Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Πρόληψη και Προαγωγή Υγείας Παιδιών και Εφήβων-ΔΙΩΝΗ: Διενέργεια παρεμβάσεων στις σχολικές μονάδες

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Πρόληψη και Προαγωγή Υγείας Παιδιών και Εφήβων-ΔΙΩΝΗ: Διενέργεια παρεμβάσεων στις σχολικές μονάδες – Από 1η Μαρτίου έως 15 Ιουνίου 2023 – Πως θα συμπληρώνεται το ΑΔΥΜ – Εγγραφο του Υπουργείου Υγείας.

Πρόληψη και Προαγωγή Υγείας Παιδιών και Εφήβων-ΔΙΩΝΗ

Το Υπουργείο Υγείας κοινοποίησε στο ΥΠΑΙΘ, στις Υγειονομικές Περιφέρειες της χώρας και στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, έγγραφο αναφορικά με την ανάπτυξη, οργάνωση και υλοποίηση παρέμβασης σε εθνικό επίπεδο, με θέμα: “Πρόγραμμα Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας Παιδιών και Εφήβων – ΔΙΩΝΗ”, για τον παιδικό – μαθητικό πληθυσμό, για το σχολικό έτος 2022-2023.

Οι μαθητές που εξετάζονται, είναι όσοι φοιτούν στο Νηπιαγωγείο και στις τάξεις: Α’ Δημοτικού, Δ’ Δημοτικού, Α’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου.

Το Πρόγραμμα δεν είχε πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια  εξαιτίας της πανδημίας.

Δείτε το έγγραφο με τα παραρτήματα εδώ

Σκοπός της Παρέμβασης / Προγράμματος «ΔΙΩΝΗ»

Eίναι η έγκαιρη πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας και ανάπτυξης των παιδιών και των εφήβων.

Το «Πρόγραμμα Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας Παιδιών και Εφήβων – ΔΙΩΝΗ», για τον παιδικό – μαθητικό πληθυσμό, για το σχολικό έτος 2022-2023:

α) Αναπτύσσεται σε εθνικό επίπεδο, προκειμένου οι αρμόδιες εμπλεκόμενες και συνεργαζόμενες υπηρεσίες, να σχεδιάζουν με ομοιογένεια και να υλοποιούν τα επιμέρους στάδια της παρέμβασης σε τοπικό επίπεδο (διευκόλυνση διαδικασιών εισόδου στις σχολικές μονάδες).

β) Υλοποιείται για ένα (1) σχολικό έτος 2022-2023, (με προοπτική ανά σχολικό έτος ανανέωσης της σχετικής έγκρισης καθώς και με δυνατότητα εξειδίκευσης κατά περίπτωση διαφόρων θεμάτων σύμφωνα με τα δεδομένα της αξιολόγησης που διενεργεί το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού – ΙΥΠ).

γ) Διενεργείται μέσω κλιμακίων / ομάδων υγείας που απαρτίζονται από ιατρούς και επαγγελματίες υγείας των Δημόσιων Δομών – Μονάδων Υγείας Παροχής Υπηρεσιών ΠΦΥ και των Νοσοκομείων του ΕΣΥ (για το δεύτερο στάδιο εξέτασης παιδιών από παραπομπή), των Τοπικών Ομάδων Υγείας (Τ.ΟΜ.Υ.), καθώς και με την ενεργό συνεργασία εκπαιδευτικών.

Ειδικότερα οι στόχοι αυτού είναι:

1. Η προάσπιση και η παρακολούθηση της υγείας και της ανάπτυξης των παιδιών και των εφήβων.

2. Η διασύνδεση των Δημόσιων Τοπικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με τις οικογένειες και η δημιουργία σταθερής σχέσης και εμπιστοσύνης που να επιτρέπει τη διαχρονική και ολιστική φροντίδα των αναγκών υγείας των παιδιών και των εφήβων.

3. Η διασύνδεση με άλλες Μονάδες Υγείας σε τοπικό/περιφερειακό ή κεντρικό επίπεδο με συστηματικό τρόπο για την πλήρη κάλυψη των αναγκών υγείας των παιδιών και των εφήβων.

4. Η διασύνδεση των Δημόσιων Τοπικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με τις κοινοτικές δομές φροντίδας παιδιών στη προσχολική ηλικία και με τις Σχολικές Μονάδες στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση για μεγαλύτερα παιδιά και εφήβους.

5. Η ανάπτυξη ολοκληρωμένης και συστηματικής παρέμβασης που θα έχει συνέχεια, συνέπεια και προοπτική, αξιοποιώντας και την κοινοτική προσέγγιση. Με αυτό τον τρόπο θα αμβλυνθούν οι ανισότητες στην υγεία, ιδιαίτερα σε δυσπρόσιτες περιοχές, όπου η Παρέμβαση / Πρόγραμμα «ΔΙΩΝΗ» διαμορφώθηκε ώστε να υλοποιηθεί κατά προτεραιότητα μέσω της κάλυψης παιδιών που δεν έχουν πρόσβαση σε παιδιατρικές υπηρεσίες υγείας, που διαβιούν με τις οικογένειές τους σε νησιωτικές, ορεινές, απομακρυσμένες περιοχές, κα. αλλά και που οι οικογένειές τους είναι σε δύσκολη κοινωνικοοικονομική κατάσταση, πχ. Ρομά, μετανάστες, πρόσφυγες, διαβίωση σε υποβαθμισμένες περιοχές πόλεων, κ.λ.π. (ευαλωτότητα).

Πως οργανώνεται και υλοποιείται

Η παρέμβαση / πρόγραμμα «ΔΙΩΝΗ», οργανώνεται και υλοποιείται από το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τις Υ.Πε., τις Δημόσιες Δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Κέντρα Υγείας) και τις Τοπικές Ομάδες Υγείας – Τ.ΟΜ.Υ., κατά περίπτωση, τις κοινοτικές δομές φροντίδας παιδιών των ΟΤΑ – Παιδικοί Σταθμοί, κλπ.

Παρεμβάσεις στις Εκπαιδευτικές Μονάδες

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, διασφαλίζεται η διενέργεια των επιμέρους παρεμβάσεων στις Εκπαιδευτικές Μονάδες, σε συνέχεια σχετικής έγκρισης εισόδου κλιμακίων που απαρτίζονται από Ιατρούς και Επαγγελματίες Υγείας που θα μετέχουν στη Παρέμβαση / Πρόγραμμα «ΔΙΩΝΗ».

Η παρέμβαση/πρόγραμμα «ΔΙΩΝΗ» υλοποιείται σε περιφερειακό επίπεδο, σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης, καθώς και σε περίπτωση που υπάρχει η δυνατότητα, γίνεται και σε ειδικά νηπιαγωγεία/σχολεία και πάντοτε με τη συνεργασία του φορέα Π.Φ.Υ. και της ομάδας υγείας με τη διεύθυνση της αρμόδιας ειδικής εκπαιδευτικής μονάδας/τάξης.

Οι ηλικίες των παιδιών και των εφήβων που απευθύνεται η παρέμβαση/πρόγραμμα και που θα εξετάζονται, είναι αυτές που προβλέπεται να συμπληρώνεται το Α.Δ.Υ.Μ. και σύμφωνα με τη σχετική ΚΥΑ (ΦΕΚ 1296/ 2014) και αφορούν στο Νηπιαγωγείο και στις τάξεις Α΄ Δημοτικού, Δ΄ Δημοτικού, Α΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου.

ΑΔΥΜ-Πως θα συμπληρώνεται

Το Α.Δ.Υ.Μ. έχει καθιερωθεί ως δικαιολογητικό εγγραφής των παιδιών στο νηπιαγωγείο και στην Α΄ Τάξη του Δημοτικού Σχολείου, καθώς και ως ιατρικό πιστοποιητικό παρακολούθησης της υγείας των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια φοίτησης αυτών στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το Α.Δ.Υ.Μ. συμπληρώνεται και κατατίθεται για τη φοίτηση στη Δ΄ Δημοτικού, στην Α΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου (συνεπώς συντάσσεται στο τέλος της προηγούμενης τάξης και στην αρχή της φοίτησης της αντίστοιχης τάξης).

Στόχος είναι το σχολείο να ενημερωθεί για τυχόν προβλήματα υγείας του παιδιού που μπορεί να υπεισέλθουν στη σχολική ζωή, να υποστηριχθούν οι εκπαιδευτικοί στην κατάλληλη αντιμετώπισή τους, να υποστηριχθεί το παιδί στην ενσωμάτωσή του στη σχολική ζωή και να προαχθεί η συνεργασία οικογένειας/παιδιού-σχολείου-ιατρού και μονάδας υγείας.

Περίοδος παρεμβάσεων από 1η Μαρτίου έως 15 Ιουνίου 2023

Λαμβάνοντας όμως υπόψη τις χρονικές περιόδους εγγραφής των παιδιών ανά σχολική βαθμίδα, ως χρονικό διάστημα πραγματοποίησης των παρεμβάσεων της προληπτικής εξέτασης των παιδιών και των εφήβων, ορίζεται η περίοδος από 1η Μαρτίου έως 15 Ιουνίου 2023.

Αυτό σημαίνει ότι η διενέργεια προληπτικής ιατρικής εξέτασης των παιδιών και των εφήβων γίνεται την προαναφερόμενη περίοδο, όπου ολοκληρώνεται η παρακολούθηση :

  • των Παιδικών Σταθμών (για Α.Δ.Υ.Μ. εγγραφής σε Νηπιαγωγείο),
  • του Νηπιαγωγείου (για Α.Δ.Υ.Μ. εγγραφής στη Α΄ τάξη Δημοτικού),
  • της Γ΄ τάξης Δημοτικού (για Α.Δ.Υ.Μ. χρήσης στη Δ΄ τάξη Δημοτικού),
  • της ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού (για Α.Δ.Υ.Μ. εγγραφής στη Α΄ τάξη Γυμνασίου) και
  • της Γ΄ τάξης Γυμνασίου (για Α.Δ.Υ.Μ. εγγραφής στη Α΄ τάξη Λυκείου).

Συνεργασία με σχολικές μονάδες

Οι παρεμβάσεις προληπτικής εξέτασης των παιδιών και των εφήβων, σύμφωνα με το Α.Δ.Υ.Μ, θα οργανώνονται συλλογικά με τη συνεργασία των Σχολικών Μονάδων ή των τοπικών κοινοτήτων με τις Δημόσιες Δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας της περιοχής.

Σε περιπτώσεις περιοχών με ιδιαίτερα προβλήματα πρόσβασης, προβλέπεται η σύσταση κλιμακίων ιατρών και επαγγελματιών υγείας που έχουν συγκροτηθεί από τις κεντρικές Δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και/ ή υποστήριξη από στελέχη νοσηλευτικών μονάδων που βρίσκονται στην έδρα της οικείας Περιφερειακής Ενότητας ή των Υ.Πε.

Επισημάνσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ. για την υλοποίηση της Παρέμβασης /Προγράμματος «ΔΙΩΝΗ»

Οι όροι και οι προϋποθέσεις που τίθενται αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες και που ενδεικτικά είναι οι ακόλουθοι:

i. Η υλοποίηση της Παρέμβασης/Προγράμματος έχει χαρακτήρα προαιρετικό για τις σχολικές μονάδες, τους/τις μαθητές/τριες και τις οικογένειές τους. Οι επιμέρους δράσεις της Παρέμβασης/Προγράμματος στο πλαίσιο της Σχολικής Μονάδας πραγματοποιούνται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών.

ii. Η ανάπτυξη της Παρέμβασης/Προγράμματος να γίνεται χωρίς να παρακωλύεται με οποιονδήποτε τρόπο η εύρυθμη λειτουργία της Σχολικής Μονάδας.

iii. Επιτρέπεται η είσοδος σε δύο (2) άτομα το ανώτερο σε κάθε τμήμα, πλέον του εκπαιδευτικού και του γονέα. Σημειώνεται ότι, εφόσον γίνει προγραμματισμός επίσκεψης σε σχολική μονάδα όπου ο αριθμός των τμημάτων ή των τάξεων που θα συμμετέχουν στην παρέμβαση είναι περισσότερες, τότε είναι δυνατή η επίσκεψη δύο ομάδων από δύο ιατρούς και επαγγελματίες υγείας προς διευκόλυνση της διαδικασίας εξέτασης των παιδιών, π.χ. δύο τμήματα στην ΣΤ΄ τάξη Δημοτικού ή δύο τάξεις Δ΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού (βλέπε ενότητα Ε.4 του εγγράφου).

iv. Στο πλαίσιο της εν λόγω παρέμβασης δεν επιτρέπεται η διάθεση ή η προβολή οποιουδήποτε υλικού ή προϊόντος το οποίο αφορά έμμεση ή άμεση διαφήμιση/προώθηση εμπορικών προϊόντων φορέων/επιχειρήσεων ή υπηρεσιών ή δεν είναι εγκεκριμένο από το Υ.ΠΑΙ.Θ. για το σχολικό έτος 2022-2023, συμπεριλαμβανομένων και των αναφορών σε τυχόν χορηγούς των συγκεκριμένων παρεμβάσεων/δράσεων.

v. Η εν λόγω παρέμβαση να μη χρησιμοποιηθεί για κανενός είδους διαφημιστικό ή άλλο εμπορικό σκοπό και σε κανένα στάδιο της υλοποίησής της να μη προκύπτει κανένα κόστος συμμετοχής για τους μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, τους γονείς/κηδεμόνες, καθώς και τις σχολικές μονάδες.

vi. Να έχει προηγηθεί ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριων σε ότι αφορά στην διενέργεια της παρέμβασης και να έχει εξασφαλισθεί η ενυπόγραφη δήλωση συγκατάθεσης αυτών, έχοντας υπόψη ότι η συμμετοχή των παιδιών τους δεν είναι υποχρεωτική.

vii. Κατά την υλοποίηση των δράσεων στα σχολεία να είναι εξασφαλισμένη η προστασία των ατομικών δικαιωμάτων και των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών βάσει της ελληνικής και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας (ν. 4624/2019, Γενικός Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 για την Προστασία Δεδομένων-GDPR). Επίσης, δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η φωτογράφιση, η βιντεοσκόπηση και η ηχογράφηση των μαθητών/τριων.

viii. Οι επισκέψεις των μαθητών/τριων σε δημόσιες Μονάδες Υγείας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, για τις περιπτώσεις που δεν κατέστη δυνατή η αρχική εξέταση σε Σχολική Μονάδα ή προκύπτει μέσω παραπομπής η αναγκαιότητα εξέτασης του παιδιού από άλλες ειδικότητες ιατρών, θα πραγματοποιούνται με ευθύνη των γονέων και εκτός ωρολογίου προγράμματος.

ix. Η εξέταση στα σχολεία θα πραγματοποιείται εκτός της τάξης σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο και με τον κατάλληλο εξοπλισμό, θα είναι ατομική και θα πραγματοποιείται παρουσία του γονέα και με τη συνεργασία του εκπαιδευτικού.

Δείτε επίσης

ΑΔΥΜ: Ενημέρωση και διευκρινίσεις για το Ατομικό Δελτίο Υγείας του Μαθητή 

Καθορισμός του τύπου, του περιεχομένου, των όρων και προϋποθέσεων κατάρτισης, χορήγησης, φύλαξης, επεξεργασίας και αξιοποίησης του Ατομικού Δελτίου Υγείας του Μαθητή (Α.Δ.Υ.Μ.)

Σχολικοί Νοσηλευτές-αλλαγή καθηκοντολογίου: Υποστηρίζουν όλους τους μαθητές του σχολείου σύμφωνα με το ΑΔΥΜ 

ΦΕΚ: Ηλεκτρονική έκδοση ΑΔΥΜ Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή-Η διαδικασία, ο τύπος, το περιεχόμενο 

Καθηκοντολόγια ΕΕΠ-ΕΒΠ σε ΣΜΕΑΕ-ΚΕΔΑΣΥ-ΕΔΥ-ΕΠΑΛ-Γενικά σχολεία | Νομοθεσία 

Επιμόρφωση στις δεξιότητες εργαστηρίων: Nέα αίτηση συμμετοχής για την 7η και τελευταία επιμορφωτική περίοδο

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply