Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Παρέμβαση για τη σχολική βία από την Πανελλήνια Ενωση Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (ΠΕΕΑΥ)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Παρέμβαση για τη σχολική βία από την Πανελλήνια Ενωση Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (ΠΕΕΑΥ) – Επιστολή στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Παρέμβαση για τη σχολική βία

Επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ με τις απόψεις σχετικά με τα αυξανόμενα φαινόμενα βίας μέσα κι έξω από τα σχολεία απέστειλε η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (ΠΕΕΑΥ).

Η ΠΕΕΑΥ στην επιστολή της παραθέτει τα σημεία που εντοπίζονται στις έρευνες που διεξάγονται το τελευταίο διάστημα για τον εντοπισμό των γενεσιουργών αιτιών και την καταγραφή των σύνθετων παραγόντων της βίας, καταθέτοντας σημεία στα οποία πρέπει να εστιαστεί η οποιαδήποτε παρέμβαση.

Επί του θέματος η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (ΠΕΕΑΥ) πραγματοποιεί σχετική έρευνα τα αποτελέσματά της οποίας θα ανακοινωθούν και θα αποτελέσουν αντικείμενο Συνεδρίου/Συμποσίου, ώστε να δοκιμαστούν σε δημόσιο διάλογο για την προαγωγή της υγείας στην σχολική ζωή και μάθηση.

Τέλος η ΠΕΕΑΥ προσκαλεί σε συναντήσεις, υποβολή προτάσεων και ανταλλαγή απόψεων, ώστε να αντιμετωπιστούν από κοινού τα φαινόμενα βίας που μαστίζουν τη σύγχρονη κοινωνία.

Ακολουθεί η επιστολή της ΠΕΕΑΥ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Αθήνα, 17-4-2024

Αρ. πρωτ.: 8

Θέμα: «Παρέμβαση της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας σχετικά με τα αυξανόμενα φαινόμενα βίας μέσα κι έξω από τα σχολεία »

Η καθημερινή ενημέρωση, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η σχολική ζωή των παιδιών και νέων βρίθουν από βίαιη προσβλητική γλώσσα, εκρήξεις θυμού, επιθετικότητας, προσβλητικών συμπεριφορών και ελλιπή ενσυναίσθηση των επιπτώσεων της βίας στην ψυχική υγεία και την αξιοπρέπεια των ατόμων. Στον καμβά αυτής της κατάστασης έχουν έρθει να προστεθούν οι επιθετικές και προσβλητικές συμπεριφορές ενηλίκων, γονέων και φροντιστών απέναντι στους εκπαιδευτικούς.

Ανάμεσα στις έρευνες που διεξάγονται το τελευταίο διάστημα για τον εντοπισμό των γενεσιουργών αιτιών και την καταγραφή των σύνθετων παραγόντων που «ανεβάζουν» το θερμόμετρο της βίας εντοπίζονται:

α) οι αλλεπάλληλες κρίσεις κοινωνικές, οικονομικές, υγειονομικές, αλλά και ηθικής τάξης

β) η μακροχρόνια αποχή από τη σχολική ζωή, την περίοδο της υγειονομικής κρίσης ως μετατραυματική εμπειρία,

γ) η αύξηση της συνθετότητας της κοινωνικής ομάδας της σχολικής κοινότητας (πολυπολιτισμικότητα, διαφορετικά στυλ μάθησης, διαφορετικές γλώσσες και κουλτούρες) χωρίς την ταυτόχρονη καλλιέργεια της δημοκρατικής παιδείας και χωρίς την ποιοτική και συμπεριληπτική πολιτική στο πλευρό των εκπαιδευτικών,

δ) τα πρότυπα επικοινωνίας, βίαιης γλώσσας και επιθετικής συμπεριφοράς που χαρακτηρίζουν το δημόσιο βίο των σύγχρονων κοινωνιών και προβάλλονται αφειδώς από τα μέσα δημοσιότητας,

ε) η χωρίς εξοικείωση και κριτική σκέψη χρήση των ψηφιακών μέσων κοινωνικής ζωής στα οποία έχουν πρόσβαση τα παιδιά και οι νέοι,

ζ) το ανελαστικό πρόγραμμα σπουδών με κυρίαρχο προσανατολισμό τις εξετάσεις και τη νοοτροπία ανταγωνισμού και ατομικής προόδου, η) η ελλειμματική κουλτούρα σεβασμού και προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Το ΥΠΑΙΘ ως πρόταση αντιμετώπισης αυτών των ελλείψεων, μεταξύ άλλων μέτρων, θέσπισε με τον ν.5029 (ΦΕΚ A’ 55/10.03.2023) πλατφόρμα αναφοράς περιστατικών και αυστηροποίηση των πειθαρχικών μέτρων.

Τέτοια μέτρα όχι μόνο δεν αρκούν, καθώς η καταγγελία «σχολικής βίας» από θύματα και μάρτυρες προϋποθέτει ήδη μια παιδεία, αλλά παράλληλα δεν αντιμετωπίζουν τα αίτια και τις ελλείψεις.

Συγκεκριμένα, παρατηρείται παντελής έλλειψη συνεκτικών πρωτοβουλιών που με συνέπεια και συνέχεια να ενδυναμώνουν και να πλαισιώνουν κατάλληλα:

(α) τους εκπαιδευτικούς που προάγουν την ειρηνική, δημοκρατική συνύπαρξη των παιδιών στη σχολική κοινότητα και αναπτύσσουν προγράμματα, ώστε να επιτύχουν ποιοτική συμπερίληψη και κουλτούρα μη βίαιης επίλυσης συγκρούσεων και

(β) τα παιδιά και τους νέους που αναζητούν απαντήσεις στην κοινωνική και συναισθηματική ζωή τους, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις του σχολικού προγράμματος για να αντιμετωπίσουν προβλήματα της πραγματικής ζωής.

Η εμπειρία των προηγούμενων ετών έχει καταδείξει την επιδραστικότητα των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας στην ψυχική ανθεκτικότητα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, στην καταπολέμηση φαινομένων βίας, αλλά και στην υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών.

Ωστόσο, η εμπειρία και οι καταγραφές των Υπευθύνων και των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα Αγωγής Υγείας δεν αποτυπώνονται ελλείψει επιστημονικού ή διοικητικού φορέα που να παρακολουθεί συστηματικά τις δράσεις και τα προγράμματα. Επιπλέον, οι περισσότερες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δεν στελεχώνονται πια από Υπευθύνους Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων με απογοητευτικές συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς που υλοποιούν προγράμματα στο σχολείο τους.

Οι Υπεύθυνοι που έχουν απομείνει, σε όλη την Ελλάδα, είναι ελάχιστοι, για να ανταποκριθούν στην ανάγκη αυτή. Τα προγράμματα Αγωγής Υγείας περιθωριοποιούνται, καθώς τίθενται διαφορετικές προτεραιότητες στην σχολική ζωή με επίκεντρο την ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης, τη γραφειοκρατία και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού.

Είναι αναγκαίο περισσότερο από ποτέ

– Να τεθεί σε προτεραιότητα η ισορροπημένη κοινωνική και συναισθηματική ζωή των παιδιών, ανεξαρτήτως του περιεχομένου σπουδών, της διδακτικής μεθοδολογίας και της ύλης.

-Να συστηματοποιηθούν οι παρεμβάσεις Αγωγής Υγείας σε κάθε σχολική ενότητα.

-Να επεκταθούν τα προγράμματα στους γονείς και στην ευρύτερη κοινότητα.

-Να αναδειχθεί η συνεργασία και η διαμεσολαβητική λειτουργία των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων με φορείς πρωτογενούς πρόληψης, αντιμετώπισης και ενημέρωσης.

–Να αναπτυχθεί το δίκτυο Υπεύθυνων Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων, ώστε να υποστηριχθούν οι εκπαιδευτικοί με ολοκληρωμένες παρεμβάσεις και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό

-Να συστηματοποιηθεί η παρακολούθηση των προγραμμάτων και η επίδρασή τους με τη δημιουργία επιστημονικού φορέα.

Προκειμένου να δώσουμε ευκαιρίες ανάδειξης της αναγκαιότητας των θεματικών της Αγωγής Υγείας στην εκπαίδευση και την κοινωνία και να ενισχύσουμε τις δράσεις και τους στόχους της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας, διεξάγουμε σχετική έρευνα.

Τα αποτελέσματά της θα ανακοινωθούν και θα αποτελέσουν αντικείμενο Συνεδρίου/Συμποσίου, ώστε να δοκιμαστούν σε δημόσιο διάλογο για την προαγωγή της υγείας στην σχολική ζωή και μάθηση.

Η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας σας προσκαλεί σε συναντήσεις, υποβολή προτάσεων και ανταλλαγή απόψεων, ώστε να αντιμετωπιστούν από κοινού τα φαινόμενα βίας που μαστίζουν τη σύγχρονη κοινωνία.

Για τη Διοικούσα Επιτροπή της Π.Ε.Ε.Α.Υ.

Η Πρόεδρος Γεωργίτσα Σταματοπούλου

Η Αντιπρόεδρος Αρτεμισία Παπακωνσταντινοπούλου

Δείτε επίσης

Καθηκοντολόγιο ομάδων δράσης για σχολική βία και υπεύθυνων αποδεκτών αναφορών στη σχολική μονάδα 

Λειτουργία πλατφόρμας για τη σχολική βία και εκφοβισμό | Το ΦΕΚ 

Μέσω εφορίας θα πληρώνουν οι γονείς τις φθορές από βανδαλισμούς μαθητών στο σχολείο 

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση