Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Νέες Δομές Υποστήριξης Εκπαιδευτικού Εργου (ΠΕΚΕΣ) και ο κίνδυνος απώλειας μιας μεγάλης πολιτικής και παιδαγωγικής ευκαιρίας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Νέες Δομές Υποστήριξης Εκπαιδευτικού Εργου (ΠΕΚΕΣ) και ο κίνδυνος απώλειας μιας μεγάλης πολιτικής και παιδαγωγικής ευκαιρίας – Αρθρο του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Εργου στο 2ο ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας κου Αποστόλου Καρύδα.

Νέες Δομές Υποστήριξης Εκπαιδευτικού Εργου

Δημοσιεύουμε ακολούθως  εκπαιδευτικό άρθρο του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Εργου στο 2ο ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας κου Αποστόλου Καρύδα με τίτλο: “Νέες Δομές Υποστήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου (ΠΕΚΕΣ) και ο κίνδυνος απώλειας μιας μεγάλης πολιτικής και παιδαγωγικής ευκαιρίας”.

Νέες Δομές Υποστήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου (ΠΕΚΕΣ) και ο κίνδυνος απώλειας μιας μεγάλης πολιτικής και παιδαγωγικής ευκαιρίας
Απόστολος Κ. Καρύδας*

Η νέα υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων της δήλωσε πως στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να καταργήσει τις υφιστάμενες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου – ως υδροκέφαλες και συγκεντρωτικές – και να τις αντικαταστήσει  με δομές που θα είναι πιο κοντά στις σχολικές μονάδες και τους/τις εκπαιδευτικούς (Βουλή, προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, 22.07.2019).

Αν αληθεύουν, μάλιστα, πρόσφατα δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού τύπου η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εργάζεται “πυρετωδώς” για την κατάρτιση ενός νέου νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το οποίο περιλαμβάνει

α) την κατάργηση των υφιστάμενων δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου (Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, ΠΕΚΕΣ) και

β) τη δημιουργία νέων δομών με ταυτόχρονη επαναφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου (εφημερίδα ESOS, 13.02.2020).

Είναι, όμως, τα πράγματα σχετικά με τις (υπό κατάργηση) νέες δομές τόσο αποκαρδιωτικά; Η αλήθεια είναι πως, μάλλον όχι, δεν είναι.

Συγκεκριμένα:
  1. Η συνύπαρξη στις νέες δομές (ΠΕΚΕΣ) Συντονιστών και Συντονιστριών Εκπαιδευτικού Έργου (ΣΕΕ) και από τις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης (Α/θμια και Β/θμια) προσφέρει πολλές ευκαιρίες για συνεργασίες, συνέργειες και συναποφάσεις, καθώς και διαρκείς ευκαιρίες για ανταλλαγή παιδαγωγικών εμπειριών και γνώσεων μεταξύ τους.
  2. Ο θεσμός των ολομελειών στα ΠΕΚΕΣ, επίσης, (ο οποίος συνιστά την κινητήρια δύναμη και την καρδιά της λειτουργίας των ΠΕΚΕΣ), φαίνεται να παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της συλλογικής και δημοκρατικής λειτουργίας των ΣΕΕ και στην ανάπτυξη μια κουλτούρας κατανόησης, συνεργασίας και αμοιβαιότητας μεταξύ τους. Αυτού του είδους η κουλτούρα συνεργασίας και παιδαγωγικής αμοιβαιότητας φαίνεται πως έχει θετική επίδραση στα σχολεία και τους/τις εκπαιδευτικούς και μάλιστα αποδεικνύεται να λειτουργεί και ως θετικό πρότυπο συνεργασίας για αυτούς.
  3. Τέλος, αποδεικνύεται και ότι η στενή συνεργασία των ΠΕΚΕΣ με τις άλλες υποστηρικτικές δομές, όπως τα ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης), είναι σε μεγάλο βαθμό δημιουργική και εποικοδομητική και συμβάλλει στην αποτελεσματική, από κοινού, αντιμετώπιση των ζητημάτων της σχολικής κοινότητας.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η συλλογική και δημοκρατική λειτουργία των ΠΕΚΕΣ (η οποία αντικατέστησε τη μονοπρόσωπη λειτουργία του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων) και ο θεσμός των Ολομελειών των ΣΕΕ αποτελούν θετικές θεσμικές λειτουργίες, τις οποίες η νέα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ θα ήταν σωστό να αξιοποιήσει στους σχεδιασμούς της για την εκπαίδευση.

Ας το πούμε μια ακόμα φορά.

Είναι, ίσως, ευκαιρία, με την αλλαγή της κυβέρνησης να οικοδομηθεί ένα «νέο έθος» στο Υπουργείο Παιδείας (ΥΠΑΙΘ) – και γιατί όχι, στο σύνολο του πολιτικού κόσμου – σύμφωνα με το οποίο κάθε νέα ηγεσία θα αξιολογεί το έργο των προκατόχων, ώστε να κρατήσει τις θετικές συνεισφορές και καινοτομίες και να κτίσει πάνω σ’ αυτές.

Η λογική του «γκρεμίζω συλλήβδην» αυτά που δημιούργησαν οι άλλοι (sic) για να «φέρω τα δικά μου», ίσως, πρέπει να σταματήσει, επιτέλους, αν θέλουμε να υπολογιζόμαστε ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό έθνος.

Αλλιώς, θα τροφοδοτούμε διαρκώς τη φαιδρή και απαξιωτική εικόνα για τη χώρα μας και τους κυβερνώντες – εικόνα που περιέγραψε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ζαν – Κλοντ Γιουνκέρ –  σύμφωνα με την οποία «στην Ελλάδα μοιάζει σαν κάτι το φυσιολογικό τα κόμματα να υπηρετούν πρωτίστως το συμφέρον τους, παρά το συμφέρον της χώρας» (συνέντευξη στον ΣΚΑΙ 09.02.2020).

*Ο Απόστολος Κ. Καρύδας είναι Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου.

Δείτε σχετικά

Ζητούνται στοιχεία ανταπόκρισης των ΚΕΣΥ στα αιτήματα Αξιολόγησης

 Δείτε επίσης

Σχεδιασμός Αξιολόγησης σχολείων: Βασικοί άξονες-Ποιοι θα αξιολογήσουν-Επιλογή Σχολικών Συμβούλων
Αξιολόγηση από Σεπτέμβριο: Τι ανέφερε η Υπουργός Παιδείας στο “Πρώτο Θέμα”
Αξιολόγηση: Οι φάσεις υλοποίησης σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας
Ζαχαράκη στην ΕΡΤ: Θα ενισχύσουμε την παρουσία των Κοινωνικών Λειτουργών και Ψυχολόγων στα σχολεία
Πληρωμές αναπληρωτών: Ενημέρωση από Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ για Ενιαία Αρχή Πληρωμής
Δικαιολογητικά διορισμών | Κατάλογος

Πριν φύγετε

Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας: Επικαιροποιημένος – Οι αλλαγές στις άδειες
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση