Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μήνυμα 2ου ΚΕΔΑΣΥ Γ’ Αθήνας στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία 2021

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μήνυμα 2ου ΚΕΔΑΣΥ Γ’ Αθήνας στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία 2021- “Ας αναγνωρίσουμε, λοιπόν, όλοι τη διαφορετικότητά μας και ας τη γιορτάζουμε καθημερινά”.

Μήνυμα 2ου ΚΕΔΑΣΥ Γ’ Αθήνας

“Περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι στον κόσμο ζουν με κάποια μορφή αναπηρίας. Σε πολλές κοινωνίες, τα άτομα με αναπηρίες συχνά καταλήγουν να αποσυνδέονται, να ζουν στην απομόνωση και να αντιμετωπίζουν διακρίσεις.”

Μήνυμα του Αντόνιο Γκουτέρες, Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ

Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

καθιερώθηκε να εορτάζεται στις 3 Δεκεμβρίου από το 1992, επειδή εκείνη την ημέρα η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθέτησε το Πρόγραμμα Δράσης για τα Άτομα με Αναπηρία.

Όταν αναφερόμαστε σε αναπηρία εννοούμε κάθε πνευματική ή σωματική αναπηρία η οποία χρήζει ειδικής μεταχείρισης, ώστε το άτομο να αναπτύξει ισότιμα όλες τις ικανότητές του και να ενταχθεί στην κοινωνία.

Αυτές μπορεί να είναι

αισθητηριακές αναπηρίες (τύφλωση, κώφωση) σωματικές αναπηρίες, (εγκεφαλική παράλυση, ακρωτηριασμένα άκρα) νοητική αναπηρία, χρωμοσωμικά σύνδρομα, αναπτυξιακές διαταραχές (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, κα).

Η Σύμβαση των Δικαιωμάτων του παιδιού (2002) είναι η πρώτη δεσμευτική πράξη στον διεθνή νόμο που έχει σχέση με τα δικαιώματα των παιδιών.

Η Σύμβαση περιλαμβάνει 42 διατάξεις

που διαφυλάσσουν τα δικαιώματα των παιδιών σε όλους τους τομείς της ζωής τους και περιλαμβάνουν πρόνοια για οικονομικά, κοινωνικά, πολιτιστικά δικαιώματα, καθώς και πολιτικά και αστικά δικαιώματα.

Η Σύμβαση περιέχει πρόνοια (άρθρο 23) ειδικά για τα δικαιώματα παιδιών με αναπηρίες, αλλά και απαγορεύει κάθε μεροληψία στον σεβασμό των δικαιωμάτων σε σχέση με την αναπηρία (άρθρο 2).

Πρόκειται για μια σημαντική πηγή δικαιωμάτων των παιδιών με αναπηρίες.

Συγκεκριμένα για την εκπαίδευση,

τα κράτη υποχρεώνονται να διασφαλίσουν ένα συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό σύστημα και τα άτομα με αναπηρία δεν εξαιρούνται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα με βάση την αναπηρία.

Τα άτομα με αναπηρία μπορούν να έχουν πρόσβαση σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια συμπεριληπτική εκπαίδευση που διασφαλίζει την ποιότητα σε μία ισότιμη βάση με τους άλλους στις κοινότητες στις οποίες ζουν.

Η UNESCO με τη Διακήρυξη της Σαλαμάνκα (1994)

καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να προωθήσουν Σχέδιο Δράσης για την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και να υλοποιηθεί η «συμπεριληπτική εκπαίδευση» (inclusive education) και το «Σχολείο για όλους».

Ο όρος «συμπεριληπτική εκπαίδευση»

προσδιορίζει την εκπαίδευση που συμπεριλαμβάνει όλους, που αναγνωρίζει τις ανάγκες και τη διαφορετικότητα όλων.

Ο όρος θα μπορούσε να αποδοθεί και ως εκπαίδευση του μη αποκλεισμού.

Η έννοια της Συμπερίληψης

αναφέρεται στη φιλοσοφία της αποδοχής και την παροχή ενός πλαισίου, μέσα στο οποίο όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως εθνικότητας, φύλου, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού, κοινωνικής τάξης και νοητικής ικανότητας, μπορούν να εκτιμηθούν ισότιμα και να αντιμετωπίζονται με σεβασμό.

Αφορά, λοιπόν, την άρση των εμποδίων

που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με αναπηρία ως προς την πρόσβαση και ισότιμη συμμετοχή στην εκπαίδευση, καθώς και την παροχή ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών και την προώθηση της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών στο σχολικό πλαίσιο, το οποίο καλείται να προσαρμοστεί και να καλύψει ταυτόχρονα τις ανάγκες των παιδιών ως σύνολο και ως μονάδες.

Σε μία συμπεριληπτική τάξη,

η ποικιλομορφία θεωρείται πλεονέκτημα για την εκπαίδευση και το σχολείο, προωθώντας τη συμμετοχή όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και υιοθετώντας διάφορες πρακτικές, όπως η διαφοροποιημένη διδασκαλία, η ομαδοσυνεργατική μάθηση και η χρήση της τεχνολογίας για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Η συμπερίληψη, λοιπόν,

αποτελεί μια γιορτή της διαφορετικότητας και πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε ποιοτικού και ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο θα δίνει προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των πολλαπλών ανισοτήτων, μέσω της παροχής ίσων ευκαιριών, και στην προώθηση του βέλτιστου συμφέροντος όλων των μαθητών.

Στην εκπνοή του λόγου,

καθίσταται σαφές ότι η παγκόσμια ημέρα της αναπηρίας αποτελεί αποτέλεσμα μεγάλων αγώνων. Ωστόσο, έρχεται για να μας υπενθυμίσει ότι μια μέρα δεν αρκεί…

Σε ένα πλαίσιο συνεχούς επαγρύπνησης, οφείλει κανείς να εντοπίζει και να αίρει οποιαδήποτε μορφή αποκλεισμού, όπως και να σέβεται και να αποδέχεται τον άνθρωπο δίπλα του.

Ας αναγνωρίσουμε, λοιπόν, όλοι τη διαφορετικότητά μας και ας τη γιορτάζουμε καθημερινά.

Δείτε αναλυτικά ολόκληρο το Μήνυμα του 2ου ΚΕΔΑΣΥ Γ΄ Αθήνας στο πλαίσιο της Εθνικής και Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία 2021

Δείτε επίσης

Δράση ΕΝΕΕΓΥΛ Ηρακλείου στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία
Εγκύκλιος για Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ: Διοργάνωση Εκδηλώσεων και Δράσεων στα σχολεία
Συντάξεις αναπηρίας-προνοιακές παροχές ΑμεΑ: Παράταση καταβολής έως την 31η Ιανουαρίου 2022
Συζήτηση στη Βουλή-3.12: Καθυστέρηση καταβολής ΜΚ νεοδιόριστων-Μαθητές ευπαθών ομάδων-Τάξη Μαθητείας
ΚΕΘΙ-Μητρώο Ψυχολόγων Εποπτών: Πρόσκληση συγκρότησης για παροχή ψυχολογικής εποπτείας-Αιτήσεις έως 17.12.2021

Δείτε ακόμη

Αδεια άνευ αποδοχών εκπαιδευτικών: Διευκρινίσεις για τη μέγιστη διάρκεια | Εγγραφο
ΙΕΠ: Ζητά 32 εμπειρογνώμονες για επικαιροποίηση υλικού επιμόρφωσης ΤΠΕ εκπαιδευτικών
 Πρωθυπουργός: Υποχρεωτικός εμβολιασμός στους άνω των 60-Πρόστιμο 100 ευρώ το μήνα-self-test για όλους
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση