Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μείωση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στα Λύκεια χωρίς αιτιολόγηση: Ερώτηση στη Βουλή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μείωση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στα Λύκεια χωρίς αιτιολόγηση: Ερώτηση στη Βουλή από τη Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης κα Σοφία Ασημακοπούλου. 

Μείωση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών

Χωρίς αιτιολόγηση είναι η δραστική μείωση των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών από τα Λύκεια αναφέρει η Βουλευτής της Ελληνικής Λύσης κα Σ. Ασημακοπούλου, καταθέτοντας σχετική Ερώτηση στη Βουλή στα πλαίσια Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, με την οποία ρωτά, μεταξύ άλλων, την Υπουργό ΠΑΙΘ κα Ν. Κεραμέως:

1. Για ποιους λόγους έχει αφαιρεθεί, σχεδόν, το σύνολο των μαθημάτων περί των κοινωνικών επιστημών από τα λύκεια.

2.Με ποια παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια κρίθηκε πρόσφορη η κατάργηση της διδασκαλίας των κοινωνικών επιστημών από τα Λύκεια.

3. Αν σκοπεύει να επαναφέρει άμεσα το σύνολο των ως άνω καταργηθέντων μαθημάτων που αφορούν στις κοινωνικές επιστήμες, στο Λύκειο.

Ακολουθεί η Ερώτηση

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 24/10/2022

Της: Σοφίας – Χάιδως Ασημακοπούλου, Βουλευτού Β΄ Πειραιά

ΠΡΟΣ: Την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: «Χωρίς αιτιολόγηση η δραστική μείωση των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών από τα λύκεια»

Κυρία Υπουργέ,

Με το Ν.4692/2020: «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» και με τα νέα ωρολόγια προγράμματα, χωρίς καμία αιτιολόγηση, καταργήθηκαν τα εξής μαθήματα: «Κοινωνιολογία» (Γ’ Λυκείου), ενώ υπήρχε στο δημόσιο σχολείο για 39 έτη, «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών» (Β’ Λυκείου), «Σύγχρονος Κόσμος- Πολίτης και Δημοκρατία» (Β’ Λυκείου), ενώ, προέκυψε μείωση της διδασκαλίας της «Πολιτικής Παιδείας», κατά μία ώρα και αφαίρεσή της από τα εξεταζόμενα μαθήματα.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την δραστική μείωση των ωρών διδασκαλίας, εβδομαδιαίως, του γνωστικού αντικειμένου των Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, στο Λύκειο. Οι δε λιγοστές ώρες που απέμειναν στην Α’ Λυκείου για τα μαθήματα αυτά (2 ώρες διδασκαλία της «Πολιτικής Παιδείας»), δεν μπορούν να αναπληρώσουν το κενό.

Σύμφωνα με την απόφαση 1972/2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας: «…τα ωρολόγια προγράμματα, κατά το μέρος που περιορίζουν ή καταργούν τη διδασκαλία των μαθημάτων γενικής παιδείας «Πολιτική Παιδεία» στην Α΄ Λυκείου και «Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία» στη Β´ Λυκείου και μάλιστα σε χρόνο κατά τον οποίο και η διδασκαλία της Κοινωνιολογίας έχει αφαιρεθεί εντελώς από τα ωρολόγια προγράμματα του Λυκείου, αφίστανται από τις εκτιμήσεις του νομοθέτη του ν.4186/2013, ο οποίος, κατά την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού, είχε θεωρήσει αναγκαία την ενίσχυση της διδασκαλίας μαθημάτων πολιτικής παιδείας, ως μέσο για την προφύλαξη των νέων από φανατισμούς, πολιτικά πάθη και ακρότητες, καθώς και για την προβολή των αξιών της Δημοκρατίας και της κοινωνικής συνοχής που διέρχονται κρίση.

Και τούτο χωρίς να προκύπτουν από τα στοιχεία του φακέλου και από τα εκτεθέντα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στοιχεία τα παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια που καθιστούν πρόσφορες τις εν λόγω αλλαγές. Συνεπώς, τα ωρολόγια προγράμματα, κατά το μέρος που αφορά τα εν λόγω μαθήματα, εκδόθηκαν μη νομίμως, χωρίς τεκμηρίωση ως προς την τήρηση παιδαγωγικών και επιστημονικών κριτηρίων, παραγνωρίζοντας τα κριτήρια άσκησης της κανονιστικής αρμοδιότητας της Διοίκησης».

Σημειωτέο ότι, τα μαθήματα αυτά αποτελούν συνδετικό κρίκο και προαπαιτούμενο για την συνέχιση των σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στα τμήματα που άπτονται του σχετικού αντικειμένου και δη, στις σχολές Κοινωνιολογίας, Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και γενικά, σε όλες τις σχολές Κοινωνικών Επιστημών, σχολές που αγγίζουν το 70% και πλέον της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών, που μέχρι πρότινος, ήταν και «Κοινωνικών».

Με αυτό τον τρόπο, βάλλεται το μέλλον χιλιάδων φοιτητών των ανωτέρω τμημάτων, ενώ παράλληλα, βάλλεται και το κύρος των σχετικών πανεπιστημιακών σχολών, όταν οι Κοινωνικές Επιστήμες, πλέον, δεν έχουν χώρο στο Λύκειο.

Επίσης, τίθεται εν αμφιβόλω το εργασιακό μέλλον χιλιάδων εκπαιδευτικών κοινωνικών επιστημόνων, αφενός, μονίμων εκπαιδευτικών του κλάδου, (αφού μένουν χωρίς εργασιακό ωράριο), και αφετέρου, πολλών αναπληρωτών αντίστοιχων, με μεγάλες προϋπηρεσίες, που ανέμεναν διορισμό, μετά από δεκαετίες και τελικά, έμειναν χωρίς εργασία.

Τέλος, σας υπενθυμίζουμε ότι, στις 28/2/2022 καταθέσαμε ενώπιόν σας σχετική Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου με τα της παρούσας, που έλαβε αρ. πρωτ. 3612 και είχε τίτλο: «Αφανισμός των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών από τα Λύκεια», με ανάλογα ερωτήματα, αλλά δεν μας απαντήσατε, ως οφείλατε (άρθρο 126, παρ. 4, του Κανονισμού της Βουλής).

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1. Για ποιους λόγους έχει αφαιρεθεί, σχεδόν, το σύνολο των μαθημάτων περί των κοινωνικών επιστημών από τα λύκεια;

2. Σε ποια παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια βασίστηκαν οι ως άνω επιλογές σας, οι οποίες έκριναν πρόσφορη την κατάργηση της διδασκαλίας των κοινωνικών επιστημών από τα λύκεια;

3. Δεδομένου ότι, η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες, με την κριτική σκέψη και με την γνώση των βασικών δικαιωμάτων, των ελευθεριών αλλά και της λειτουργίας του κράτους είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη, σκοπεύετε να επαναφέρετε άμεσα το σύνολο των ως άνω καταργηθέντων μαθημάτων που αφορούν στις κοινωνικές επιστήμες, στο λύκειο;

4. Για ποιους λόγους δεν απαντήσατε στην παραπάνω αναφερόμενη Ερώτησή μας Κοινοβουλευτικού Ελέγχου;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

Δείτε σχετικά

Απόφαση ΣτΕ: Μη νόμιμη η κατάργηση 2 μαθημάτων στο Λύκειο-Νόμιμη η επαναφορά των Λατινικών αντί Κοινωνιολογίας

Δείτε επίσης

Τροπολογία για παιδαγωγική επάρκεια και εισαγωγική επιμόρφωση εκπαιδευτικών-ΕΕΠ-Πρόβλεψη και για ΕΒΠ 

Ανάγκη ίδρυσης οργανικών θέσεων και νέων διορισμών στη Δευτεροβάθμια | Ανακοίνωση ΠΕΑΔ

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση