Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2020

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος: Οδηγίες για χρήση μάσκας σε ειδικές ομάδες παιδιών-Διαφοροποίηση από ΕΟΔΥ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος: Οδηγίες για τη χρήση μάσκας σε ειδικές ομάδες παιδιών – Διαφοροποίηση στη γενική σύσταση για “μη χρήση μάσκας σε παιδιά με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς”.

Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος

Οδηγίες για τη χρήση μάσκας σε ειδικές ομάδες παιδιών κοινοποίησε στον ΕΟΔΥ η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος, εκδίδοντας ανακοίνωση σχετικά με τα νέα προστατευτικά μέτρα σε ειδικές ομάδες παιδιών στις εκπαιδευτικές μονάδες, που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος διατυπώνει τη διαφοροποίησή της στο σημείο της γενικής σύστασης για “μη χρήση μάσκας σε παιδιά με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς”, παραθέτοντας τους παρακάτω λόγους.

Η Ανακοίνωση
Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος –  Ενωση Ψυχιάτρων Παιδιών & Εφήβων

Αθήνα, 07/09/2020

Ap. Πρωτ.: 62/2020

Προς: ΕΟΔΥ

“ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΜΑΣΚΑΣ ΣΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ”

Σχετ:

1. Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας και θρησκευμάτων – Γενική Γραμματεία Π/θμιας, Δ/θμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής (αρ. πρωτ. 113701/ΓΔ4, 2-9-2020)

2. Οδηγίες ΕΟΔΥ για τη ΛΟΙΜΩΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟ SARS-CoV-2 (COVID-19) βάσει των κατευθύνσεων της ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟ SARS- CoV-2 ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ (31-8-2020)

3. Ανακοινωθέντα μέτρα από την Υπουργό Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως (2-9-2020)

Μελετώντας τις ανωτέρω σχετικές ανακοινώσεις αναφορικά με τα νέα προστατευτικά μέτρα στις εκπαιδευτικές μονάδες η ΠΕΕ-Ενω.Ψ.Υ.Π.Ε. διατυπώνει τη διαφοροποίησή της στο σημείο της γενικής σύστασης για «μη χρήση μάσκας σε παιδιά με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς», για τους εξής λόγους

1ον: Η επιστημονικώς ορθή

αντιμετώπιση των παιδιών με ψυχιατρικές δυσκολίες(νευροααναπτυξιακές, συμπεριφοράς, συναισθηματικές διαταραχές κλπ) είναι η υποστήριξή τους ώστε να προσαρμόζονται στις νόρμες που διέπουν την καθημερινή ζωή των συνομηλίκων τους.

2ον: Τα παιδιά αυτά,

ακόμη κι όταν εντάσσονται στην ίδια διαγνωστική κατηγορία, δεν αποτελούν μια ομοιογενή ομάδα. Παρουσιάζουν ατομικές διαφορές τόσο στην κλινική εικόνα, όσο και στη λειτουργικότητά τους. Συνεπώς, δε μπορεί να αντιμετωπιστούν συλλήβδην ως «εξαιρέσεις στη χρήση μάσκας» ή και άλλων προστατευτικών μέτρων.

Ασφαλώς,

κάποια από αυτά τα παιδιά που φοιτούν ή πρόκειται να φοιτήσουν σε κανονικό σχολικό πλαίσιο θα δυσκολευτούν στην προσαρμογή τους στη «νέα σχολική πραγματικότητα».

Ειδικότερα

σε σχέση με την προστατευτική μάσκα, μπορεί να αρνούνται ή να δυσκολεύονται να τη χρησιμοποιήσουν ή και να αγχώνονται/φοβούνται υπερβολικά αντικρίζοντας καλυμμένα πρόσωπα γύρω τους.

Οι περιπτώσεις αυτές,

όπως σε άλλο σημείο των συστάσεων του ΕΟΔΥ (σχετ. 2) αναφέρεται – και με το οποίο η ΠΕΕ συντάσσεται – χρειάζονται«εξατομικευμένη προσέγγιση με τη συνδρομή τόσο των αρμόδιων εκπαιδευτικών όσο και ειδικών επιστημόνων ψυχοκοινωνικής υποστήριξης».

Αναλυτικότερα η ΠΕΕ-Ενω.Ψ.Υ.Π.Ε.,

πέραν των γενικών οδηγιών του ΕΟΔΥ(σχετ.2), για τα παιδιά με ψυχικές δυσκολίες προτείνει επιπλέον:

1. Την κατάλληλη προετοιμασία και υποστήριξη

του παιδιού από τον θεράποντα ειδικό ψυχικής υγείας, σε σταθερή συνεργασία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς της γενικής και ειδικής αγωγής (παράλληλης στήριξης, τμήματος ένταξης).

2. Ευέλικτη και οπωσδήποτε εξατομικευμένη διαχείριση

των περιπτώσεων αυτών βάσει της γνωμάτευσης/οδηγιών του θεράποντος ειδικού ψυχικής υγείας. Π.χ. Παραμονή στο σχολείο για λιγότερες ώρες.

Διαλείπουσα χρήση της μάσκας («διάλειμμα μάσκας»). Εναλλακτική χρήση της προστατευτικής ασπίδας.

Αποκλιμάκωση κάποιας έντασης με την έκτακτη υποστήριξη του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης. Επιστροφή στο σπίτι σε περίπτωση κλιμάκωσης του άγχους του παιδιού κλπ. Εάν οι προσπάθειες αυτές δεν ευοδωθούν, τότε θα μπορεί το παιδί να εξαιρεθεί της χρήσης μάσκας για όσο χρονικό διάστημα χρειαστεί.

3. Μια πρακτική που θα διευκόλυνε την προσαρμογή

όλων των μικρών παιδιών που πρωτο-μπαίνουν σε μια σχολική τάξη (νηπιαγωγείο, Α’δημοτικού και μετεγγρεφέντες μαθητές)

Την πρώτη ημέρα

της σχολικής χρονιάς ο/η εκπαιδευτικός της τάξης να συστηθεί στους μαθητές αποσύροντας για ένα λεπτό την προστατευτική μάσκα από το πρόσωπο ώστε να οικειοποιηθούν τα παιδιά τη φυσιογνωμία του/της, και να κατευναστούν πιθανά άγχη τους.

Ομοίως,

θα ήταν διευκολυντικό, οι μαθητές να συστηθούν μεταξύ τους, από ασφαλή απόσταση, με απόσυρση για ένα λεπτό της προστατευτικής μάσκας. Θα μπορούν έτσι να γνωρίζουν ο ένας τη φυσιογνωμία του άλλου.

Αυτό διευκολύνει

την αλληλεπίδραση και την ομαλή μαθητών, κοινωνικοποίηση των μικρών για τους οποίους η έναρξη της σχολικής ζωής συνοδεύεται, φυσιολογικά, από κάποιο βαθμό άγχους και ανασφάλειας.

Με τιμή,

Για το Δ.Σ. της Παιδοψυχιατρικής Εταιρείας Ελλάδος-Ένωσης Ψυχιάτρων Παιδιών & Εφήβων

Δείτε σχετικά

Λειτουργία εκπαιδευτικών μονάδων Α/θμιας-Β/θμιας-ΕΑΕ-ΣΔΕ-ΙΕΚ-ΚΔΒΜ-ΓΑΚ-Βιβλιοθηκών-Φροντιστηρίων-ΚΞΓ | ΦΕΚ
Υλικό ΕΟΔΥ για κορονοϊό: Μέτρα προφύλαξης από τον ιό που προκαλεί τη νόσο COVID-19 – Εστάλη στα σχολεία της χώρας
Εγκύκλιος Υπουργείου Παιδείας για μέτρα προστασίας κορονοϊού: Υποχρεωτικά μάσκα και οι επισκέπτες των σχολικών μονάδων
Οδηγίες δευτεροβάθμιας για κορονοϊό: Ασφαλής επαναλειτουργία-Μέτρα πρόληψης-Υποπτο κρούσμα
Οδηγίες δημοτικών σχολείων για κορονοϊό: Ασφαλής επαναλειτουργία-Μέτρα πρόληψης-Υποπτο κρούσμα-Ισχύουν και για ΚΔΑΠ
Οδηγίες Νηπιαγωγείων για κορονοϊό: Ασφαλής επαναλειτουργία-Μέτρα πρόληψης-Υποπτο κρούσμα
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση