλλάζει προς το χειρότερο και καθημερινά οι εκπαιδευτικοί της τάξης και της πράξης έχουν να αντιμετωπίσουν φαινόμενα όχι απλά απρεπούς συμπεριφοράς, αλλά παραβατικότητας και βίας. Όσο μεγαλύτερα είναι τα σχολεία τόσο πιο δύσκολη είναι η διαχείριση τους. Αυτό που χρειάζεται είναι αναβάθμιση των υπαρχόντων κτιρίων & δημιουργία νέων.

Πριν 10 χρόνια ο τότε υπουργός παιδείας Αρβανιτόπουλος με μια «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» καλή ώρα, καταργεί 104 άκρως πετυχημένα σχολεία, ειδικά προσαρμοσμένα για ενήλικες και κυρίως για αυτούς που είχαν την ανάγκη να αποκτήσουν επαγγελματικές γνώσεις για να μπουν άμεσα στην αγορά εργασίας, τις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ) και θέτει σε διαθεσιμότητα 2500 εκπαιδευτικούς.

Τώρα με το νομοσχέδιο αυτό με ένα καλυμμένο τρόπο επιχειρείται να καταργηθούν στη πράξη 100 περίπου Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ). Για τους ανθρώπους της ΤΕΕ, το ΕΚ είναι η ραχοκοκκαλιά του Τεχνικού Σχολείου και οι λόγοι λειτουργίας τους ποτέ δεν έπαψαν να υπάρχουν, άλλωστε αυτή είναι και η ειδοποιός διάφορα με τα Γενικά Λύκεια.

Συχνά στο νομοσχέδιο αναφέρεται η έκφραση ¨σύνδεση με την αγορά εργασίας¨. Πράγματι υπάρχει ανάγκη για τη σύνδεση μεταξύ τεχνικού σχολείου και αγοράς εργασίας, όμως αυτή η ανάγκη δεν καλύπτεται με νομοσχέδια και προφανώς ούτε και με το συγκεκριμένο. Το νομοσχέδιο αναφέρεται στη ζεύξη τεχνικού σχολείου – αγοράς εργασίας, όταν το Παιδείας δεν έχει εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις, για να γίνει αυτό.

Ο βασικότερος τρόπος ¨σύνδεσης με την αγορά εργασίας¨ είναι η αναβάθμιση του περιεχομένου σπουδών των μαθητών (σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα, νέα βιβλία, επικαιροποιημένη γνώση, επαγγελματικά δικαιώματα για όλες τις ειδικότητες) και παράλληλα η ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω εργαστηριακών ασκήσεων που να θυμίζουν πραγματικές συνθήκες εργασίας και όχι προσομοίωση.

Η Τεχνική Εκπαίδευση για να λειτουργήσει πρέπει να βασίζεται σε γενναία Δημόσια χρηματοδότηση και όχι να ζητιανεύει από τους ιδιώτες. Στο νομοσχέδιο ανωτεροποιούνται τα ΙΕΚ παραμένοντας όμως στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Να προβλεφθεί ανάλογη «ανωτεροποίηση» και για τη μαθητεία των ΕΠΑΛ έτσι ώστε να μην έχουμε αποφοίτους επιπέδου 5 , δύο ταχυτήτων. Μάλιστα, το Μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας, πρέπει να μπει και στο Παράλληλο μηχανογραφικό θεραπεύοντας τη μέχρι σήμερα κακώς εξαίρεσή του. Επίσης, να μην υπάρχει αλληλοκάλυψη ειδικοτήτων.

Με το εν λόγω ν/σ η θέση του πρωθυπουργού ότι στηρίζουμε την ΤΕΕ, γιατί μέσω αυτής θα γίνει η αναδιοργάνωση της χώρας, δεν φαίνεται να επαληθεύεται. Και δεν φαίνεται να επαληθεύεται γιατί με το συγκεκριμένο ν/σ το Υπουργείο δημιουργεί υπερδομές και συγχωνεύει ΕΠΑ.Λ, αντί να κατασκευάσει νέα κτίρια με σύγχρονες προδιαγραφές, εξοπλισμό και πρόσβαση για ΑΜΕΑ.

Δεν φαίνεται να επαληθεύεται γιατί το ν/σ αποδομεί τα εργαστηριακά κέντρα και θέτει σε κίνδυνο τον εξοπλισμό των εργαστηρίων ο οποίος θα πρέπει να διαφυλαχθεί με κάθε κόστος, καθώς είναι πολύτιμος για την εκπαιδευτική διαδικασία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στα Επαγγελματικά Λύκεια και αποτελούν θεμέλιο για την εκπαίδευση, καθώς εκεί πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση και εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων των μαθητών και αυτά είναι αναντικατάστατα.

Θα πρέπει το Υπουργείο να βρει τους μηχανισμούς αυτούς και τα κονδύλια που υπεύθυνα και αποτελεσματικά θα συντηρηθούν και θα παραμείνουν λειτουργικά τα εργαστήρια και να σταματήσει να επιβαρύνει και να μεταθέτει τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, επίσης πρέπει να πραγματοποιηθεί η περαιτέρω ενίσχυση αυτών των πόρων διότι είναι κρίσιμα για την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Αν ο υπουργός έχει βάλει ως στόχο τη διάλυση των ΕΠΑΛ με τις συγχωνεύσεις και την ιδρυματοποίηση, σε καλό δρόμο βρίσκεται, αλλά να ναι ειλικρινής, γιατί η εκπαιδευτική κοινότητα της ΤΕΕ πονάει και νοιάζεται για το Δημόσιο Σχολείο.

Επίσης κατατέθηκε και υπόμνημα, όπου αναφέρονται αναλυτικά οι παρατηρήσεις και προτάσεις της ΟΛΤΕΕ στο σύνολο αλλά και κατά άρθρο.

Δείτε επίσης

ΟΛΤΕΕ για νομοσχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: Η ανάγκη για ουσιαστικό διάλογο είναι επιτακτική 

Πιερρακάκης-Βουλή: Μεγάλες αλλαγές και στις τρεις βαθμίδες εκπ/σης-Δεκτή η Τροπολογία ΠΑΣΟΚ για επιλογή Οργαν. Συντον. ΚΕΕΚ 

Παραστατίδης για νομοσχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: “Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι” 

 Κυριάκος Πιερρακάκης: “Η ζωή των τριών φάσεων, μάθηση-εργασία-συνταξιοδότηση, έχει τελειώσει”

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση