Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μακρή για αναρρωτικές άδειες και ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μακρή για αναρρωτικές άδειες και ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών – Τι είπε στη Βουλή στα πλαίσια συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης.

Μακρή για αναρρωτικές άδειες και ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών

Σε δυο ερωτήματα του Βουλευτή της Νέας Αριστεράς κου Αθανάσιου Ηλιόπουλου απάντησε η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ κα Ζέττα Μακρή στα πλαίσια συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης με θέμα: «Η πολιτεία οφείλει έστω και καθυστερημένα να τερματίσει τις κατάφωρες διακρίσεις σε βάρος αναπληρωτών εκπαιδευτικών».

Σύμφωνα με τον Βουλευτή η απάντηση που δόθηκε στο αίτημα αναπληρώτριας εκπαιδευτικού να πραγματοποιήσει ηλεκτρονικά την ανάληψη υπηρεσίας, ώστε να μην κληθεί να επιλέξει μεταξύ του να χάσει τη θεραπεία της ή επτά ημερομίσθια, ήταν ότι «δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για όσους νοσούν από δυσίατα και ανίατα νοσήματα».

Ο Βουλευτής ρώτησε την κα Μακρή σχετικά με το ποιο είναι το παρόν νομικό και θεσμικό πλαίσιο που δεν επιτρέπει την ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας σε αναπληρωτές και μόνιμους εκπαιδευτικούς για εξαιρετικές περιπτώσεις και με δεδομένο ότι η παρούσα περίπτωση αναδεικνύει τις θεσμικές πλημμέλειες αναφορικά με τη δυνατότητα απουσίας από την εργασία αναπληρωτών με ανίατα ή δυσίατα νοσήματα, αλλά το ζήτημα αυτό επεκτείνεται και στην ανάγκη λήψης αναρρωτικής εν γένει άδειας χωρίς την απώλεια του ημερομισθίου, πως προτίθεται το ΥΠΑΙΘΑ να θεραπεύσει την εν λόγω πλημμέλεια του θεσμικού πλαισίου.

Η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ αφού ανέφερε ότι για τις περιπτώσεις αναπληρωτών που ανέφερε ο Βουλευτής το Υπουργείο είναι πρόθυμο να τις δει και αν τυχόν υπάρχει είτε εκ μέρους των υπηρεσιών κάποια αβλεψία είτε κάποιο κενό, να τις αντιμετωπίσει, απάντησε στα δυο ερωτήματα του κου Ηλιόπουλου ως εξής:

Α. Αναφορικά με το ερώτημα για την ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας

Μόνιμοι εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται στη δημόσια εκπαίδευση ως μόνιμοι πρέπει να παρουσιαστούν στον διευθυντή εκπαίδευσης ή στον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης της περιοχής του διορισμού τους και να αναλάβουν υπηρεσία με φυσική παρουσία. Είναι ο γενικός κανόνας.

Νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί

Οι νεοδιόριστοι που δεν μπορούν να μετακινηθούν στην περιοχή διορισμού είτε για σοβαρούς λόγους υγείας είτε λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας μπορούν να παρουσιαστούν και να αναλάβουν υπηρεσία στη διεύθυνση εκπαίδευσης που βρίσκεται κοντά στον τόπο κατοικίας τους.

Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί

  1. Σε ό,τι αφορά στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, ήδη από την προηγούμενη θητεία της Κυβέρνησης έχουμε ρυθμίσει και τα θέματα της πρόσληψης και της τοποθέτησης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Αυτές οι ρυθμίσεις έχουν διευκολύνει πάρα πολύ τη διαδικασία ανάληψης υπηρεσίας τόσο για τους αναλαμβάνοντας αναπληρωτές όσο και για τις διευθύνσεις εκπαίδευσης.
  2. Συγκεκριμένα, οι αναπληρωτές ενημερώνονται για την περιοχή πρόσληψής τους από την επίσημη ιστοσελίδα του ΥΠΕΘΑ, επίσης και με γραπτό μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο. Μετά την πρόσληψή τους δηλώνουν με ψηφιακό τρόπο τις σχολικές μονάδες της περιοχής πρόσληψης, στις οποίες επιθυμούν να τοποθετηθούν. Στη συνέχεια, τοποθετούνται σε σχολική μονάδα με βάση τη δήλωση και τα μόρια τους. Όλη αυτή η διαδικασία  γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και χωρίς φυσική παρουσία.
  3. Όταν ολοκληρωθεί η τοποθέτηση του αναπληρωτή σε σχολική μονάδα, οι αναπληρωτές ενημερώνονται και πάλι με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο και τους δίνεται περιθώριο δύο έως τριών ημερών για να παρουσιαστούν απευθείας στη σχολική μονάδα που τοποθετήθηκαν και να αναλάβουν υπηρεσία.
  4. Αυτό σημαίνει ότι για την πρόσληψη, την τοποθέτησή τους σε σχολική μονάδα δεν μετακινούνται οι αναπληρωτές. Αντίθετα, όλη η διαδικασία γίνεται ηλεκτρονικά. Έχουν και στη διάθεσή τους εύλογο χρονικό διάστημα να προετοιμαστούν και να μεταβούν κατευθείαν στη σχολική μονάδα που τοποθετήθηκαν και να αναλάβουν υπηρεσία και δεν ταλαιπωρούνται, όπως ταλαιπωρούνταν παλαιότερα να πάνε στη διεύθυνση εκπαίδευσης, να κάνουν τη δήλωση προτίμησης με φυσική παρουσία, να παρουσιαστούν στη σχολική μονάδα τοποθέτησης που μπορεί να βρισκόταν σε άλλη περιοχή, ακόμη και σε άλλο νησί. Επίσης, οι συμβάσεις εργασίας των αναπληρωτών γίνονται ψηφιακά και ψηφιακά γίνεται και η επιβεβαίωση ανάληψης υπηρεσίας στο «myschool».
  5. Κατ’ εξαίρεση και για λόγους ανωτέρας βίας, όπως είναι μια φυσική καταστροφή, προβλέπεται η ανάληψη υπηρεσίας να γίνεται στη διεύθυνση εκπαίδευσης της περιοχής πρόσληψης του αναπληρωτή και όχι στη σχολική μονάδα.
  6. Σε έκτακτες περιπτώσεις, όπως ήταν η περίοδος της πανδημίας, σε έκτακτες καιρικές συνθήκες που έπληξαν συγκεκριμένες περιοχές, εκδίδονται διευκρινιστικές οδηγίες. Με τις οδηγίες αυτές οι αναπληρωτές διευκολύνθηκαν και είχαν τη δυνατότητα, ανάλογα με την περίπτωση, είτε να αποστείλουν μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και να δηλώσουν ότι δεν μπορούν να προσεγγίσουν τη σχολική μονάδα πρόσληψης λόγω των φυσικών καταστροφών, είτε να αναλάβουν υπηρεσία στη διεύθυνση εκπαίδευσης του τόπου διαμονής τους, όχι στον τόπο πρόσληψής τους που είχε πληγεί από φυσικές καταστροφές. Τεχνικά δηλαδή αναλάμβαναν υπηρεσία και παρέμεναν στον τόπο διαμονής τους.
  7. Επίσης, με βάση διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου, οι αναπληρώτριες που αποδεδειγμένα αδυνατούν να αναλάβουν υπηρεσία στην περιοχή πρόσληψης λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας μπορούν να αναλάβουν σε διεύθυνση εκπαίδευσης που βρίσκεται κοντά στον τόπο κατοικίας.

Β. Τι προβλέπεται για τις αναρρωτικές άδειες αναπληρωτών

  1. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί καλύπτουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Υποχρέωση της πολιτείας είναι να διδάσκει τα παιδιά, και τα παιδιά πρέπει να έχουν τον εκπαιδευτικό τους. Καλύπτουν, οι αναπληρωτές, ένα έκτακτο κενό που δημιουργείται από κύηση ή από ασθένεια.
  2. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί πληρώνονται και μέσω ΕΣΠΑ και για να πληρωθούν και να είναι επιλέξιμο το κονδύλιο θα πρέπει να έχουν υπηρετήσει και στη συγκεκριμένη θέση. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που έχουν σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου έχουν αναρρωτική άδεια ίδια με την άδεια που χορηγείται σε οποιαδήποτε άλλη κατηγορία υπαλλήλων που υπηρετούν στο Δημόσιο με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου. Εφαρμόζονται, δηλαδή, τα άρθρα 657 και 658 του Αστικού Κώδικα και αν συντρέξει σπουδαίος λόγος που εμποδίζει την παροχή εργασίας χωρίς την υπαιτιότητα του εργαζόμενου, τότε ο εργαζόμενος με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου δικαιούται αναρρωτική άδεια μετ’ αποδοχών.
  3. Επειδή οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έχουν μέγιστη κατά νόμο διάρκεια σύμβασης όσο είναι το διδακτικό έτος από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Ιούνιο, η αναρρωτική άδεια είναι δεκαπέντε ημέρες με αποδοχές.
  4. Επιπρόσθετα, σε όσους πάσχουν από δυσίατα νοσήματα χορηγείται αναρρωτική άδεια διάρκειας δεκαπέντε ημερών επιπλέον της προβλεπόμενης από τις ισχύουσες διατάξεις. Και αυτός ο χρόνος είναι και αμειβόμενος και θεωρείται ως χρόνος πραγματικής διδακτικής υπηρεσίας. Άρα, η αναρρωτική άδεια που δικαιούται ένας αναπληρωτής που πάσχει από δυσίατο νόσημα είναι δεκαπέντε ημέρες αναρρωτική, δεκαπέντε ημέρες λόγω δυσίατου νοσήματος, δηλαδή τριάντα ημέρες μετ’ αποδοχών. Υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο και μπορούν να λάβουν την αναρρωτική άδεια χωρίς να χάσουν τις αποδοχές.
  5. Εκτός αυτών, υπάρχει ειδική άδεια που προβλέπεται για όσους πάσχουν από νόσημα που απαιτεί τακτικές μεταγγίσεις αίματος, χρήζει περιοδικής νοσηλείας, ή έχουν ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω. Ξεκινώ με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς που τη δικαιούνται και στη συνέχεια θα προχωρήσω στους αναπληρωτές. Οι υπάλληλοι που έχουν αυτά που προανέφερα προβλέπεται να μπορούν να πάρουν άδεια με αποδοχές είκοσι δύο ημερών κατ’ έτος. Οι μόνιμοι υπάλληλοι αν έχουν ποσοστό αναπηρίας 50% και πάνω και δεν υπάγονται στις κατηγορίες που ανέφερα προηγουμένως δικαιούνται ειδική άδεια με αποδοχές έξι ημερών κατ’ έτος. Για τους αναπληρωτές και όσους απασχολούνται με ανάλογης νομικής μορφής σχέση εργασίας ειδικές άδειες των είκοσι δύο και των έξι ημερών αντιστοίχως δίνονται για χρονικό διάστημα η διάρκεια του οποίου υπολογίζεται κατ’ αναλογία με τη διάρκεια σύμβασης.
  6. Είναι μια δύσκολη εξίσωση, η επιβεβλημένη ευαισθησία στους εκπαιδευτικούς που έχουν τα πρόσθετα αυτά προβλήματα από τη μια και η ανάγκη τα παιδιά να έχουν τον εκπαιδευτικό τους από την άλλη.

Δείτε επίσης

Ποιες άδειες δικαιούνται εκπαιδευτικοί/ΕΕΠ/ΕΒΠ μόνιμοι-αναπληρωτές-νεοδιόριστοι-ΑμεΑ – Ποιος τις χορηγεί 

Ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών 2024: Τα βήματα μετά το sms για τη σχολική μονάδα τοποθέτησης 

Πως προσλαμβάνονται οι αναπληρωτές: Το νομοθετικό πλαίσιο πρόσληψης και τοποθέτησης από το Υπ. Παιδείας

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply