Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Λιβάνιος-σχολικές επιτροπές: Υπήρχαν σοβαρά προβλήματα-Το σχολείο είναι τοπική υπόθεση και όχι κρατική

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Λιβάνιος-σχολικές επιτροπές: Υπήρχαν σοβαρά προβλήματα-Το σχολείο είναι τοπική υπόθεση και όχι κρατική – Τι είπε για την μεταφορά αρμοδιοτήτων στους Δήμους.

Λιβάνιος-σχολικές επιτροπές

Από την 30η Ιουνίου 2024 οι αρμοδιότητες των περισσότερων από 600 Σχολικών Επιτροπών και των Δημοτικών Επιτροπών μεταφέρονται στους οικείους Δήμους, σύμφωνα με τον νόμο 5056/2023 προκειμένου να βελτιωθεί η διαχείριση των σχολικών μονάδων σε κεντρικό επίπεδο. Επίσης, προβλέπεται πάγια προκαταβολή με διαχειριστή τον Διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας για τη στήριξη της λειτουργίας της.

Για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων των σχολικών επιτροπών στους οικείους Δήμους μίλησε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών κος Θεόδωρος Λιβάνιος, απαντώντας στη Βουλή στα πλαίσια Επίκαιρης Ερώτησης, αναφέροντας τα εξής:

Μεταφορά αρμοδιοτήτων σχολικών επιτροπών στους Δήμους και Πανελλαδικές εξετάσεις

“Παρά το γεγονός ότι η κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των δήμων και των κοινωφελών επιχειρήσεων συντελέστηκε την 1 Ιανουαρίου του 2024 ειδικά για τις σχολικές επιτροπές και γνωρίζοντας ότι είμαστε εν μέσω σχολικής χρονιάς, η μετάβαση στη νέα κατάσταση ορίστηκε να είναι η 30η Ιουνίου, αμέσως μετά τη λήξη του σχολικού έτους και όλων των σχετικών εξετάσεων (Πανελλαδικές κ.α)”.

Sui generis νομικά πρόσωπα οι σχολικές επιτροπές

“Οι σχολικές επιτροπές ήταν ουσιαστικά sui generis νομικά πρόσωπα χωρίς προσωπικό, χωρίς ουσιαστικά προϋπολογισμό, χωρίς επί της ουσίας έλεγχο οικονομικών καταστάσεων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαχρονικά προβλήματα εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας”.

Σοβαρά προβλήματα με τις σχολικές επιτροπές

“Υπήρχαν σοβαρά προβλήματα με τις σχολικές επιτροπές και τα έχουμε πει κατ’ επανάληψη. Δεν λειτούργησαν στον βαθμό που θέλαμε και πολλές φορές υπήρχε και σύγχυση αρμοδιοτήτων, καθότι οι σχολικές επιτροπές ήταν αρμόδιες για τα μικρά έργα, επιτρέψτε μου τη λέξη, για τα «μερεμέτια» και λιγότερο για τα μεγάλα έργα που υπήρχαν. Αυτό που γίνεται, λοιπόν, τώρα είναι ότι όλο αυτό ομογενοποιείται”.

Ενσωματώθηκαν στην καθημερινή λειτουργία του Δήμου

“Αυτό που έγινε ήταν κάτι πάρα πολύ απλό, ενσωματώθηκε στην καθημερινή λειτουργία του δήμου. Όπως ένας δήμος είναι αρμόδιος να παίρνει για ένα γυμναστήριο ή για μία λέσχη φιλίας, για ένα ΚΑΠΗ τα υλικά που χρειάζονται για να λειτουργήσει, έτσι ακριβώς θα παίρνει και για τα σχολεία, θα προβλέπει δηλαδή στον προϋπολογισμό του τα συγκεκριμένα κονδύλια. Ήδη το ενιάμηνο ήταν επαρκέστατος χρόνος για να κάνουν τον σχετικό προγραμματισμό, να φτιάξουν τις διαγωνιστικές διαδικασίες, να εγγράψουν τα σχετικά κονδύλια στον προϋπολογισμό, να εφαρμόσουν και να εκτελέσουν τους διαγωνισμούς”.

“Το σχολείο είναι τοπική υπόθεση και όχι κρατική”

“Είναι κατ’ εξοχήν μία αρμοδιότητα την οποία έχει η τοπική αυτοδιοίκηση και σωστά την έχει, γιατί το σχολείο είναι τοπική υπόθεση και όχι κρατική. Και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν εκ του Συντάγματος πλήρη αυτονομία, όσον αφορά την επίτευξη των σκοπών τους, ενώ το κράτος δεν μπορεί να τους κάνει έλεγχο σκοπιμότητας, παρά μόνο έλεγχο νομιμότητας”.

Μεγάλοι Δήμοι και σχολικές επιτροπές

“Με την εξαίρεση των σχολείων δήμων που έχουν πάνω από εκατό σχολικές μονάδες, δηλαδή στους πολύ μεγάλους δήμους στους οποίους θα διατηρηθούν οι σχολικές επιτροπές, εφόσον το επιθυμούν, όλοι οι υπόλοιποι δήμοι έχουν πάρει τις κατάλληλες οδηγίες και εγκυκλίους, προκειμένου να λειτουργήσουν άμεσα στο ίδιο καθεστώς. Επισημαίνω ότι ουσιαστικά είναι μια ενδοαυτοδιοικητική αλλαγή του αρμόδιου οργάνου για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων”.

Θέσπιση πάγιας προκαταβολής στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων

“Έχουμε δώσει και τη δυνατότητα -η οποία είναι πάρα πολύ σημαντική και είναι στο χέρι της αυτοδιοίκησης να κάνει χρήση της, η οποία κρίνεται και αξιολογείται στα όρια των αρμοδιοτήτων έχοντας τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια- για τη θέσπιση πάγιας προκαταβολής στους διευθυντές των σχολικών μονάδων στο εγγύτερο δυνατό επίπεδο, ώστε να μπορούν οι ίδιοι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων να επιδιορθώσουν άμεσα τα μικροπροβλήματα που υπάρχουν και περιλαμβάνονται στις καθημερινές λειτουργίες των δήμων και είναι από μία καμένη λάμπα έως την έλλειψη κάποιου αναλώσιμου. Έχουν την ευκαιρία να εκδώσουν και να δώσουν σε όλους τους διευθυντές σχολικών μονάδων μία πάγια προκαταβολή, ένα συγκεκριμένο ποσό το οποίο θα διαχειρίζονται”.

Οι Δήμοι μπορούν να φτιάξουν επιτροπές χωρίς οικονομικές αρμοδιότητες

“Οι Δήμοι μπορούν να φτιάξουν επιτροπές που θα έχουν τις λειτουργικές αρμοδιότητες των σχολικών επιτροπών, πλην των οικονομικών αρμοδιοτήτων. Άρα, ένας δήμος μπορεί να φτιάξει μια επιτροπή για την πρωτοβάθμια ή τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτό που δεν θα έχει είναι ξεχωριστό ΑΦΜ και την οικονομική διαχείριση. Όμως, ένας δήμος θα μπορεί να φτιάξει αυτή την επιτροπή που θα είναι σε επαφή μαζί τους και στην οποία θα μπορούν να συμμετέχουν και σύλλογοι γονέων και εκπρόσωποι των διευθυντών των σχολικών μονάδων, όπως προφανώς και στελέχη της δημοτικής αρχής και του δημοτικού συμβουλίου και η οποία θα αναλαμβάνει να έχει την επικοινωνία με τους δήμους, να καταγράφει τις ανάγκες κ.λπ”.

Δείτε σχετικά

Σε ΦΕΚ ο νόμος 5056/2023 με τις διατάξεις για Σχολικές Επιτροπές 

Δείτε επίσης

Κεραμέως-διορισμοί 2024: Που θα δοθεί έμφαση-Το 2025 νέος γραπτός διαγωνισμός 

ΑΔΕΔΥ-απεργίες: Ολες βγαίνουν παράνομες-Δεν επαναπροκηρύσσει απεργία-αποχή από την αξιολόγηση στο δημόσιο

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply