Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μιχαηλίδου για σχολική βία: Ερχονται πρωτόκολλα διαχείρισης περιστατικών και προδιαγραφές για την Πλατφόρμα

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μιχαηλίδου για σχολική βία: Θα υπάρξει Υπουργική Απόφαση με προδιαγραφές για την ψηφιακή πλατφόρμα και πρωτόκολλα – Τι είπε στη Βουλή για τους Κοινωνικούς Λειτουργούς και Ψυχολόγους.

Μιχαηλίδου για σχολική βία

Για Υπουργική Απόφαση η οποία θα εκδοθεί σε μερικές εβδομάδες και θα περιγράφει πώς πρέπει να δημιουργηθούν τα πρωτόκολλα και οι προδιαγραφές για την ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα καταγράφονται ανωνύμως τα περιστατικά σχολικής βίας και εκφοβισμού, μίλησε η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ κα Δόμνα Μιχαηλίδου απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτού ΣΥΡΙΖΑ κας Ράνιας Θρασκιά, στη Βουλή με θέμα: “Σοκάρουν τα φαινόμενα βίας μεταξύ παιδιών κι εφήβων – επιτακτική η ανάγκη καλλιέργειας της ενσυναίσθησης”.

Συγκεκριμένα η κα Μιχαηλίδου αναφερόμενη στην υπό έκδοση Υπουργική Απόφαση ανέφερε πως Θα περιγράφει πώς πρέπει να δημιουργηθούν τα πρωτόκολλα, ποιος καταγράφει, τι καταγράφει, πώς χρησιμοποιείται η καταγεγραμμένη πληροφορία, με ασφάλεια ως προς και το θύμα, αλλά και αυτόν που έδωσε την πληροφορία. “Αλλά, ακόμα πιο σημαντικά είναι τα πρωτόκολλα διαχείρισης των περιστατικών αυτών”, συμπλήρωσε η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ, επισημαίνοντας πως “Έχουμε, σας λέω, δουλειά να κάνουμε. Το γνωρίζω. Και θα ήθελα να είναι αντικείμενο σύνθεσης”.

Αναφερόμενη στον ρόλο των Κοινωνικών Λειτουργών και των Ψυχολόγων είπε:

“Δεν αρκεί το ότι έχουμε διπλούς. Αν και είμαι χαρούμενη που έχουμε τους διπλούς, αυτό δεν αρκεί. Το σημαντικό είναι να μπορέσουμε να εξειδικεύσουν τι ακριβώς κάνουν και, αν θέλετε, πώς μπορεί η δράση τους να είναι πολλαπλασιαστική ως προς το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού. Γιατί έχουμε ένα ζήτημα, ότι αυτή τη στιγμή ο κοινωνικός λειτουργός και ο ψυχολόγος ζητά τη συγκατάθεση του γονέα για να προσεγγίσει το παιδί, αλλά έχουμε δει ότι πολλές φορές μπορεί και η οικογένεια να είναι, αν όχι κακοποιητική, παραμελητική. Οπότε, αυτό μπορεί να λειτουργεί και ως ένα αντικίνητρο για την εύρεση της πραγματικής πληροφορίας και, άρα, βοήθειας του παιδιού”.

Γενικότερα για τη βία στα σχολεία είπε:

Η βία στα σχολεία είναι ένα πρόβλημα σύνθετο, πολύπλοκο και πολυπαραγοντικό και αυτό αφορά σε πάρα πολλά διαφορετικά γκρουπ ανθρώπων, αφορά στα παιδιά, αφορά στους γονείς τους, αφορά στους φίλους τους, αφορά στους εκπαιδευτικούς, αφορά στην κοινότητα ολόκληρη.

Για το τι έχει γίνει για την αντιμετώπισή της είπε:

“Είναι η ψηφιακή πλατφόρμα ικανή συνθήκη για να λύσει όλα αυτά τα προβλήματα; Σε καμία των περιπτώσεων. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο; Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Γιατί είναι χρήσιμο εργαλείο; Γιατί θα βοηθήσει στο σπάσιμο της σιωπής, το οποίο νομίζω ότι και εσείς ξέρετε προσωπικά ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό, έτσι ώστε να αρχίσει να δρομολογείται η οποιαδήποτε προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος.

Διπλασιάσαμε με τον τρόπο αυτό τον αριθμό των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών που υπηρετούν στα σχολεία, από χίλιους εξακόσιους που ήταν το 2019 σε τρεις χιλιάδες διακόσιους που είναι σήμερα. Θεσμοθετήσαμε τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για έναν χρήσιμο θεσμό που σκοπό έχει να διασφαλίσει την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της σχολικής κοινότητας μέσα σε ένα πνεύμα συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και αλληλοσεβασμού. Έγιναν οριζόντιες επιμορφώσεις σε πάνω από εκατόν είκοσι πέντε χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα σε σχετικά θέματα και εκπονήθηκαν εκατόν εξήντα έξι νέα προγράμματα σπουδών που ενσωματώνουν έννοιες και αναλύσεις κατά της βίας και κατά των διακρίσεων”.

Για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης στην οποία αναφέρθηκε η κα Θρασκιά η κα Μιχαηλίδου είπε:

“Ειδικά για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, που πολύ σωστά και συμφωνούμε κι εμείς επικεντρώνεστε, θα συμφωνήσω ότι η κατανόηση των συναισθημάτων του άλλου είναι μια δεξιότητα που μπορεί να αναπτυχθεί μέσα από πολύ συγκεκριμένες δράσεις. Για τον σκοπό αυτό θεσμοθετήθηκαν και αποτελούν μέρος του υποχρεωτικού ωρολόγιου προγράμματος σε όλες τις βαθμίδες υποχρεωτικής εκπαίδευσης τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Σκοπός της διδακτικής αυτής ενότητας είναι να συνδυάζει το γνωστικό πεδίο των προγραμμάτων σπουδών με την καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων. Οι βασικές αυτές δεξιότητες, όπως περιγράφονται και αποτυπώνονται και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, συμβάλλουν στη διάπλαση των μαθητών σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες, στην ανάπτυξη της ικανότητάς τους για μάθηση στον 21ο αιώνα, στην ομαδικότητα μέσω ομαδικών εργασιών, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης, υπευθυνότητας και ενσυναίσθησης.

Σχετικά με τη διαμεσολάβηση θα ήθελα να πω τα εξής. Επειδή κι εμείς δεν μπορούμε να γεννούμε την πληροφορία εξ αρχής -υπάρχουν άλλες χώρες, είμαι σίγουρη ότι γνωρίζετε το παράδειγμα της Δανίας, το οποίο πλέον διδάσκει κανονικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα ενσυναίσθηση- ο κύριος μηχανισμός που διδάσκει την ενσυναίσθηση είναι μέσα από το να συζητείται στο μάθημα, εντός τάξης, το πρόβλημα του καθενός, να λαμβάνουν όλοι χώρο και μέρος στην κατανόηση, αλλά και στην επίλυση του προβλήματος αυτού.

Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από την διαμεσολάβηση, στην οποία βάζουμε μαθήτριες και μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας, να μπορούν να συζητούν και να καθοδηγούν ίσως μικρότερα παιδιά, στο πώς να λυθεί το πρόβλημα αυτό.

Αντίστοιχα, στην ομαδική εργασία η ενσυναίσθηση είναι κάτι που αναπτύσσεται. Τι θέλω να πω με αυτό; Βήματα έχουν γίνει. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων και το πώς μπορούμε και την ενσυναίσθηση, αλλά και τον αλληλοσεβασμό να τον αναπτύξουμε, ήδη, υπάρχουν.

Σκοπός, όμως, είναι να γινόμαστε ολοένα και καλύτεροι σε ένα πρόβλημα που γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο. Κι εδώ, αν θέλετε, εγώ βλέπω ξεκάθαρα ένα πεδίο συνεργασίας, ένα πεδίο συνεργειών και ένα πεδίο που -γιατί όχι- να υιοθετήσουμε προτάσεις από εσάς. Σκοπός δεν είναι η πολιτική αντιπαράθεση, αλλά η πολιτική σύνθεση”.

Δείτε επίσης

Καθυστέρηση προγράμματος ΜΝΑΕ: Ερώτηση στη Βουλή 21 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ 

Κάλυψη κενών σε Ειδική Αγωγή-Παράλληλη Στήριξη και Τμήματα Ενταξης ζητείται με Ερώτηση στη Βουλή

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply