Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μεταθέσεις και Αποσπάσεις εκπαιδευτικών: Το νομοθετικό πλαίσιο-Κριτήρια μοριοδότησης-Πολύτεκνοι και Τρίτεκνοι

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μεταθέσεις και Αποσπάσεις εκπαιδευτικών: Το νομοθετικό πλαίσιο-Κριτήρια μοριοδότησης-Πολύτεκνοι και Τρίτεκνοι – Παράθεση στοιχείων στη Βουλή από την Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ κα Ζ. Μακρή.

Μεταθέσεις και Αποσπάσεις εκπαιδευτικών

Σχετικά με το αίτημα πλήρους εξομοίωσης των τρίτεκνων εκπαιδευτικών με την ειδική κατηγορία των πολυτέκνων σε ό,τι αφορά στις Εγκυκλίους των Μεταθέσεων και Αποσπάσεων, η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ κα Ζ. Μακρή παρέθεσε το νομοθετικό πλαίσιο με τα κριτήρια μοριοδότησης των Μεταθέσεων και Αποσπάσεων εκπαιδευτικών και το τι ισχύει για τους πολύτεκνους και τρίτεκνους εκπαιδευτικούς, στα πλαίσια κοινοβουλευτικής Ερώτησης.

Αναλυτικά

Μεταθέσεις εκπαιδευτικών-κριτήρια μοριοδότησης

Οι γενικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διενεργούνται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων μοριοδότησης όπως αυτά ορίζονται από τις διατάξεις του Π.Δ 50/96, Π.Δ 100/97 καθώς και του Ν.3848/10 (άρθρα 30 & 31).

Κατά προτεραιότητα και συγκρινόμενοι μόνο μεταξύ τους μετατίθενται οι εκπαιδευτικοί οι ανήκοντες σε μία από τις κατηγορίες που αναφέρονται στο άρθρο 13 του Π.Δ. 50/96 (ΦΕΚ 45Α’) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 του Ν. 4653/2020 (ΦΕΚ 12Α’) για τις μεταθέσεις, στην παρ. 5 του άρθρου 62 του Ν. 4589/2019 (13Α΄) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 17 του Ν. 5128/2024 (118Α΄) για τις αποσπάσεις, στο άρθρο 17 του Ν.3402/2005 (ΦΕΚ 258Α’), στις παρ. 1, 2 & 3 του άρθρου 6 του Ν. 3454/2006 (ΦΕΚ 75Α’) και στο άρθρο 52 του Ν. 4115/2013 (ΦΕΚ 24Α’), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 39 του Ν. 4403/2016 (ΦΕΚ 125Α’), μεταξύ των οποίων και οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι μετατίθενται κατά προτεραιότητα, την οποία διατηρούν και κατά τη διαδικασία των αποσπάσεων από ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ, σύμφωνα και με τις πιο πρόσφατες εγκυκλίους των μεταθέσεων για το σχολικό έτος 2024-25 (Μέρος Τρίτο, Κεφάλαιο Γ’ Ειδικές Κατηγορίες Μετάθεσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με αριθμ. πρωτ. 121293/Ε2/15-10- 2024 (ΑΔΑ: ΕΟΥΧ46ΝΚΠΔ-ΨΛΠ) και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με αριθμ. πρωτ. 121294/Ε2/15-10-2024 (ΑΔΑ: 9Η4Χ46ΝΚΠΔ-ΥΛΣ) αντίστοιχα).

Μεταθέσεις πολύτεκνων εκπαιδευτικών

Ειδικότερα όσον αφορά στην πολυτεκνία ισχύουν οι διατάξεις της περ. β του άρθρου 13 του Π.Δ. 50/96, του άρθρου 6 του Ν. 3454/2006 και της παρ. 2 του άρθρου 39 του Ν. 4403/2016.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρ. 1 του άρθρου 6 του Ν. 3454/2006 (ΦΕΚ75Α’), όπως αντικατέστησε το άρθρο 1 του Ν. 1910/1944:

«1. Πολύτεκνοι υπό την έννοια του παρόντος νόμου είναι οι γονείς, οι έχοντες τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τεσσάρων τουλάχιστον τέκνων από έναν ή περισσότερους γάμους ή νομιμοποιηθέντων ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες τριτοβάθμιες σχολές πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και αυτά με οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας και οικογενειακής κατάστασης.

2. Ο γονέας χωρίς σύζυγο, ο οποίος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια των τέκνων του και είναι μόνος υπόχρεος σε διατροφή αυτών, θεωρείται πολύτεκνος, εφόσον έχει τρία τέκνα από τον ίδιο ή διαφορετικούς γάμους ή νομιμοποιηθέντα ή νομίμως αναγνωρισθέντα ή υιοθετημένα ή εκτός γάμου γεννηθέντα, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες τριτοβάθμιες σχολές πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και όσα έχουν οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας.

3. Αν ο ένας από τους γονείς κατέστη ανάπηρος εξοιασδήποτε αιτίας ή ανάπηρος πολέμου σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω ισοβίως, αυτός θεωρείται πολύτεκνος, εφόσον έχει τρία τέκνα εκ των υπαγομένων σε μία από τις περιπτώσεις της πρώτης παραγράφου.

4. Σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, τα απορφανισθέντα τέκνα αποτελούν ιδίαν οικογένεια και, αν είναι τουλάχιστον δύο, απολαμβάνουν όλα τα ευεργετήματα των πολυτέκνων και των τέκνων των πολυτέκνων, υπό τους περιορισμούς της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου».

Επίσης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 του Νόμου 4115/2013 (ΦΕΚ 24Α’), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 39 του Ν. 4403/2016 (ΦΕΚ 125Α’) «Άρθρο 52 Εξομοιώνονται με τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς, οι εκπαιδευτικοί, που τυγχάνουν γονείς ενός (1) ανάπηρου τέκνου, με ποσοστό αναπηρίας 67% και, κατά συνέπεια, θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση που ο Ν. 3848/2010 (Α’71) επιφυλάσσει στους πολύτεκνους».

Ιδιότητα πολύτεκνου

Η ιδιότητα του πολυτέκνου αποδεικνύεται με το πιστοποιητικό της οικογενειακής του κατάστασης ή αντίστοιχα πιστοποιητικό αρμόδιας αλλοδαπής αρχής, συνοδευόμενο από πιστοποιητικό της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (Ν. 3453/2006, ΄Άρθρο 6 παρ. 2, εδ. 1).

Εκπαιδευτικοί Ειδικών Κατηγοριών

Επιπλέον, για τους εκπαιδευτικούς που υπάγονται στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης, δεν απαιτείται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του π.δ. 50/1996 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 του π.δ. 100/1997 (ΦΕΚ 94Α΄), χρόνος υπηρέτησης της οργανικής θέσης για τη θεμελίωση του δικαιώματος μετάθεσης.

Αποσπάσεις εκπαιδευτικών-κριτήρια μοριοδότησης

Οσον αφορά στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ πραγματοποιούνται σε λειτουργικά κενά βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως είναι η συνολική υπηρεσία, η οικογενειακή κατάσταση, η εντοπιότητα, η συνυπηρέτηση, οι μεταπτυχιακές σπουδές και οι σοβαροί λόγοι υγείας των ιδίων, συζύγων, παιδιών ή γονέων των εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 34882/Ε2/04-04-2024 εγκύκλιο αποσπάσεων κατά προτεραιότητα, συγκρινόμενοι μόνο μεταξύ τους, αποσπώνται οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες: α) ειδική κατηγορία μετάθεσης, β) σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων, ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, της ΕΥΠ καθώς και του Ειδικού Ένστολου προσωπικού Δημοτικής Αστυνομίας, γ) εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι, δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, πρόεδροι δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων ή εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων, δ) σύζυγοι δικαστικών λειτουργών και σύζυγοι του κύριου προσωπικού του ΝΣΚ και ε) σύζυγοι μελών ΔΕΠ.

Τρίτεκνοι εκπαιδευτικοί

Οι τρίτεκνοι εκπαιδευτικοί δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω κατηγορίες με αποτέλεσμα να μην αποσπώνται κατά προτεραιότητα, ωστόσο μοριοδοτούνται βάσει των προαναφερόμενων κριτηρίων. Συγκεκριμένα οι έγγαμοι, διαζευγμένοι ή σε διάσταση γονείς εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες, οι σε χηρεία δώδεκα (12) μονάδες αν έχουν παιδί που είναι άγαμο ανήλικο ή σπουδάζει, άλλως λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες, ενώ έξι (6) μονάδες λαμβάνουν οι άγαμοι εκπαιδευτικοί εφόσον έχουν παιδί που είναι άγαμο ανήλικο ή σπουδάζει. Αντίστοιχα, οι μονάδες τέκνων ορίζονται σε πέντε (5) μονάδες για το πρώτο, έξι (6) για το δεύτερο και οκτώ (8) για το τρίτο παιδί (φυσικό, θετό ή αναγνωρισμένο) και δέκα (10) μονάδες για κάθε ένα από τα υπόλοιπα παιδιά, εφόσον αυτά είναι άγαμα ανήλικα ή σπουδάζουν.

Δείτε επίσης

Οδηγός εκπαιδευτικού 2024-25: Νομοθεσία-Λειτουργία Α/θμιας και Β/θμιας-Αδειες-Νεοδιόριστοι-Αναπληρωτές 

Οδηγός οριστικής τοποθέτησης ή βελτίωσης θέσης εκπαιδευτικών | Εγγραφο 

Πως υπολογίζονται τα μόρια για οριστική τοποθέτηση μετατιθέμενων εκπαιδευτικών, ΕΕΠ, ΕΒΠ 

Μακρή για Πίνακες Ειδικής: Συζητήσεις με ΑΣΕΠ για εξεύρεση τρόπων για την απλούστευση της διαδικασίας

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply