Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2022

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Κενά στην εκπαίδευση λόγω κακοδιαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, σύμφωνα με την “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Κενά στην εκπαίδευση λόγω κακοδιαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, σύμφωνα με την “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”-“Πιο πολλοί εκπαιδευτικοί, πιο πολλά κενά” ο τίτλος σχετικού άρθρου-“Ερευνα του ΟΟΣΑ δείχνει τα παράδοξα”-“Εκπαιδευτικοί ζητούν να διδάσκουν το πολύ σε δύο σχολεία για να έχουν τη… βολή τους

Κενά στην εκπαίδευση λόγω κακοδιαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού

Τους περισσότερους εκπαιδευτικούς σε Δημοτικό και Γυμνάσιο ανά μαθητή μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΟΟΣΑ έχει η Ελλάδα, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Απόστολο Λακασά, ο οποίος επικαλείται στοιχεία του ΟΟΣΑ, σε σημερινό άρθρο του στην εφημερίδα “Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ“.

Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο, ο οποίος αναρωτιέται για το αν χρειάζονται όλοι οι αναπληρωτές που προσλαμβάνονται, υπάρχει κακοδιαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση, εξαιτίας του ότι το υποχρεωτικό ωράριο κάθε καθηγητή εξαρτάται από τα χρόνια υπηρεσίας του, οπότε προσλαμβάνονται αναπληρωτές για τις ώρες που περισσεύουν.

Μάλιστα ο τίτλος στο σχετικό άρθρο είναι “Πιο πολλοί εκπαιδευτικοί, πιο πολλά κενά”

Επίσης πρόβλημα αποτελεί κατά τον έγκριτο δημοσιογράφο, η άρνηση που υπάρχει και από μόνιμους καθηγητές, που ζητούν να διδάσκουν το πολύ σε δύο σχολεία “για να έχουν τη… βολή τους”, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει. Μάλιστα προεξοφλεί πως οι “αρνητές” αναμένεται να αυξηθούν φέτος λόγω της αύξησης του κόστους βενζίνης!!.

Επιπροσθέτως ο κος Λακασάς επικαλείται λεγόμενα στελέχους του ΥΠΑΙΘ σύμφωνα με το οποίο “Καθηγήτρια γερμανικών αρνήθηκε πέρυσι να διδάξει σε τρία σχολεία τα οποία βρίσκονται σε ακτίνα χιλιομέτρου σε πρωτεύουσα της Μακεδονίας. Και δεν είναι η εξαίρεση”.

Κατόπιν σειρά παίρνει ο πρώην Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής κος Ιωάννης Κουμέντος, ο οποίος πάντα σύμφωνα με το δημοσιογράφο, αναφέρει πως “φέτος πρόκειται να διοριστούν σε Λέσβο και Ζάκυνθο περισσότεροι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας από τις κενές θέσεις. Κάτι ανάλογο γίνεται στη δευτεροβάθμια”.

Φυσικά δεν θα έλειπε από το άρθρο και η αναφορά “απουσίας αξιολόγησης”, για την οποία ευθύνονται οι συνδικαλιστικές αντιδράσεις και η οποία “έχει δημιουργήσει μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών(30-40 ανά νομό), που λόγω προβλήματος υγείας δεν μπορούν να ασκήσουν διδακτικό έργο, αλλά γραμματειακή υποστήριξη και τη θέση τους καταλαμβάνουν αναπληρωτές”.

Τέλος και πάλι ο κος Κουμέντος παρατηρεί δια του κου Λακασά πως “Για λόγους πολιτικού κόστους δεν γίνεται πραγματική αποτύπωση των πραγματικών αναγκών. Αίτημα των συνδικαλιστικών οργανώσεων είναι μικρότερα τμήματα για να διατηρηθούν οι οργανικές θέσεις εργασίας, χωρίς να δίνουν σημασία στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης”, ενώ υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας αναφέρει, πάντα δια του κου Λακασά, πως, “αυτά είναι ψηφίδες που φτιάχνουν το παζλ του προβλήματος. Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας στη δημόσια εκπαίδευση”.

Ακολουθεί το άρθρο του Απόστολου Λακασά

Πιο πολλοί εκπαιδευτικοί, πιο πολλά κενά

Ερευνα του ΟΟΣΑ δείχνει τα παράδοξα

Τους περισσότερους εκπαιδευτικούς σε Δημοτικό και Γυμνάσιο ανά μαθητή μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΟΟΣΑ έχει η Ελλάδα, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Οργανισμού.

Ενώ στο Δημοτικό αναλογούν 8,3 μαθητές ανά εκπαιδευτικό και στο Γυμνάσιο 8,2 μαθητές, κάθε χρόνο, το κράτος προσλαμβάνει πάνω από 30.000 αναπληρωτές, επιπλέον του διορισμού των μονίμων.

Φέτος υπολογίζονται περί τις 35.000. Χρειάζονται όλοι;

Μήπως απαιτείται ορθολογική αξιοποίηση του μόνιμου ανθρώπινου δυναμικού; Ειδικότερα, το 2021 έγιναν 16.200 διορισμοί μονίμων και άλλοι 8.500 για την προσεχή σχολική χρονιά, τη στιγμή που οι συνταξιοδοτήσεις πέρυσι και φέτος είναι περί τις 6.500 ετησίως.

Και όμως, παρά τους διορισμούς, κάθε χρόνο τις τελευταίες δεκαετίες ακολουθεί η πρόσληψη χιλιάδων αναπληρωτών. Φέτος η επέκταση του ολοήμερου ωραρίου και τη προσχολικής αγωγής, η εισαγωγή των αγγλικών στο νηπιαγωγείο αλλά και οι ανάγκες των μικρών σχολείων σε ακριτικές περιοχές και νησιά αποτελούν βασικούς λόγους που δημιουργούνται κενά που πρέπει να καλυφθούν.

Ελλείψεις προκύπτουν βεβαίως και από τις άδειες κύησης, ανατροφής, αναρρωτικές και τις αποσπάσεις σε φορείς. Ομως αυτές δεν ξεπερνούν τις 2.000. Ποια είναι η αλήθεια;

Το «κλειδί» για να κατανοηθούν οι πτυχές του θέματος, που καταλήγει σε «κακοδιαχείριση» του ανθρώπινου δυναμικού, είναι ότι οι αναπληρωτές καλύπτουν κυρίως λειτουργικά κενά. Το «λειτουργικό κενό» προκύπτει από τις ώρες διδασκαλίας που πρέπει να γίνουν σε ένα σχολείο και για τις οποίες δεν υπάρχει εκπαιδευτικός.

Αυτό συμβαίνει διότι το υποχρεωτικό ωράριο βαίνει μειούμενο για κάθε καθηγητή μιας και εξαρτάται από τα χρόνια υπηρεσίας του και έτσι για να καλυφθούν οι ώρες χρειάζονται αναπληρωτές

Ενα παράδειγμα:

Οι πρωτοδιόριστοι δάσκαλοι πρέπει να διδάξουν 24 ώρες εβδομαδιαίως και οι καθηγητές 23. Ανάλογα με τα χρόνια εργασίας κάθε εκπαιδευτικού, οι υποχρεωτικές ώρες μειώνονται έως τις 21 και τις 18 την εβδομάδα αντίστοιχα ανά βαθμίδα.

Τι γίνεται, λοιπόν, όταν ένα Γυμνάσιο έχει έναν φιλόλογο που πρέπει να έχει 18 ώρες υποχρεωτικής δουλειάς, ενώ οι ώρες των φιλολογικών μαθημάτων είναι 25; Μένουν 7 ώρες διδασκαλίας για τις οποίες δεν υπάρχει μόνιμος καθηγητής. “Για τις 7 ώρες χρειάζεται πρόσληψη αναπληρωτή. Εάν λάβουμε υπόψη ότι οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα είναι προχωρημένης εκπαιδευτικής ηλικίας, συνολικά υπάρχουν χιλιάδες διδακτικές ώρες που δημιουργούνται μ αυτή την κλιμακούμενη μείωση των ωρών διδασκαλίας”, παρατηρεί στην “Κ” στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας.

Ο αναπληρωτής θα καλύψει τις 7 ώρες αλλά έχει υποχρεωτικό ωράριο 23 ώρες την εβδομάδα και θα χρειαστεί να διδάξει σε περισσότερα του ενός σχολεία. Αλλά η μετακίνηση σε περισσότερα των τριών σχολείων εβδομαδιαίοι δεν γίνεται δεκτή από tous εκπαιδευτικούς και τις ομοσπονδίες.

Αρνηση υπάρχει και από μόνιμους καθηγητές, που ζητούν να διδάσκουν το πολύ σε δύο σχολεία για να έχουν τη… βολή τους. “Καθηγήτρια γερμανικών αρνήθηκε πέρυσι να διδάξει σε τρία σχολεία τα οποία βρίσκονται σε ακτίνα χιλιομέτρου σε πρωτεύουσα της Μακεδονίας. Και δεν είναι η εξαίρεση”, λέει στην “Κ” το ίδιο στέλεχος.

Οι “αρνητές” αναμένεται να αυξηθούν φέτος λόγω της αύξησης του κόστους βενζίνης, που κάνει απαγορευτικές τις καθημερινές μετακινήσεις σε σχολεία χωριών, εκτός των μεγάλων πόλεων. Παράλληλα σε σχολεία, ιδιαίτερα στην επαρχία, δεν έχουν ξεκαθαρίσει οι θέσεις των εκπαιδευτικών για λόγους τοπικιστικούς.

Ενδεικτικά, ένα δημοτικό σχολείο μπορεί να έχει στα χαρτιά 10 θέσεις γιατί είχε στο παρελθόν 10 τάξεις, ενώ σήμερα έχει 8 τάξεις λόγω της μείωσης των εγγραφών. Ομως το επίσημο είναι πως υπάρχουν δέκα θέσεις και βάσει αυτού γίνονται οι νέοι διορισμοί!

Χαρακτηριστικά, όπως ανέφερε στην “Κ” ο πρώην Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής Ιωάννης Κουμέντος, φέτος πρόκειται να διοριστούν σε Λέσβο και Ζάκυνθο περισσότεροι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας από τις κενές θέσεις. Κάτι ανάλογο γίνεται στη δευτεροβάθμια.

Επίσης η απουσία αξιολόγησης εξαιτίας των συνδικαλιστικών αντιδράσεων έχει δημιουργήσει μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών(30-40 ανά νομό), που λόγω προβλήματος υγείας δεν μπορούν να ασκήσουν διδακτικό έργο, αλλά γραμματειακή υποστήριξη και τη θέση τους καταλαμβάνουν αναπληρωτές.

“Για λόγους πολιτικού κόστους δεν γίνεται πραγματική αποτύπωση των πραγματικών αναγκών. Αίτημα των συνδικαλιστικών οργανώσεων είναι μικρότερα τμήματα για να διατηρηθούν οι οργανικές θέσεις εργασίας, χωρίς να δίνουν σημασία στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης”, παρατηρεί ο κος Κουμέντος. Οπως συμπληρώνει στην “Κ” υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, “αυτά είναι ψηφίδες που φτιάχνουν το παζλ του προβλήματος. Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας στη δημόσια εκπαίδευση”.

Δείτε επίσης

Κεραμέως για αλλαγές στα σχολεία-πρωτόκολλο κρούσματος-Β Φάση προσλήψεων-διορισμούς 

Επιστροφή στα σχολεία χωρίς μάσκες για τον κορονοϊό-Ο Σεπτέμβριος θα είναι ένας καλός μήνας

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

5 Σχόλια

  1. Παττυ Τενεντε σε

    Γινεται αναφορα σε καθηγητρια γερμανικων στιγματιζοντας ολοκληρο τον κλαδο. Εναν κλαδο που οι αναπληρωτες καθηγητες κατα κορον συμπληρωνουν ωραριο 15 ωρων σε 5 σχολεια. Δεν ειδαμε να αναφερεται ομως πουθενα ποσοι συναδελφοι ζητουν να πανε και σε 6 η 7 σχολεια υπογράφοντας υπευθυνη δηλωση προκειμενου να μην μεινουν τα σχολεια αυτα χωρις γερμανικα.

  2. Τοπική Επιτροπή Αττικής της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Π.Ε. σε

    Επιστολή διαμαρτυρίας προς Καθημερινή
    Με αφορμή το άρθρο που δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή με τίτλο «Πιο πολλοί εκπαιδευτικοί, πιο πολλά κενά» του Απόστολου Λακασά, θέλουμε να εκφράσουμε την έντονη δυσαρέσκεια μας και να ζητήσουμε διευκρινήσεις σχετικά με ένα συγκεκριμένο παράδειγμα που δόθηκε για να καταδείξει την κακή διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου Παιδείας.
    Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «Άρνηση υπάρχει και από μόνιμους καθηγητές, που ζητούν να διδάσκουν το πολύ σε δύο σχολεία για να έχουν τη… βολή τους. “Καθηγήτρια γερμανικών αρνήθηκε πέρυσι να διδάξει σε τρία σχολεία τα οποία βρίσκονται σε ακτίνα χιλιομέτρου σε πρωτεύουσα της Μακεδονίας. Και δεν είναι η εξαίρεση”, λέει στην “Κ” το ίδιο στέλεχος.»
    Καταρχάς θέλουμε να ζητήσουμε να μας αναφέρετε τα όνομα του στελέχους του ΥΠΑΙΘ που σας έδωσε αυτή την πληροφορία, το όνομα της εν λόγω εκπαιδευτικού, τα σχολεία και την περιοχή στα οποία υπηρετεί, και ποια σχολική χρονιά έλαβε χώρα αυτό το συμβάν. Επίσης τους λόγους που ενδεχομένως οδήγησαν την εκπαιδευτικό σε αυτή την «άρνηση» αν φυσικά κάτι τέτοιο ευσταθεί.
    Δυσκολευόμαστε να το πιστέψουμε καθότι ο κλάδος μας βασανίζεται από το γεγονός ότι οι μόνιμοι και αναπληρωτές καθηγητές καλύπτουμε το ωράριο μας μέχρι και σε 5 σχολεία ανεξαρτήτως του ωραρίου μας (24, 23 ή 15 ώρες ως αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου, 12 και λιγότερες ώρες ως ωρομίσθιοι). Άπειρα παραδείγματα μπορούμε να σας αναφέρουμε κι εμείς, όπου συνάδελφοι καλύπτουν 5 σχολεία και μάλιστα με μετακινήσεις μεταξύ 2 και 3 σχολείων μέσα στην ίδια μέρα. Το πάγιο αίτημα του κλάδου ο χρόνος μετακίνησης να υπολογίζεται στο ωράριο μας δεν έχει ικανοποιηθεί ακόμα, με αποτέλεσμα συνήθως μέσα σε ένα 10λεπτο ή 5λεπτο διάλειμμα ο καθηγητής να οφείλει να «διακτινιστεί» από το ένα σχολείο στο άλλο για να εξυπηρετήσει το πρόγραμμα του εκάστοτε σχολείου. Να σας δώσουμε παραδείγματα που καλύπτουμε σχολεία απ’ άκρη σ’ άκρη του νομού (π.χ. Θήβα, Ορχομενό, Λιβαδεία στον Νομό Βοιωτίας με χιλιομετρική απόσταση 45 χλμ μεταξύ τους, ή από Αιγείρα έως Σελιανίτικα στον Νομό Αχαΐας με χιλιομετρική απόσταση 40 χλμ). Και τα παραδείγματα δεν έχουν τέλος.
    Επίσης θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πολυάριθμα παραδείγματα συναδέλφων που καλύπτουν 6 και 7 σχολεία για να μην μείνουν αυτά τα σχολεία χωρίς Γερμανικά και να διδαχτούν οι μαθητές την β ξένη γλώσσα που έχουνε επιλέξει. Μάλιστα αυτό γίνεται υπογράφοντας υπεύθυνη δήλωση στη διεύθυνση. Και αυτό φυσικά με αυταπάρνηση και αυτοθυσία αυτών των συναδέλφων με σκοπό να μπορούν όλα τα παιδιά να διδαχτούν την β ξένη γλώσσα που επέλεξαν και όχι αυτή που εξυπηρετεί το Υπουργείο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι 9 σχολεία καλύπτει φέτος μόνιμη καθηγήτρια στη Μυτιλήνη, 7 σχολεία συνάδελφος στη Λήμνο.
    Όλα τα παραπάνω μας κάνουν να απορούμε, πως δεν αναφέρονται τέτοιου είδους παραδείγματα που είναι ο κανόνας , αλλά αναφέρεται η εξαίρεση. Τι θέλει να αποδείξει ο αρθρογράφος και για ποιο λόγο κάνει αυτή την αναφορά, στιγματίζοντας και στοχοποιώντας τον κλάδο μας, που μαστίζεται από πολλά προβλήματα που προκαλούν οι υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας όπως ο περιορισμός του αριθμού των μαθητών για τη δημιουργία τμήματος β’ ξένης γλώσσας, ο περιορισμός των τμημάτων β’ ξένης γλώσσας ανάλογα με τον αριθμό των τμημάτων της τάξης, η μείωση των ωρών διδασκαλίας της β’ ξένης γλώσσας από 3 σε 2 στα γυμνάσια, η μη ίδρυση οργανικών θέσεων στην Αβάθμια και στα λύκεια αλλά και η τοποθέτηση εκπαιδευτικών της ετέρας β ξένης γλώσσας που είναι στη διάθεση της εκάστοτε διεύθυνσης μετά την 1η Οκτωβρίου ανεξάρτητα από το ποια γλώσσα έχει επιλέξει το τμήμα.
    Το λιγότερο που μπορεί να κάνει ο κ. Λακασάς είναι να μας παραθέσει τα στοιχεία που ζητάμε διαφορετικά να ανασκευάσει άμεσα όσα έχει αναφέρει στο συγκεκριμένο άρθρο.
    Οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα αξίζουν σεβασμό, καθότι με μισθούς πείνας και δυσμενείς συνθήκες καλύπτουν κενά σε όλη την επικράτεια επιτελώντας το λειτούργημά τους κινούμενοι πρωτίστως από αγάπη και σεβασμό προς τους μαθητές τους.
    Με εκτίμηση
    Η Τοπική Επιτροπή Αττικής της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Π.Ε.

  3. Χατζακη Θεώνη σε

    Αυτά που γράφετε είναι απαράδεκτα και ανυπόστατα. Αν μπει κανένας στις ιστοσελίδες όλων των διευθύνσεων θα δει σε πόσα σχολεία συμπληρώνουν το ωράριο τους οι εκπαιδευτικοι της γερμανικής γλώσσας καθώς όλα δημοσιευονται. Από 3 το ελαχιστο έως 5 νόμιμα, μέχρι και 9 σχολεία με υπεύθυνη δήλωση τους για να εξυπηρετήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες που επέλεξαν τη γλώσσα.
    Είναι ντροπή να σπιλωνετε έναν κλάδο που αποτελεί τον περιπλανομενο της εκπαίδευσης ανέκαθεν! Που αλλάζει σχολεία στα διαλείμματα για να εξυπηρετήσει όλα τα προγράμματα…είναι ντροπή και χυδαιότητα η προβοκατορικη επίθεση στους λιγότερο βολεμενους της εκπαιδευτικής κοινότητας!

  4. Φωτεινη Κατσαντωνη σε

    Μια μεμονωμενη περιπτωση, για την οποια δεν εξεταζεται αν συντρεχουν λογοι υγειας η αλλοι εξισου σοβαροι, μπαινει στο μικροσκοπιο, για να δημιουργησει εντυπωσεις για εναν κλαδο, ο οποιος σε συντρηπτικη πλειοψηφια ειναι τοποθετημενος σε πανω απο 3 σχολεια και οργωνει ολη την ελλαδα απο ακρη σ ακρη για διορισμους αναπληρωτη μειωμενου ωραριου. Ειναι ενδεικτικο της φιλοκυβερνητικης στασης των περισσοτερων ΜΜΕ το συγκεκριμενο αρθρο, προσπαθωντας να ριξει την ευθυνη στον εκπαιδευτικο και οχι στις συνθηκες εργασιας, που αποθαρρυνουν κι εξουθενωνουν τους εκπαιδευτικους.

Γράψτε μία απάντηση