Παρασκευή, 1 Ιουλίου 2022

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Υλη διδασκαλίας Φυσικής Α’ Λυκείου: Οι θέσεις της Ομάδας Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Υλη διδασκαλίας Φυσικής Α’ Λυκείου: Οι θέσεις της Ομάδας Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής – Επιστολή προς το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Υλη διδασκαλίας Φυσικής Α’ Λυκείου

Προς: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Κοινοποίηση: Υπουργείο Παιδείας

Αθήνα 24/8/2021

Αρ.Πρωτ: 14

Θέμα: « Ύλη διδασκαλίας φυσικής Α’ Λυκείου»

Αξιότιμα μέλη του ΙΕΠ,

Οι επαναλαμβανόμενες και εντεινόμενες αποτυχίες των μαθητών μας στη Φυσική, είτε πρόκειται για τη σχολική αίθουσα είτε για εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς είτε για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, οδηγούν σε ένα και μόνο συμπέρασμα: η διδακτική προσέγγιση στο υψίστης σπουδαιότητας μάθημα της Φυσικής πρέπει να αλλάξει.

Οι μαθητές αποφοιτούν από το Γυμνάσιο

με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της Φυσικής από εκείνον που θα απαιτηθεί στο Λύκειο, με συνέπεια να αδυνατούν να ανταποκριθούν ακόμα σε στοιχειώδη προαπαιτούμενα, όπως να κατασκευάσουν και να ερμηνεύσουν ποιοτικά διαγράμματα, ενώ η εμβάθυνση στις φυσικές έννοιες φαντάζει ως αναρρίχηση σε κατακόρυφό τοίχο.

Προτείνουμε,

πριν την έναρξη της προτεινόμενης ύλης, και για διάστημα δύο εβδομάδων, οι μαθητές μέσω ενός πειράματος να κληθούν να ανακαλύψουν την γνώση και να απεικονίζουν με διαγράμματα τις μετρήσεις που παίρνουν. Να νοιώσουν την χαρά της ανακαλυπτικής μεθόδου προσέγγισης της γνώσης και να ενθαρρυνθούν σε αυτή την προσέγγιση να συνεχίσουν.

Η ύλη της Α’ Λυκείου διδάσκεται αποσπασματικά,

με συνέπεια βασικές γνώσεις, που θα έπρεπε να έχουν αποκτήσει στη θεμελιώδη αυτή τάξη, να απαιτούνται ξαφνικά στη Γ’ Λυκείου, χωρίς να έχουν καμία πρότερη γνώση. Τυπικό παράδειγμα, η διδασκαλία των ελατηρίων. Ακραίο παράδειγμα, που έχει οδηγήσει σε μύρια όσα προβλήματα, η αποσπασματική διδασκαλία της καθοριστικής ενότητας Έργο-Ενέργεια.

Μέχρι σήμερα ο μαθητής φθάνει στη Γ’ Λυκείου

χωρίς να γνωρίζει έννοιες όπως το έργο μεταβλητής δύναμης, όπου, όμως, αξιοποιείται σε πληθώρα ασκήσεων, χωρίς να προβλέπεται η διδασκαλία της κατάλληλη θεωρίας, γιατί θεωρείται ως ήδη διδαχθείσα! Παρόμοια περίπτωση οι συντηρητικές δυνάμεις και η ισχύς.

Όλες αυτές οι έννοιες θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην διδακτέα ύλη της Α Λυκείου. Οι ενότητες που διδάσκονται οφείλουμε να είναι πλήρεις και να μην αφήνουν «τρύπες» που με κάποιο μαγικό τρόπο  θα καλυφθούν ξαφνικά στη Γ’ Λυκείου.

Η αφομοίωση και η ανακαλυπτική προσέγγιση

μπορεί να επιτευχθεί σαφώς καλύτερα εάν προστεθεί και μια τρίτη ώρα στην διδασκαλία της Φυσικής Α’ Λυκείου. Ουσιαστικά, δεν πρόκειται περί πρόσθεσης, αλλά περί επαναφοράς μιας ώρας, που ατεκμηρίωτα αφαιρέθηκε προ λίγων χρόνων, εξυπηρετώντας σκοπιμότητες που δε γνωρίζουμε.

Παρακαλούμε θερμά να εξεταστεί η πρόταση μας και είμαστε στην διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση θα απαιτηθεί από τη συζήτηση της πρότασής μας.

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Δείτε επίσης

Διευκόλυνση καθημερινότητας εκπαιδευτικών: Παρέμβαση με 5 προτάσεις για τους υπό τοποθέτηση εκπ/κούς
Οι επιπτώσεις της ΕΒΕ: Η τραγωδία των ελάχιστων εισαγομένων στα ΑΕΙ | Επιστολή
Ενωση Ελλήνων Φυσικών: Το οξύμωρο των διορισμών στον κλάδο ΠΕ04
Ενωση Ελλήνων Φυσικών: Αλαλούμ με τις υπηρεσιακές μεταβολές στη Μέση Εκπαίδευση

Πριν φύγετε

Με self test οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία την 1η Σεπτεμβρίου-Με 2 rapid test την εβδομάδα οι ανεμβολίαστοι από 13.09
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση