Τρίτη, 22 Απριλίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Πάγιες διεκδικήσεις ΕΒΠ: Οπως διατυπώθηκαν από την ειδική επιτροπή της ΠΟΣΕΕΠΕΑ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Πάγιες διεκδικήσεις ΕΒΠ: Οπως διατυπώθηκαν από την ειδική επιτροπή της ΠΟΣΕΕΠΕΑ – Οκτώ ζητήματα για το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ).

Κοινοποιήθηκαν οι πάγιες διεκδικήσεις του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), όπως διατυπώθηκαν από την ειδική επιτροπή ΕΒΠ της ΠΟΣΕΕΠΕΑ.

Ακολουθεί το κείμενο

Αθήνα, 24-06-2022

Αρ. Πρωτ.: 22

Προς

-Περιφερειακούς Συλλόγους ΕΕΠ ΕΒΠ, μέλη της ΠΟΣΕΕΠΕΑ

– Αντιπροσώπους της ΠΟΣΕΕΠΕΑ

ΘΕΜΑ: «ΠΑΓΙΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ Ε.Β.Π., όπως διατυπώθηκαν από την ειδική επιτροπή της ΠΟΣΕΕΠΕΑ για τον ΕΒΠ»

1) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

2) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ

2) ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΑ ΒΑΡΕΑ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ

3) ΑΛΛΑΓΗ ΩΡΑΡΙΟΥ ΑΠΟ 30ΩΡΟ ΣΕ 25ΩΡΟ  ΚΑΙ ΙΣΟΤΙΜΗ  ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

4) ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

5) ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΛΟΓΙΟΥ

6) ΕΒΠ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

7)  ΕΚΛΟΓΗ ΑΙΡΕΤΟΥ ΜΕΛΟΥΣ ΕΒΠ στα ΠΥΣΕΕΠ

8) ΝΑ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΟΛΑ ΜΑΖΙ ΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΝΑ

1) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ  

Από το 2002 που προσλήφθηκαν και τοποθετήθηκαν συνάδελφοι ΕΒΠ στις ΣΜΕΑΕ ουδέποτε έχει γίνει επιμόρφωση.  Είναι ουσιαστικής και επιτακτικής ανάγκης οι επιμορφώσεις στην «σπονδυλική στήλη» της ειδικής αγωγής προς όφελος των μαθητών και της συνεργασίας μεταξύ συναδέλφων ΕΕΠ και Εκπαιδευτικών.  Τα σεμινάρια ή οποιασδήποτε μορφής επιμορφώσεις θα πρέπει να είναι δωρεάν και η παρακολούθηση τους υποχρεωτική. Επίσης θα πρέπει η θεματολογία τους να αφορά το αντικείμενο εργασίας του ΕΒΠ, να περιλαμβάνει όλες τις μορφές (κατηγορίες) αναπηρίας των μαθητών  που φοιτούν στα σχολεία  και να στοχεύει στην καλύτερη υποστήριξη και εκπαίδευση των   μαθητών.

2) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ

Ιδιαίτερης σημασίας είναι η δυνατότητα φοίτησης στην ΑΣΠΑΙΤΕ  ή δημόσιο Πανεπιστήμιο με σκοπό την  απόκτηση παιδαγωγικής επάρκειας.  Η ενοποίηση των πτυχίων από  ΕΠΑΛ-ΙΕΚ-ΕΠΑΛ-ΜΑΘΗΤΕΙΑ  στοχεύοντας στον ορισμό ενός ενιαίου κωδικού, στην  μετονομασία του κλάδου σε ΕΒΕΠ (προσδίδοντας και λεκτικά τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα) και την αναβάθμισή του από ΔΕ σε ΤΕ (μετά την κτήση της παιδαγωγικής επάρκειας).

Για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουμε καταθέσει νομική γνωμοδότηση από το 2017, την οποία σας παραθέτουμε.

ΝΟΜΙΚΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ

Επέχουσα θέση Παρέμβασης στο υπ’ αρ. πρωτ. ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/149/οικ. 7282/02.03.2017 (ΑΔΑ ΨΓΡΚ465ΧΘΨ-ΙΣΚ) Αίτημα του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης περί Αξιολόγησης και εξορθολογισμού των κλάδων Δημοσίου τομέα.

ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ

Του Συλλόγου με την επωνυμία : «ΣΕΕΠΕΑ Αττικής», νόμιμα εκπροσωπουμένου από την Πρόεδρό του κ. Γεωργία Μπουλμέτη, με έδρα στην Αθήνα (Πανεπιστημίου 59).

Ζητήθηκε η διερεύνηση ύπαρξης νόμιμου ερείσματος στην πρόσληψη Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) ως εν γένει Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, και δη, βαθμίδας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.) και, ως εκ τούτου, στην υιοθέτηση του εν λόγω Προσωπικού από όλους τους φορείς του Δημοσίου ως τέτοιου, στα πλαίσια του κοινού «κλαδολογίου» που επιδιώκεται από το ως άνω Αίτημα του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ

Τις σχετικές νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις, τα πραγματικά περιστατικά και τις σχετικές Οδηγίες της Διοίκησης και , συγκεκριμένα :

1ον) (i) Με το αρ. 35 παρ. 2 ν. 1566/1985, όπως τροποποιήθηκε από το αρ. 3 παρ. 4 ν. 2817/2000, προσδιορίζονται οι κλάδοι που εμπίπτουν στο Εκπαιδευτικό Προσωπικό της Α/θμιας και Β/θμιας Ειδικής Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένου σε αυτούς και σαφώς διακεκριμένου από τους υπολοίπους εκείνου του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.). Επίσης, γίνεται ρητός και σαφής διαχωρισμός μεταξύ του Εκπαιδευτικού και του Διοικητικού Προσωπικού των Ειδικών Εκπαιδευτικών Μονάδων.

(ii) Με την παρ. 5 (β) εδ. 2, αρ. 56 ν. 3966/2011 δίνεται ουσιαστικά αυθεντική ερμηνεία του αρ. 18 ν. 3699/2008, όπου ορίζονται τα εν γένει καθήκοντα του Ε.Β.Π., προσδιορίζοντας αυτά ρητώς ως «εκπαιδευτικά» και, περαιτέρω, ως διάταξη αναγκαστικού   δικαίου,   κατατάσσει   μισθολογικά   το   Ε.Β.Π.   στο  «εκπαιδευτικό

Προσωπικό κατηγορίας ΔΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις».

Άλλωστε, ήδη από το 1992 με το αρ. 33 του ν. 2009/1992, το Ειδικό Προσωπικό του αρ. 35 ν. 1566/1985, στο οποίο έχει ενταχθεί από το 2000 (ν. 2817/2000) και το Ε.Β.Π., εκλαμβάνεται ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, δικαιούμενο των πάσης φύσεως παροχών και αποζημιώσεων που καταβάλλονται στο Εκπαιδευτικό Προσωπικό της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Προσέτι δε, με το υπ’ αρ. πρωτ. 2/9575/0022/24.09.2004 έγγραφό του (βλ. συνημ. 1), το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εκλαμβάνει το Ε.Β.Π. ως ανήκον στην κατηγορία των Εκπαιδευτικών και, συνεπώς, ως έχον την αντίστοιχη μισθολογική αντιμετώπιση. 2ον) Από το ισχύον «Καθηκοντολόγιο» που διέπει το Ε.Β.Π. (υπ’ αρ. 27922/Γ6/08.03.2007 / ΦΕΚ 449/Β/03.04.2007) Απόφαση Υφυπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων) σαφώς συνάγεται ο άκρως παιδαγωγικός και εκπαιδευτικός χαρακτήρας των Υπηρεσιών που προσφέρει το εν λόγω Προσωπικό, χωρίς την ύπαρξη του οποίου η λειτουργία και ο σκοπός των Μονάδων/Σχολείων Ειδικής Αγωγής θα ήταν αδύνατον να επιτευχθούν, καθ’ ότι : «…. 2. Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, απασχολούν δημιουργικά τους μαθητές και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες μέσα και έξω από την τάξη, ακολουθώντας το ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου. 3. Βοηθούν στην αποβίβαση και επιβίβαση των μαθητών στα σχολικά λεωφορεία, χωρίς να τους συνοδεύουν στα δρομολόγια, και συνεργάζονται με τους εφημερεύοντες. 4. Συμμετέχουν στις συνεδριάσεις ως μέλη του συλλόγου προσωπικού του σχολείου. Λαμβάνουν μέρος ισότιμα στις δραστηριότητές του και διατυπώνουν τις απόψεις τους για θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους ή είναι γενικότερου ενδιαφέροντος. Δεν απαλλάσσονται από τα γενικά ή ειδικά καθήκοντα και από την ανάληψη εργασιών που ο διευθυντής του σχολείου μπορεί να τους αναθέσει στο πλαίσιο της ίσης μεταχείρισης. 5. Επικοινωνούν με τους γονείς, έπειτα από συνεννόηση με το διευθυντή, ενημερώνοντάς τους για θέματα διαβίωσης των μαθητών στο σχολείο και τους προτείνουν τρόπους στήριξης και καθημερινής φροντίδας στο σπίτι, αντίστοιχους με αυτούς που εφαρμόζονται στο σχολείο.»

3ον) Από το αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών που αντιστοιχεί στους τίτλους σπουδών που απαιτούνται για την πρόσληψη Ε.Β.Π. και ιδιαίτερα στους τίτλους σπουδών επιπέδου Ι.Ε.Κ., γίνεται απόλυτα ευκρινής ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας του εν λόγω κλάδου (Ε.Β.Π.), καθ’ ότι αφενός το πλήθος και το είδος των μαθημάτων (βλ. συνημ.

2)    καλύπτουν όλες τις μορφές και τους τρόπους εξέλιξης της Ειδικής Αγωγής, αφετέρου τα εργαστηριακά μαθήματα δίνουν στο εν λόγω Προσωπικό την εμπειρία αντιμετώπισης πραγματικών περιστατικών.

Άλλωστε, αν το εν λόγω Προσωπικό (Ε.Β.Π.) δεν είχε τις εκπαιδευτικές γνώσεις αντιμετώπισης θεμάτων Ειδικής Αγωγής, δεν θα είχε κανένα απολύτως νόημα η συνεργασία αυτού, προσδιορισθείσα στο ως άνω Καθηκοντολόγιο, με το υπόλοιπο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό.

4ον) Σημαντικότερο, όμως, όλων των ανωτέρω, που καθιστά όχι μόνον νόμιμη και βάσιμη, αλλά επιβεβλημένη, την αντιμετώπιση του Ε.Β.Π. από όλους τους φορείς του Δημοσίου τομέα ως Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού βαθμίδας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.), είναι το γεγονός ότι: «ενώ τα απαιτούμενα εκ του νόμου τυπικά προσόντα για την πρόσληψη Ε.Β.Π. είναι είτε ισότιμα (ήτοι επιπέδου Δευτεροβάθμιας  Εκπαίδευσης),  είτε  ανώτερης  εκπαιδευτικής  κατηγορίας   (ήτοι επιπέδου Ι.Ε.Κ.) σε σχέση με εκείνα που ζητούνται για την πρόσληψη όλων των υπολοίπων κλάδων Εκπαιδευτικού Προσωπικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, εντούτοις η αντιμετώπιση του Ε.Β.Π. διαφέρει και μάλιστα με τρόπο που προκαλεί το κοινό αίσθημα Δικαίου σε πάρα πολλούς τομείς, προεξάρχοντος εκείνου της έλλειψης δυνατότητας περαιτέρω επιμόρφωσης, καθώς και εκείνου της μη αναγνώρισης τυχόν επιπλέον ανώτερων τίτλων σπουδών».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Παράρτημα στην εγκύκλιο έτους 2016 για την πρόσληψη Αναπληρωτών / Ωρομισθίων Εκπαιδευτικών σε όλες τις σχολικές μονάδες, πλην εκείνων της Ειδικής Αγωγής, υπάρχουν συνολικά τριάντα τρεις (33) κλάδοι – ειδικότητες (π.χ. Κομμωτικής ΤΕ01.19, Αισθητικής ΤΕ01.20, Ανθοκομίας & Κηποτεχνίας ΤΕ01.32, Κοπτικής – Ραπτικής ΤΕ01.22, Ψυκτικοί ΤΕ01.04 κ.α.) (βλ. συνημ.  3)  για  την  πρόσληψη  των  οποίων  απαιτείται  τίτλος       Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πλην, όμως, όλες οι εν λόγω προσλήψεις εκλαμβάνονται ως εμπίπτουσες σε βαθμίδα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.).

Ιδιαίτερα αισθητή και διακεκριμένη γίνεται η αδικία και άνιση μεταχείριση του Ε.Β.Π. έναντι των μόλις προαναφερθέντων προσλήψεων, στην περίπτωση του κλάδου «Βοηθοί Παιδοκόμοι – Βρεφοκόμοι ΤΕ01.30», όπου για την πρόσληψη των οποίων απαιτούνται ακριβώς τα ίδια τυπικά προσόντα που προβλέπονται μεταξύ εκείνων που γίνονται αποδεκτά και για την πρόσληψη Ε.Β.Π.

Με  τη  διαφορά,  όμως,  ότι  οι  μεν  πρώτοι  προσλαμβάνονται  ως Εκπαιδευτικοί Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ), το δε ΕΒΠ ως «Προσωπικό Ε.Β.Π. Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

Η εν λόγω καταφανέστατα άδικη διάκριση επιφέρει πολλές αρνητικές και άδικες επιπτώσεις στην επαγγελματική εξέλιξη του Ε.Β.Π., καθ’ ότι αφενός υπάρχουν ουκ ολίγες περιπτώσεις άρνησης της Διοίκησης για εκτέλεση μετάταξης Ε.Β.Π. σε θέση εκπαιδευτικού κλάδου, παρά την κατοχή εκ μέρους του Ε.Β.Π. του απαραίτητου τυπικού προσόντος κατηγορίας ΠΕ, περιπτώσεις για τις οποίες έχουμε ανά χείρας μας οποιοδήποτε στοιχείο ζητηθεί προς απόδειξη της αλήθειας αυτών, αφετέρου δεν έχει μέχρι σήμερα θεσμοθετηθεί η δυνατότητα πρόσβασης του Ε.Β.Π. σε περαιτέρω παιδαγωγική επιμόρφωση (π.χ. συμμετοχή σε προγράμματα της ΑΣΠΑΙΤΕ).

ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΛΟΓΟΥΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΟΥΜΕ

1)    Η  ένταξη  –  ομαδοποίηση  του  Ε.Β.Π.  στο  Ειδικό  Εκπαιδευτικό Προσωπικό βαθμίδας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.), όπως αυτή εκλαμβάνεται για την πρόσληψη Εκπαιδευτικών σε όλες τις υπόλοιπες Ειδικότητες και για όλον τον υπόλοιπο Δημόσιο τομέα, είναι εκ των ων ουκ άνευ.

2)    Η δυνατότητα πρόσβασης του Ε.Β.Π. σε κάθε είδους περαιτέρω εκπαιδευτική επιμόρφωση συνιστά επιβεβλημένη υποχρέωση του Κράτους, και δη του φορέα πρόσληψής του, ήτοι του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων, ερειδόμενη κυρίως στην συνταγματικά κατοχυρωμένη Αρχή της ισονομίας.

Ο ΓΝΩΜΟΔΟΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

Αθανάσιος Κούρεντας

2) ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΑ ΒΑΡΕΑ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ

Τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις του Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό καθορίστηκαν από την ΚΥΑ 88348/Δ3 “Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης”, και συγκεκριμένα από το άρθρο 2 αυτής, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2038/5-6-2018. Μεταξύ των καθηκόντων αυτών είναι και η υποστήριξη των μαθητών σε θέματα καθημερινής διαβίωσης, αυτοεξυπηρέτησης, προσωπικής υγιεινής και φροντίδας, αγωγής τουαλέτας, σίτισης, ένδυσης, κινητικότητας και σε άλλα θέματα ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών (άρθρο 2§2). Επομένως καθίσταται προφανές ότι οι συνθήκες εργασίας μας συνεπάγονται κίνδυνο για την υγεία μας, καθώς επιμελούμεθα τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών και κυρίως φροντίζουμε για την προσωπική υγιεινή και καθαριότητα και την αγωγή τουαλέτας για τους μαθητές, καθήκοντα τα οποία εκτελούμε κατά τη διάρκεια της εργασίας μας και προσιδιάζουν με αυτά της νοσηλευτικής υπηρεσίας και όπως οι νοσηλευτές έτσι και εμείς καθημερινά εκτιθέμεθα σε συνθήκες που συνεπάγονται μολυσματικό κίνδυνο για την υγεία μας. Όπως προκύπτει από την εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ως επίδομα ανθυγιεινής εργασίας θεωρείται “το επίδομα που χορηγείται λόγω συνθηκών εργασίας που συνεπάγονται κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα και τη ζωή του εργαζομένου”.

Περαιτέρω με την ΚΥΑ οικ.2/16519/0022 (ΦΕΚ Β΄465/24/02/2012) “Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας της παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν. 4024/2011 (ΦΕΚ 226/Α/27-10-2011).” χορηγείται μηνιαίο επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για τους μόνιμους και δόκιμους πολιτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου (ΙΔΑΧ – ΙΔΟΧ) του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. Α` και Β` βαθμού ανά κατηγορία ως εξής:

α) Κατηγορία Α` σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ. ……………

2. Στην κατηγορία Α` περιλαμβάνονται οι κάτωθι ειδικότητες:

α) Το προσωπικό νοσηλευτικής υπηρεσίας……………….,” Επομένως πέραν του συμφωνημένου μισθού, όπως καθορίζεται από τις συμβάσεις εργασίας, δικαιούμεθα λόγω της φύσης της εργασίας μας επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας ανάλογο με αυτό του προσωπικού νοσηλευτικής υπηρεσίας, ήτοι ποσό 150 €, όπως καθορίζεται από την ανωτέρω ΚΥΑ, για κάθε μήνα παρεχόμενης εργασίας. (μέρος του δικόγραφου που έχει ήδη κατατεθεί και εκδικαστεί (μόνο για τους αναπληρωτές) και περιμένουμε την απόφαση του δικαστηρίου).

3) ΑΛΛΑΓΗ ΩΡΑΡΙΟΥ ΑΠΟ 30ΩΡΟ ΣΕ 25ΩΡΟ  ΚΑΙ ΙΣΟΤΙΜΗ  ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Οι συνάδελφοι ΕΒΠ ανεξαρτήτου ετών προϋπηρεσίας και με βάση αυτά που ορίζει ο νόμος πρέπει να εργάζονται 30 ώρες την εβδομάδα. Αυτό συνεπάγεται ότι συμμετέχουν στην εκπαιδευτική και υποστηρικτική διαδικασία ακατάπαυστα,  ο χρόνος διαλείμματος ορίζεται σε 15΄χωρίς να υπάρχουν κενές ώρες μες στην εβδομάδα. Ως εκ τούτου κρίνεται  δίκαιη η εξίσωση του ωραρίου με αυτή των συναδέλφων ΕΕΠ και Εκπαιδευτικών, δηλαδή να καθιερωθεί το 25ωρο και ανά 10  έτη υπηρεσίας να μειώνεται μία (1) διδακτική ώρα. Επίσης θα πρέπει, με βάση τους όρους της ίσης μεταχείρισης να γίνονται οι μεταθέσεις, αποσπάσεις, οι αμοιβαίες μετακινήσεις τοποθέτησης και η βελτίωση θέσης.

4) ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και την κοινωνικοποίησή του. Οι γονείς/κηδεμόνες βοηθούν το παιδί να μεταβεί ομαλά από το ζεστό και φιλικό περιβάλλον της οικογένειάς του στο πρώτο οργανωμένο σχολικό του περιβάλλον.

Ένα παραπάνω τώρα που η φοίτηση των προνηπίων νομοθετήθηκε ως υποχρεωτική και τα παιδιά, από 3,5  χρονών, παρακολουθούν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου.

Τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία δεν έχουν αυτονομηθεί πλήρως και πολλές φορές ούτε στις βασικότερες δεξιότητες όπως σίτιση, τουαλέτα, ένδυση – υπόδηση, προσωπική υγιεινή .

Η αυτονομία και αυτοϋπηρέτηση των νηπίων είναι απαραίτητη και πολύ σημαντική για να μπορεί να παρακολουθήσει με επάρκεια την εκπαιδευτική διαδικασία δεδομένου ότι μέχρι στιγμής στο χώρο του νηπιαγωγείου υπάρχει μόνο μία νηπιαγωγός  σε κάθε βάρδια (πρωινό και ολοήμερο)που είναι υπεύθυνη για το σύνολο του μαθητικού δυναμικού της σχολικής κοινότητας (έως 23 μαθητές).

Θα πρέπει να αναλογιστούμε και τις έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν με τις ίδιες τις νηπιαγωγούς (αδιαθεσία, πόνος σωματικές ανάγκες). Όλα τα παραπάνω λοιπόν φωτογραφίζουν την αναγκαιότητα της παρουσίας ΕΒΠ στην τάξη του νηπιαγωγείου και η σύσταση οργανικών θέσεων ΕΒΠ σε κάθε νηπιαγωγείο καθ ‘όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Ζητάμε τη σύσταση οργανικών θέσεων ΕΒΠ σε όλα τα νηπιαγωγεία ειδικής και γενικής εκπαίδευσης.

5) ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΛΟΓΙΟΥ

Στις περισσότερες ΣΜΕΑΕ και σχολεία γενικής εκπαίδευσης,  οι συνάδελφοι του ΕΒΠ δεν έχουν ξεκάθαρο ρόλο, δεν εφαρμόζεται το μέχρι τώρα καθηκοντολόγιο τους και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε όλους τους μαθητές όποτε και όπως ορίζει η διεύθυνση του σχολείου, παράλληλα με το εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό έργο. Ακόμα θα πρέπει να οριστεί αναλογία μαθητών – ΕΒΠ (5 προς 1)ώστε να μπορεί να είναι πρόσφορη η συνεργασία και να καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών και να εφαρμόζεται με επάρκεια το καθημερινό πρόγραμμα. Πρότασή μας είναι να τοποθετείται ένα μέλος ΕΒΠ για κάθε τμήμα ΣΜΕΑΕ.

Θα πρέπει να γίνουν αλλαγές και διορθώσεις σε άρθρα του καθηκοντολογίου ώστε να ξεκαθαρίζεται ο τρόπος και ο σκοπός υπηρέτησης του ΕΒΠ στα σχολεία και αυτό βέβαια θα πρέπει αυτή τη φορά να γίνει με τις προτάσεις και θέσεις των ίδιων των συναδέλφων και όχι άσχετων με την ειδικότητα.

6) ΕΒΠ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  

 Με αφορμή την πρόσφατη τροποποίηση του καθηκοντολογίου του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού που υπηρετεί σε γενικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα θέλαμε να σας θέσουμε κάποια πολύ σοβαρά ζητήματα και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι που υποστηρίζουν μαθητές με κινητικές κυρίως αναπηρίες.

Οι συνάδελφοι ΕΒΠ υποστηρίζουν μαθητές με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε γενικά σχολεία, έπειτα από απόφαση έγκρισης υποστήριξης κατόπιν σχετικής εισήγησης του ΚΕΔΑΣΥ.

Οι υποστηριζόμενοι μαθητές έχουν στην πλειονότητά τους κινητικές αναπηρίες και χρησιμοποιούν βοηθητικά μέσα όπως: αναπηρικό αμαξίδιο, περιπατητούρα, μπαστούνια κλπ.

Γνωρίζοντας ότι η κτηριακή υποδομή των περισσότερων σχολείων (ράμπες, ανελκυστήρας, τουαλέτες ΑμεΑ) δεν είναι κατάλληλα προσαρμοσμένη στις ανάγκες κινητικά αναπήρων μαθητών, οι δυσκολίες αυξάνονται για το μαθητή όπως και για τον συνάδελφο ΕΒΠ.

Αν βασικό μέλημά μας είναι η ασφάλεια των παιδιών, πρέπει να υποστηρίζουμε το μαθητή καθ ‘όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς και στα διαλείμματα. Επίσης βασικός στόχος αυτής της υποστήριξης είναι η άρση των εμποδίων και η ισότιμη συμμετοχή των μαθητών στην εκπαίδευση.

Ως εκ τούτου είναι πολύ δύσκολο και σε κάποιες περιπτώσεις επικίνδυνο ένας συνάδελφος ΕΒΠ να δύναται να επεκτείνει τα καθήκοντά του σε όσους μαθητές (σε διαφορετικά τμήματα και ορόφους) της σχολικής μονάδας τοποθέτησης έχουν έγκριση, ακόμα δε και σε συστεγαζόμενα σχολεία.

Τη φετινή χρονιά πολλοί συνάδελφοι αντιμετωπίζουν τη δυσκολία αυτή, να πρέπει δηλαδή να υποστηρίζουν δύο, ακόμα και τρεις μαθητές σε αναπηρικό αμαξίδιο ή με συνεχή ανάγκη σωματικής βοήθειας/υποστήριξης. Ακόμα αντιμετωπίζουν την δυσαρέσκεια των γονιών που δεν έχουν τα παιδιά τους συνεχή και αποκλειστική υποστήριξη από ΕΒΠ.

Η δική μας θέση είναι πως θα πρέπει να εξετάζονται μεμονωμένα οι περιπτώσεις, να μελετώνται οι δυσκολίες κατά περίπτωση και ανάλογα να τοποθετούνται οι συνάδελφοι ΕΒΠ σε γενικά σχολεία.

Επίσης, θα πρέπει να προσλαμβάνονται τόσοι συνάδελφοι μέλη ΕΒΠ όσες οι εγκρίσεις των μαθητών που φοιτούν στη σχολική μονάδα, καθώς πρόκειται για μια άκρως απαιτητική εργασία σε αντίξοες συνθήκες, λόγω της έλλειψης προσβασιμότητας των περισσοτέρων σχολικών μονάδων γενικής εκπαίδευσης.

7)  ΕΚΛΟΓΗ ΑΙΡΕΤΟΥ ΜΕΛΟΥΣ ΕΒΠ στα ΠΥΣΕΕΠ

Ζητάμε το μέλος του ΕΒΠ που συμμετέχει στο ΠΥΣΕΕΠ να είναι αιρετό μέλος και να συμμετέχει ισότιμα σε όλα τα θέματα των συνεδριάσεων του ΠΥΣΣΕΠ. Να έχει δικαίωμα ψήφου στις αποφάσεις που παίρνονται για συναδέλφους ΕΕΠ και ΕΒΠ.

 8) ΝΑ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΟΛΑ ΜΑΖΙ ΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΝΑ

Κάθε χρόνο οι ανάγκες των ΣΜΕΑΕ αλλά και των γενικών σχολείων (εξατομικευμένο πρόγραμμα υποστήριξης μαθητή) είναι πολλές και πολύ περισσότερες από τις οργανικά ορισμένες. Τα λειτουργικά κενά ακόμα και μετά τον μόνιμο διορισμό των 388 συναδέλφων δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών με αναπηρία. Τα αιρετά μέλη των ΠΥΣΕΕΠ όλης της χώρας ζητούν πάντα να δίνονται οι πιστώσεις μαζικά για όλες τις δομές και για όλες τις καταγεγραμμένες ανάγκες. Φυσικά αυτό ποτέ δεν έχει συμβεί με αποτέλεσμα να διαταράσσετε συνεχώς ο πίνακας των αναπληρωτών και να δημιουργούνται αδικίες στην τοποθέτηση αφού δεν υπάρχει και η δυνατότητα αμοιβαίων τοποθετήσεων ή βελτίωση θέσης τοποθέτησης, όπως συμβαίνει με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Τέλος θα θέλαμε να τονίσουμε την αναγκαιότητα της ένταξης της ειδικής αγωγής στον κρατικό προϋπολογισμό και όχι σε διάφορα κοινοτικά προγράμματα.

Δείτε επίσης

Οδηγός ΕΒΠ στην εκπαίδευση από την ΠΟΣΕΕΠΕΑ 

Καθηκοντολόγια ΕΕΠ-ΕΒΠ σε ΣΜΕΑΕ-ΚΕΔΑΣΥ-ΕΔΥ-ΕΠΑΛ-Γενικά σχολεία | Νομοθεσία 

Ωράριο ΕΕΠ – ΕΒΠ: Σε ΣΜΕΑΕ και Γενικά σχολεία | Διευκρινίσεις 

Καθήκοντα και αρμοδιότητες Διευθυντών Εκπαίδευσης | ΦΕΚ 

Δείτε επίσης

Τι ισχύει για τις Εφημερίες και την Επιτήρηση μαθητών στο σχολείο 

Αδεια ανατροφής μόνιμων εκπαιδευτικών-ΕΕΠ-ΕΒΠ: Το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει και για τους νεοδιόριστους 

Αδειες μόνιμων εκπαιδευτικών-ΕΕΠ και ΕΒΠ: Αναλυτικός οδηγός Υπ. Παιδείας-Ποιες δικαιούνται-Νομοθετικό πλαίσιο 

Αδειες αναπληρωτών εκπαιδευτικών-ΕΕΠ και ΕΒΠ: Αναλυτικός οδηγός Υπ. Παιδείας-Ποιες δικαιούνται-Νομοθετικό πλαίσιο 

Αδειες άνευ αποδοχών-νεοδιόριστοι: Δίδονται όπως και στους λοιπούς εκπαιδευτικούς-Όχι πάνω από 5 έτη

Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας: Επικαιροποιημένος – Οι αλλαγές στις άδειες

Αναπληρωτές-αποζημίωση μη ληφθείσας άδειας: Πότε θα καταβληθεί μέσα στον Ιούλιο

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply