Κυριακή, 25 Φεβρουαρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μεταδίδεται ο κορονοϊός στα σχολεία; Οι τοποθετήσεις ECDC-ΠΟΥ-Βάνας Παπαευαγγέλου-Αθανάσιου Τσακρή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μεταδίδεται ο κορονοϊός στα σχολεία; Οι τοποθετήσεις ECDC – ΠΟΥ – Καθηγήτριας Βάνας Παπαευαγγέλου – Καθηγητή Αθανάσιου Τσακρή, επί του θέματος.

Μεταδίδεται ο κορονοϊός στα σχολεία;

Αναφορικά με τη συζήτηση που διεξάγεται για την ενδοσχολική μετάδοση του κορονοϊού, για τη μεταδοτικότητα του ιού στις μικρές ηλικίες, για το αν τα παιδιά όλων των ηλικιών είναι επιρρεπή σε λοίμωξη COVID-19 και μπορούν να μεταδίδουν τον ιό, για την επίπτωση της λοίμωξης COVID-19 στο σχολικό περιβάλλον, για την επίδραση του μεταλλαγμένου στελέχους του ιού στα παιδιά κ.α, συγκεντρώσαμε και παραθέτουμε ακολούθως τις τοποθετήσεις:

  • Της Καθηγήτριας Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ κας Βάνας Παπαευαγγέλου
  • Του Καθηγητή Μικροβιολογίας στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ κου Αθανάσιου Τσακρή
  • Του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC)
  • Του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ)
Αναλυτικά οι τοποθετήσεις
Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ Βάνα Παπαευαγγέλου

Κατά τη διάρκεια της χθεσινής ενημέρωσης και ανακοίνωσης νέων μέτρων για τον κορονοϊό ανέφερε σχετικά:

“Καθημερινά έχουμε νεότερα δεδομένα, που υποστηρίζουν την άποψή μας ότι η ενδοσχολική μετάδοση δεν είναι συχνή και ότι τα σχολεία δεν αποτελούν «οδηγό» της επιδημίας, δεν αυξάνουν το επιδημιολογικό φορτίο.

Νεότερες μάλιστα επιδημιολογικές μελέτες, οροεπιδημιολογικές μελέτες από τη Γερμανία, την Αγγλία και την Ελβετία, έδειξαν με σαφήνεια ότι τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι καθηγητές, δεν έχουν αυξημένο κίνδυνο λοίμωξης σε σχέση με το γενικό ενήλικο πληθυσμό.

Επίσης, τα δεδομένα από το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με τα κρούσματα στα Δημοτικά σχολεία, μας δείχνουν ότι μόλις 0,2% των τμημάτων στην επικράτεια είναι σε αναστολή, ενώ το ποσοστό των μαθητών του Δημοτικού που εμφάνισαν λοίμωξη ανέρχεται 2 στους 10.000 μαθητές.

Μέχρι σήμερα, και μετά από 3 εβδομάδες λειτουργίας των Δημοτικών σχολείων, τα δεδομένα τόσο από τον έλεγχο που έγινε με τις κινητές μονάδες του ΕΟΔΥ όσο και μέσω της πλατφόρμας edu.testing, η θετικότητα στους εκπαιδευτικούς ήταν 0,13% και 0,15% αντίστοιχα.

Αυξημένη επίπτωση οροθετικότητας στους εκπαιδευτικούς είχαμε μόνο στις περιοχές με αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο”.

_____________________________

Καθηγητής Μικροβιολογίας ΕΚΠΑ Αθανάσιος Τσακρής

Ο κος Αθανάσιος Τσακρής, Καθηγητής του ΕΚΠΑ και μέλος της επιτροπής των λοιμωξιολόγων μίλησε στο χθεσινό  – 29.01 – κεντρικό δελτίο του ΣΚΑΪ και αναφέρθηκε σχετικά ως εξής:

“Τα παιδιά δεν πρέπει να κάνουν τεστ πριν πάνε στο σχολείο, πρέπει να υπάρχουν οργανωμένοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι που είναι απαραίτητο εργαλείο στη διαχείριση της σωστής επαναλειτουργίας”.

“Σύμφωνα με τις μελέτες μέχρι τα 12 έτη η μεταδοτικότητα είναι μικρή, σιγά σιγά κατόπιν αρχίζει και αυξάνει, και στα παιδιά του λυκείου είναι πολύ παρόμοια με των ενηλίκων”.

Αναφορικά με το μεταλλαγμένο στέλεχος του κορονοϊού

Ο κος Τσακρής ανέφερε πως υπήρξαν πρώτες επιδημιολογικές παρατηρήσεις, κυρίως στη Βρετανία, όπου είναι το μεταλλαγμένο στέλεχος πιο επιθετικό, τόσο επιθετικό στα παιδιά όσο και στους μεγαλύτερους, δεν φαίνεται διαφορά στα παιδιά του δημοτικού.

_____________________________

Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC)

Οι γιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, Ιωάννης Ντάνασης, Μαρία Γαβριατοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (πρύτανης ΕΚΠΑ), συνοψίζουν σε εννέα κύρια σημεία την ανασκόπηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC) σχετικά με τη λοίμωξη COVID-19 στα παιδιά και τον ρόλο του σχολείου στη μετάδοσή της.

1. Υστατο μέσο το κλείσιμο των σχολείων

Υπάρχει ομοφωνία ότι το κλείσιμο των σχολείων ως μέτρο αποτροπής της μετάδοσης του SARS-CoV-2 πρέπει να χρησιμοποιείται ως ύστατο μέτρο.

Ο αρνητικός αντίκτυπος του πρώιμου κλεισίματος των σχολείων στη σωματική και ψυχική υγεία, καθώς και στην εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και ο οικονομικός αντίκτυπος, υπερτερούν των πιθανών οφελών.

2. Παιδιά ηλικίας 1-18 ετών

Μεταξύ των κρουσμάτων COVID-19, τα παιδιά ηλικίας 1-18 ετών έχουν μικρότερο ποσοστό νοσηλειών, σοβαρών νοσηλειών και θανάτου συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.

3. Παιδιά-μετάδοση κορονοϊόύ

Τα παιδιά όλων των ηλικιών είναι επιρρεπή σε λοίμωξη COVID-19 και μπορούν να μεταδίδουν τον SARS-CoV-2 σε επίνοσα άτομα. Τα παιδιά νεαρότερης ηλικίας φαίνεται να είναι λιγότερο ευάλωτα στη λοίμωξη, και εάν μολυνθούν ευθύνονται για συρροές κρουσμάτων λιγότερο συχνά συγκριτικά με τους ενήλικες.

4. Κλείσιμο σχολείων

Το κλείσιμο των σχολείων μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της μετάδοσης του SARS-CoV-2, αλλά από μόνο του δεν αρκεί ως μεμονωμένο μέτρο πρόληψης της μετάδοσης της COVID-19 στην κοινότητα, χωρίς παράλληλη εφαρμογή μασκών προσώπου και ελάττωση του συγχρωτισμού.

5. Μετάλλαξη κορονοϊού

Νέες πληροφορίες που συλλέγονται σχετικά με τη νέα παραλλαγή του SARS-CoV-2 που εντοπίστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να αλλάξουν την επιδημιολογική εικόνα της COVID-19 στα σχολεία.

6. Η επιστροφή στο σχολείο και το δεύτερο κύμα πανδημίας

Η επιστροφή των μαθητών στο σχολείο συνέπεσε με μία γενική χαλάρωση των μέτρων αποτροπής του SARS-CoV-2 σε πολλές χώρες και δεν φαίνεται να συνέβαλε καθοριστικά στην εμφάνιση του δεύτερου κύματος της πανδημίας.

7. Η επίπτωση της λοίμωξης COVID-19 στο σχολικό περιβάλλον

Περιστατικά μετάδοσης SARS-CoV-2 έχουν καταγραφεί στο σχολικό περιβάλλον (νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο-λύκειο). Η επίπτωση της λοίμωξης COVID-19 στο σχολικό περιβάλλον φαίνεται να εξαρτάται από την επιδημιολογική εικόνα της COVID-19 στην κοινότητα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η συρροή κρουσμάτων στα σχολεία ευθύνεται για τη μειονότητα των περιπτώσεων COVID-19 σε κάθε χώρα.

8. Εχουν οι εκπαιδευτικοί μεγαλύτερο κίνδυνο λοίμωξης συγκριτικά με άλλα επαγγέλματα;

Το εκπαιδευτικό και λοιπό ενήλικο προσωπικό που εργάζεται στο σχολικό περιβάλλον δεν θεωρείται ότι βρίσκεται σε μεγαλύτερο κίνδυνο λοίμωξης συγκριτικά με άλλα επαγγέλματα.

Εξαίρεση μπορεί, ίσως, να αποτελούν εκπαιδευτικές διαδικασίες, κατά τις οποίες ο εκπαιδευτής έρχεται σε στενή επαφή με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας ή ενήλικες.

9. Λήψη μέτρων στο σχολικό περιβάλλον

Παρεμβάσεις στο σχολικό περιβάλλον για την πρόληψη του συγχρωτισμού, καθώς και μέτρα ατομικής υγιεινής, είναι θεμελιώδη για την πρόληψη της μετάδοσης.

Τα πάσης φύσεως μέτρα πρέπει να προσαρμόζονται στις αντίστοιχες ηλικιακές ομάδες και παράλληλα με την πρόληψη της μετάδοσης να διασφαλίζουν τη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

_____________________________

Μεταδίδεται ο κορονοϊός στα σχολεία;
Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ)
Σε επιδημιολογική του έκθεση ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) παραθέτει συμπεράσματα μετά από ένα χρόνο πανδημίας κορονοϊού, αναφορικά με τα σχολεία και την εκπαίδευση.

Ο ΠΟΥ βασίζεται σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και δείχνει πως “το προσωπικό των σχολείων διατρέχει μικρότερο κίνδυνο στο σχολείο, όταν γίνει σύγκριση με τον ενήλικο πληθυσμό γενικά”.

Μια άλλη μελέτη που έγινε στις Ηνωμένες Πολιτείες μεταξύ 57.000 εργαζομένων σε παιδικούς σταθμούς «δείχνει πως δεν υπάρχει αυξημένος κίνδυνος μόλυνσης για τους εργαζομένους».

“Το κλείσιμο σχολείων πρέπει να είναι ένα ύστατο μέτρο, πρέπει να είναι προσωρινό και να επιβάλλεται μόνο σε τοπικό επίπεδο στις ζώνες έντονης μετάδοσης”.

“Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως η επαναλειτουργία των σχολείων δεν οδήγησε σε σημαντικές αυξήσεις της μετάδοσης στην κοινότητα ούτε σε κορυφώσεις των μολύνσεων”.

“Οι αποδείξεις της χρησιμότητας του κλεισίματος των σχολείων για να μειωθεί η μετάδοση στους κόλπους της κοινότητας δεν είναι ξεκάθαρες”.

Μεταλλάξεις του ιού

Η ανακάλυψη στο τέλος της χρονιάς νέων περισσότερο μεταδοτικών παραλλαγμένων στελεχών του κορονοϊούαπαιτεί περισσότερες αναλύσεις ανά φύλο και ανά ηλικία για να μετρηθεί αν και πώς θα μπορούσε να διαφέρει η επίδραση αυτών των νέων παραλλαγμένων στελεχών στα παιδιά” σε σχέση με εκείνη του αρχικού στελέχους του νέου κορονοϊού.

“Αν διαπιστώσουμε ότι τα παιδιά προσβάλλονται περισσότερο, τα μέτρα δημόσιας υγείας μπορεί να πρέπει να προσαρμοσθούν”.

Δείτε επίσης

Οι κόκκινες περιοχές όπου θα παραμείνουν κλειστά τα Λύκεια και θα συνεχίσουν την Τηλεκπαίδευση
Ανακοινώσεις-σχολεία: Ανοιχτά Γυμνάσια-Λύκεια σε όλη τη χώρα-Οχι στα Λύκεια κόκκινων περιοχών (και η Αττική)

Δείτε ακόμη

Πότε εμβολιάζονται οι εκπαιδευτικοί: Τι είπε ο Υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας
Task Force-Πλατφόρμα ελέγχου covid 19: Εγγραφο με οδηγίες από το Υπουργείο Παιδείας
Εγκύκλιος επαναλειτουργίας Γυμνασίων-Λυκείων: Ενημέρωση γονέων-υπενθύμιση μέτρων covid τις 2 πρώτες ώρες
Εγκύκλιος: Απουσίες-Βαθμολογίες σε Γυμνάσια, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, Ειδικά Γυμνάσια & Λύκεια, ΕΝΕΕΓΥΛ

Πριν φύγετε

Διαχείριση κρούσματος-πρωτόκολλο αναστολής λειτουργίας σχολείου | Νέες οδηγίες
Μάσκες-κορονοϊός: Ποιες προστατεύουν από τη νέα μετάλλαξη-Τι λένε οι ειδικοί και ο ΠΟΥ
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση