Μακρή για πολλαπλό βιβλίο και για τη συμμετοχή ιδιωτικού ομίλου στη συγγραφή – Η συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης του Βουλευτή Στέφανου Παραστατίδη στη Βουλή – Κατατέθηκε Τροπολογία για το Πολλαπλό Βιβλίο!
Μακρή για πολλαπλό βιβλίο
Συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής κου Στέφανου Παραστατίδη προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: “Παρατάσεις, καθυστερήσεις, παλινωδίες σχετικά με τη διαδικασία συγγραφής, αξιολόγησης και εισαγωγής του πολλαπλού βιβλίου στα σχολεία της χώρας”.
Ο Βουλευτής ρώτησε τη Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ κα Ζέττα Μακρή η η οποία απάντησε την Ερώτηση πρώτον, αν υπάρχει ακριβές χρονοδιάγραμμα και ποιο είναι αυτό για το πολλαπλό βιβλίο, για την υλοποίηση αυτής της μεταρρύθμισης και δεύτερον, αν ισχύουν τα δημοσιεύματα του Τύπου σύμφωνα με τα οποία το ένα στα τέσσερα νέα σχολικά βιβλία είναι εκδόσεων γνωστής αλυσίδας φροντιστηρίων.
Τροπολογία για το Πολλαπλό Βιβλίο
Την ίδια ώρα κατατέθηκε Τροπολογία στη Βουλή για το Πολλαπλό Βιβλίο – Δείτε ΕΔΩ
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα για το Πολλαπλό Βιβλίο η κα Μακρή είπε:
Τον Απρίλιο του 2023 εκδόθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για να υποβληθούν αιτήσεις συμμετοχής στις διαδικασίες του πολλαπλού βιβλίου.
73 συγγραφικά σχήματα κατέθεσαν 636 αιτήσεις. Από τις 636 αιτήσεις συμμετοχής, εγκρίθηκαν καταρχάς οι 590. Αυτές οι 550 αιτήσεις συμμετοχής έγιναν από 60 συγγραφικά σχήματα στα οποία εμπλέκονται πάνω από χίλιοι συγγραφείς. Από τις 590 καταρχάς εγκεκριμένες αιτήσεις, οι 439 αφορούν στα βιβλία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, γυμνασίου και Α΄ λυκείου. Τα διδακτικά πακέτα που τελικώς, όμως, που υποβλήθηκαν για την πρωτοβάθμια, το γυμνάσιο και την Α΄ λυκείου, ήταν 261.
Βάσει της πρόσκλησης ενδιαφέροντος τα συγγραφικά σχήματα μπορούσαν να είναι φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα ή ενώσεις φυσικών προσώπων.
Για τις υπόλοιπες τάξεις, επειδή και το χρονοδιάγραμμα είναι διαφορετικό, δηλαδή για τη Β΄ και τη Γ΄ λυκείου, τα συγγραφικά πακέτα θα υποβληθούν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Υποβλήθηκαν, λοιπόν, τα 269 τακτικά πακέτα και ξεκίνησε η αξιολόγησή τους. Η αξιολόγηση γίνεται από επιστημονικές επιτροπές των οποίων αναγνωστικό αντικείμενο έχει συγκροτήσει το ΙΕΠ μετά από την έκδοση σχετικής πρόσκλησης. Ούτε το ΙΕΠ επεμβαίνει και πολύ περισσότερο το Υπουργείο Παιδείας.
Αυτή τη στιγμή η διαδικασία είναι σε εξέλιξη. Όταν ολοκληρωθούν, όσα πακέτα διδακτικά αξιολογηθούν θετικά, θα ενταχθούν στο μητρώο διδακτικών βιβλίων, στην ψηφιακή βιβλιοθήκη διδακτικών βιβλίων από τις αρμόδιες επιστημονικές επιτροπές και από κανέναν άλλον.
Θα γίνουν καινούργιες διαδικασίες, όμως, πρόσκλησης για την συγγραφή διδακτικών πακέτων για τα δεκαεπτά πακέτα τα οποία δεν κατατέθηκε πρόταση, για τα είκοσι πέντε διδακτικά πακέτα που κατατέθηκε μόνο μία πρόταση και για όσα γνωστικά αντικείμενα έχουν κατατεθεί διδακτικά πακέτα, αλλά τυχόν δεν θα αξιολογηθούν θετικά και ή δεν θα υπάρχει κανένα πακέτο για τα γνωστικά αυτά αντικείμενα ή υπάρχει μόνον ένα.
Για τα αιτήματα παράτασης είπε
Υπεβλήθησαν στο ΙΕΠ αιτήματα παράτασης για λόγους που κάποιες φορές ήταν και λόγοι ανωτέρας βίας, για να υπάρχει πληρότητα και επάρκεια στα παραδοτέα. Και ξέρετε τι ενδιαφέρει το Υπουργείο; Εγώ πραγματικά σας ακούω με ενδιαφέρον και ξέρω και ότι γνήσια σας απασχολεί το θέμα αυτό. Δεν είναι, όμως, μόνο ο χρόνος της παράδοσης που είναι πολύ σημαντικός. Είναι και η ποιότητα είναι και το σύνολο όλων των παραδοτέων που πρέπει να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες. Δηλαδή, ενδιαφερόμαστε για την ταχύτητα, αλλά δεν την προτάσσουμε σε βάρος της ποιότητας, γιατί πρώτος εσείς θα έρθετε μετά να διαπιστώσετε ότι υπάρχει έκπτωση και θα μας ελέγξετε και θα έχετε κάθε δίκιο.
Τι μέλλει γενέσθαι
Το πολλαπλό βιβλίο είναι μια διαδικασία σύνθετη, πολυπαραγωγική. Το ΙΕΠ και το «Διόφαντος» εμπιστευόμαστε απολύτως τους εποπτευόμενους φορείς. Και ενδεχομένως αύριο, αλλιώς σίγουρα μέσα στην εβδομάδα, θα έρθουν και άλλες διατάξεις που έχει ετοιμάσει το Υπουργείο μας, ώστε να διευκολυνθεί και να γίνει ακόμη καλύτερη η διαδικασία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής για το πολλαπλό βιβλίο.
Σχετικά με το αν ένα στα τέσσερα νέα σχολικά βιβλία είναι εκδόσεων γνωστής αλυσίδας φροντιστηρίων η κα Μακρή είπε:
H διαδικασία για τη συγγραφή των διδακτικών πακέτων είναι μια ανοικτή διαδικασία. Δεν είναι κλειστή διαδικασία και δεν απαγορεύεται οποιαδήποτε μορφή συγγραφικού σχήματος, φυσικό πρόσωπο, νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων. Δεν υπάρχει αποκλεισμός, γιατί θέλουμε καλά και επιστημονικά έγκυρα βιβλία.
Αυτή είναι μια συνήθης πρακτική εδώ και πάνω από είκοσι έτη και θέλω να σας πω επίσης ότι σε αυτά τα είκοσι χρόνια υπήρχαν βιβλία από ιδιωτικά σχολεία, από ιδιωτικούς εκδοτικούς οίκους, οι οποίοι εξέδιδαν μάλιστα και τα βοηθήματα, αυτά που λέγαμε «λυσάρια» στα δικά μου χρόνια και δεν υπήρξε καμία αντίδραση και καμία καχυποψία, όπως αυτή που έχω διαγνώσει στη δική σας ερώτηση.
Μέχρι το 1995 ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων καλούσε τους συγγραφείς να συγγράψουν τα βιβλία και δεν εξέδιδε πρόσκληση, κάτι το οποίο δεν θεωρώ εγώ τουλάχιστον σωστό. Από το 1999 έως το 2000 προκηρυσσόταν δημόσιος διαγωνισμός που συμμετείχαν είτε φυσικά είτε νομικά πρόσωπα και σε αυτά περιλαμβάνονται και οι εκδοτικοί οίκοι που μπορούσαν με οποιαδήποτε νομική μορφή να συμμετέχουν.
Το 2003 το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εξέδωσε πρόσκληση για τη συγγραφή διδακτικών βιβλίων, όπου μπορούσαν επίσης να συμμετέχουν φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα, κοινοπραξίες, ενώσεις προσώπων, όπως ίσχυσε από το 1999 και ισχύει και μέχρι τώρα. Η πρόσκληση του 2003 έγραφε ότι μπορούν να συμμετέχουν φυσικά πρόσωπα που διέθεταν επιστημονική και εκπαιδευτική εμπειρία συναφή με το υπό εκπόνηση εκπαιδευτικό υλικό ή νομικά πρόσωπα ή κοινοπραξίες ή ενώσεις προσώπων, των οποίων οι δραστηριότητες θα έπρεπε να είναι σχετικές και συναφείς με το υπό εκπόνηση εκπαιδευτικό υλικό.
Το ίδιο και το 2014, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής εξέδωσε αντίστοιχη πρόσκληση. Για οικονομία του χρόνου δεν επαναλαμβάνω τι περιλάμβανε και στην πρόσκληση εγγραφής του 2023, που εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, η δυνατότητα συμμετοχής παρέμενε ίδια όπως όλα τα τελευταία χρόνια χωρίς να υπάρχουν αυτές οι ανησυχίες που έχετε εκφράσει.
Άρα, λοιπόν πάντοτε και τώρα συμμετέχουν εκδοτικοί οίκοι, είτε ως φυσικά είτε ως νομικά πρόσωπα και μπορούν να συγγράψουν διδακτικά βιβλία. Πάντοτε δε όλα τα διδακτικά βιβλία στην πρώτη τους σελίδα έφεραν το λογότυπο του δικαιούχου της συγγραφής. Δεν είναι πρωτοτυπία δική μας, δεν είναι δική μας πρωτοβουλία. Γινόταν πάντοτε, επαναλαμβάνω πάντοτε και επί των ημερών σας.
Η πρόσκληση δίνει τη δυνατότητα σε όσους έχουν συναφή δραστηριότητα. Η απάντηση όπως είπα έχει δοθεί εδώ και μια εικοσαετία και το αυτονόητο είναι το ΙΕΠ διά των επιστημονικών επιτροπών, με αυστηρούς κανόνες αξιολόγησης θα διασφαλίσει την ποιότητα και του πολλαπλού βιβλίου. Είναι διαφορετικό πράγμα να υποβάλλω, είναι διαφορετικό πράγμα να εγκριθεί και να διδάσκεται, σε κάθε περίπτωση μόνον με επιστημονικά κριτήρια και με κανένα άλλο κριτήριο, καμία υπόνοια.
Αναφορικά με τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης το γραφείο του κου Παραστατίδη αναφέρει:
“Αποκαλυπτική αποδείχθηκε η χθεσινή ημέρα σχετικά με τα πολλαπλά προβλήματα και τις καθυστερήσεις που έχουν παρουσιαστεί στη διαδικασία αξιολόγησης και συγγραφής των νέων διδακτικών πακέτων στο πλαίσιο του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου.
Η υφυπουργός κα Μακρή, απαντώντας στην ολομέλεια της Βουλής σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του Στέφανου Παραστατίδη, υποστήριξε ότι η διαδικασία εξελίσσεται κανονικά και οι όποιες μικρές καθυστερήσεις οφείλονται στην ανάγκη διασφάλισης της ποιότητας βιβλίων. Την ίδια ώρα, σε διπλανή αίθουσα της Βουλής, ο υπουργός Παιδείας κατέθετε τροπολογία για να ψηφισθεί σήμερα εσπευσμένα, για την επιτάχυνση της διαδικασίας και την άρση των προβλημάτων τα οποία ακριβώς επεσήμανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στην ερώτηση του.
Σε ότι αφορά το ζήτημα της εμπλοκής μεγάλου φροντιστηριακού και εκδοτικού ομίλου στη συγγραφή των διδακτικών πακέτων, ο Στέφανος Παραστατίδης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν προδικάσαμε εμείς την εξέλιξη της διαδικασίας και τη δεσπόζουσα θέση φροντιστηριακού ομίλου στη συγγραφή και έκδοση των βιβλίων. Είναι ο ίδιος ο φροντιστηριακός όμιλος που ισχυρίζεται σε ανακοινώσεις του ότι καταλαμβάνει πλέον κεντρικό ρόλο στο χώρο της παιδείας, διαφημίζοντας με μεγάλα γράμματα τη συγγραφή των σχολικών βιβλίων παράλληλα με την ίδρυση ενός νέου ιδιωτικού σχολείου υπό την επωνυμία του. Το πρόβλημα είναι ότι η προκήρυξη, στη βάση της οποίας οργανώθηκε όλη η διαδικασία, δεν απέτρεψε τη δημιουργία ενός πλαισίου που οδηγεί σε νόθευση του ανταγωνισμού. Τα δε ασθενή επιχειρήματα «άλλο οι Εκδόσεις άλλο τα Φροντιστήρια», ενόσω αυτά αφορούν τον ίδιο όμιλο με την ίδια επωνυμία που θα αναγράφεται πάνω στα βιβλία, όχι μόνο δεν πείθουν κανένα αλλά συνιστούν απόπειρα εμπαιγμού. »
Η αρμόδια υφυπουργός στην απάντησή της αναφέρθηκε σε πάγια διαδικασία που ισχύει στην προκήρυξη για τη συγγραφή διδακτικών βιβλίων, αποφεύγοντας ωστόσο να απαντήσει στο εάν το υπουργείο σκοπεύει να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι για πρώτη φορά, το ένα στα τέσσερα σχολικά βιβλία φέρεται να εκδίδεται από τον συγκεκριμένο κοινό φροντιστηριακό – εκδοτικό όμιλο.
Συνοψίζοντας, η τήρηση της δέσμευσης της κυβέρνησης για την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου στα σχολεία παραμένει ζητούμενο και όχι δεδομένο”.
Δείτε επίσης
Πιερρακάκης: Βοηθός δασκάλου στην Παράλληλη-συνέχεια διορισμών-2 αθλητικά σχολεία-άδεια μητρότητας
Μακρή για Πίνακες εκπαιδευτικών: Σε συζητήσεις με το ΑΣΕΠ βρίσκεται το Υπουργείο Παιδείας
Αυξήσεις με μείωση εισφορών υγείας: Ελάχιστες και αντιφατικές – Πίνακας μισθολογικών αλλαγών
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/makri-gia-pollaplo-vivlio-kai-gia-ti-simmetohi-idiotikou-omilous-sti-siggrafi/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.