Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μόνιμοι και αναπληρωτές στην Ελλάδα: Δύο μέτρα και δύο σταθμά – Ερώτηση στη Βουλή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μόνιμοι και αναπληρωτές στην Ελλάδα: Δύο μέτρα και δύο σταθμά – Ερώτηση στη Βουλή από την Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης κα Σοφία Ασημακοπούλου.

Μόνιμοι και αναπληρωτές στην Ελλάδα

“Οι αναπληρωτές οφείλουν να απολαμβάνουν τα ίδια ακριβώς δικαιώματα με τους μονίμους και το Υπουργείο Παιδείας να τους θυμάται όταν διαπραγματεύεται τον προϋπολογισμό του”, αναφέρει στην Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η κα Σοφία Ασημακοπούλου, Βουλευτής της Ελληνικής Λύσης με θέμα «Δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους μόνιμους και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα».

Η Βουλευτής ρωτά τον Υπουργό ΠΑΙΘΑ αν πιστεύεi ότι μπορεί να λειτουργεί εύρυθμα ο θεσμός των αναπληρωτών, όταν υπάρχει διάκριση και αδικία, αν προτίθεται να παρέμβει, ώστε να λυθούν άμεσα τα θέματα των αναπληρωτών και με ποιο τρόπο προτίθεται να παρέμβει, ώστε να λυθεί μόνιμα το πρόβλημα στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς που δικαιούνται άδεια επαπειλούμενης κύησης, χωρίς να εξαναγκάζονται είτε να δουλεύουν με κίνδυνο για την ομαλή πορεία της εγκυμοσύνης τους, είτε να ωθούνται στην παραίτηση, είτε στην άδεια άνευ αποδοχών.

Ακολουθεί η Ερώτηση

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 21/05/2024

Της: Ασημακοπούλου Σοφίας – Χάιδως, Βουλευτού Β΄ Πειραιά

ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

ΘΕΜΑ: «Δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους μόνιμους και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα»

Κύριε Υπουργέ,

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία στον ίδιο εργασιακό χώρο υπάρχουν διακρίσεις μεταξύ του μόνιμου και του αναπληρωματικού εκπαιδευτικού προσωπικού. Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με καταγγελίες, σε περίπτωση που μία αναπληρώτρια εκπαιδευτικός έχει επαπειλούμενη εγκυμοσύνη, δεν υπάρχει πρόβλεψη δυστυχώς, και αναγκαστικά χρεώνεται αναρρωτική άδεια και πέραν των δεκαπέντε (15) ημερών, εάν χρειαστεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αν τελειώσουν αυτές οι δεκαπέντε (15) μέρες, αναγκάζεται να βγει σε άδεια άνευ αποδοχών και χάνει τα μόρια προϋπηρεσίας που θα έπαιρνε, δηλαδή τον επόμενο χρόνο μπορεί να μη δουλέψει. Αν υπάρξει μεγαλύτερη ανάγκη θα πρέπει να παραιτηθεί με κόστος τη διετή αποβολή της από το σύστημα προσλήψεων. Και το λογικό ερώτημα που προκύπτει είναι, σε ποιο άλλο επάγγελμα στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα τιμωρείται η επαπειλούμενη κύηση με μελλοντική ανεργία.

Επίσης σε όλο τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα η άδεια ανατροφής τέκνου είναι εννέα (9) μήνες, ενώ στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς είναι μόλις τρεισήμισι (3,5) μήνες. Αν θελήσουν να πάρουν τους τέσσερις (4) μήνες άνευ αποδοχών της Δ.ΥΠ.Α., χάνουν μόρια προϋπηρεσίας. Συνεπώς, τιμωρείται η ανατροφή με μελλοντική ανεργία.

Εφόσον θεσμοθετήθηκε σε όλο τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα το δικαίωμα ανατροφής τέκνου, προκύπτει το εύλογο ερώτημα, γιατί οι αναπληρώτριες να μην το δικαιούνται. Σύμφωνα δε με σχετικά δημοσιεύματα, το πένθος επίσης φαίνεται να είναι «βαρύτερο» για τους διορισμένους εκπαιδευτικούς και «ελαφρύτερο» για τους αναπληρωτές.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν άδεια τρεις εργάσιμες ημέρες μετά τον θάνατο συζύγου ή συγγενούς, ενώ οι αναπληρωτές δικαιούνται μόνο δύο ημέρες. Και ταυτόχρονα, απαιτείται ληξιαρχική πράξη θανάτου και, εφόσον δεν προκύπτει ο βαθμός συγγενείας, συνυποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση. Αντιθέτως, όταν πρόκειται για γάμο ή σύμφωνο συμβίωσης και οι μόνιμοι και οι αναπληρωτές δικαιούνται πενθήμερη άδεια.

Η εργασιακή πραγματικότητα δύο ταχυτήτων των εκπαιδευτικών, διαφαίνεται επίσης και σε μια σειρά δικαιωμάτων – παροχών που απολαμβάνουν οι μόνιμοι αλλά όχι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Ακόμη και στις αναρρωτικές άδειες το καθεστώς είναι διαφορετικό, καθώς οι μόνιμοι παίρνουν τόσους μήνες όσα τα έτη υπηρεσίας τους (άρα από ένα μήνα και πάνω), ενώ οι αναπληρωτές δεκαπέντε (15) ημερολογιακές ημέρες και μετά σταματά η μισθοδοσία τους, με αποτέλεσμα να φοβούνται μην τυχόν αρρωστήσουν.

Τα διαφορετικά καθεστώτα μεταξύ των παροχών σε αναπληρωτές και μονίμους, που διατηρούνται εδώ και δεκαετίες, είναι απολύτως άδικα, τόσο πολιτικά όσο και εργασιακά. Ακόμη κι αν δεχθούμε ότι για λόγους εξοικονόμησης πόρων, οι συμβάσεις των αναπληρωτών είναι το ανώτερο δεκάμηνες (λήγουν με το θερινό κλείσιμο των σχολείων), δεν μπορεί μια σύγχρονη πολιτεία να κάνει διακρίσεις ανάμεσα σε εργαζομένους που καλούνται να κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά.

Οι αναπληρωτές οφείλουν να απολαμβάνουν τα ίδια ακριβώς δικαιώματα με τους μονίμους. Και το Υπουργείο Παιδείας να τους θυμάται όταν διαπραγματεύεται τον προϋπολογισμό του και όχι μόνο την παγκόσμια ημέρα των εκπαιδευτικών.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Πιστεύετε ότι μπορεί να λειτουργεί εύρυθμα ο θεσμός των αναπληρωτών, όταν υπάρχει η ως άνω περιγραφόμενη διάκριση και αδικία;

2. Προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να λυθούν άμεσα τα παραπάνω θέματα;

3. Με ποιο τρόπο προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να λυθεί μόνιμα το πρόβλημα στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς που δικαιούνται άδεια επαπειλούμενης κύησης, χωρίς να εξαναγκάζονται είτε να δουλεύουν με κίνδυνο για την ομαλή πορεία της εγκυμοσύνης τους, είτε να ωθούνται στην παραίτηση, είτε στην άδεια άνευ αποδοχών;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ

Δείτε επίσης

Οδηγός εκπαιδευτικού 2023-24: Ολα όσα αφορούν στους μόνιμους, νεοδιόριστους και αναπληρωτές 

Σχολικά γεύματα-Λαμία: Στη Βουλή η τροφική δηλητηρίαση παιδιών και η πυρκαγιά στη βιομηχανική μονάδα παρασκευής 

Επιλογή Διευθυντών ΣΔΕ και Υποδιευθυντών: Αιτήσεις από 21.05 έως 31.05.2024 

Ψυχομετρικά εργαλεία ΚΕΔΑΣΥ για διάγνωση Ειδικών Εκπ/κών Αναγκών-Ανάθεση στο Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση