Κυριακή, 26 Μαΐου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Πανελλαδικές-εξέταση υποψηφίων με αναπηρία-ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες | Τροποποίηση απόφασης

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Πανελλαδικές-εξέταση υποψηφίων με αναπηρία-ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες-κάταγμα ή βλάβη άνω άκρων-Τροποποίηση απόφασης.

Με Απόφαση της Υπουργού ΠΑΙΘ κας Νίκης Κεραμέως, η οποία δημοσιεύθηκε στο  ΦΕΚ B 1785 – 12.04.2022,τροποποιείται η υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (Β΄ 897) Υπουργική Απόφαση με θέμα: “Εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αναφέρονται στο άρθρο 3 του ν. 3699/2008 (Α΄ 199), καθώς και αυτών που πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ  και ΕΠΑΛ για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση”.

Στην Απόφαση προβλέπεται μεταξύ άλλων:
Γραπτή εξέταση σε ξεχωριστή αίθουσα με δυνατότητα παράτασης χρόνου

Για υποψηφίους με φάσμα αυτισμού και υποψηφίους που έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) σε ποσοστό 67% και άνω και όσοι παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμός) καθώς και προβλήματα επιληψίας.

Αξιολογική έκθεση/απόφαση ΚΕΔΑΣΥ

Σε πολλές περιπτώσεις απαιτείται αξιολογική έκθεση/απόφαση από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας.

Ισχύς αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων και πιστοποιητικών

Οσες αξιολογικές εκθέσεις-γνωματεύσεις, αποφάσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά  έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του ν. 4823/2021 (3-8-2021) από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ), τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α΄ 63), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κε.Ψ.Υ.Π.Ε.), τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας, τις Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) ή του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, εξακολουθούν να ισχύουν για τη συμμετοχή του υποψηφίου στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι τη λήξη της ισχύος τους.

Στις περιπτώσεις αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων και πιστοποιητικών που εκδίδονται μεταγενέστερα από τις 3-8-2021, απαιτείται αξιολογική έκθεση από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ως έχοντα την αποκλειστική αρμοδιότητα λήψης της απόφασης.

Υποβολή δικαιολογητικών

Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 μπορούν να υποβληθούν στον Διευθυντή του οικείου Λυκείου έως 5 Μαΐου 2022 αιτήσεις και οι σχετικές αξιολογικές εκθέσεις, αποφάσεις, γνωματεύσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά.

Δείτε αναλυτικά την τροποποίηση της απόφασης
  1. 1. Το άρθρο 1 της ως άνω απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 1
Υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Οι υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αναφέρονται στο άρθρο 3 του ν.3699/2008 (Α΄ 199) εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ προφορικά ή γραπτά, κατά περίπτωση, ανάλογα με τις δυνατότητές τους, ως ακολούθως:

Α) Εξετάζονται προφορικά, κατόπιν αίτησής τους, οι υποψήφιοι που αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:
  1. i) είναι τυφλοί, σύμφωνα με τον ν. 958/1979 (Α΄ 191) ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67%,
  2. ii) έχουν κινητική αναπηρία μόνιμη ή προσωρινή τουλάχιστον 67%, που συνδέεται με τα άνω άκρα,

iii) πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων,

  1. iv) παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία.

Για τις περιπτώσεις (i) έως και (iii), η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από απόφαση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) για αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου.

Η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α’ 63), στο πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με τα ΚΕ.Π.Α. και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του ν.4823/2021 (Α΄ 136).

Για την περίπτωση (iv) απαιτείται απόφαση από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) για αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου, στην οποία αναγράφεται ακριβώς η ειδική μαθησιακή δυσκολία του υποψηφίου έτσι όπως αναφέρεται στην περίπτωση Α (iv) καθώς και ο χρόνος επαναξιολόγησής του, εφόσον αυτό απαιτείται.

Β) Επίσης προφορικά εξετάζονται οι υποψήφιοι

με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, εφόσον υποβάλουν αξιολογική έκθεση ότι έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση.

Στην περίπτωση αυτή, η απόφαση χορηγείται από το οικείο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου, ύστερα από προσκόμιση είτε ιατρικής βεβαίωσης Δημόσιου Νοσοκομείου που κοινοποιήθηκε σε δικαστικές αρχές, σε περίπτωση κακοποίησης του υποψηφίου λόγω γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή ενδοοικογενειακής βίας, είτε βεβαίωσης από δικαστική αρχή ή εισαγγελέα ανηλίκων, σε περίπτωση παραβατικής συμπεριφοράς.

Γ) Οι υποψήφιοι με φάσμα αυτισμού εξετάζονται:
  1. i) γραπτά σε ξεχωριστή αίθουσα με δυνατότητα παράτασης χρόνου εξέτασης ή
  2. ii) προφορικά.

Για τις περιπτώσεις αυτές απαιτείται αξιολογική έκθεση/απόφαση από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου, στην οποία θα αναγράφεται ακριβώς η ανωτέρω δυσκολία του υποψηφίου, ο προφορικός ή ο γραπτός τρόπος εξέτασης, καθώς και ο χρόνος επαναξιολόγησής του, εφόσον αυτό απαιτείται. Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από την αξιολογική έκθεση/απόφαση των αναφερομένων Κέντρων.

Δ) Εξετάζονται γραπτά σε ξεχωριστή αίθουσα με δυνατότητα παράτασης χρόνου εξέτασης, οι υποψήφιοι που έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) σε ποσοστό 67% και άνω και όσοι παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμός) καθώς και προβλήματα επιληψίας.

Ειδικότερα:

α) Για όσους έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) σε ποσοστό 67% και άνω καθώς και προβλήματα επιληψίας, η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από την αξιολογική έκθεση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου.

Η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α’ 63) στο πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με τα ΚΕ.Π.Α. και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του ν.4823/2021 (Α΄ 136).

β) Για όσους παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμός) η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από την αξιολογική έκθεση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου.

Ε) i. Σύμφωνα με το άρθρο 234 του ν. 4823/2021  (Α΄ 136)

οι διατάξεις του συγκεκριμένου νόμου δεν θίγουν την ισχύ των αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων που έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του (3-8-2021). Ο επανακαθορισμός των αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων ως προς τα ζητήματα, για τα οποία επιφυλάσσεται αποκλειστική αρμοδιότητα στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) γίνεται από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ..

Επομένως, όσες αξιολογικές εκθέσεις-γνωματεύσεις, αποφάσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά  έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του ν. 4823/2021 (3-8-2021) από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ), τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α΄ 63), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κε.Ψ.Υ.Π.Ε.), τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας, τις Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) ή του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, εξακολουθούν να ισχύουν για τη συμμετοχή του υποψηφίου στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι τη λήξη της ισχύος τους. Στις περιπτώσεις αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων και πιστοποιητικών που εκδίδονται μεταγενέστερα από τις 3-8-2021, απαιτείται αξιολογική έκθεση από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ως έχοντα την αποκλειστική αρμοδιότητα λήψης της απόφασης.

  1. Όταν οι γονείς ή κηδεμόνες του υποψηφίου διαφωνούν με την αξιολογική έκθεση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., δύνανται να προσφύγουν εντός 30 ημερών από τη λήψη της αξιολογικής έκθεσης του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στην Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.), η οποία συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η απόφαση της Ε.Δ.Ε.Α. είναι οριστική.

iii. Οι περιπτώσεις των υποψηφίων που δεν εντάσσονται σε αυτές που αναφέρονται στις  παραγράφους Α, Β, Γ και Δ του άρθρου 1 της παρούσας υπουργικής απόφασης εξετάζονται με την προβλεπόμενη διαδικασία των γραπτών πανελλαδικών εξετάσεων.  Δεν γίνονται δεκτές οι γνωματεύσεις, οι οποίες αναφέρουν αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες διαφορετικές από εκείνες που αναγράφονται στο άρθρο 1 της παρούσας υπουργικής απόφασης. »

  1. 2. Στο τέλος του άρθρου 3 της ως άνω απόφασης προστίθεται παράγραφος 5 ως εξής:

«5. Σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. αη της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 4823/2021  (Α΄ 136) η σύνταξη αξιολογικής έκθεσης για τους μαθητές της δημόσιας ή της ιδιωτικής εκπαίδευσης σχετικά με την παροχή περισσότερου χρόνου είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ..

Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του έτους 2022, η παράταση του χρόνου εξέτασης των υποψήφιων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του άρθρου 3 του ν. 3699/2008 (Α΄ 199) αποτελεί αρμοδιότητα των συλλογικών οργάνων των παρ. 3 και 4 του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Φ.251/22806/Α5/26.2.2021 απόφασης της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 897), του άρθρου 12 της υπό στοιχεία Φ.253/69990/Α5/7.5.2019 απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Β΄ 1736), της παρ. 8 του άρθρου 13 της υπό στοιχεία Φ.151/20049/Β6/20.2.2007 απόφασης της Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 272) και του άρθρου 13 της υπό στοιχεία Φ.253/128314/Β6/29.11.2002 απόφασης του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 1538)».

  1. Οι δύο πρώτες παράγραφοι του άρθρου 4 της ως άνω απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:

«Οι αιτήσεις και οι σχετικές αξιολογικές εκθέσεις, αποφάσεις, γνωματεύσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά που αναφέρονται στο άρθρο 1 υποβάλλονται στον Διευθυντή του οικείου Λυκείου το αργότερο μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις κάθε έτους.

Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 μπορούν να υποβληθούν έως 5 Μαΐου 2022.

Σε περίπτωση προσφυγής στην Ε.Δ.Ε.Α.  η σχετική αίτηση και η αξιολογική έκθεση υποβάλλεται στον Διευθυντή του οικείου Λυκείου το αργότερο μέχρι τέλος Φεβρουαρίου εκάστου έτους. Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2022 μπορούν να υποβληθούν έως 5 Μαΐου 2022.».

Δείτε την Απόφαση Φ.251/41927/Α5 /12-4-2022

Δείτε την Απόφαση στο ΦΕΚ B 1785 – 12.04.2022 

Δείτε σχετικά

ΦΕΚ B 2429 – 07.06.2021 Συμπλήρωση απόφασης εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για Πανελλαδικές

ΦΕΚ B 897 – 08.03.2021 Εξέταση υποψηφίων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αυτών που πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια

Δείτε επίσης

Πρόγραμμα Πανελλαδικών 2022 και ανακοίνωση ημερομηνίας διεξαγωγής εξετάσεων-Απόφαση λήξης μαθημάτων 

Μεταβατικές διατάξεις σχετικά με τη συμμετοχή υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις πανελλαδικές εξετάσεις – Τροποποίηση άρθρου 234 ν. 4823/2021

Ενημέρωση Υπουργείου Παιδείας για 9 διατάξεις του νόμου 4823/2021

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση