Παρασκευή, 1 Ιουλίου 2022

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Κακοποίηση-παραμέληση ανηλίκων: Οδηγός για Κοινωνικούς Λειτουργούς στην Εκπαίδευση

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Κακοποίηση-παραμέληση ανηλίκων: Οδηγός για Κοινωνικούς Λειτουργούς στην Εκπαίδευση–Εκτίμηση Παραγόντων Επικινδυνότητας & Παρέμβαση.

Κακοποίηση-παραμέληση ανηλίκων: Οδηγός

Κυριακή Κολλινιάτη,

Παναγιώτα Κορτομανίτη,

Θεοδώρα Μουλού,

Δέσποινα Χατζηδρόσου

Προλογικό Σημείωμα

H κακοποίηση και η παραμέληση των ανηλίκων αποτελεί σε παγκόσμιο επίπεδο τόσο ένα σοβαρό κοινωνικό φαινόμενο, όσο και ένα φλέγον ζήτημα για τη δημόσια υγεία.

Συνιστά, δε,

σημαντικότατη προσβολή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καθώς και ποινικό αδίκημα και παραβίαση του ελληνικού, ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου.

Το σχολείο είναι ο βασικός πυλώνας

εποπτείας της τήρησης ή παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καθώς και του εντοπισμού περιπτώσεων ΚαΠα-Π.

Ο/η κοινωνικός/-ή λειτουργός (ΚΛ) είναι ο/η επαγγελματίας που δουλεύει στην πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης.

Αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ σχολείου, μαθητή και οικογένειας και ο ρόλος του/της είναι πολλαπλός και πολυδιάστατος.

Η πρωτοβουλία κι η ιδέα του παρόντος Οδηγού

προέκυψε κατόπιν της διαδικτυακής επιμορφωτικής συνάντησης, που συνδιοργάνωσαν τα 1ο και 2ο ΚΕΣΥ Πειραιά με το ΚΕΣΥ Δυτικής Αττικής (01/02/2021) με θέμα «Παιδιά σε συνθήκη επικινδυνότητας: ο ρόλος του σχολείου στην προάσπιση των δικαιωμάτων τους».

Παρακολουθώντας την εν λόγω ημερίδα

ως εργαζόμενες ΚΛ (ΠΕ30) στις προαναφερθείσες υπηρεσίες διαπιστώσαμε την αναγκαιότητα για περαιτέρω ενημέρωση των ΚΛ που εργάζονται σε εκπαιδευτικές δομές, σχετικά με θέματα ΚαΠα-Π.

Στόχος μας είναι

να δοθεί έμφαση σε πρακτικά ζητήματα που συναντούμε κατά την εφαρμογή των ήδη υπαρχόντων σχετικών Πρωτοκόλλων (Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού; Θεμελή & Παναγιωτάκη, 2021).

Η αναγκαιότητα για τον εν λόγω οδηγό

έγκειται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο έργο που να απευθύνεται σε ΚΛ που εργάζονται στο χώρο της εκπαίδευσης και να εστιάζει στο ρόλο και την παρέμβαση τους για την αντιμετώπιση περιπτώσεων ΚαΠα-Π.

Για τη συλλογή του υλικού και τη συγκέντρωση των πληροφοριών

επικοινωνήσαμε με ΚΛ των Κοινωνικών Υπηρεσιών (ΚΥ) των δήμων, με ΚΛ που εργάζονται σε εκπαιδευτικές δομές (ΕΔΥ, ΚΕΔΑΣΥ, ΣΜΕΑΕ, κλπ), με τον Εισαγγελέα Ανηλίκων Ηρακλείου Κρήτης και με φορείς, όπως το ΕΚΕΨΥΕ και το ΕΚΚΑ Πειραιά.

Πρόκειται

για έναν πρακτικό οδηγό, λοιπόν,ο οποίος επιχειρεί να ενημερώσει και να συνδράμει τους επαγγελματίες στην εκτίμηση παραγόντων επικινδυνότητας, τη διερεύνηση και παρέμβαση σε περιπτώσεις ΚαΠα-Π, καταγράφοντας πληροφορίες για κάθε βήμα που καλούνται να ακολουθήσουν, σύμφωνα πάντα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Επίσης, δίδονται σχετικοί εννοιολογικοί ορισμοί,

τονίζεται η αξία της διεπιστημονικής συνεργασίας και γίνεται αναφορά σε διάφορες περιπτώσεις που παρουσιάζονται συχνά στο χώρο της εκπαίδευσης και οι ΚΛ καλούνται να αντιμετωπίσουν, όπως το ζήτημα της σχολικής διαρροής.

Στον οδηγό περιέχονται, ακόμη,

σημαντικά εργαλεία για την πρακτική της κοινωνικής εργασίας στην εκπαίδευση και η χαρτογράφηση των υπηρεσιών και φορέων στις περιοχές ευθύνης των τριών ΚΕΔΑΣΥ (1ο & 2ο ΚΕΔΑΣΥ Πειραιά, ΚΕΔΑΣΥ Δυτικής Αττικής), όπως πραγματοποιήθηκε το σχoλικό έτος 2020-21.

Δείτε σε μορφή pdf τον Οδηγό ΕΔΩ
Δείτε επίσης

Χειλεανάγνωση: Η σχέση της με την ανάπτυξη της ομιλίας-Tα οφέλη της χρήσης μάσκας με διαφάνεια στην εκπαίδευση

Διαταραχή της Αρθρωσης: μια δυσκολία της ομιλίας | Της Λαμπριάνας Τσιακπίνη

Δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης σε μαθητές με Φωνολογική Διαταραχή για το σχολείο και το σπίτι

Τεχνικές που καθησυχάζουν ένα παιδί που βιώνει άγχος-Ανεπιθύμητες συμπεριφορές-Τρόποι διαχείρισης

Ερωτηματολόγιο για εκπαιδευτικούς-ΕΕΠ-ΕΒΠ Ειδικών σχολείων Β/θμιας για τη λειτουργία τους στην πανδημία

Εξ αποστάσεως υποστήριξη ΕΕΠ-ΕΒΠ: Τα πρωτόκολλα του ΙΜΕΓΕΕ

Πριν φύγετε

Ερευνα για Τηλεκπαίδευση: Mαθητές μιλούν για άγχος, ψυχική εξάντληση, μοναξιά, φόβο, θλίψη, θυμό

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση