Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

ΟΙΕΛΕ για ζωντανή μετάδοση μαθήματος: Το 2016 η χρήση καμερών σε Τάξη είναι παράνομη, το 2020 νόμιμη;

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

ΟΙΕΛΕ για ζωντανή μετάδοση μαθήματος: Το 2016 η χρήση καμερών σε Τάξη είναι παράνομη, το 2020 νόμιμη; – Απορία για τη στάση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

ΟΙΕΛΕ για ζωντανή μετάδοση μαθήματος

Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ)
Εύλογη η απορία για τη στάση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα: Το 2016 η χρήση καμερών σε Τάξη είναι παράνομη, ενώ το 2020 νόμιμη;

Με κατάπληξη πληροφορηθήκαμε δια στόματος της Υπουργού Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως ότι η τροπολογία για τη χρήση οπτικοακουστικής μετάδοσης από την τάξη που ψηφίστηκε εκτάκτως στη Βουλή, καταρτίστηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Η επί της ουσίας συναίνεση της Αρχής με μια νομοθετική ρύθμιση που καταστρατηγεί το Σύνταγμα, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για τα προσωπικά δεδομένα, εγχώριες και διεθνείς συνθήκες, εκπλήσσει δυσάρεστα και γεννά εύλογες απορίες.

Διότι τέσσερα μόλις χρόνια πριν η ίδια Αρχή με απόφασή της (77/2016-Απόφαση Αρχής για κάμερες) προέβη σε αυστηρή προειδοποίηση προς το Πανεπιστήμιο Κρήτης, διότι μη αποσπώντας τη συναίνεση εκπαιδευτικών και φοιτητών, επιχείρησε τη μετάδοση μαθημάτων.

Χαρακτηριστικά η απόφαση (επικαλούμενη τον τότε ισχύοντα νόμο 2472/1997, οι διατάξεις του οποίου είναι, εν πολλοίς, κοινές με το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο του Ν. 4624/2019) αναφέρει ότι:

  • Σύµφωνα µε το άρ. 2 στοιχ. α΄ του ν. 2472/1997 και τις αιτιολογικές σκέψεις 14-17 στο προοίµιο της Οδηγίας 95/46/ΕΚ, τα δεδοµένα ήχου και εικόνας, εφόσον αναφέρονται σε πρόσωπα, συνιστούν δεδοµένα προσωπικού χαρακτήρα.
  • Σύµφωνα µε το άρθρο 5 παρ. 1 ν. 2472/1997, επεξεργασία δεδοµένων επιτρέπεται µόνο όταν το υποκείµενο έχει δώσει τη συγκατάθεσή του.
  • Σύµφωνα µε το άρθρο 7 ν. 2472/1997, για την συλλογή και η επεξεργασία ευαίσθητων δεδοµένων, καθώς και την ίδρυση και λειτουργία σχετικού αρχείου, απαιτείται άδεια της Αρχής.
  • Επισημαίνεται ότι χρειάζεται η συναίνεση εκπαιδευτικών και φοιτητών, αν και για τους εκπαιδευτικούς τονίζει πως συχνά, το στοιχείο της εξάρτησης, που κατά κανόνα κυριαρχεί στις σχέσεις εργοδότη-εργαζόµενου, αποδυναµώνει τη βαρύτητα της ελεύθερης συγκατάθεσης. Για τους διδασκόμενους αναφέρει πως, σε περίπτωση μη συγκατάθεσης, «θα πρέπει να  υπάρχει µέριµνα ώστε να µην υπάρξει µετάδοση της φωνής του φοιτητή στο διαδίκτυο. Αυτό για τη µεν απευθείας µετάδοση προϋποθέτει δυνατότητα ανωνυµοποίησης (π.χ. µέσω σίγασης του µικροφώνου ή αλλαγή χροιάς/παραµόρφωση φωνής)».
Επομένως, η ψήφιση της τροπολογίας εγείρει κρίσιμα ζητήματα, όπως:
  • Τη συγκατάθεση εκπαιδευτικών και γονέων μαθητών (μιας που οι μαθητές είναι ανήλικοι)
  • Την πλήρη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
  • Την ασφαλή χρήση του υλικού, ώστε να μην υπάρξει, όπως φοβούμαστε, ένα πανηγύρι διαδικτυακού bullying εναντίον εκπαιδευτικών και μαθητών από ανεπιθύμητες διαρροές.
  • Την οικονομική και τεχνική δυνατότητα των σχολείων να ανταποκριθούν σε ένα τόσο φιλόδοξο πλάνο μετάδοσης.
Σε κάθε περίπτωση, η ΟΙΕΛΕ έχει καταθέσει ξεκάθαρα την άποψή της.

Η μετάδοση από την τάξη συνιστά καταπάτηση θεμελιωδών συνταγματικών ελευθεριών και παραβιάζει τη νομοθεσία και εγχώριες και διεθνείς συνθήκες, ενώ ταυτόχρονα θίγει την ιερή ιδιωτικότητα της διδασκαλίας.

Θα αναμείνουμε την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης (που προβλέπεται στην παράγραφο 3 της τροπολογίας) και θα εξετάσουμε τις επόμενες νομικές και συνδικαλιστικές μας ενέργειες.

 Δείτε σχετικά

Τροπολογία για εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε πραγματικό χρόνο ταυτόχρονα με τη φυσική τάξη και άδεια ειδικού σκοπού
Απόσυρση τροπολογίας “μπιγκ μπραδερ στην τάξη” ζητούν οι Τομεάρχες Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης και Μερόπη Τζούφη

Δείτε επίσης

Διαχείριση ύποπτου κρούσματος κορονοϊού στην εκπαιδευτική μονάδα | Οδηγίες 
Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply