Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

ΦΕΚ: Πρόγραμμα σπουδών Ελεύθερου Σχεδίου της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Πρόγραμμα σπουδών Ελεύθερου Σχεδίου της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου: Απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κας Ζέττας Μακρή.

Πρόγραμμα σπουδών Ελεύθερου Σχεδίου

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 3337-28-6-2022 η απόφαση της Υφυπουργού ΠΑΙΘ κας Ζ. Μακρή με το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος του Ελεύθερου Σχεδίου της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου.

Δείτε σε μορφή pdf το ΦΕΚ Β 3337-28-6-2022 

Σύμφωνα με το ΦΕΚ

Το Ελεύθερο Σχέδιο είναι ο τρόπος σχηματικής απεικόνισης της πραγματικότητας και των ιδεών με ελεύθερο χέρι.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια μεγάλη κατηγορία απεικονίσεων και αποτελεί παγκόσμιο και πανάρχαιο μέσο έκφρασης και επικοινωνίας.

Ο προϊστορικός άνθρωπος σχεδίασε στο εσωτερικό των σπηλαίων μορφές της καθημερινής του ζωής προσπαθώντας να τις αποδώσει και να τις ερμηνεύσει.

Και αυτή η μορφή τέχνης αποτέλεσε τη βάση όλων των μετέπειτα εικαστικών, αλλά και των εφαρμοσμένων τεχνών που έχουν σχέση με το ορατό.

Είναι η γλώσσα της εικόνας και η συστηματική σπουδή και γνώση αυτής της γλώσσας που βοηθάει στην ουσιαστική προσέγγιση των φυσικών μορφών και της αναπαράστασής τους. Και, όπως κάθε άλλη γλώσσα, απαιτεί προσπάθεια μελέτης, καθώς έχει κι αυτή τους δικούς της κανόνες και τις βασικές αρχές, που μπορούν να διδαχθούν.

Η εκμάθηση αυτής της γλώσσας εντούτοις δε δεσμεύει σε έναν συγκεκριμένο τρόπο έκφρασης, αντίθετα, παρέχει τα εφόδια που θα δώσουν την τόλμη και την ελευθερία να τη χρησιμοποιήσει κανείς με τον δικό του προσωπικό τρόπο σε κάθε εικαστική απόδοση και εφαρμογή. Και αυτό αποτελεί τον κυριότερο στόχο του μαθήματος. Σε κάθε περίπτωση στην εικαστική γλώσσα δεν υπάρχουν απαράβατοι κανόνες και συνταγές.

Η τέχνη είναι μία πράξη που βρίσκεται σε δυναμική σχέση με το περιβάλλον και το κοινωνικό γίγνεσθαι. Πολλές αρχές της οπτικής γλώσσας προέρχονται από τη θεωρία Gestalt – έναν κλάδο της ψυχολογίας.

Η λέξη Gestalt, που στα γερμανικά σημαίνει «σχήμα» ή «μορφή» συνδέθηκε από τις αρχές του αιώνα μας με ένα σύνολο επιστημονικών αρχών που προήλθαν ως επί το πλείστον από πειράματα στην αισθητηριακή αντίληψη.

Από το ξεκίνημά της η ψυχολογία Gestalt συγγένευε με την τέχνη. Αποδείχθηκε ότι η όραση δε συνίσταται σε μια μηχανική καταγραφή αισθητών στοιχείων, αλλά μάλλον στη σύλληψη σημαντικών δομικών διατάξεων, μια αληθινά δημιουργική σύλληψη της πραγματικότητας. Η όραση λοιπόν είναι ενεργή λειτουργία, όχι παθητική, όπως πιστεύαμε για πολύ καιρό.

Ακόμη και το πιο στοιχειώδες είδος όρασης, όπως το να βλέπει κανείς ένα δέντρο, ένα τετράγωνο ή μια γραμμή, είναι ενεργός διεργασία. Σύμφωνα με τον Henri Matisse «το να βλέπεις είναι ήδη μια δημιουργική λειτουργία, η οποία απαιτεί προσπάθεια».

Αυτή, αν και είναι μια δήλωση με όρους της τέχνης και όχι της φυσιολογίας, για την οπτική φυσιολογία έχει εξαιρετικό νόημα. Κατά τον S.Zeki, το να κάνει ένας καλλιτέχνης μια επιστημονική δήλωση δεν προκαλεί έκπληξη, διότι η τέχνη είναι επίσης ενεργός διεργασία, αναζήτηση του ουσιώδους και επομένως μια δημιουργική διεργασία που η λειτουργία της αποτελεί προέκταση της λειτουργίας του οπτικού εγκεφάλου.

Δείτε επίσης

ΦΕΚ: Πρόγραμμα σπουδών Αρχών Οικονομικής Επιστήμης της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου 

ΦΕΚ-Πρόγραμμα Σπουδών Γραμμικού Σχεδίου της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου 

Πρόγραμμα σπουδών-Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Για Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση 

Πρόγραμμα σπουδών Καλλιτεχνικών Γυμνασίου-Θα εφαρμοσθεί πιλοτικά στα Πρότυπα και Πειραματικά 

Πρόγραμμα σπουδών Φυσικής Γ’ τάξης ΓΕΛ ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας 

ΦΕΚ: Πρόγραμμα σπουδών Ιστορίας Δημοτικού Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεων 

Πριν φύγετε

Οδηγός: Αδειες μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών-ΕΕΠ-ΕΒΠ

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Πρόεδρος του Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Ερευνών Μελετών της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (Ι.Π.Ε.Μ. - Δ.Ο.Ε.). Διετέλεσε Προϊστάμενος του 2ου Γραφείου Εκπαίδευσης της Γ΄ Αθήνας, Διευθυντής Εκπαίδευσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας, Διευθυντής στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο του Αιγάλεω, Διευθυντής της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) του Υπουργείου Παιδείας και Σύμβουλος Α΄ Ειδικής Αγωγής στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).

Γράψτε μία απάντηση