Παράδοση-παραλαβή Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού: Τι είπαν οι Υπουργοί και Υφυπουργοί, Κυριάκος Πιερρακάκης, Χρήστος Κίττας, Γιάννης Οικονόμου, Ζέττα Μακρή και Δόμνα Μιχαηλίδου.
Παράδοση-παραλαβή Υπουργείου Παιδείας
Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Παιδείας η τελετή παράδοσης-παραλαβής καθηκόντων στο νέο Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη, από τον Υπηρεσιακό Υπουργό Καθ. Χρήστο Κίττα, παρουσία του Αναπληρωτή Υπουργού αρμόδιου για τον Αθλητισμό Γιάννη Οικονόμου και των Υφυπουργών Ζέττας Μακρή και Δόμνας Μιχαηλίδου.
«Από την παιδεία θα κριθεί το μέλλον της χώρας» τόνισε ο νέος Υπουργός Κυριάκος Πιερρακακης κατά την ομιλία του στην τελετή υπογραμμίζοντας ότι «το συγκεκριμένο είναι το κατ’ εξοχήν υπουργείο το οποίο αναφέρεται στο μέλλον, επενδύει στο μέλλον, χτίζει στο μέλλον-συνομιλεί με το μέλλον. Και ουσιαστικά εδώ στην παιδεία είναι που θα κριθούν όλα για τη χώρα μας για τις επόμενες 10ετίες».
Σύμφωνα με ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στο έργο που πραγματοποιήθηκε την περασμένη τετραετία και ώθησε σε αλλαγές σε κάθε τομέα της εκπαίδευσης. «Η Νίκη Κεραμέως προώθησε αλλαγές απέναντι σε πολιτικές που κρατούν δέσμια τη χώρα, ενίσχυσε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και αφήνει μια σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον». Ο Υπουργός αφού εξήρε τη σημασία της δια βίου μάθησης σε ένα κόσμο που διαρκώς αλλάζει και στον οποίο το προσδόκιμο ζωής διαρκώς αυξάνεται, χαρακτήρισε την παιδεία ως τον «σημαντικότερο πυλώνα για το μέλλον της Ελλάδας που μας πηγαίνει συλλογικά μπροστά. Γιατί, ας μου επιτραπεί ο νεολογισμός, η παιδεία πολύ περισσότερο από μνήμη παρελθόντος είναι και οφείλει να είναι μνήμη μέλλοντος».
Καταλήγοντας ο Κυριάκος Πιερρακάκης, απηύθυνε κάλεσμα για συναίνεση στα θέματα της παιδείας τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «καμία ιδέα δεν περισσεύει» και υπογράμμισε ότι οι πόρτες της πολιτικής ηγεσίας θα είναι ανοιχτές σε όλους για προτάσεις και ιδέες.
Ο απερχόμενος Υπηρεσιακός Υπουργός Καθ. Χρήστος Κίττας, επεσήμανε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ότι «ως υπηρέτης της, για πάνω από πενήντα χρόνια δεν έπαψα ποτέ να υποστηρίζω ότι μόνο μέσω της παιδείας μπορεί να επιτευχθεί η αναγέννηση της χώρας μας, αλλά και του πλανήτη.
Αλλά τι εννοούμε όταν λέμε παιδεία; Εννοούμε βεβαίως την ουσιαστική και τη χρήσιμη γνώση αλλά και την απόκτηση ισοβαρώς πολλών δεξιοτήτων. Πέρα όμως από αυτά ,όταν μιλάμε για παιδεία εννοούμε και την πνευματική και την ψυχική διάπλαση, τη δημιουργία ενός σκεπτόμενου και ελεύθερου ανθρώπου με ήθος, σεβασμό των δικαιωμάτων και της προσωπικότητας των άλλων και κυρίως με ανθρωπισμό. Τη συνεχιζόμενη καλλιέργεια των συνανθρώπων μας, πτυχιούχων και μη».
Απευθυνόμενος στον νέο Υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη, ο Χρήστος Κίττας τόνισε ότι «εσείς περισσότερο από τον καθένα μας γνωρίζετε ότι με τις ραγδαίες εξελίξεις και με το πέρασμα από την Ψηφιακή εποχή στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, επέρχεται η σύνδεση του ανθρώπου με τις, τεράστιας δύναμης, υπολογιστικές μηχανές, τον ωκεανό των δεδομένων και την Τεχνητή Νοημοσύνη, ενώ προχωρούμε με γρήγορα βήματα και στη χρήση της εικονικής πραγματικότητας σε καθημερινές μας λειτουργίες. Είναι λοιπόν αναπόφευκτο να ενσωματώσουμε όλα αυτά τα επιτεύγματα των επιστημών στη διδασκαλία των νέων μας σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Γιάννης Οικονόμου επεσήμανε ότι «έχουν σημασία τα έργα και οι πράξεις. Θα εργαστούμε για να παραδώσουμε στους αθλητές και τις αθλήτριες τις βέλτιστες δυνατές συνθήκες, ενόψει και των επόμενων Ολυμπιακών Αγώνων. Ο τομέας του αθλητισμού είναι ένας τομέας με τεράστια κοινωνική απήχηση και σημασία. Γι’ αυτό και στοχεύουμε σε ένα αναβαθμισμένο αθλητικό προϊόν με τη συνεργασία όλων».
Η Υφυπουργός Ζέττα Μακρή «υλοποιήσαμε και εφαρμόσαμε το κυβερνητικό πρόγραμμα για την εκπαίδευση χάρις στον επαγγελματισμό και στην ευπρέπεια που επέδειξαν οι εκπαιδευτικοί μας. Αλλά επειδή η παιδεία είναι ένας δυναμικός τομέα και την επόμενη ημέρα χρειάζεται να κάνουμε ακόμα περισσότερα, πιο σύγχρονα και πιο καινοτόμα».
«Είμαστε εδώ με μεγάλη χαρά, αλλά με ακόμη μεγαλύτερο αίσθημα ευθύνης απέναντι στα παιδιά, στους γονείς τους, στους δημόσιους λειτουργούς, αλλά και στους καθηγητές και τους δασκάλους» δήλωσε χαρακτηριστικά η Υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου. «Γιατί τους οφείλουμε πολλά. Όχι μόνο για το αύριο της χώρας αλλά και για το σήμερα όλων. Γι’ αυτό, από σήμερα κιόλας, σηκώνουμε τα μανίκια και συνεχίζουμε τη σκληρή δουλειά».
Ακολουθούν οι ομιλίες του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού κου Κ. Πιερρακάκη και του υπηρεσιακού Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κου Χ. Κίττα
_________________________________
Α. Η ομιλία του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
Από την Παιδεία θα κριθεί το μέλλον της χώρας
Κύριε Υπουργέ, κύριοι Γενικοί, κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλες,
Αισθάνομαι χαρά, τιμή και ευθύνη να βρίσκομαι εδώ, μαζί με τον Αναπληρωτή Υπουργό Γιάννη Οικονόμου, και τις Υφυπουργούς Ζέττα Μακρή και Δόμνα Μιχαηλίδου. Και σας διαβεβαιώνω ότι η συνεργασία μας θα είναι εξαιρετική.
Ευχαριστώ τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την εμπιστοσύνη του, για την τιμή να μου αναθέσει το τιμόνι του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Και αυτό γιατί είναι το κατ’ εξοχήν Υπουργείο το οποίο αναφέρεται στο μέλλον, επενδύει στο μέλλον, χτίζει το μέλλον – συνομιλεί με το μέλλον. Και επιτρέψτε μου να το πω κωδικοποιημένα. Εδώ, στην παιδεία, είναι που θα κριθούν όλα για τη χώρα μας για τις επόμενες δεκαετίες.
Επιτρέψτε μου όμως να προσθέσω ότι πέρα από το οικογενειακό και το φιλικό μας περιβάλλον, είμαστε αποτέλεσμα των δασκάλων και των καθηγητών μας, αποτέλεσμα του χρόνου που έδωσαν εκείνοι σε εμάς, της δουλειάς που έκαναν με τον κάθε μαθητή τους, της επίδρασης που η προσωπικότητα τους είχε σε εμάς.
Σε προσωπικό επίπεδο αυτό που θέλω να πω είναι το ότι είτε η παρουσία είτε η μνήμη των δασκάλων κ των καθηγητών είναι μεγάλη και προσέρχομαι σε αυτό το κτήριο σήμερα με τεράστια ευθύνη απέναντί τους.
Κυρίες και κύριοι, η ιστορία της Ελλάδας ευρύτερα είναι μια ιστορία παιδείας και κινητικότητας. Αρχικά από μια χώρα μικρή, φτωχή, με άλλα σύνορα όπου χιλιάδες δάσκαλοι και εκπαιδευτικοί σε χωριά, σε μικρά σχολεία, σε δυσπρόσιτες περιοχές, ανέλαβαν να μάθουν γράμματα στα παιδιά όσων ονειρεύονται ότι η επόμενη γενιά θα είχε ένα καλύτερο μέλλον από την προηγούμενη. Και αυτό συνεχίστηκε μετά τον πόλεμο και αυτό συνεχίζεται και σήμερα. Το ίδιο μέταλλο υπάρχει σε κάθε γενιά γονιών και παιδιών.
Και νομίζω ότι οι γενιές ολόκληρες στερήθηκαν προκειμένου τα παιδιά τους να πετύχουν κάτι καλύτερο κι αυτό απέδωσε. Το πόσο απέδωσε αντανακλάται σχεδόν σε κάθε οικογενειακή ιστορία στη μικρή κλίμακα αλλά και στη συνολική πρόοδο της χώρας στη μεγάλη.
Οι ίδιες αρχές παραμένουν ακέραιες στο σήμερα. «Το μοναδικό όπλο στη φαρέτρα μας για να πολεμήσουμε ό,τι κακό υπάρχει, είναι η Παιδεία», αναφέρατε κύριε Υπουργέ στην προηγούμενη παράδοση παραλαβή του Υπουργείου. Συμφωνούμε απολύτως.
Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, πλέον και Αθλητισμού, πραγματοποιήθηκε τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια σημαντικό έργο που ώθησε σε αλλαγές σε κάθε τομέα της εκπαίδευσης. Η Νίκη Κεραμέως προώθησε αλλαγές απέναντι σε πολιτικές που κρατούσαν δέσμια τη χώρα, ενίσχυσε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και αφήνει μια σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον. Ενδεικτικά αναφέρω τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, τα αγγλικά που μπήκαν ήδη στο νηπιαγωγείο, τον διπλασιασμό του αριθμού προτύπων και πειραματικών σχολείων πανελλαδικά, μετά από 12 χρόνια τον διορισμό 25.000 μόνιμων εκπαιδευτικών, την εξωστρέφεια των ΑΕΙ, την έμφαση στη διά βίου μάθηση. Το έργο αυτό θα μας δώσει τη βάση για να προχωρήσουμε σε μια ατζέντα περαιτέρω αλλαγών και βελτιώσεων.
Είναι ιστορικό παράδοξο το πώς έχουμε μετατρέψει την παιδεία στη χώρα μας σε χώρο τέτοιας έντασης πολιτικών αντιπαραθέσεων. Δε συμβαίνει σε πολλές χώρες αυτό. Στόχος μας οφείλει να είναι η παιδεία να αποτελεί πεδίο συγκλίσεων και συναινέσεων, να είναι στη συνείδηση όλων των Ελλήνων και όλων των συντελεστών της ότι συνιστά κομμάτι που μας ενώνει και όχι κομμάτι που μας διχάζει ή που δημιουργεί εντάσεις και πόλωση.
Σε αυτό το πνεύμα, η λογική που ερχόμαστε από σήμερα να κομίσουμε είναι: κάθε μέρα μια μικρή αλλαγή που βελτιώνει τη ζωή μαθητών, φοιτητών, δασκάλων και καθηγητών, συντελεστών της παιδείας. Πολύ συχνά παρατηρεί κανείς ότι αθροιζόμενες όλες αυτές οι αλλαγές φέρνουν μεγαλύτερο αποτέλεσμα από μεγάλες τομές που συχνά ανακοινώνονται και δεν ολοκληρώνονται.
Φυσικά θα χρειαστούν και τομές – και θα γίνουν με πολύ οργανωμένο και πλήρη τρόπο, ως αποτέλεσμα μεθοδικής δουλειάς και διαβούλευσης. Να είστε σε κάθε περίπτωση σίγουροι ότι θα κάνουμε πολύ περισσότερα από όσα θα υποσχεθούμε. Αυτή είναι η κουλτούρα μας, το έχουμε ξανακάνει, θα το ξανακάνουμε και εδώ.
Το σύνολο της πολιτικής μας θα εξειδικευτεί για κάθε βαθμίδα στις προγραμματικές μας δηλώσεις, όπως συμβαίνει πάντοτε. Έχουμε ένα σχέδιο συνολικής αναβάθμισης του χώρου της παιδείας: αναβάθμιση σπουδών, αναβάθμιση υποδομών, αναβάθμιση δεξιοτήτων, αναβάθμιση του κύρους των εκπαιδευτικών και, εν τέλει, αναβάθμιση προοπτικών.
Μιλώντας όμως σήμερα περισσότερο για το πνεύμα και τη φιλοσοφία που θα κινηθούμε, πρέπει να τονίσουμε πως ζούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς. Η αλλαγή αυτή οριοθετείται από δυο παραμέτρους: η μια παράμετρος είναι αυτή η ραγδαία τεχνολογική αλλαγή για την οποία μιλήσατε και εσείς και η δεύτερη είναι η αλλαγή του προσδόκιμου ζωής.
Οι τεχνολογικές αλλαγές τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα, πυκνότητα και συχνότητα και πράγματα που παλιότερα άλλαζες σε δεκαετίες τώρα αλλάζουν όχι σε χρόνια σε μήνες, εάν όχι σε εβδομάδες. Παράδειγμα η Τεχνητή Νοημοσύνη φαινόταν μακριά πριν από έναν χρόνο. Το ChatGPT είναι μέσα στη ζωή μας, και εξελίσσεται με γοργό ρυθμό, για να αναφέρω ένα μόνο εργαλείο που είναι στην επικαιρότητα.
Παράλληλα με τις τεχνολογικές αλλαγές, αυξάνεται το προσδόκιμο της ζωής. Ένα στα δύο παιδιά που γεννιούνται σήμερα είναι πιθανό να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν την ηλικία των εκατό ετών.
Με βάση αυτά τα δύο δεδομένα, γίνεται κατανοητό ότι η ζωή των τριών σταδίων – εκπαίδευση, εργασία, σύνταξη – αλλάζει. Δημιουργούνται νέες προκλήσεις αλλά και νέες ευκαιρίες.
Από αυτό το μεγάλο καμβά, αυτό το πλαίσιο, μπορεί κανείς να εξάγει σειρά συμπερασμάτων.
Πρώτον, εξ ορισμού, η μάθηση καθίσταται πλέον μία διά βίου διαδικασία. Η επανεκπαίδευση, η απόκτηση νέων δεξιοτήτων, τα πολλαπλά επαγγελματικά αντικείμενα αποτελούν μια πραγματικότητα και είναι ήδη εδώ. Η νέα γενιά θα κάνει περισσότερες από μια καριέρες και δεν θα εκπαιδευτεί με τον ίδιο τρόπο που εκπαιδεύτηκαν οι προηγούμενες – συμπεριλαμβανομένης και τις δικής μου. Θα δείτε την αντανάκλαση αυτού του συμπεράσματος στο σύνολο της πολιτικής μας.
Δεύτερον, αλλάζει ακόμα πιο ραγδαία ο τρόπος που μαθαίνουμε. Μια αναλογία από το Υπουργείο που παραδώσαμε πριν από λίγες εβδομάδες: στόχος μας είναι τα παιδιά μας να λειτουργούν λιγότερο σαν σκληροί δίσκοι και περισσότερο σαν επεξεργαστές. Αυτό σημαίνει, ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, όπως η συνεργασία μεταξύ τους, περισσότερη κριτική σκέψη, καλύτερη επικοινωνία, δημιουργικότητα.
Θεωρήστε δεδομένο ότι θα παρέχουμε εργαλεία και στήριξη στο πεδίο, τόσο για παιδιά όσο και για εκπαιδευτικούς, ώστε να αντιμετωπίζονται κάθε είδους προκλήσεις, από το bullying μέχρι τις αναπτυξιακές. Με άμεσα μέτρα, ειδικούς στο πεδίο , και σύγχρονη αντιμετώπιση. Όπως προείπα, θα τα εξειδικεύσουμε αυτά στις προγραμματικές μας δηλώσεις.
Τρίτον, ο ρόλος της τεχνολογίας είναι καθοριστικός. Θα πω όμως κάτι που ίσως φανεί παράξενο να το πω ειδικά εγώ: Δεν είναι ο πρωταγωνιστικός. Ο πρωταγωνιστικός είναι άλλος. Και όταν γυρνάμε πίσω και σκεφτόμαστε τα δικά μας χρόνια στο σχολείο δεν θυμόμαστε κανένα μηχάνημα και κανένα κτήριο. Τους δασκάλους μας θυμόμαστε και τους καθηγητές μας. Όμως ο ρόλος της τεχνολογίας είναι καθοριστικός και κρίσιμος για να διευκολύνει τους πάντες. Δασκάλους , καθηγητές, μαθητές, γονείς, τα στελέχη του Υπουργείου. Όλη αυτή την αβυσσαλέα γραφειοκρατία που υπάρχει ακόμα και από την οποία το αυτονόητο ειδικά για τη δική μου ομάδα, για μένα και για τους Υπουργούς προσερχόμενοι εδώ είναι ότι μπορεί να θεωρήσετε δεδομένο ότι αυτό θα γίνει το πρώτο πλήρως ψηφιακό Υπουργείο με απλούστευση γραφειοκρατικών διαδικασιών. Συνιστά αντικείμενο προτεραιότητας.
Τέταρτο και τελευταίο συμπέρασμα: πρέπει να αναβαθμίσουμε τα πάντα με ταχύτητα. Όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Από την προσχολική εκπαίδευση μέχρι το πανεπιστήμιο. Ειδικά για τα
Και ειδικά για τα δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, βασική μας έμφαση είναι σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, ασφαλές, λειτουργικό και ελεύθερο. Ένα πανεπιστήμιο το οποίο συνομιλεί με το μέλλον.
Αναφορικά με τον αθλητισμό θα μιλήσει ο αναπληρωτής υπουργός ο οποίος έχει και την αποκλειστική αρμοδιότητα.
Όσον αφορά τον άλλο μεγάλο τομέα του Υπουργείου, τα θρησκεύματα, ασφαλής οδηγός της πολιτικής μας θα είναι το Σύνταγμα που εγγυάται τη θρησκευτική ελευθερία όλων, αποδίδει την πρέπουσα τιμή και θέση στην Εκκλησία και διασφαλίζει την σχέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου με το κράτος αλλά και την αναγνώριση του ως Οικουμενικού. Άξονα προτεραιότητας εδώ θα αποτελέσει και η κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την καταπολέμηση του
Αντισημιτισμού και προς αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζονται ποικίλες δράσεις και πρωτοβουλίες.
Κλείνοντας, για μια ακόμη φορά, θέλω να σας ευχαριστήσω όλες και όλους για την υποδοχή. Να σας διαβεβαιώσω ότι καμιά ιδέα δεν περισσεύει, και ότι η πόρτα του γραφείου μου, οι πόρτες των γραφείων μας, θα είναι ανοιχτές για εσάς, για τις προτάσεις σας και για τις ιδέες σας.
Η παιδεία είναι ο σημαντικότερος πυλώνας για το μέλλον της Ελλάδας, η παιδεία μας πηγαίνει συλλογικά μπροστά. Όπως είπα και πριν στην παιδεία θα κριθούν όλα τις επόμενες δεκαετίες.
Γιατί, ας μου επιτραπεί ο νεολογισμός, η Παιδεία πολύ περισσότερο από μνήμη παρελθόντος είναι – και οφείλει να είναι – μνήμη μέλλοντος.
Σας ευχαριστώ!
Β. Η ομιλία του υπηρεσιακού Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
Κύριε Υπουργέ,
Κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ,
Κυρίες Υφυπουργοί,
Κύριοι Γενικοί Γραμματείς,
Κυρίες και Κύριοι,
Καλωσορίζω τον επιτυχημένο πρώην Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, έναν νέο άνθρωπο ο οποίος συνέβαλε ουσιαστικά στον εν εξελίξει ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας μας.
Τον καλωσορίζω στο, κατ εμέ πρώτο τη τάξει Υπουργείο, αυτό της Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Και γιατί το θεωρώ ως πρώτο τη τάξει Υπουργείο;
Όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλες τις χώρες του κόσμου;
Υπάρχει κανείς στο ακροατήριο και όχι μόνο ο οποίος δε βλέπει έναν παραπαίοντα κόσμο, έναν πλανήτη σε κίνδυνο σήμερα; Μπορούμε να αγνοήσουμε τους πολέμους, την οικονομική και ενεργειακή κρίση, την επισιτιστική κρίση (όταν κάθε λεπτό πεθαίνουν τόσα παιδιά στον πλανήτη από την πείνα). Και κυρίως τα καταστροφικά κλιματικά φαινόμενα και τις τραγικές επιπτώσεις τους στο περιβάλλον;
Υπάρχει κανείς που δεν πιστεύει ότι για να ξεφύγουμε από αυτή την αβεβαιότητα πρέπει να αναδυθεί ένας άλλος κόσμος που θα στηρίζεται στις αιώνιες αξίες: του ανθρωπισμού, της αλληλεγγύης, της κοινωνικής δικαιοσύνης, του σεβασμού στο περιβάλλον αλλά και στην ιδιαιτερότητα των συνανθρώπων μας;
Και πως θα αναδυθεί αυτός ο άλλος κόσμος; Ένα και μόνο ένα είναι το όπλο μας για να επιτύχουμε αυτή την αλλαγή. Η π α ι δ ε ί α !
Ως υπηρέτης της, για πάνω από πενήντα χρόνια δεν έπαψα ποτέ να υποστηρίζω ότι μόνο μέσω της παιδείας μπορεί να επιτευχθεί η αναγέννηση της χώρας μας, αλλά και του πλανήτη.
Αλλά τι εννοούμε όταν λέμε παιδεία; Εννοούμε βεβαίως την ουσιαστική και τη χρήσιμη γνώση αλλά και την απόκτηση, ισοβαρώς, πολλών δεξιοτήτων. Πέρα όμως από αυτά, όταν μιλάμε για παιδεία εννοούμε και την πνευματική και την ψυχική διάπλαση, τη δημιουργία ενός σκεπτόμενου και ελεύθερου ανθρώπου με ήθος, σεβασμό των δικαιωμάτων και της προσωπικότητας των άλλων και κυρίως με ανθρωπισμό.
Τη συνεχιζόμενη καλλιέργεια των συνανθρώπων μας, πτυχιούχων και μη.
Κύριε Υπουργέ,
Εσείς περισσότερο από τον καθένα μας γνωρίζετε ότι με τις ραγδαίες εξελίξεις και με το πέρασμα από την ψηφιακή εποχή, στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, επέρχεται ραγδαία η σύνδεση του ανθρώπου με τις τεράστιας δύναμης υπολογιστικές μηχανές, τον ωκεανό των δεδομένων και την Τεχνητή Νοημοσύνη, ενώ προχωρούμε με γρήγορα βήματα και στη χρήση της εικονικής πραγματικότητας σε καθημερινές μας λειτουργίες.
Είναι λοιπόν αναπόφευκτο να ενσωματώσουμε όλα αυτά τα επιτεύγματα των επιστημών στη διδασκαλία των νέων μας σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.
Αλλά ας δούμε και το «αλλά».
Η παιδεία που προανέφερα, στηριζόταν και πρέπει ακόμη να στηρίζεται στην επίδραση του ανθρώπινου παράγοντα (του γονιού, του δασκάλου, του καθηγητή, του εκπαιδευτή) στην διάπλαση και τη μόρφωση των μαθητών, των φοιτητών των πάσης φύσεως εκπαιδευόμενων.
Άρα χρειαζόμαστε ένα πνεύμα ενθάρρυνσης και εμφύτευσης οράματος προς τους δασκάλους και τους γονιούς, να ενημερώνονται, να αγκαλιάζουν και να κατανοούν τα προβλήματα των παιδιών τους και των μαθητών τους. Δεν πρέπει να βλέπουν τους δασκάλους τους ως αδιάφορα στελέχη ενός άχρηστου συστήματος, αφού θεωρούν ότι τη γνώση μπορούν να την αποκτήσουν από τις μηχανές. Πρέπει να καταλάβουν ότι οι μηχανές παρέχουν πληροφορίες, τους κατακλύζουν με πληροφορίες αλλά ελάχιστες από αυτές μετουσιώνονται σε γνώση.
Πρέπει οι μαθητές να αγαπούν το εμπλουτισμένο με μηχανές-εργαλεία σχολείο, μηχανές που βοηθούν στην απόκτηση γνώσεων, αλλά πρέπει επίσης να αγαπούν και τους δασκάλους τους οι οποίοι οφείλουν να τους εμπνέουν, να τους διδάσκουν ήθος και ανθρωπισμό. Το ίδιο και τους γονείς τους. Οι δάσκαλοι και οι γονείς, από την άλλη μεριά, απαιτείται να γίνονται ένα με τα παιδιά, τους μαθητές τους και όλοι μαζί να χτίσουν τον νέο κόσμο.
Είναι πολύ δύσκολο το έργο που αναλαμβάνετε κύριε Υπουργέ! Είστε όμως ικανός και νέος. Προσφέρετε λοιπόν ένα όραμα σε όλους αυτούς που συνθέτουν την εκπαιδευτική αλυσίδα: Γονείς, δασκάλους, Καθηγητές, εκπαιδευτές, επιμορφωτές και κυρίως τα νιάτα. Με όραμα θα σας ακολουθήσουν για μια νέα παιδεία που θα οδηγήσει τη χώρα μας στην πρωτοπορία.
Και να μη λησμονούμε ότι για κάθε βήμα προς τα εμπρός απαιτείται ευρεία συναίνεση.
Δείτε επίσης
Σύσταση και μετονομασίες Υπουργείων-Γενικών και Ειδικών Γραμματειών-Μεταφορά αρμοδιοτήτων | ΦΕΚ
Αλλαγή ονομασίας Υπουργείου Παιδείας για 7η φορά από το 2009 και 10η φορά συνολικά
Νέος Υπουργός Παιδείας Πιερρακάκης Κυριάκος: Ποιος είναι και ποιο το έργο του
Αποτελέσματα εκλογών 25.06.2023: Αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας-Οκτακομματική η νέα Βουλή
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/paradosi-paralavi-ypoyrgeioy-paideias-thriskeymatwn-kai-athlitismoy-ti-eipan-oi-ypoyrgoi-kai-yfipoyrgoi/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.